Boligudvalget 2010-11 (1. samling)
BOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Boligudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 2. maj 2011
LNI/ J.nr. 2011-2210
Under henvisning til Folketingets Boligudvalgs brev af 28. marts 2011følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 117(BOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nanna Westerby (SF)
Spørgsmål nr. 117:”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 13. marts 2011 fra Riisvan-gen afd. 12 i Arbejdernes Andels Boligforening vedrørende konflikter mellemalmene boligafdelinger og afdelingsbestyrelser, jf. BOU alm. del - bilag 60.”Svar:Først vil jeg gerne fremhæve, at der er en udstrakt grad af beboerdemokrati iden almene boligsektor.Efter de gældende regler udgør beboerne således flertallet i boligorganisati-onens øverste myndighed, ligesom de udgør flertallet af organisationsbesty-relsens medlemmer.Beboerne har herudover væsentlig indflydelse på egne boforhold i de enkel-te boligafdelinger. Afdelingsmødet har bl.a. kompetence til at godkendebudgettet for afdelingen. Afdelingsmødet godkender endvidere de overord-nede rammer for iværksættelse af arbejder og aktiviteter i afdelingen, herun-der vedligeholdelses- og fornyelsesarbejder m.v.Afdelingsbestyrelsen har bl.a. til opgave at forelægge de nævnte sager forafdelingsmødet til godkendelse. Afdelingsbestyrelsens medlemmer kan ikketillægges honorar for deres arbejde. Der påhviler boligorganisationens ledel-se (organisationsbestyrelsen og forretningsføreren) en almindelig forpligtelsetil at bistå afdelingsbestyrelsen med dennes opgaver. Ledelsen skal endvi-dere sikre, at afdelingsbestyrelsen har adgang til de oplysninger m.v., der ernødvendige for, at afdelingsbestyrelsen kan varetage sine funktioner. Orga-nisationsbestyrelsen kan ikke afsætte medlemmer af afdelingsbestyrelsen.Dette kan kun ske ved, at beboerne træffer beslutning herom på et afde-lingsmøde.
2
Boligorganisationens øverste myndighed og bestyrelse kan ikke træffe afgø-relser på de områder, som efter lovgivningen er henlagt til afdelingsbestyrel-sen og afdelingsmødet.Der er dog enkelte undtagelser herfra: Hvis kommunalbestyrelsen meddelerpålæg herom, kan boligorganisationens bestyrelse uden samtykke fra afde-lingsbestyrelse og afdelingsmøde iværksætte vedligeholdelsesarbejder ogrimelige forbedringer m.v. I forbindelse med styringsreformen af den almenesektor, som trådte i kraft den 1. januar 2010, blev boligorganisationens øver-ste myndighed - uden at der foreligger et pålæg fra kommunalbestyrelsen -tillagt kompetence til at træffe beslutning om at gennemføre større renove-ringsarbejder, større energibesparende foranstaltninger, boligsociale hel-hedsplaner og fremtidssikring af bebyggelsen, hvis afdelingsmødets og afde-lingsbestyrelsens godkendelse ikke kan opnås, eller hvis forslag herom erblevet forkastet ved en urafstemning blandt beboerne. Det er forudsat, atden øverste myndighed kun træffer en sådan beslutning i helt ekstraordinæ-re situationer, hvor det er nødvendigt for at gøre boligerne og boligafdelin-gen tidssvarende og konkurrencedygtige over for en bred kreds af boligsø-gende. Indberetning herom skal sendes til kommunalbestyrelsen, der vide-resender denne til Socialministeriet. Regeringen vil evaluere ordningen vedudgangen af 2011.Boligorganisationens ledelse har det overordnede juridiske og økonomiskeansvar for boligorganisationernes og afdelingernes drift. Det er således le-delsen, der skal sørge for, at afdelingsmødets beslutninger bliver gennem-ført, f.eks. ved at indgå kontrakter med tekniske rådgivere og håndværkereog føre tilsyn med arbejdets udførelse. Afdelingsbestyrelsen har ikke kompe-tence til at varetage de nævnte opgaver.Jeg finder, at den omtalte kompetencefordeling mellem boligorganisationensledende organer på den ene side og afdelingsmødet og afdelingsbestyrelsenpå den anden side er både rimelig og afbalanceret.Det er imidlertid klart, at kompetencefordelingen som nævnt forudsætter ettæt samarbejde mellem afdelingsbestyrelsen og boligorganisationens ledel-se. I tilfælde af en konflikt er det som udgangspunkt op til parterne selv atforhandle sig til rette inden for de rammer, som beboerdemokratiet udstikker.Langt de fleste konflikter i den almene boligsektor løses på denne måde.Det skal i den forbindelse fremhæves, at boligorganisationens bestyrelse -udover det juridiske og økonomiske ansvar - også har et ”parlamentarisk”ansvar: Bestyrelsen vælges af den øverste myndighed, og bestyrelsen kanderfor også til enhver tid afsættes af den øverste myndighed, hvor beboernesom nævnt udgør flertallet.
3
I forbindelse med styringsreformen blev det – som en central målsætning forden almene boligsektor – præciseret, at boligorganisationens ledelse har ensærlig forpligtelse til at udvise god ledelsesskik og arbejde for et velfunge-rende beboerdemokrati. Målsætningen indgår som et særligt fokuspunkt iforbindelse med den årlige styringsdialog, som gennemføres mellem bolig-organisationen og kommunalbestyrelsen.Hvis en afdelingsbestyrelse finder, at boligorganisationens ledelse ikkeoverholder gældende regler i lov om almene boliger m.v., kan den klage tilkommunalbestyrelsen, som fører tilsyn med boligorganisationen. Kommu-nalbestyrelsen tager herefter stilling til, hvilke reaktioner klagen bør giveanledning til. Reaktionerne kan spænde lige fra henstillinger og påbud tilindsættelse af en midlertidig forretningsfører. Et forsøg på mægling mellemparterne kan også være et redskab, som kommunalbestyrelsen kan tage ibrug, hvis der er tale om samarbejdsproblemer.Endelig skal jeg henlede opmærksomheden på, at beboerklagenævnet ertillagt kompetence til at træffe afgørelse i konflikter om lovligheden af afgø-relser, der er truffet af de beboerdemokratiske organer, jf. lov om leje af al-mene boliger. Nævnet har f.eks. kompetence til at træffe afgørelse om lov-ligheden af en beslutning i den øverste myndighed om iværksættelse afrenoveringsarbejder uden afdelingsmødets og afdelingsbestyrelsens tilslut-ning, jf. bemærkningerne herom ovenfor.Det er på den baggrund min holdning, at der er de nødvendige redskaber tilstede i lovgivningen til at håndtere konflikter mellem boligorganisationensledende organer og afdelingsbestyrelserne. Jeg har derfor ikke aktuelle pla-ner om at tage initiativ til ændringer på dette område.
Benedikte Kiær/ Mikael L. Kristensen