Det Energipolitiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
EPU Alm.del
Offentligt
1025833_0001.png
Folketingets Energipolitiske UdvalgChristiansborg1240 København K
Energipolitisk Udvalg har i brev af 29. juni 2011 stillet mig følgende spørgsmål 148alm. del, stillet efter ønske fra Lars Christian Lilleholt (V), som jeg hermed skal be-svare.Dato: 24. august 2011

Spørgsmål 148:

"Vil ministeren oplyse, hvilke reduktioner det kræver uden for kvotesektoren og hvilkesektorer der især bliver ramt, såfremt CONCITOS plan om 40 pct. CO2-reduktion i2020 skal realiseres, samtidig med, at bilisterne alene skal bidrage til reduktionengennem indførelse af betalingsring m.v., som foreslået af Socialdemokraterne, jf. ar-tiklen i Jyllands-Posten den 27. juni 2011: ”Politisk uenighed om anvisning fra grøntænketank”?"

Svar:

CONCITO’s rapportAnnual Climate Outlook 2011vedrører alene et 30 pct. mål. Så-ledes har jeg ikke et grundlag for at oplyse konkret om konsekvenserne ved et 40pct. mål.Transportsektoren står imidlertid for godt 1/3 af de ikke-kvoteomfattede sektorers ud-ledning, hvorfor en begrænsning af indsatsen i denne sektor vil kunne indebære rela-tivt store krav til indsatsen i de øvrige sektorer: landbrug, boliger og en del af er-hvervslivet.En betalingsring omkring København forventes med CONCITO’s tal at bidrage meden reduktion på ca. 0,07-0,12 mio. ton CO2i 2020, hvilket skal sammenholdes medden manko på ca. 11½ mio. ton i 2020, der ville være konsekvensen at en målsæt-ning om 40 pct. reduktion. Hvis man lægger til grund, at der i transportsektoren alenegennemføres en betalingsring omkring København, vil det kræve, at de øvrige ikke-kvoteomfattede sektorer, herunder bygnings- og landbrugssektoren, i 2020 vil skullereducere udledningerne med over 50 pct. for at nå en samlet 40 pct. reduktion udenfor kvotesektoren.
J.nr. 2011-3271
Med venlig hilsen
Lykke Friis