Det Energipolitiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
EPU Alm.del
Offentligt
961334_0001.png
961334_0002.png
961334_0003.png
Folketingets Energipolitiske UdvalgChristiansborg1240 København K
Energipolitisk Udvalg har i brev af 18. november 2010 stillet mig følgende spørgsmål34 alm. del, stillet efter ønske fra Frank Aaen (EL), som jeg hermed skal besvare.Ministeren
Spørgsmål 34:Dato 24. februar 2011
"Hvor stor en del af det øgede provenu skyldes en stigning i oliepriser?"Svar:Jeg har forelagt svaret for skatteministeren, der har svaret følgende:”I Nordsøaftalen blev det skønnet, at statens samlede provenu fra DUC’s aktiviteterfor perioden 2004-42 ville blive 151 mia. kr. i 2010-niveau (133 mia. kr. i 2003-niveau). Tilsvarende blev det skønnet, at DUC’s samlede provenu ville blive 99 mia.kr. i 2010-niveau (87 mia. kr. i 2003-niveau). Med udgangspunkt i de seneste prog-noser for henholdsvis produktion, oliepris og dollarkurs skønnes det, jf. svar påspørgsmål 33, at de samlede provenuer for perioden 2004-42 for staten og DUC atvære henholdsvis 393 mia. kr. og 206 mia. kr. i 2010-niveau. Provenuet med senesteforudsætninger skønnes således at være 242 mia. kr. højere for staten og 107 mia.kr. højere for DUC, end det blev skønnet i Nordsøaftalen.I det følgende vurderes effekten af ændringerne i forudsætningerne om priser ogproduktion på ændringerne i provenuskønnet.I beregningerne til Nordsøaftalen blev der forudsat en oliepris på 22,355 USD pr.tønde i 2004-10 og herefter gradvist stigende til 36 USD pr. tønde (2003-priser) samten dollarkurs på 6,95. Siden beregningsforudsætningerne for Nordsøaftalen blevfastlagt, er olieprisen steget markant. Forventningen til det fremtidige niveau for olie-prisen er ligeledes væsentlig højere end forudsat i Nordsøaftalen. I 2003 blev der så-ledes skønnet en oliepris på 178 DKK pr. tønde i 2010, mens det i seneste konjunk-turvurdering blev skønnet, at olieprisen i 2010 var 443 DKK pr. tønde. Generelt liggerseneste prognose for olieprisforløbet i DKK omkring 160 pct. højere end det niveau,der blev forudsat i Nordsøaftalen.Effekten af prisstigningen vurderes med udgangspunkt i Energistyrelsens senesteprognose for hhv. produktion og omkostninger. Beregnes provenuet herefter på bag-grund af prisforløbet fra Nordsøaftalen, skønnes det samlede provenu for staten fraDUC’s aktiviteter i perioden 2004-42 at være godt 90 mia. kr. i 2010-niveau. Tilsva-rende skønnes det, at det samlede provenu for DUC i perioden 2004-42 at være
DEP j.nr. 2010-1745
KLIMA- OGENERGIMINISTERIET
Side 2
knap 80 mia. kr. i 2010-niveau. Sammenlignes disse provenuer med de provenuer,der blev skønnet i spørgsmål 33, kan effekten af prisstigningen således anslås at væ-re i størrelsesordenen +300 mia. kr. for staten og +130 mia. kr. for DUC i 2010-niveau.Stigningen i prisniveauet har således medført en betydelig stigning i det forventedeprovenu. Det er dog svært at vurdere den isolerede priseffekt, da der må forventes atvære en sammenhæng mellem olieprisen og omkostningsniveau. I skønnet af prisef-fekten er omkostningerne ikke tilpasset det lavere prisniveau, hvorved omkostninger-ne må forventes at være overvurderede.Siden Nordsøaftalen er der sket væsentlige ændringer i forventningerne til produktio-nen. For det første er der sket en nedjustering af niveauet for olieproduktion, mensniveauet for den forventede gasproduktion er steget. For det andet er der sket bety-delige tidsmæssige forskydninger i produktionen, således forventes det at en langtstørre andel af olieproduktionen vil foregå senere i perioden, end forudsat i 2003.Desuden forventes det nu, at gasproduktionen fortsætter frem til 2042, mens det i2003 blev forudsat, at 2017 var det sidste år med produktion af gas. Samlet forventesden samlede olieproduktion i perioden 2004-42 at falde med 12 pct. set i forhold tilNordsøaftalen, mens det forventes at den samlede gasproduktion vil stige med 48pct. set i forhold til Nordsøaftalen.Der er en markant sammenhæng mellem den producerede mængde olie og gas oginvesterings- samt produktionsomkostningerne. Stigende produktion vil alt andet ligemedføre en samtidig stigning i produktionsomkostningerne. Da der blandt andet ersket betydelige forskydninger i produktion mellem de enkelte år, er der foretaget ensamlet vurdering af, i hvor høj grad ændringen i både produktion og omkostningerhar påvirket det samlede provenu.Effekten af ændringen i produktionen vurderes med udgangspunkt i oliepriser og dol-larkurser fra den seneste konjunkturvurdering. Beregnes provenuet herefter på bag-grund af produktions- og omkostningsforløbet fra Nordsøaftalen, skønnes det samle-de provenu for staten fra DUC’s aktiviteter i perioden 2004-42 at være godt 465 mia.kr. i 2010-niveau. Tilsvarende skønnes det, at det samlede provenuet for DUC i peri-oden 2004-42 at være godt 235 mia. kr. Sammenlignes disse provenuer med prove-nuerne skønnet i spørgsmål 33, kan effekten af produktionsændringen anslås at væ-re i størrelsesordenen -70 mia. kr. for staten og -30 mia. kr. for DUC i 2010-niveau.I skønnet for produktionens effekt på provenuet er omkostningsniveauet fra Nordsø-aftalen benyttet, således at der tages højde for de forskydninger i omkostningernesom forskydninger i produktionen mellem de enkelte år medfører. Dermed er der ikketaget højde for prisstigningernes effekt på omkostningsniveauet, hvorved de benytte-de omkostninger nok er undervurderede. Herved overvurderes effekten af de forven-tede ændringer i produktionen på provenuet.Stigningen i skønnet for det samlede provenu for staten fra DUC’s aktiviteter i perio-den 2004-42 på 242 mia. kr. jf. ovenstående kan forklares med prisstigningseffekt pågodt +300 mia. kr. og en mængdeeffekt på knap -70 mia. kr.
KLIMA- OGENERGIMINISTERIET
Side 3
Tilsvarende kan stigningen i skønnet for DUC samlede provenu i perioden 2004-42på 107 mia. kr. jf. ovenstående forklares med en prisstigningseffekt på +130 mia. kr.mængeeffekt på knap -30 mia. kr.”
Med venlig hilsen
Lykke Friis