Det Energipolitiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
EPU Alm.del
Offentligt
984334_0001.png
Folketingets Energipolitiske UdvalgChristiansborg1240 København K
Energipolitisk Udvalg har i brev af den 24. marts 2011 stillet mig følgende spørgsmål122 alm. del, stillet efter ønske fra Per Clausen, som jeg hermed skal besvare.Ministeren
Spørgsmål 122:14. april 2011
"Mener ministeren, at det vil være en lovlig anvendelse af varmeforbrugernes penge,hvis Aalborg Forsyning Varme indgår en sponsor/markedsføringsaftale med f.eks.Aalborg DH?"Svar:Efter varmeforsyningsloven kan der i priserne for fjernvarme indregnes nødvendigeomkostninger. Markedsføringsomkostninger kan være nødvendige omkostninger,som må indregnes i varmeprisen. Det er Energitilsynet, der i konkrete sager kan af-gøre, om omkostninger er anvendt inden for lovens rammer og således er indreg-ningsberettigede.Det er muligt at klage over varmepriserne til Energitilsynet, herunder også over ind-regning af omkostninger til en sponsor/markedsføringsaftale i priserne. Energitilsynetkan ændre priserne fremadrettet, hvis det vurderes, at omkostningerne ikke var ind-regningsberettigede.Energitilsynet har haft få sager om sponsorater. Af Energitilsynets praksis fremgårdet, at det som udgangspunkt er fjernvarmeværkerne, der ud fra deres lokalkendskabbestemmer, hvordan forsyningen bedst kan markedsføres, om det er ved et sponso-rat af lokale sportsaktiviteter eller på anden måde, f.eks. ved annoncering. Tilsynetlægger dog vægt på, at det middel, værket gør brug af, skal være egnet til at fremmetilslutning, dvs. at reklamen skal have et lokalt tilsnit og kan observeres lokalt. Desu-den har der i de tilfælde, hvor Tilsynet har vurderet sponsoratet indregningsberettiget,været tale om et forholdsvis lavt beløb.
J.nr. 2011-1639
Med venlig hilsen
Lykke Friis