Boligudvalget 2010-11 (1. samling)
BOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Boligudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 19. maj 2011
MPK/ J.nr. 2011-2753
Under henvisning til Folketingets Boligudvalgs brev af 20. april 2011følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 133(BOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Thomas Jensen
Spørgsmål nr. 133:”Vil ministeren opliste i en oversigt, hvilke muligheder en kommune har for atbestemme, om boliger i byzone skal bruges til helårsbolig eller fritidsbolig?”
Svar:Efter reglerne i boligreguleringslovens kapitel 7 skal ejeren af en helårsbolig,som helt eller delvist ønskes anvendt til midlertidig benyttelse såsom fritids-formål, indhente kommunalbestyrelsens samtykke. Boligen må ikke tages ibrug til andet end helårsbeboelse før kommunalbestyrelsens samtykke fore-ligger. Overholder ejeren ikke reglerne, kan ejeren ifalde bødestraf efterlovens § 53. Endvidere har kommunen hjemmel til at tvangsudleje den på-gældende bolig til en boligsøgende.Samtykke til den ændrede benyttelse kan alene nægtes af hensyn til boligef-terspørgslen, da reglerne i kapitel 7 alene har til hensigt at varetage hensy-net til boligforsyningen i området. Varetagelse af fx strukturelle hensyn kansåledes ikke varetages med hjemmel i boligreguleringslovens kapitel 7.Efter min opfattelse tilgodeser disse regler fuldt ud kommunernes behov forat kunne opretholde den fornødne bestand af helårsboliger.Fra miljøministeren har jeg modtaget følgende bidrag til besvarelsen.”En kommune kan ifølge planloven optage bestemmelser i en lokalplan omanvendelsen af lokalplanens område eller delområder (§ 15, stk. 2, nr. 2),
2
eksempelvis til boligformål. Anvendelsesbestemmelserne sætter sammenmed lokalplanens formålsbestemmelse (§ 15, stk. 2, nr. 1) rammerne forkommunalbestyrelsens eventuelle senere dispensationsmuligheder.Kommunen kan i en lokalplan detaljere anvendelsen af de enkelte bygningereller delområder (§ 15, stk. 2, nr. 8), gennem eksempelvis en bestemmelseom, at lokalplanområdet eller dele heraf er til brug for helårsbeboelse. Enejendom omfattet af en sådan bestemmelse vil ikke kunne handles ellerudlejes til ferieformål, men lokalplanen kan omvendt ikke påtvinge indehave-ren at bebo ejendommen helårligt.Såfremt en præcisering om helårsbeboelse ikke findes i lokalplanen, kan engiven bolig inden for lokalplanområdet anvendes til såvel helårs- som fritids-formål.Der henvises endvidere til Miljøministeriets Vejledning om lokalplanlægningfra 2009, kapitel 2.3.2.1., som vedlægges”.
Benedikte Kiær/ Annette Klint Kofod
Bilag vedlagt:Miljøministeriets Vejledning om lokalplanlægning fra 2009, kapitel 2.3.2.1