Boligudvalget 2010-11 (1. samling)
BOU Alm.del
Offentligt
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
7. juni 2011
Besvarelse af spørgsmål 140 alm. del stillet af Boligudvalget den 1.
juni 2011 efter ønske fra Thomas Jensen (S)
Spørgsmål:
Mener ministeren, at en lovændring vil kunne hjælpe de andelsbolig-foreninger, der er kommet i alvorlige problemer på grund af trappelånmed renteswap?Svar:
Indledningsvis kan jeg nævne, at en lovændring alene vil kunne regulerefor fremtidige renteswap-aftaler, da der som udgangspunkt ikke kan lavesregulering, som ændrer retsforholdene for allerede indgåede aftaler. Detbetyder, at en lovændring ikke vil kunne fritage andelsforeningerne forderes aftaleretlige forpligtelser overfor de konkrete pengeinstitutter.Andelsboligforeninger fastsætter selv de nærmere vilkår for foreningen.Dermed er det også foreningerne selv, der har ansvaret for at vurdere ogbeslutte hvilke lån, der skal optages, og om for eksempel et lån kombine-ret med en swap vil passe til den pågældende forening.Der findes dog en række forbrugerbeskyttende regler, der sætter rammerfor, hvordan rådgivning skal finde sted i forbindelse med optagelse af lånog indgåelse af en swapaftale, ligesom der er udarbejdet en vejledningom, hvordan disse lån og swaps skal medregnes i andelsboligforeninger-nes årsregnskaber, så der skabes gennemsigtighed om foreningens øko-nomi, herunder for den enkelte køber af en andel.Hvis en andelsboligforening beslutter at indgå en aftale om en swap, fin-der de særlige regler om investorbeskyttelse ved værdipapirhandel an-vendelse. Disse regler indebærer, at en andelsboligforening skal modtagerådgivning som en almindelig forbruger. Det betyder, at værdipapirhand-leren – i praksis pengeinstituttet – som minimum skal foretage en såkaldt”hensigtsmæssighedstest” med henblik på at sikre, at kunden forstår derisici, der er forbundet med at indgå en swapaftale.Hvis rådgivnings- og investorbeskyttelsesreglerne ikke er fulgt, og an-delsboligforeningen lider tab, vil andelsboligforeningen kunne få erstat-ning fra værdipapirhandleren/pengeinstituttet.Jeg kan naturligvis ikke garantere, at rådgivningsreglerne har været over-holdt i forhold til de andelsboligforeninger, som nu oplever store økono-miske vanskeligheder på grund af trappelån kombineret med swaps. Jeger dog bekendt med, at der er indbragt en klage til pengeinstitutankenæv-
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
2/3
net og realkreditankenævnet over aftaler om trappe- og swap-lån. Anke-nævnene vil tage stilling til, om den rådgivning, der har været ydet, er iorden, eller om der er grundlag for erstatningspligt for det involveredepengeinstitut.Hvis de andelsboligforeninger, som nu oplever økonomiske vanskelighe-der på grund af trappe- eller swap-lån, i forbindelse med lånoptagelsenhar været bistået af en rådgiver – altså en advokat eller en revisor – kandisse rådgivere ligeledes ifalde ansvar, hvis ikke der har været rådgivetkorrekt.Herudover er der i Folketinget vedtaget lovgivning om at indføre en risi-komærkning af lån. Denne risikomærkning er en parallel til risikomærk-ningen af investeringsprodukter, der opdeler alle investeringsprodukter itre kategorier - rød, gul og grøn.Risikomærkningsordningen er ved at blive udformet i dialog med de re-levante branche- og forbrugerorganisationer, og jeg forventer at offent-liggøre den endelige ordning senere på året. Ordningen vil skabe meregennemsigtighed på lånemarkedet og derved øge forbrugerbeskyttelsen.Trappe- og swap-lån vil uden tvivl høre til i den mest risikofyldte katego-ri, det vil altså være et rødt låneprodukt. Det vil sende et klart signal om,at de, som køber en swap, skal passe på og tænke sig godt om.Risikomærkningsordningen erstatter ikke rådgivningsreglerne. En udby-der af et swap-lån skal derfor forsat sikre, at kunden kan forstå de risici,der er forbundet med at indgå en swapaftale. Er dette ikke tilfældet, skalkunden have oplyst, at det ikke vil være hensigtsmæssigt for kunden atindgå en aftale om en swap.Herudover har Erhvervs- og Selskabsstyrelsen i december 2010 udgiveten vejledning om årsregnskaber for andelsboligforeninger, der aflæggerårsregnskab efter årsregnskabsloven.Vejledningen er udarbejdet i samarbejde med AndelsboligforeningernesFællesrepræsentation, Advokatsamfundet, Danske Advokater, DanskeBOLIGadvokater, Erhvervs- og Byggestyrelsen, EjendomsforeningenDanmark, Finansrådet, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, For-eningen Registrerede Revisorer FRR, Realkreditforeningen og Realkre-ditrådet.Vejledningen og det tilhørende modelregnskab bidrager til at gøre års-regnskabet mere overskueligt og informativt og dække de relevante regn-skabslæseres behov.Af vejledningen fremgår det bl.a., at værdien af en swap vil skulle med-tages i regnskabet for at give et retvisende billede af foreningens økono-miske forhold. Og har en forening trappelån, hvor renten er lavere i star-
3/3
ten for derefter at stige, skal den samlede rentebetaling regnskabsmæssigtfordeles således, at den effektive rentesats er den samme i hele lånetsløbetid.Det er vigtigt, at værdien af swaps indregnes, så årsregnskaberne er in-formative og gennemskuelige. Ellers risikerer potentielle købere af ande-le i en andelsboligforening at købe en andel uden at kende den reelleværdi.På baggrund af de nuværende regler om investorbeskyttelse samt deyderligere initiativer, der er taget for at øge gennemsigtigheden og for-brugerbeskyttelsen på dette område, mener jeg ikke, at der på nuværendetidspunkt er behov for lovændringer, som ændrer forholdene for andels-boligforeningerne. Hvis rådgivnings- og investorbeskyttelsesreglerneikke er overholdt, kan andelsboligforeningerne som nævnt søge erstat-ning.Jeg vil samtidig følge op på initiativerne sammen med branchen for atsikre, at de får den rette effekt.