Det Energipolitiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
EPU Alm.del
Offentligt
Folketingets Energipolitiske UdvalgChristiansborg1240 København K
Energipolitisk Udvalg har i brev af 3. december 2010 stillet mig følgende spørgsmål68 alm. del, som jeg hermed skal besvare.Spørgsmål 68:
"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 30. november 2010 fra Natur-EnergiA/S vedrørende detailmarkedet for el, jf. EPU alm. del – bilag 82"Svar:
Natur-energi A/S redegør for den manglende mobilitet på det danske elmarked ogopregner nogle barrierer og forslag til at øge mobiliteten. Natur-energi A/S pegerkonkret på, at meget få skifter elselskab, at kunderne skal have to regninger, hvis devælger en uafhængig elhandler, at elhandelsaftaler ophører, hvis kunden flytter, og atnye elkunder automatisk får forsyningspligtselskabet som leverandør.Der er generelt en naturlig barriere mod øget mobilitet på elmarkedet, fordi kun ca.25 pct. af den samlede elpris relaterer sig til købet af elektricitet. De resterende 75pct. af prisen ligger fast for den enkelte kunde og dækker brugen af nettet samt skat-ter og afgifter. Der skal således en relativt stor prisforskel på selve elektriciteten ellerandre kvaliteter ved produktet, som kunden efterspørger, til, før det bliver interessantfor forbrugerne at have besværet med at skifte leverandør.De praktiske og økonomiske problemer, der bidrager – eller har bidraget – til denmanglende mobilitet, vedrører i øvrigt markedets gennemsigtighed, hastigheden vedskift, og forhold mellem selskaberne, der kan være uforståelige for forbrugerne oghindrende for konkurrencen.Gennemsigtigheden er blevet markant forbedret gennem den modernisering af elpris-tavlen, som regeringen har været fødselshjælper for. Det er nu nemt for forbrugerneat sammenligne priser og betalingsbetingelser på el.Med implementeringen af 3. liberaliseringspakke i marts 2011 vil en kunde kunneskifte leverandør senest 3 uger, efter at netvirksomheden har fået besked om, atkunden ønsker at skifte. I forbindelse med Energinet.dk’s etablering af en fælles da-tabase, den såkaldte datahub, der ventes idriftsat i første halvår af 2012, vil et leve-randørskift kunne ske endnu hurtigere.14. december 2010J.nr. 2010-1928
KLIMA- OGENERGIMINISTERIET
Side 2
I dag modtager kunderne to regninger, hvis de køber strøm hos en uafhængig el-handler – én fra netselskabet og én fra elhandleren. Dette kan irritere og forvirre kun-derne. Principielt kan elhandleren godt stå for den samlede regning. Men det sker ik-ke, fordi elhandleren så skal garantere for betalingen af de resterende 75 pct. af reg-ningen. Det er omkostningstungt at stille sådanne garantier. Natur-energi A/S fore-slår, at staten skal træde ind som garant.Jeg finder det ikke hensigtsmæssigt, at staten skal være garant i kommercielle afta-ler. Men i tilknytning til etableringen af den ovenfor nævnte datahub arbejdes der påat finde en løsning, så elhandleren kan stå for udstedelse af én samlet regning, sam-tidig med at elhandlerens udgifter til garantier undgås, og betalingen til netselskaber-ne og staten sikres.En elhandelsaftale er primært knyttet til leveringsstedet (måleren). Ordningen inde-bærer, at der må indgås ny aftale, når en kunde flytter. Natur-energi A/S foreslår, ataftaler skal knyttes til aftalepartens personnummer og ikke til leveringsstedet. Forsla-get vil indebære en samkørsel af registre og dermed indgreb i privatlivets fred, somjeg ikke finder ønskelig. Jeg har derfor ikke planer om at ændre på, at elhandelsafta-ler primært knytter sig til leveringsstedet.Natur-energi A/S finder det nuværende system urimeligt, hvorefter det lokale forsy-ningspligtselskab automatisk overtager forsyningen, når en kunde flytter. Reglerneom forsyningspligt sigter på at beskytte forbrugerne. Det er der ikke aktuelt planer omat ændre på. Men regeringen vil snarest igangsætte et udredningsarbejde om densamlede regulering af energiforsyningen. Her vil det bl.a. blive undersøgt, om mankan finde et system, som fremmer konkurrencen på elmarkedet, samtidig med athensynet til forbrugerne sikres.
Med venlig hilsen
Lykke Friis