Boligudvalget 2010-11 (1. samling)
BOU Alm.del
Offentligt
985625_0001.png
985625_0002.png
985625_0003.png
FolketingetBoligudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
18. april 2011Procesretskontoret2011-792-1628STC41299
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 106 (Alm. del), som Folke-tingets Boligudvalg har stillet til justitsministeren den 8. marts 2011.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anne Marie Geisler Andersen (RV).
Lars Barfoed/Ole Hasselgaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 106 fra Folketingets Boligudvalg (Alm. del):

”Vil ministeren redegøre for, om det er normal praksis, atman ved fogedsager smider alle lejerens ting ud, og hvad be-grundelsen i så fald er for dette? Og vil ministeren i den for-bindelse oplyse om det er korrekt, at en borger kan risikereikke at blive informeret om dette på forhånd, fordi informati-onen fra fogeden skal gå gennem advokaten? (Der henvisestil omtale i Fyns Stiftstidende af en fogedsag på side 20-21,lørdag den 26. februar 2011)?

Svar:

Udsættelse af lejemål ved lejers misligholdelse med betaling af huslejekan ske som en umiddelbar fogedforretning efter reglerne i retsplejelo-vens kapitel 55 (§§ 596-600). Reglerne i retsplejelovens kapitel 55 fikderes nuværende udformning ved lov nr. 469 af 30. juni 1993 om æn-dring af retsplejeloven og færdselsloven (Tvangsfuldbyrdelse af andrekrav end pengekrav m.v.). Lovændringen bygger på Retsplejerådets be-tænkning nr. 1170/1989 om tvangsfuldbyrdelse af andre krav end penge-krav (herefter betænkningen).Den grundlæggende betingelse for at gennemføre en umiddelbar foged-forretning er, at den berettigede (rekvirenten) i fogedretten kan godtgøreeller sandsynliggøre et besiddelseskrav som nævnt i retsplejelovens §528 mod den forpligtede (rekvisitus), jf. retsplejelovens § 596, stk. 1. Et”besiddelseskrav” omfatter bl.a. krav på, at rekvisitus skal fraflytte enfast ejendom eller give rekvirenten rådighed over denne.Fremsættes der indsigelser mod rekvirentens krav, og kan rekvirentenikke føre bevis for sin ret ved dokumentbevis eller partsforklaring, næg-ter fogedretten at fremme anmodningen. Kan rekvirenten derimod sand-synliggøre sin ret, og findes det betænkeligt at nægte at fremme forret-ningen, kan fogedretten gennemføre forretningen på betingelse af, at re-kvirenten stiller sikkerhed for den skade og ulempe, som herved kan på-føres rekvisitus, jf. retsplejelovens § 597, stk. 1.Rekvisitus (lejer) får meddelelse om foretagelse af en fogedforretningenten ved underretning eller ved tilsigelse efter reglerne i retsplejelovens§ 493, stk. 1, og § 494, stk. 1 og 2, jf. § 598, stk. 2. Underretning ellertilsigelse af rekvisitus sker normalt med et varsel på mindst 7 dage, jf.retsplejelovens § 598, stk. 2. Rekvisitus kan være repræsenteret af advo-kat efter reglerne i retsplejelovens kapitel 25 (§§ 260-267 d) om retter-2
gangsfuldmægtige. Fogedretten kan dog tilsige rekvisitus til at møde per-sonligt til fogedforretningen, jf. retsplejelovens § 598, stk. 2, jf. § 494,stk. 1.Fogedretten kan undlade underretning af rekvisitus, hvis det findes ube-tænkeligt, eller hvis muligheden for at gennemføre forretningen ellers vilblive væsentligt forringet, jf. retsplejelovens § 598, stk. 2, jf. § 493, stk.2. Retsplejerådet forudsatte, at reglen om at undlade underretning somhidtil skulle anvendes med den yderste tilbageholdenhed, og at den kunhelt undtagelsesvis bør anvendes i sager om udsættelse af beboet lejemål,jf. betænkningen, side 74 og 117 f. Retsplejerådet anførte videre, at be-stemmelsen f.eks. kan tænkes anvendt i situationer, hvor udlejer ønskersig indsat i besiddelse af en fast ejendom, som allerede er forladt af lejer,jf. betænkningen, side 118. I bemærkningerne til lovforslaget anførte Ju-stitsministeriet, at ministeriet – ligesom Retsplejerådet – fandt, at mulig-heden for at undlade underretning altid bør anvendes med stor forsigtig-hed, jf. Folketingstidende 1992-93, tillæg A, sp. 839.I forbindelse med lovændringen videreførte man den hidtil gældendepraksis, hvorefter politiet fjerner og opbevarer sædvanligt bohave, som iforbindelse med en udsættelsesforretning af rekvirenten (udlejer) hensæt-tes på offentlig vej. Politiet foretager efterfølgende oftest en sortering,således at åbenbart værdiløst løsøre straks køres til destruktion, mens detøvrige gods optages på en fortegnelse, som straks eller senere forkyndesfor ejeren af godset tillige med en tilkendegivelse om, at godset vil blivebortsolgt på auktion, hvis det ikke er indløst mod opbevaringsomkost-ninger inden en frist på 2 måneder. Der henvises til beskrivelsen af prak-sis om politiets medvirken ved udsættelse af lejemål i betænkningen, side46 f.
3