Boligudvalget 2010-11 (1. samling)
BOU Alm.del
Offentligt
931669_0001.png
931669_0002.png
931669_0003.png
931669_0004.png
931669_0005.png
931669_0006.png
931669_0007.png
931669_0008.png
Folketingets Boligudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 9. december 2010
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
UFA/ J.nr. 2010-7098
Under henvisning til Folketingets Boligudvalgs brev af 2. november2010 følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr.33 (BOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Westermann (SF).
Spørgsmål nr. 33:”Er nogle af regeringens andre 31 forslag i regeringens ghetto-strategi lige-som forslaget ”Stop for anvisning af flygtninge til ghettoer og udsatte bolig-områder” noget boligselskaber, kommuner, staten eller andre aktører i dagallerede har mulighed for at gennemføre? Hvis ja, hvilke - og i hvilket omfangpraktiseres de foreslåede tiltag allerede?”Svar:Ressortansvaret for strategiens forslag er delt mellem flere ministre. Jeg harderfor indhentet bidrag til besvarelsen fra Integrationsministeriet, Undervis-ningsministeriet, Beskæftigelsesministeriet og Justitsministeriet.Alle strategiens initiativer er gennemgået i tabellen nedenfor.
Titel
Ressort
Bemærkninger
Strategiske nedriv- SOCIALMINISTERIETninger af boligblokkemv.Fra ghetto til attraktiv SOCIALMINISTERIETbydelRenoveringerSOCIALMINISTERIET
Boligsocial indsats
SOCIALMINISTERIET
Strategisk samarbej- SOCIALMINISTERIETde med kommuner,der har ghettoområ-derStop for anvisning af INTEGRATIONSMINISflygtninge til ghettoer TERIETog udsatte boligom-råder
Med initiativet får Landsbyggefonden mulighed for at finansiere en større andel af kapitaltilførslentil finansiering af nedrivning af almene boliger og der fastsættes en ramme for Landsbyggefon-dens udgifter til kapitaltilførsel på 500 mio. kr. over perioden 2011-14.Der vil i Landsbyggefonden blive afsat en tilskudspulje til infrastrukturændringer. Der har ikketidligere været afsat midler til formålet.Den eksisterende investeringsramme til renovering i Landsbyggefonden, der ellers ville løbe ud,videreføres og der afsættes 5 mia. kr. til en ekstraordinær indsats. Ordningen har hidtil i udbredtgrad været anvendt i udsatte almene boligafdelinger.Puljen til boligsocial indsats afsættes i Landsbyggefonden i forlængelse af den nu afsluttede puljetil støtte til en social- og forebyggende indsats i problemramte boligområder. Udsatte boligafdelin-gerne i den almene boligsektor har modtaget støtte fra den tidligere pulje.Der har ikke tidligere været lagt op til samarbejdet. I forbindelse med finanslovsaftalen for 2011 erder afsat 80 mio. kr. til det strategiske samarbejde og 10 mio. kr. til TV-overvågning.
Stop for anvisning til SOCIALMINISTERIETghettoområderafpersoner fra ikke
Der er efter integrationsloven ikke noget til hinder for, at kommuner undlader at anvise bolig tilnyankomne flygtninge i ghettoer og udsatte boligområder. Der er imidlertid heller ikke noget tilhinder for, at kommuner anviser bolig til personkredsen i ghettoområder og andre udsatte bolig-områder. Det indgår som et nyt element i regeringens ghettostrategi, at integrationslovens skalændres, således at kommunerne ikke længere har mulighed for at anvise nyankomne flygtningeen bolig i et ghettoområde eller i et udsat boligområde.Der er efter almenboligloven ikke noget til hinder for, at kommuner undlader at anvise bolig tilpersoner fra ikke ØES-lande. Der er imidlertid heller ikke noget til hinder for, at kommuner anviserbolig til personer fra ikke-ØES-lande i ghettoområderne. Det indgår som et nyt element i regerin-
3
Titel
Ressort
Bemærkninger
ØES-landeKravet til passendebolig ved familie-sammenføring skær-pesRessourcestærkebeboere skal letterekunne få fortrinsret tilboliger i ghettoområ-derStyrkede mulighederfor at afvise boligsø-gendeudenar-bejdsmarkedstilknyt-ningINTEGRATIONSMINISTERIET
gens ghettostrategi, at almenboligloven skal ændres, således at kommunerne ikke længere harmulighed for at anvise personer fra ikke ØES-lande en bolig i et ghettoområde.Initiativet indebærer, at mulighederne for ægtefællesammenføring fremover i højere grad kommertil at bero på, at den herboende har bolig i et område, der styrker den ægtefællesammenførtesmuligheder for en vellykket integration.Initiativet giver som noget nyt kommunerne mulighed for at beslutte, at ledige almene familieboli-ger i ghettoområderne skal lejes ud efter reglerne om fleksibel udlejning, så ressourcestærkeboligsøgende får fortrinsret.
SOCIALMINISTERIET
SOCIALMINISTERIET
Alle boligorganisatio- SOCIALMINISTERIETner skal bidrage til enbalanceret beboer-sammensætningikommunenBlandede ejerformer SOCIALMINISTERIETog blandet beboer-sammensætning
Inden for rammerne af kombineret udlejning har boligorganisationerne i visse boligområder tidli-gere haft mulighed for at afvise længerevarende modtagere af kontanthjælp, starthjælp eller in-troduktionsydelse til en ledig bolig. Med initiativet udvides personkredsen, der kan afvises, til atomfatte førtidspensionister og længerevarende modtagere af arbejdsløsheds- og sygedagpenge.Desuden forlænges den periode, hvor boliger omfattet af kombineret udlejning kan tillades at ståtomme til 12 måneder.Initiativet vil gøre det muligt for en kommune, der har indgået en udlejningsaftale, der gælder formere end halvdelen af kommunens almene familieboliger, at stille krav om, at aftalen skal gældefor samtlige boligorganisationer i kommunen. Initiativet giver således kommunerne en mulighed,som de ikke havde tidligere.Med initiativet vil regeringen indføre en ny mulighed vedrørende anvendelse af overskud ved helteller delvist salg af afdelinger samt ved salg af ubenyttede byggegrunde i ghettoområder og ud-satte boligområder generelt. Desuden vil initiativet forenkle reglerne for salg af enkelte boliger veden sammenskrivning af den eksisterende salgsordning i problemramte områder og den tidligere
4
Titel
Ressort
Bemærkninger
Udsættelse af lejere, SOCIALMINISTERIETder groft overtræderhusordensreglerUdfordringsrettil SOCIALMINISTERIETkommuner og bolig-organisationerFlyttetilskud til en ny SOCIALMINISTERIETstart et nyt sted
forsøgsordning for øvrige almene boliger.Ved at give fogedretterne mulighed for at afgøre sager, hvor retten efter afhøring af nogle få vid-ner kan fastslå, om der er grundlag for at ophæve lejeaftalen, sikrer initiativet en hurtigere udsæt-telse af beboere end det tidligere var muligt, hvor der klart er tale om en overtrædelse af reglerneom god skik og orden.Der har ikke tidligere været en udfordringsret i almenboligloven.
Kommunerne har tidligere kunne tilbyde flyttetilskud. Med forslaget får kommunerne mulighed forat tilbyde beboerne et individuelt tilskud til en ny start et nyt sted. Samtidig styrkes incitamentet tilat benytte ordningen i kommuner med ghettoområder ved en pulje på 20 mio. kr. til at refundereen del af kommunens udgifter hertil.
Obligatoriskdagtil- SOCIALMINISTERIETbud til tosprogedebørn uden for dagtil-bud
Der lægges op til en ny bestemmelse, hvor opfølgningen på den eksisterende sprogvurdering aftreårige børn uden for dagtilbud skærpes. Forældre med tosprogede børn uden for dagtilbud på-lægges således at lade barnet indskrive i et 30 timers dagtilbud, hvis sprogvurderingen af barnetviser, at barnet har behov for sprogstimulering, og en af forældrene står uden for arbejdsmarke-det.Styrket forældrean- SOCIALMINISTERIET Det har tidligere været muligt at anvende forældrepålæg. Initiativet styrker informationsindsatsensvar – flere forældre-til kommunerne med en målrettet informationsindsats, der bl.a. vil bestå af en task-force, der ta-pålægger ud i kommunerne og informerer om de muligheder, forældrepålægget giver..Mulighed for at opret- UNDERVISNINGSMINI Med initiativet gives kommuner med større udsatte boligområder en ny mulighed for at oprettete skoledistrikter, der STERIETskoledistrikter, der ikke er geografisk sammenhængende.ikke er geografisk
5
Titel
Ressort
Bemærkninger
sammenhængendeHeldagsskoler i eller i UNDERVISNINGSMINI Folkeskoleloven giver i dag ikke rum for etablering af heldagsskoler, da det følger af folkeskolelo-tilknytning til udsatte STERIETvens § 16, stk. 3, at undervisningstiden i børnehaveklassen og på 1.-3. klassetrin ikke må over-boligområderstige 7 timer. Der er dog givet tidsbegrænsede dispensationer til forsøg med heldagsskole på 12skoler i 7 kommuner.Styrket tilsyn med de UNDERVISNINGSMINI Det er efter gældende regler ikke muligt at pålægge en fri grundskole pligt til at gennemføre defrie grundskoler og STERIETnationale test i dansk, læsning i forbindelse med statens almindelige tilsyn.øget fokus i folkesko-len på elever medKommunerne har i dag mulighed for – men ikke pligt til – at sætte fokus på skoler med mangesprogstøttebehovtosprogede elever eller mange elever med sprogstøttebehov i kvalitetsrapporterne. Ikke allekommuner gør dette i dag. Med initiativet sikres det, at dette særlige fokusområde indgår i kom-munernes kvalitetsrapporter fra skoleåret 2011/12Reservation af ”inte- UNDERVISNINGSMINI Initiativet er en nyetableret ordning til kommunerne, hvor der reserveres et antal ”integrations-grationspladser”STERIETpladser” til børn med en anden etnisk baggrund end dansk, så de lettere kan skifte skole ogkomme i en klasse med relativt få tosprogede elever.Målretning af prak- UNDERVISNINGSMINI Med initiativet vil regeringen omlægge tilskuddet til praktikpladssøgende arbejde, så det i højeregrad målrettes elever på de skoler, der har de største udfordringer med at finde praktikpladser.tikpladstilskudtil STERIETerhvervsskoler, derhar mange elever frabl.a. ghettoområderJobcentre i ghettoer BESKÆFTIGELSESMI Flere kommuner har allerede i dag etableret en fremskudt indsats i form af en jobenhed, somNISTERIETvaretager nogle af jobcenterets opgaver. Det drejer sig bl.a. om Københavns kommune (Mjølner-parken, Akacieparken, Lundtoftegade, Alderrogade), Slagelse kommune (Ringparken), Odensekommune (Vollsmose), Aarhus kommune (BasarVest/Gjellerupparken) og Aalborg Kommune(Seppersundvej). Nogle af jobenhederne i boligområderne har åbent hver dag – andre en enkelteftermiddag om ugen. Initiativet styrker med en pulje på 20 mio. kr. kommunernes incitamenter til
6
Titel
Ressort
Bemærkninger
Stramning af 450-timers reglen forægtefæller på kon-tanthjælpReduktion af bolig-støtten som sanktionved manglende for-ældreansvarogmanglende opfyldel-se af rådighedsfor-pligtelsenNational plan forpolitiindsatsen i ghet-toområderne
BESKÆFTIGELSESMINISTERIET
at etablere en fremskudt indsats.Med initiativet at ændres den to-årige 450-timers regel til en ét-årig 225-timers-regel, så kontant-hjælpen falder bort for den ene ægtefælle, hvis hver ægtefælle ikke har haft 225 timers arbejdeinden for det seneste år.Med initiativet ønsker regeringen at ændre reglerne om boligstøtte, således at kommunale afgø-relser om bortfald af børne- og ungeydelsen også fremover kan medføre, at den del af boligstøt-ten, som vedrører det pågældende barn, bortfalder. Tilsvarende fjernes den nuværende kompen-sation via boligstøttereglerne, hvis kontanthjælpen nedsættes i forbindelse med manglende opfyl-delse af rådighedsforpligtelsen.
BESKÆFTIGELSESMINISTERIET
JUSTITSMINISTERIET Politiet udfører allerede i dag et stort arbejde rettet mod problemer i udsatte boligområder. Indsat-sen tager sigte både på at forebygge kriminalitet og uro og på at være til stede i området. Politi-indsatsen er forankret i de enkelte politikredse og tilrettelægges ud fra det aktuelle behov baseretpå et indgående kendskab til lokalmiljøet. Rigspolitiets kommende nationale plan på området skalbl.a. sikre, at politikredsene gør brug af alle relevante værktøjer og drager nytte af erfaringer ogresultater fra resten af landet.Øgetkoordineret BESKÆFTIGELSESMI Der er i dag muligt at gennemføre en kontrolindsats. Med initiativet sikres en øget fokusering.indsats mod misbrug NISTERIETaf fx dagpenge, kon-tanthjælp og efterlønUdvidet adgang til tv- JUSTITSMINISTERIET Regeringen har ved en lovændring givet dealmene boligorganisationermulighed for at tv-overvågningovervåge boligområder og tilknyttede arealer, når overvågningen er væsentlig af hensyn til krimi-nalitetsbekæmpelse. Det er efterfølgende – efter det for Justitsministeriet oplyste – bl.a. besluttetat opsætte tv-overvågning af bestemte offentlige arealer i tilknytning til boligområdet Tingbjerg.
7
Titel
Ressort
Bemærkninger
Betinget notering på JUSTITSMINISTERIETunges straffeattester
Styrket udslusnings- JUSTITSMINISTERIETindsats fra fængsler
Målrettetkriminal- JUSTITSMINISTERIETpræventiv rådgivningHurtig behandling af JUSTITSMINISTERIETsager mod ungeuromagere(”7+7”-proceduren)
Regeringen vil i forlængelse heraf fremsætte et lovforslag, der indebærer, atkommunerfår ad-gang til at iværksætte tv-overvågning af offentlige arealer, der ligger i nær tilknytning til områder,hvor en almen boligorganisation foretager tv-overvågning.Med initiativet vil regeringen indføre en ny ordning, hvorefter den første strafferetlige afgørelseikke medtages på straffeattesten for unge under 18 år, med mindre der er tale om en ubetingetfrihedsstraf, eller den pågældende person inden for 3 år begår et nyt kriminelt forhold, der skaloptages på straffeattesten.Med initiativet vil regeringen styrke samarbejdet om udslusning mellem kriminalforsorgen, desociale myndigheder og politiet. Samarbejdet skal blandt andet sikre, at de involverede myndig-heder hurtigt og smidigt kan udveksle alle fornødne oplysninger i forbindelse med udslusning frafængsel.Flere politikredse, herunder bl.a. Østjyllands Politi, Fyns Politi og Københavns Politi, samarbejderallerede med kommuner og lokalsamfund mv. om udviklingen af fysiske forhold i boligområdersom f. eks. belysning og beskæring af træer og planter mv.Politiet, anklagemyndigheden og domstolene er generelt meget opmærksomme på at sikre enhurtig, fast og konsekvent reaktion over for unge, der begår strafbare forhold, så de pågældendekan se, at samfundet ikke accepterer kriminel adfærd. Særligt i forhold til ungdomskriminalitet erder med regeringens ungeudspil fra oktober 2009 indført målsætninger for den samlede sagsbe-handlingstid for de sociale myndigheder, politi og anklagemyndighed i visse sager om kriminalitetbegået af unge under 18 år.
8
Benedikte Kiær/ Mikael Lynnerup Kristensen