2010-11 (1. samling)
Alm.del Beretning 5
Offentligt
976087_0001.png
Offentligt
Beretning nr.
5
Folketinget 2010-11
Beretning afgivet af Europaudvalget den 22. marts 2011
Beretning
om
Danmarks tilslutning til Konkurrenceevnepagten
1)
Et
flertal
i udvalget (V, S, SF, KF og RV) er blevet enige
om følgende: Eurolandenes stats- og regeringschefer beslut-
tede den 11. marts 2011 at etablere en konkurrenceevnepagt
med henblik på at styrke koordinationen af den økonomiske
politik i euroområdet. I den forbindelse blev det ligeledes be-
sluttet, at pagten præsenteres ved Det Europæiske Råd den
24.-25. marts med henblik på at ikkeeurolande vil kunne til-
kendegive, om de ønsker at deltage i pagten.
I den forbindelse baserer Danmarks tilslutning til Konkur-
renceevnepagten sig på følgende observationer og præmisser.
Baggrund
Den finansielle og økonomiske krise har afsløret, at flere
EU-lande har ført en uholdbar økonomisk politik og står over
for meget store økonomiske udfordringer, særligt meget store
offentlige gældsproblemer, som ikke bare truer deres egen
økonomi, men den økonomiske stabilitet i hele EU. Erfaringen
er, at de europæiske landes økonomier hænger så tæt sammen,
at ændringer i den økonomiske politik eller økonomiske pro-
blemer i et land hurtigt kan smitte af på andre lande.
Partierne har støttet arbejdet i Van Rompuy Taskforcen
med at styrke den økonomiske koordination i EU. Partierne
har ligeledes støttet implementeringen af dette arbejde i form
af bl.a. indførelsen af det europæiske semester, rammen for
overvågning af makroøkonomiske ubalancer samt styrkelser-
ne af stabilitets- og vækstpagten.
Arbejdet i taskforcen og implementeringen heraf er et væ-
sentligt bidrag til at forhindre en gentagelse af den aktuelle
økonomiske og finanspolitiske krise. Eurolandene har imid-
lertid nu taget initiativ til at styrke samarbejdet på en række
centrale områder for den økonomiske politik og forankrer det-
te arbejde på højeste politiske niveau. Danmark har en klar
interesse i at deltage i et sådant arbejde og bidrage til at sikre,
at EU-landene fører en sund og ansvarlig økonomisk politik.
Konkurrenceevnepagtens indhold
Konkurrenceevnepagten bygger videre på de etablerede
EU-rammer for samarbejdet om økonomisk politik, og styr-
kelserne heraf, herunder det europæiske semester, EU-2020-
strategien (mål om vækst, uddannelse, jobskabelse, grøn
omstilling og social inddragelse), de integrerede retningslin-
jer, den nye ramme for overvågning af makroubalancer og
styrkelsen af stabilitets- og vækstpagten.
Konkurrenceevnepagten indeholder fire overordnede mål:
– Styrket konkurrenceevne
– Højere beskæftigelse
– Styrket holdbarhed af de offentlige finanser
– Understøttelse af finansiel stabilitet.
Pagtens metode er, at i det omfang de enkelte lande har
behov for at tage initiativer inden for målene, forpligter lan-
dene sig årligt til – og har ansvaret for – at gennemføre de
økonomisk-politiske initiativer, der efter landets opfattelse vil
være effektive for at nå disse mål.
Valget af specifikke tiltag vil være op til det enkelte land.
Der er udarbejdet vejledende lister over tiltag og reformer,
som der indenfor de enkelte områder vil være særlig fokus på.
Der vil blive gennemført en løbende overvågning af forplig-
telserne på stats- og regeringschefsniveau på basis af en række
udvalgte indikatorer og på grundlag af vurderinger fra Kom-
missionen, forankret i rammerne for de eksisterende processer
i det økonomiske samarbejde i EU.
Præmisser for Danmarks deltagelse i Konkurrenceevne-
pagten
Danmarks velstand og vækst hænger sammen med Euro-
pas. Derfor har Danmark en klar interesse i at medvirke til at
skabe et mere konkurrencedygtigt Europa med høj beskæfti-
gelse, sunde offentlige finanser og et stabilt finansielt system.
Danmarks tilslutning til Konkurrenceevnepagten skal sikre
Danmark fuld indflydelse på samarbejdet mellem de delta-
gende lande og baseres overordnet på at fastholde følgende
centrale principper i pagten:
– På EU-niveau fastsættes overordnede mål for EU som
helhed
– Hvert enkelt lands regering har selv ansvar for formulering
af konkrete økonomisk-politiske initiativer til indfrielse af
AX013091
Beretning af almen art - 2010-11 (1. samling) nr. 5
976087_0002.png
2
pagtens overordnede mål, idet pagten primært fokuserer
på områder, der er under national kompetence
– Lister over relevante økonomisk-politiske initiativer til at
nå de overordnede mål er vejledende og foreskriver ikke
valg af konkrete midler (er ikke præskriptiv).
I tillæg hertil konstateres det og lægges til grund vedrø-
rende:
Det danske euroforbehold
Dansk deltagelse i Konkurrenceevnepagten respekterer det
danske euroforbehold. Den danske undtagelse fra at deltage i
Den Økonomiske og Monetære Unions tredje fase består. Det
er bekræftet af den analyse som Udenrigsministeriet i samar-
bejde med Justitsministeriet har udarbejdet, jf. bilag 1.
Det danske euroforbehold kan kun afskaffes ved en folke-
afstemning.
Den danske arbejdsmarkedsmodel
Konkurrenceevnepagten respekterer de nationale arbejds-
markedsmodeller, herunder arbejdsmarkedets parters selv-
stændige kompetence mht. forhandling af løn og arbejdsvil-
kår.
Løn- og arbejdsmarkedsforhold er således fortsat national
dansk kompetence.
Det aktuelle arbejde med at styrke det økonomisk-politiske
samarbejde i EU
Konkurrenceevnepagten bekræfter det eksisterende EU-
samarbejde om økonomisk politik og understøtter implemen-
teringen af Van Rompuy Taskforcens arbejde med at styrke
den økonomiske koordination, herunder indførelsen af det
europæiske semester, styrkelserne af Stabilitets- og vækst-
pagten og overvågning af makroøkonomiske ubalancer, i
overensstemmelse med de mandater der er afgivet herom i
Europaudvalget.
Konkurrenceevnepagten indebærer ikke nye procedurer
for henstillinger til landene om økonomisk politik eller nye
sanktioner. Konkurrenceevnepagten opretholder Stabilitets-
og vækstpagten i sin nuværende form, og fastholder således
bestemmelserne om exceptionelle omstændigheder, der blev
justeret i 2005-reformen af Stabilitets- og vækstpagten.
Finansloven
Koordinationen under det europæiske semester indebærer
en styrket drøftelse af økonomisk politik forud for vedtagelse
af nationale økonomisk-politiske initiativer, herunder i fi-
nansloven. Konkurrenceevnepagten bekræfter imidlertid
princippet i det europæiske semester om, at den økonomiske
politik er hvert enkelt lands ansvar. Finansloven vil fortsat
være et suverænt dansk anliggende.
Konkurrenceevnepagten har karakter af en politisk, men
ikke juridisk aftale. Derfor indebærer Konkurrenceevnepag-
ten ikke en juridisk forpligtelse til f.eks. at gennemføre en
budgetlov.
Inddragelse af Europaudvalget
Folketingets Europaudvalg vil i overensstemmelse med de
gældende procedurer fastlagt i beretningerne fra Folketingets
Europaudvalg blive involveret forud for drøftelser af de over-
ordnede mål i Det Europæiske Råd og i Rådet.
De økonomisk-politiske initiativer som Danmark i givet
fald måtte forpligte sig til at gennemføre er imidlertid et præ-
rogativ for den til enhver tid siddende regering og en integreret
del af den økonomiske politik på linje med initiativerne og
målene i det nationale reformprogram og konvergensprog-
rammet.
Mindretalsudtalelser
Et
mindretal
(DF) anfører følgende: Dansk Folkeparti kan
ikke støtte Danmarks tilslutning til Europagten. Det er vores
klare opfattelse, at der intet er til hinder for at udskyde be-
slutningen, således at der vil være tid til at føre en ordentlig
og saglig debat i Danmark inden stillingtagen.
Den danske regerings økonomiske politik vil med dansk
tilslutning til Konkurrenceevnepagten blive underlagt kontrol
fra EU. Danmark vil være forpligtet til at følge EU’s over-
ordnede økonomiske mål – og vil blive pålagt konkrete for-
pligtelser for at opnå disse mål.
Danmark vil med tilslutning til Konkurrenceevnepagten
blive knyttet til euroen i et omfang, der reelt betyder, at Dan-
mark er en del af »euroklubben« – blot uden mønt. Set i lyset
heraf vil den eneste rigtige – og rimelige – fremgangsmåde,
hvis man ønsker, at Danmarks skal tilslutte sig Konkurren-
ceevnepagten, være at udskrive en folkeafstemning om dansk
deltagelse i euroen. Det er ganske enkelt ikke rimeligt på den-
ne måde at forsøge at »snige euroen ind ad bagdøren« uden at
spørge danskerne.
Det er endvidere på mange punkter uklart, hvordan Kon-
kurrenceevnepagten i praksis vil blive ført ud i livet.
Med hensyn til den danske arbejdsmarkedsmodel fore-
kommer det selvmodsigende at hævde, at Konkurrenceevne-
pagten respekterer den danske arbejdsmarkedsmodel samtidig
med, at man med pagten lægger op til »gennemgang af løn-
fastsættelsesordningerne og om nødvendigt af graden af cen-
tralisering i forhandlingsprocessen«, og at man på EU-plan vil
sikre, at offentlige overenskomster »understøtter bestræbel-
serne vedrørende konkurrenceevnen i den private sektor«.
Hvad er en garanti for den danske arbejdsmarkedsmodels be-
ståen værd på denne baggrund?
Derudover indeholder pagten en stribe »hensigtserklærin-
ger« i forhold til tilpasning af pensionsalder, begrænsning af
førtidspensionsordninger, skattereformer m.v. Når Danmark
med pagten underlægges EU’s overordnede mål, som i sagens
natur vil være baseret på bl.a. de her nævnte hensigter, må
konklusionen være, at Konkurrenceevnepagten klart griber
ind i Danmarks ret til suverænt at bestemme vores politik på
disse centrale områder.
Et andet
mindretal
(EL) anfører følgende: Med den danske
tilslutning til Europagten er vi med til at lægge grunden for en
egentlig økonomisk regering på EU-plan, som fremover vil
sikre en stram styring af rammerne for det nationale råderum
i EU-landenes økonomiske politikker. I realiteten fører til-
slutningen til Europagten sammen med tilslutningen til Euro-
pa 2020-strategien, det europæiske semester, de integrerede
retningslinjer, stabilitets- og vækstpagten og den nye ramme
Beretning af almen art - 2010-11 (1. samling) nr. 5
976087_0003.png
3
for makroøkonomisk overvågning til, at Danmark reelt indgår
gten, forpligter os til at indføre en sådan mekanisme, og at
i euroen med de samme forpligtelser som eurolandene.
dette også forpligter kommende regeringer.
Det er blevet bekræftet i behandlingen af Europagten, at
I det hele taget er det usikkert, om en ny regering kan vikle
den bygger oven på og giver os større politiske forpligtelser
sig ud af de forpligtelser, som den nuværende regering påtager
til at følge EU-politikken på det økonomiske område, end til-
sig til topmøderne i Europagten – uden i det mindste at gen-
slutningen til alle de øvrige stramninger af EU’s kontrol med
nemføre tilsvarende forslag.
vores økonomiske politik, som vedtages som et led i udmønt-
Det er derfor ikke overraskende, at det europæiske LO klart
ningen af Lissabontraktaten.
har taget afstand fra denne politiske udvikling i EU, og at So-
Der er ingen tvivl om, at alle eurolandene og de lande, der
cialdemokraterne i Sverige har spillet en ledende rolle i at
tilslutter sig pagten, kommer til at føre en stærkt tysk inspireret
afvise svensk tilslutning til Europagten.
økonomisk politik. Men om pagten og alle de andre tiltag til
Kombinationen af en – næsten – total fjernelse af Dan-
EU-styring af medlemslandenes økonomiske politik vil øge
marks muligheder for at føre en selvstændig økonomisk poli-
beskæftigelsen er tvivlsomt. Indtil videre har EU’s nedskæ-
tik og bindingen til en borgerlig økonomis krisepolitik, hvor
ringspolitik ført til markante forringelser i velfærden og stærk
krisens omkostninger væltes over på almindelige mennesker,
stigende arbejdsløshed i langt de fleste EU-lande.
mens de ansvarlige for krisen går fri, gør det indlysende, at
Europagten indskrænker ikke bare Danmarks politiske rå-
Enhedslisten må afvise Danmarks tilslutning til Europagten.
derum til at føre en selvstændig økonomisk politik, men den
Gennemførelsen af Danmarks tilslutning sker med et helt
refererer ensidigt til en borgerlig kriseløsningspolitik, hvor
utilladeligt hastværk. Der er gået under 14 dage, fra medlem-
VKOI-flertallets politik med nedskæringer på den offentlige
merne af Folketingets Europaudvalg første gang så det udkast
velfærd, forringede dagpenge, reallønsnedgang samt fornyede
til Europagt, flertallet nu vil tilslutte sig. Glemt er alle løfter
angreb på efterlønnen bliver italesat som den eneste relevante
om, at der skal være god tid til en folkelig debat forud for store
økonomiske politik.
ændringer i EU og vores tilslutning til disse. Euroforbeholdet
Dette fremgår tydeligt af beskrivelserne af, hvilke politiske
bevares juridisk set, siger man, mens man systematisk tømmer
tiltag, der skal »rettes særlig opmærksomhed på« eller »meget
det for politisk indhold.
stor opmærksomhed på«. Når dette kobles sammen med kra-
Det står ikke klart, om det er ønsket om at tilfredsstille
vet om, at de økonomiske forudsætninger og hovedtal for
Merkel og Sarkozys krav om hurtig tilslutning, eller det er
vores finanslov skal sendes til kommentering hos EU, før ar-
frygten for befolkningens reaktion, hvis man opdager, hvad
bejdet med at udarbejde en konkret finanslov går i gang, og at
der er ved at ske, der er årsagen til hastværket. Konsekvensen
vi fremover vil kunne blive ramt med automatiske modreg-
er i hvert fald, at befolkningen fratages muligheden for at sige
ninger i vores indtægter fra EU, som svarer til de bøder, som
nej og selv tage stilling til, om der er tale om et brud med
eurolandene vil få, så tegner der sig et tydeligt billede af de
euroforbeholdet.
vanskeligheder enhver regering, der ønsker at bryde med den
Tilhængerne af vores tilslutning til Europagten påstår, at
kriseløsningsstrategi, som EU har lagt sig fast på, vil blive
de respekterer euroforbeholdet, og at en afskaffelse af dette
udsat for.
kræver folkeafstemning. Til gengæld tøver de ikke med at
Tilhængerne af tilslutning til Europagten har lagt meget
tømme dette forbehold for politisk indhold uden at spørge be-
vægt på, at kravet om, at der skal indføres en klar budgetlov-
folkningen.
givning, der begrænser den offentlige sektors omkostninger
Det mener Enhedslisten er helt urimeligt. Uanset vores
flere år ud i fremtiden, ikke er en juridisk forpligtelse. Dette
holdning til Europagten burde vi kunne blive enige om, at be-
ændrer dog ikke ved, at Danmark, når vi tilslutter os Europa-
folkningen skal spørges før en så vidtgående beslutning.
P. u. v.
ANNE-MARIE MELDGAARD
Formand
Beretning af almen art - 2010-11 (1. samling) nr. 5
976087_0004.png
4
1)
»A pact for the euro - stronger economic policy coordination for competitiveness and convergence«, jf. eurolandenes stats- og regeringschefers konklusioner
den 11. marts 2011 (SN 1803/11)
Beretning af almen art - 2010-11 (1. samling) nr. 5
976087_0005.png
5
Bilag 1
NOTAT
Udenrigsministeriet og Justitsministeriet
J.nr.:
400. A. Jur. 10-5.
Bilag:
Udenrigsministeriet og Justitsministe- Dato:
19. marts 2011
riet
Emne: Forholdet mellem det danske euroforbehold og en ny pagt for euroen.
Europaudvalget har den 14. marts 2011 i forbindelse med forelæggelse af ECOFIN-mødet den 15. marts
anmodet om et notat om foreneligheden af dansk deltagelse i »Pagten for euroen« (også kendt som »Kon-
kurrenceevnepagten«) med euroforbeholdet.
Konkurrenceevnepagtens indhold og EU-retlige karakter
Indhold
Den 11. marts 2011 blev euroområdets stats- og regeringschefer enige om at godkende »en pagt for
euroen« med undertitlen »stærkere koordinering af den økonomiske politik med henblik på konkurrenceevne
og konvergens.« Pagtens indhold var vedlagt som bilag I til mødets konklusioner.
Pagtens hensigt defineres i pagten som »at styrke Den Monetære Unions økonomiske søjle, opnå en ny
kvalitet i koordineringen af den økonomiske politik i euroområdet og forbedre konkurrenceevnen og deri-
gennem nå frem til en højere grad af konvergens.«
I Pagten forpligter medlemsstaterne i euroområdet sig mere specifikt til »at træffe alle nødvendige for-
anstaltninger til at arbejde hen imod følgende mål:
– fremme konkurrenceevnen,
– fremme beskæftigelsen,
– bidrage yderligere til holdbare offentlige finanser
– styrke den finansielle stabilitet.«
Der nævnes yderligere i pagten et sæt af mulige foranstaltninger, som medlemsstaterne med fordel vil
kunne rette særlig opmærksomhed mod.
Det fastslås i aftalen, at pagten skal være »i overensstemmelse med og bygge videre på«den eksisterende
økonomiske styring i EU. Pagten vil således blive integreret i de eksisterende relevante processer, dvs. især
det europæiske semester, de økonomisk-politiske retningslinjer og den igangværende reform af stabilitets-
og vækstpagten.
Det understreges i pagten, at den fokuserer på områder, som primært er medlemsstatskompetence, ligesom
det flere steder i pagten gøres klart, at det er de enkelte medlemsstater, som identificerer og udvælger de
konkrete tiltag, som man ønsker at gennemføre mhp at opnå pagtens mål.
Medlemsstater uden for euroområdet indbydes til at deltage på frivillig basis.
Pagtens EU-retlige status
Pagten skal endeligt vedtages ved, at enigheden om indholdet reflekteres i konklusionerne fra det kom-
mende møde i Det Europæiske Råd (DER) den 24. og 25. marts 2011. Det er efter det oplyste ikke hensigten,
at DER-konklusionerne efterfølgende skal omsættes til EU-lovgivning.
Til:
CC:
Fra:
Folketingets Europaudvalg
Beretning af almen art - 2010-11 (1. samling) nr. 5
976087_0006.png
6
Det fremgår eksplicit af artikel 15 TEU, at DER fastlægger Unionens overordnede politiske retningslinier
og prioriteter, og at DER »udøver ingen lovgivende funktioner«. Da Konkurrenceevnepagten skal vedtages
som DER-konklusioner, må pagten på den baggrund karakteriseres som et rent politisk, ikke-retligt bindende
dokument.
Den ikkeretligt bindende karakter understreges af pagtens ordlyd. Midlerne til at nå de fastsatte mål er
ikke nærmere konkretiserede (ved eksempelvis bestemte lovforslag, som de deltagende stater påtager sig at
fremsætte). Endvidere er det flere steder i pagten eksplicit angivet, at der er tale om »politiske forpligtelser
og overvågning.«
Anvendelsen af ordet »pagt« kan ikke føre til noget andet resultat. »Pagt« har ikke noget fast defineret
indhold, og karakteren vil således altid skulle fastslås konkret. Historisk er betegnelsen »pagt« blevet anvendt
om både politiske og juridiske aftaler. Efter det oplyste var det i den konkrete kontekst for at give initiativet
større politisk tyngde, at ordet »pagt« blev anvendt.
Det må på den baggrund fastslås, at konkurrenceevnepagten er en rent politisk aftale, som ikke pålægger
de deltagende medlemsstater juridiske forpligtelser, ligesom pagten ikke vil skulle implementeres efterføl-
gende gennem nye bindende forskrifter på EU-niveau.
Det danske euroforbehold
Danmark har med Edinburgh-afgørelsen fra 1992 meddelt de andre EU-lande, at Danmark ikke deltager
i Den Økonomiske og Monetære Unions tredje fase med den fælles valuta. Forbeholdet fremgår nu af
protokol nr. 16 om visse bestemmelser vedrørende Danmark til Lissabontraktaten. Om forbeholdets indhold
fremgår af art. 1 i protokollen:
På baggrund af den danske regerings meddelelse til Rådet af 3. november 1993 har Danmark en undta-
gelse. Virkningen af denne undtagelse er, at alle artikler og bestemmelser i traktaterne og statutten for ESCB
og ECB, hvori der henvises til en dispensation, vil gælde for Danmark.
Virkningen af det danske euroforbehold er således, at Danmark i forhold til Traktatens materielle be-
stemmelser juridisk stilles som de medlemsstater, der endnu ikke opfylder kravene til indførelse af euroen
og derfor har en dispensation. Retsstillingen for medlemslande med dispensation fremgår af artikel 139, stk.
2-4, TEUF:
2. Følgende bestemmelser i traktaterne gælder ikke for medlemsstater med dispensation:
a) vedtagelse af de dele af de overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker, der vedrører euro-
området generelt (artikel 121, stk. 2)
b) bindende midler til at afhjælpe uforholdsmæssigt store underskud (artikel 126, stk. 9 og 11)
c) mål og opgaver for ESCB (artikel 127, stk. 1, 2, 3 og 5)
d) udstedelse af euro (artikel 128)
e) Den Europæiske Centralbanks retsakter (artikel 132)
f) foranstaltninger vedrørende anvendelsen af euroen (artikel 133)
g) monetære aftaler og andre foranstaltninger vedrørende valutakurspolitikken (artikel 219)
h) udnævnelse af medlemmerne af Den Europæiske Centralbanks direktion (artikel 283, stk. 2)
i) afgørelser, der fastlægger fælles holdninger vedrørende spørgsmål af særlig interesse for Den Økono-
miske og Monetære Union inden for rammerne af de kompetente internationale finansielle institutioner
og konferencer (artikel 138, stk. 1)
j) foranstaltninger for at sikre en samlet repræsentation inden for rammerne af internationale finansielle
institutioner og konferencer (artikel 138, stk. 2).
I de i litra a)-j) nævnte artikler forstås derfor ved »medlemsstater« medlemsstater, der har euroen som
valuta.
Beretning af almen art - 2010-11 (1. samling) nr. 5
976087_0007.png
7
3. Medlemsstater med dispensation og deres nationale centralbanker er udelukket fra rettighederne og
forpligtelserne inden for ESCB i overensstemmelse med kapitel IX i statutten for ESCB og ECB.
4. Stemmerettighederne for de medlemmer af Rådet, der repræsenterer medlemsstater med dispensation,
suspenderes i forbindelse med Rådets vedtagelse af de foranstaltninger, der er nævnt i de i stk. 2 anførte
artikler, samt i forbindelse med
a) henstillinger rettet til medlemsstater, der har euroen som valuta, som led i den multilaterale overvågning,
herunder vedrørende stabilitetsprogrammer og advarsler (artikel 121, stk. 4)
b) foranstaltninger vedrørende uforholdsmæssigt store underskud for medlemsstater, der har euroen som
valuta (artikel 126, stk. 6, 7, 8, 12 og 13).
Det kvalificerede flertal af de øvrige medlemmer af Rådet defineres som angivet i artikel 238, stk. 3, litra
a.
Danmark deltager således ikke i ordningen med den fælles valuta og vil derfor ikke være bundet af de
regler vedrørende økonomisk politik, som kun gælder for medlemsstater, der deltager i 3. fase af ØMU’en
(den fælles valuta). Danmark bevarer sine beføjelser med hensyn til pengepolitik i henhold til danske love
og forskrifter, herunder Danmarks Nationalbanks beføjelser i pengepolitiske anliggender. Danmark deltager
derimod fuldt ud i de øvrige dele af ØMU’en.
Euroforbeholdets betydning for dansk tilslutning til Konkurrenceevnepagten
Allerede fordi pagten ikke er retligt bindende, vil deltagelse i pagten ikke stride mod det danske eurofor-
behold. De rettigheder og pligter for Danmark, som er fastlagt i traktaterne og de dertilhørende protokoller
kan ikke fraviges blot ved en politisk aftale, som f.eks. konkurrenceevnepagten.
Udenrigsministeriet og Justitsministeriet