Det Energipolitiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
EPU Alm.del
Offentligt
7. januar 2011
Redegørelse om tiltag i det danske kvoteregister siden Energistyrelsens redegørelse af22. marts 2010Som det fremgår af Energistyrelsens redegørelse af 22. marts 2010 (EPU 2009-10, alm. delbilag 247), skærpede Kvoteregisteret i løbet af 2009 dokumentationskravene for personkonti idet danske kvoteregister, det vil sige konti oprettet af personer og virksomheder, der ikke eromfattet af EU’s kvoteregulering, men som udelukkende ønsker at have mulighed for at hand-le med CO2-kvoter. Den seneste skærpelse for personkonti i 2009 skete den 22. december2009 på baggrund af anbefaling fra Kammeradvokaten, som tog udgangspunkt i kravene ihvidvasklovgivningen, selv om Kvoteregisteret ikke er omfattet af denne. Disse dokumentati-onskrav, der hovedsageligt baserede sig på bekræftede kopier af identitetsdokumentation samtvirksomhedsdokumentation, blev indført for både eksisterende personkontohavere og for nyepersonkontooprettelser.1. Yderligere skærpelser for personkonti siden Energistyrelsens redegørelse af 22. marts2010Skærpede dokumentationskrav pr. juni 2010Kvoteregisteret indførte i juni 2010 fremadrettet skærpede dokumentationskrav for person-konti. Dette var en tidlig gennemførelse af kommende nye dokumentationskrav i EU’s revide-rede registerforordning, som var blevet vedtaget i komitéprocedure i foråret 2010, men somendnu ikke forelå i en endelig version. Denne registerforordning trådte i kraft i oktober 2010,se videre nedenfor. De skærpede dokumentationskrav byggede oven på dokumentationskra-vene fra december 2009 og bestod i bekræftet adressedokumentation for virksomheder ogpersoner. Krav om bekræftet adressedokumentation indgik ikke i Kvoteregisterets vilkår af22. december 2009, eftersom Kammeradvokaten i sin anbefaling af, hvilke dokumentations-krav, der burde indføres, ikke lagde vægt på adressedokumentation.Skærpede dokumentationskrav pr. oktober 2010Den reviderede registerforordning (920/2010) blev offentliggjort i EU-tidende den 14. oktober2010 og trådte i kraft dagen efter. Som opfølgning herpå indførte Kvoteregisteret den 15. ok-tober 2010 skærpede og tilrettede dokumentationskrav i lyset af de krav, som den revideredeforordning stiller, og de muligheder, som den giver. Disse skærpede dokumentationskravbygger oven på kravene fra juni 2010. Der er i november 2010 foretaget nogle få sprogligepræciseringer af de reviderede vilkår fra oktober 2010.De nye muligheder i registerforordningen har Energistyrelsen drøftet med SKAT Økokrim ogStatsadvokaten for Særlig Økonomisk Kriminalitet (SØK). På anbefaling fra SKAT ØkokrimSide 1
har Kvoteregisteret for personkonti indført krav om, at alle selskaber, der har eller ønsker enkonto i det danske kvoteregister, skal være momsregistrerede i Danmark uanset i hvilke lande,de er registrerede som selskaber. Hvorvidt en konkret virksomhed kan blive momsregistreret iDanmark, er op til skattemyndighedernes vurdering. På anbefaling fra SØK har Kvoteregiste-ret endvidere indført, at mindst én af de to kontorepræsentanter, som hver kontohaver skaludnævne, skal have permanent bopæl i Danmark. Det er vurderingen, at disse tiltag givermyndighederne forbedrede muligheder for at efterforske og opklare eventuelle tilfælde aføkonomisk kriminalitet, som foretages af kontohavere i det danske kvoteregister.Ud over krav om bekræftet adressedokumentation, som registeret indførte fremadrettet allere-de i juni 2010, stiller den reviderede registerforordning også krav om bevis for, at kontohave-re og disses repræsentanter har åbne bankkonti i EØS-lande. Denne regel er indført i register-forordningen som et yderligere identitetscheck af personerne, da bankerne i EØS, og dermedkontohavernes og repræsentanternes bankkonti, er underlagt hvidvaskningslovgivningen iEØS. Denne bestemmelse har Kvoteregisteret indført i form af krav om bankerklæringer, somerklærer, at vedkommende person eller selskab har en åben bankkonto i pågældende bank iEØS.De nye krav, der er indført i Kvoteregisterets vilkår på baggrund af den reviderede register-forordning, skærper de i forvejen høje dokumentationskrav for personkontohavere i det dan-ske kvoteregister. Den dokumentation, der kræves, ligger endvidere fortsat over det mini-mumsniveau, som den reviderede registerforordning foreskriver. På EU-niveau er det førstmed den reviderede registerforordning fra oktober 2010, at der stilles væsentlig højere mini-mumskrav end tidligere, hvor der blev stillet krav om en form for identitetsdokumentation, fxkopi af pas.Bagudrettet gennemførelse af de skærpede dokumentationskrav fra oktober 2010Med den reviderede registerforordning er der ikke noget krav om, at de skærpede dokumenta-tionskrav skal gælde bagudrettet, dvs. for konti, som de europæiske kvoteregistre har oprettetforud for den reviderede forordnings ikrafttræden. Det danske kvoteregister har dog valgt atindføre de skærpede dokumentationskrav også for eksisterende personkonti, således at allekontohavere lever op til det samme høje dokumentationsniveau.Kvoteregisteret har pr. 7. januar 2011 101 personkonti. De eksisterende kontohavere er blevetbedt om senest den 2. januar 2011 at indsende dokumentation i overensstemmelse med deskærpede vilkår, dvs. hovedsageligt bekræftet adressedokumentation, dokumentation for sel-skabers momsregistrering i Danmark, bankerklæringer for alle kontohavere samt disses re-præsentanter - og endelig skal kontohaverne sørge for, at mindst én af deres kontorepræsen-tanter har permanent bopæl i Danmark.De personkontohaverne, som ikke har indsendt nogen form for dokumentation inden for fri-sten, er blevet blokeret for handel og indrømmet en yderligere frist til den 14. februar 2011 tilat indsende den krævede dokumentation. Hvis denne ikke indsendes, vil de pågældende kontiblive lukket.De personkontohavere, som har indsendt dokumentation senest den 2. januar 2011, er i øje-blikket i gang med at blive sagsbehandlet, og i det omfang dokumentationen ikke måtte leveop til de skærpede krav, vil de blive blokeret for handel og indrømmet en yderligere rimeligSide 2
frist til at indsende den krævede dokumentation. Hvis denne ikke indsendes, vil de pågælden-de konti blive lukket.2. Særlig vedrørende konti tilhørende driftsledere i henhold til lov om CO2-kvoterUd over personkonti registreres i Kvoteregisteret også konti for de større, danske energipro-ducenter og visse større, danske industrivirksomheder, som får gratiskvoter tildelt af staten ogsom er reguleret af lov om CO2-kvoter. Disse virksomheder (driftsledere) skal hvert år 1) op-gøre deres CO2-udledning, 2) have verificeret udledningen af CO2af en akkrediteret verifika-tor, 3) rapportere deres CO2-udledning til Energistyrelsen og 4) returnere kvoter i Kvoteregi-steret svarende til den opgjorte udledning. Kvoteregisterets hovedopgave er i overensstem-melse med lov om CO2-kvoter at overføre kvoter til de danske virksomheder, der er omfattetaf kvotereguleringen, og overvåge, at virksomhederne returnerer kvoter svarende til deresCO2-udledning.Konti, som disse kvoteomfattede energiproducenter og virksomheder skal have i Kvoteregi-steret, kaldes driftslederkonti, og der er i registerforordningen også dokumentationskrav fordenne type konti. Pr. 7. januar 2011 er der registreret 374 driftslederkonti i Kvoteregisteret.Herudover har nogle af driftslederne valgt - ud over den obligatoriske driftslederkonto - at ha-ve yderligere konti i det danske kvoteregister, der teknisk set registreres som personkonti. Så-ledes tilhører 23 af de 101 personkonti pr. 7. januar 2011 danske virksomheder, som er drifts-ledere i henhold til lov om CO2-kvoter.Indsatsen med indhentelse af dokumentation efter Kvoteregisterets skærpede vilkår var i før-ste omgang fokuseret på de egentlige personkonti, eftersom det er den kontotype, som - Ener-gistyrelsen bekendt - har været relateret til momssvindel. I forlængelse af denne dokumentati-onsrunde er driftslederne blevet bedt om at indsende identitetsdokumentationen for driftsle-derkontiene, og de personkonti, som tilhører driftsledere. Den indkomne identitetsdokumenta-tion er i øjeblikket ved at blive sagsbehandlet.Den dokumentation, der i henhold til Kvoteregisterets vilkår fra oktober 2010 opkræves fordriftslederkonti og de personkonti, som tilhører driftslederne, ligger tættere på registerforord-ningens minimumskrav end dokumentationskravene for de egentlige personkonti. Eftersom dedanske driftsledere indgår i sagsbehandlingen under lov om CO2-kvoter, som beskrevet oven-for, er der i forvejen et godt kendskab til disse. For disse virksomheder kan der derfor accep-teres en anden grad af dokumentation end for de personer og virksomheder, som Energistyrel-sen ikke har et forudgående kendskab til. Den krævede dokumentation for driftslederkontieneog de personkonti, som tilhører driftsledere, følger dog fortsat de høje minimumskrav i denreviderede registerforordning, og der skal bl.a. leveres kopi af pas, adressedokumentationsamt bankerklæringer for virksomhedernes to kontorepræsentanter. Det kan bemærkes, atmange driftsledere har oplevet disse dokumentationskrav som meget skrappe.3. Samarbejde med andre myndighederUdenlandske myndighederRegisterforordningen fastslår, at alle oplysninger i kvoteregistrene er fortrolige, medmindrede er offentligt tilgængelige. Med den tidligere registerforordning var der tvivl om, hvordandenne bestemmelse skulle forstås i forhold til udlevering af oplysninger til andre landes myn-Side 3
digheder, eftersom der ikke var nogen regler herom i forordningen ud over, at udleveringkunne ske med samtykke fra kontohaveren.Dette er blevet løst med den reviderede registerforordning fra oktober 2010, som klart fastslår,at oplysninger fra et kvoteregister kan indhentes af politimyndigheder, skattemyndigheder,Europol, Europa-Kommissionens Europæiske Kontor for Bekæmpelse af Svig samt de andremedlemsstaters registeradministratorer.Der er således i dag en meget klar hjemmel til at udlevere data fra kvoteregistrene, og Energi-styrelsen udveksler alle de oplysninger med andre landes myndigheder, som man kan med re-spekt for lovgivningen på området.Indenlandske myndighederHerudover samarbejder Energistyrelsen naturligvis også med indenlandske myndigheder ogtager kontakt til de relevante myndigheder, når man støder på mistænkelige forhold.Energistyrelsen har et løbende samarbejde med SKAT Økokrim, der har direkte adgang til op-lysninger i det danske kvoteregister. Der blev i marts 2010 indgået en samarbejdsaftale mel-lem Energistyrelsen og SKAT Økokrim som led i en fælles bestræbelse på at forebygge ogbekæmpe organiseret svindel i forbindelse med handel med CO2-kvoter.Energistyrelsen har endvidere et løbende samarbejde med Statsadvokaten for Særlig Økono-misk Kriminalitet (SØK), som der udveksles oplysninger med. Der blev i juni 2010 indgået ensamarbejdsaftale mellem Energistyrelsen og SØK vedrørende oversendelse af sager relaterettil Kvoteregisteret, hvor Energistyrelsen har mistanke om strafbare forhold, eksempelvis do-kumentfalsk i forbindelse med indsendelse af identitetsdokumentation til Kvoteregisteret.4. Andre tiltag siden Energistyrelsens redegørelse af 22. marts 2010Kvoteregisteret indførte pr. 28. april 2010 logning af IP-adresser i forbindelse med igangsæt-telse af transaktioner i registeret. Dette kan udgøre et væsentligt redskab for de relevantemyndigheders efterforskning i forbindelse med økonomisk kriminalitet foretaget i forbindelsemed transaktioner i det danske kvoteregister.På registeradministratormøder i EU-regi og FN-regi har man i 2010 drøftet muligheden for atgøre brugeradgangen til kvoteregistrene mere sikker. Som opfølgning herpå og i lyset af nyeFN-krav, som forventes at blive indført i 2011, er det danske kvoteregister i øjeblikket i gangmed at udvikle et såkaldt 2-faktor log-in til det danske register i form af en SMS-løsning. Nårløsningen er implementeret, vil brugerne - ud over indtastning af brugernavn og kodeord -som en ekstra sikkerhedsforanstaltning skulle indtaste en engangskode, som sendes til bruge-rens mobiltelefon. Løsningen forventes implementeret i registeret i januar 2011.I EU-regi er man begyndt at forhandle endnu en ændring af registerforordningen. I den for-bindelse er der igen mulighed for at se på de minimumskrav, som der stilles til dokumentationfor kontohavere i de europæiske kvoteregistre. Der foreligger endnu ikke et forordningsud-kast, men Europa-Kommissionen har nævnt, at man vil se på, om dokumentationskraveneskal skærpes yderligere. Fra dansk side vil Energistyrelsen deltage aktivt i forhandlingerne omden nye registerforordning.Side 4
5. AfslutningOvenstående gennemgang viser, at der siden Energistyrelsens redegørelse af 22. marts 2010er gennemført en række yderligere skærpelser i kravene til kontooprettelser i det danske kvo-teregister. I medfør af EU’s reviderede registerforordning stilles der i Kvoteregisterets senestevilkår skærpede krav til personkonti og til driftslederkonti i det danske kvoteregister. Kravenetil personkontohavere er væsentlig mere restriktive end for driftsledere af de grunde, der eranført ovenfor. Som det dog også fremgår af Energistyrelsens redegørelse af 22. marts 2010,er det ikke realistisk, at skærpede krav i sig selv kan forhindre kontooprettelser for personer,som måtte have svigagtige hensigter, ligesom en virksomhedsregistrering i et selskabsregisterikke forhindrer, at selskabet begår noget kriminelt, eller dokumentationskravene for oprettelseaf en konto i en bank ikke i sig selv forhindrer, at bankkontohaveren anvender bankkontoen iforbindelse med økonomisk kriminalitet. Men de skærpede krav, som Kvoteregisteret har ind-ført, vil alt andet lige gøre det vanskeligere at åbne en konto med urigtig information og øgemuligheden for, at de retshåndhævende myndigheder og skattemyndighederne kan eftersporepersoner, der deltager i økonomisk kriminalitet.
Side 5