2010-11 (1. samling)
Alm.del Beretning 2
Offentligt
929455_0001.png
Offentligt
Beretning nr.
2
Folketinget 2010-11
Beretning afgivet af Udvalget vedrørende Efterretningstjenesterne den 26. november 2010
Beretning
om
udvalgets virksomhed
1. Udvalgets sammensætning, funktion og
kompetencer
Udvalget vedrørende Efterretningstjenesterne blev etable-
ret ved lov nr. 378 af 6. juli 1988 med det formål at have
indseende med forsvarets og politiets efterretningstjenester.
Udvalget består af 5 folketingsmedlemmer udpeget af de
folketingspartier, som har sæde i Folketingets Præsidium.
Udvalget skal efter loven dels underrettes om de generelle
retningslinjer, der gælder for efterretningstjenesternes virk-
somhed, dels orienteres om væsentlige omstændigheder af
sikkerhedsmæssig karakter eller vedrørende udenrigspolitiske
spørgsmål, som er af betydning for efterretningstjenesternes
virksomhed.
Den bevillingsmæssige kontrol med efterretningstjenester-
ne er ikke omfattet af udvalgets indseende. Udvalget kan dog
i forbindelse med indhentning af oplysninger hos regeringen
blive gjort bekendt med generelle bevillingsmæssige forhold
i relation til efterretningstjenesterne.
Udvalget kan enten mundtligt eller skriftligt over for rege-
ringen tilkendegive sin opfattelse af de spørgsmål, som tages
under behandling i udvalget.
Udvalgets medlemmer er forpligtede til at bevare tavshed
om, hvad de erfarer i udvalget.
valget får indgående indsigt i tjenesternes prioriteringer. Den-
ne årlige orientering tjener på samme tid som supplement og
som en generel overbygning og referenceramme for den lø-
bende orientering af udvalget, som finder sted på de enkelte
møder i årets løb.
Udvalget har siden etableringen i 1988 afgivet i alt syv be-
retninger. Den seneste beretning om udvalgets virksomhed
blev afgivet den 13. september 2006. Den fokuserede særlig
på regeringens terrorbekæmpelse, herunder implementerin-
gen af den såkaldte terrorpakke II – som trådte i kraft den 10.
juni 2006 – og efterretningstjenesternes nye beføjelser til bl.a.
telefonaflytning og indhentning af oplysninger fra andre of-
fentlige myndigheder. Endvidere gjorde udvalget status for
arbejdet med benchmarking og åbenhed hos efterretningstje-
nesterne.
På baggrund af drøftelser mellem udvalget og regeringen
og i erkendelse af behovet for at tilpasse udvalgsarbejdet til
efterretningstjenesternes nye beføjelser introducerede beret-
ningen fra 2006 følgende nye tiltag:
– Chefen for Politiets Efterretningstjeneste giver årligt ud-
valget en overordnet orientering om tjenestens praktiske
anvendelse af de nye bestemmelser om indhentning af op-
lysninger fra andre offentlige myndigheder (retsplejelo-
vens § 116) og af den nye »telefonregel« (retsplejelovens
§ 783, stk. 2).
– Chefen for Forsvarets Efterretningstjeneste giver årligt
udvalget en overordnet orientering om erfaringerne med
den nye bestemmelse i forsvarslovens § 13, stk. 3, om be-
handling af oplysninger om personer, som er hjemmehø-
rende i Danmark.
– Regeringen vil anmode Wambergudvalget om fremover
at udarbejde en årlig, skriftlig redegørelse til justitsmini-
steren og forsvarsministeren, således at denne rapport kan
fremsendes til Udvalget vedrørende Efterretningstjene-
sterne, og således at rapporten kan indgå i udvalgets
drøftelse i forbindelse med efterretningschefernes orien-
tering om bestemmelserne i henholdsvis retsplejelovens §
116 og forsvarslovens § 13, stk. 3.
Udvalget lægger vægt på fortsat at blive holdt særligt ori-
enteret om disse forhold.
2. Udvalgets virke
Omdrejningspunktet for udvalgets virke er efterretnings-
tjenesternes årlige redegørelser for deres virksomhed. Det har
gennem årene været en stående aftale mellem på den ene side
forsvarsministeren og justitsministeren og på den anden side
Udvalget vedrørende Efterretningstjenesterne, at cheferne for
Forsvarets og Politiets Efterretningstjenester én gang om året
– hver for sig – giver en udførlig, bred orientering om tjene-
sternes virksomhed. I forbindelse med denne orientering re-
degøres der – med udgangspunkt i tjenesternes aktiviteter og
prioriteringer – mere indholdsmæssigt for tjenesternes sags-
områder. Ved samme lejlighed orienterer de to chefer om de
generelle organisatoriske og ressourcemæssige forhold, som
knytter sig til tjenesternes virksomhed, og som måtte have
betydning for tjenesternes virke og effektivitet, således at ud-
AX012676
Beretning af almen art - 2010-11 (1. samling) nr. 2
929455_0002.png
2
3. Udvalgets virksomhed siden afgivelsen af den
seneste beretning
3.1. Gennemførelse af
benchmarkrapporterne
anbefalinger
fra
Regeringen besluttede i november 2005, at der skulle gen-
nemføres en benchmarking af Politiets Efterretningstjeneste
og af Forsvarets Efterretningstjeneste. Det skete i forlængelse
af anbefalingerne fra den tværministerielle arbejdsgruppe om
terrorbekæmpelse, som i oktober 2005 fremlagde rapporten
»Det danske samfunds indsats og beredskab mod terror«. For-
målet med benchmarkingen var at vurdere kvaliteten af og
relevansen af efterretningstjenesternes virksomhed, herunder
rapportering, ressourceanvendelse, organisation og snitflader
til andre myndigheder. Undersøgelserne skulle tage udgangs-
punkt i tilsvarende forhold i sammenlignelige lande, i det
omfang sådanne oplysninger var tilgængelige.
På denne baggrund gennemførte vicedirektøren for den
britiske sikkerhedstjeneste (MI5) i første kvartal af 2006 en
benchmarkundersøgelse af PET, mens FE blev benchmarket
i samme tidsrum af den britiske ekspert i efterretningsforhold
Kevin Tebbit. Begge benchmarkundersøgelser resulterede i
en række konkrete anbefalinger til efterretningstjenesterne. I
udvalgets beretning fra 2006 fremhævedes bl.a., at udvalget
så frem til at drøfte udmøntningen af anbefalingerne med de
to ministre, og at man i forlængelse af grundlaget for udvalgets
virke ville følge implementeringen af anbefalingerne tæt.
Udvalget vedrørende Efterretningstjenesterne har således
lagt vægt på at få en løbende orientering om status for opfølg-
ningen på benchmarkundersøgelsernes konkrete anbefalinger.
Udvalget har i sin mødevirksomhed gennemgået anbefalin-
gerne punkt for punkt.
PET har i forlængelse heraf bemærket, at spørgsmålet om
beskyttelse af personlige oplysninger i PET's elektroniske da-
tabaser behandles af Wendler Pedersen-udvalget, der bl.a. har
til opgave at fremkomme med forslag til regler for PET's re-
gistrering og opbevaring af personoplysninger samt om ad-
gangen til aktindsigt m.v. Wendler Pedersen-udvalget forven-
tes at afslutte sit arbejde i løbet af første halvår af 2011.
I relation til benchmarkrapportens anbefaling om tidssva-
rende systemer til indgreb i meddelelseshemmeligheden kan
udvalget konstatere, at Justitsministeriet er i løbende dialog
med Rigspolitiet om udviklingen på området, og at man i løbet
af 2010 har afholdt en række møder med Ministeriet for Vi-
denskab, Teknologi og Udvikling, IT- og Telestyrelsen og
teleindustrien vedrørende en række af de udfordringer, som
udviklingen inden for internet og telekommunikation rejser i
forhold til indgreb i meddelelseshemmeligheden. Justitsmini-
steriet og Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling
har herudover nedsat en arbejdsgruppe, som skal overveje,
hvordan oplysninger om brugere af internetcafeer, gratis hot-
spots og internetadgang på biblioteker m.v. kan registreres, så
det sikres, at politiet i forbindelse med indgreb i meddelelses-
hemmeligheden har mulighed for at sammenholde oplysnin-
ger om brugeren med oplysninger om kommunikationsappa-
ratet. Udvalget er stillet i udsigt, at arbejdsgruppen færdiggør
sit arbejde omkring årsskiftet 2010/11.
Udvalget ser frem til at høre nærmere om resultaterne af
disse initiativer til sikring af tidssvarende systemer til indgreb
i meddelelseshemmeligheden.
b) Forsvarets Efterretningstjeneste
Udvalget kan i relation til benchmarkundersøgelsens an-
befalinger vedrørende FE erklære sig tilfreds med, at der også
for FE's vedkommende er arbejdet målrettet med implemen-
tering af anbefalingerne, som har indgået som ét omdrejnings-
punkt for den strategiske udvikling af Forsvarets Efterret-
ningstjeneste i de senere år.
Anbefalingerne vedrører såvel de værktøjer, som FE bru-
ger i sin efterretningsmæssige virksomhed, som de arbejds-
gange og processer, der benyttes. FE har f.eks. tilført
yderligere ressourcer til områderne analyse og fysisk indhent-
ning samt foretaget materielinvesteringer og gennemført ud-
viklingsprojekter for den elektroniske indhentning og på it-
området.
FE har således forøget antallet af indhentere markant og
reorganiseret FE's tekniske sektor for at blive bedre til at
håndtere moderne kommunikationsteknologi. Der er endvi-
dere etableret en særlig analytiker-/indhentningscelle med
henblik på at styrke koordinationen mellem analyse- og ind-
hentningsfunktionerne og øge indholdet af nationale efterret-
ninger i FE's rapportering.
Herudover er der implementeret en række anbefalinger ve-
drørende Forsvarets Efterretningstjenestes indsats på det sik-
kerhedsmæssige område inden for kommunikation og it. FE
har endvidere implementeret anbefalinger, der vedrører ind-
hold og form af rapporteringer til beslutningstagerne. Der er
desuden sket en styrkelse i relation til informationsudvekslin-
gen og samarbejdet mellem myndigheder, og samtidig er
samarbejdet med udenlandske partnere blevet styrket.
a) Politiets Efterretningstjeneste
Udvalget har i forlængelse af ovenstående i relation til
benchmarkundersøgelsens anbefalinger vedrørende PET kun-
net konstatere, at der er arbejdet målrettet med de punkter,
hvor der ifølge benchmarkrapporten var plads til forbedringer.
Der kan for en detaljeret redegørelse henvises til bilag 1 til
denne beretning. Det fremgår bl.a., at der f.eks. er arbejdet
med den strategiske udvikling af PET, lederudvikling, interne
retningslinjer for overførsel af tilvejebragte oplysninger til
brug for konkrete straffesager, sikkerhedsmæssige forhold i
ministerierne (fysisk sikring og dokument-, it- og personale-
sikkerhed), risikovurdering og sikkerhedsforanstaltninger i
forhold til nøglepersoner i Danmark, prioritering af observa-
tionsindsatsen, it-fornyelse og udveksling og rekruttering af
personale.
Endvidere er udvalget i relation til spørgsmålet om, hvor-
dan man bedst beskytter personlige rettigheder, samtidig med
at der sker en mere effektiv it-udnyttelse, blevet oplyst om, at
Wambergudvalget gennemfører løbende stikprøvekontrol af
PET's elektroniske databaser, og at denne stikprøvekontrol
gennemføres med bistand fra Wambergudvalgets it-revisor.
Ligeledes har Wambergudvalget været inddraget i forbindelse
med udarbejdelse af kravspecifikationerne til PET's nye it-
platform (E-SYS).
Beretning af almen art - 2010-11 (1. samling) nr. 2
929455_0003.png
3
Samlet set har benchmarkrapportens anbefalinger medvir-
ket til en generel styrkelse af Forsvarets Efterretningstjeneste
både som Danmarks udenrigsefterretningstjeneste og som mi-
litær sikkerhedstjeneste. Sammen med anbefalingerne i rege-
ringens handlingsplan for terrorbekæmpelse har benchmar-
kerens anbefalinger især bidraget til, at Forsvarets
Efterretningstjenestes indsats mod terror er blevet styrket.
Der kan for en mere detaljeret redegørelse henvises til bilag
2.
Udvalget finder, at der er arbejdet seriøst med at føre de
relevante dele af benchmarkrapportens anbefalinger ud i livet.
Udvalget finder det samtidig tilfredsstillende, at FE har im-
plementeret i alt 14 anbefalinger, herunder i form af ganske
omfattende projekter.
Generelt betragter udvalget nu sit arbejde med at kontrol-
lere implementeringen af benchmarkundersøgelserne af PET
og FE som afsluttet. Men udvalget vil selvfølgelig løbende
fokusere på behovet for benchmarking og andre former for
evaluering af tjenesternes virke.
3.2. Åbenheden i tjenesterne
Udvalget finder det positivt, at tjenesterne er opmærksom
på behovet for åbenhed over for offentligheden. Særlig siden
den offentlige debat om Iraks rådighed over masseødelæggel-
sesvåben har man fra udvalgets side opfordret efterretnings-
tjenesterne til at udvise mere åbenhed, hvilket bl.a. fremgår af
udvalgets beretninger af henholdsvis 6. september 2004 og 13.
september 2006, hvor der også er redegjort for en række kon-
krete initiativer, der skal tjene til øget åbenhed og gennem-
sigtighed hos tjenesterne. Udvalget anerkender de mange
forskellige tiltag, som både Politiets Efterretningstjeneste og
Forsvarets Efterretningstjeneste har sat i gang med henblik på
at åbne efterretningstjenesterne op over for omverdenen. Der
er tale om en meget vigtig udviklingstendens mod øget åben-
hed, som udvalget ser frem til at samarbejde med tjenesterne
om at føre videre.
Udvalget har i sin virksomhed lagt vægt på løbende at blive
orienteret om tjenesternes arbejde med at opnå størst mulig
åbenhed over for offentligheden. I den forbindelse kan der om
tjenesternes konkrete initiativer oplyses følgende:
a) Politiets Efterretningstjeneste
PET's hjemmeside opdateres jævnligt med aktuelle nyhe-
der. Desuden har PET løbende kontakt med den danske og den
udenlandske presse om konkrete sager og holder jævnlige
pressebriefinger. PET udtaler sig således løbende i offentlig-
heden om aktuelle emner, der falder inden for efterretnings-
tjenestens ansvarsområde, f.eks. i forbindelse med anholdel-
ser, straffesager og andre konkrete sager, der har
offentlighedens bevågenhed. Desuden kommenterer PET
jævnligt de sikkerhedsmæssige forhold i forbindelse med stør-
re begivenheder, f.eks. i forbindelse med IOC-kongressen og
FN's klimatopmøde i København i 2009.
PET offentliggør ca. hvert andet år en beretning om PET's
virksomhed. Den seneste beretning blev offentliggjort i 2008,
og en ny forventes offentliggjort i begyndelsen af 2011.
Siden 2007 har PET løbende offentliggjort uklassificerede
vurderinger af terrortruslen mod Danmark på PET's hjemme-
side. Offentliggørelsen finder sted med passende mellemrum,
eller hvis der opstår pludselige og væsentlige ændringer i trus-
selsbilledet. PET offentliggør desuden efter behov trussels-
vurderinger relateret til specifikke begivenheder.
PET's Center for Terroranalyse (CTA) udarbejder løbende
offentlige tendensanalyser om forhold, der falder inden for
efterretningstjenestens ansvarsområde, f.eks. om udviklings-
træk og tendenser, for så vidt angår terrorisme. Disse offent-
liggøres på PET's hjemmeside og kan rekvireres på tryk. Inden
for det seneste år har PET ud over udgivelse af CTA's årsrap-
port for 2009 (med en gennemgang af CTA's arbejde og
analyser) offentliggjort analyserne »Youtube og Facebook –
de nye radikaliseringsværktøjer? « og »Al-Qaidas propagan-
dateknik og argumentation«.
PET offentliggør løbende publikationer om forebyggelse
af sikkerhedsmæssige trusler, hvoraf nogle er målrettet virk-
somheder og offentlige myndigheder eller andre specifikke
målgrupper, mens andre henvender sig mere generelt til of-
fentligheden. PET har således bl.a. offentliggjort pjecer om
spionage, masseødelæggelsesvåben, terrorfinansiering, opbe-
varing af ammoniumnitrat og sikkerhed i forbindelse med
ansættelse af medarbejdere. I det seneste år har PET udgivet
pjecerne »Beskyt din virksomhed«, »Dit bidrag kan misbru-
ges«, »Pas på gødningen« og »Undgå kidnapning«.
PET afholder med jævne mellemrum offentlige konferen-
cer om emner af betydning for den nationale sikkerhed. Den
seneste blev afholdt i april 2009 og handlede om »Terrorisme
og kommunikation«. I 2007 var temaet »Radikalisering i Dan-
mark – muligheder for tidlig, koordineret indsats«, og i 2005
handlede PET's konference om »The Roots of Terrorism in
Europe«. Konferencerne er åbne for medierne. Næste konfe-
rence planlægges afholdt i foråret 2011.
PET har siden 2003 haft en række eksterne kontaktgrupper
med henblik på at skabe en bred kontaktflade i såvel den of-
fentlige som den private sektor og herigennem øge samfundets
samlede modstandskraft mod sikkerhedsmæssige trusler. I
2008 sammenlagde PET de eksisterende grupper til én tvær-
gående kontaktgruppe. Baggrunden var, at de sikkerheds-
mæssige problemstillinger, der opstår som følge af truslen fra
terrorisme, spredning af masseødelæggelsesvåben, ekstremis-
me og spionage i stigende grad går på tværs af skellet mellem
offentlige og private aktører. Kontaktgruppen mødes én gang
årligt, men PET har samtidig ønsket at styrke evnen til, med
udgangspunkt i efterretningstjenestens løbende trusselsvur-
deringer, at levere målrettet og konkret rådgivning til de
grupper og sektorer, hvor de potentielle sikkerhedstrusler vur-
deres at være størst. Der er derfor med afsæt i den tværgående
kontaktgruppe blevet oprettet en række målrettede rådgiv-
ningsgrupper inden for områderne persontransportsikkerhed,
informationssikkerhed og ikkespredning af masseødelæggel-
sesvåben.
PET har oprettet et dialogforum mod voldelig ekstremis-
me, som omfatter repræsentanter for muslimske organisatio-
ner, beboerforeninger, professionelle inden for børne- og
ungeområdet og andre ressourcepersoner. Formålet med dette
dialogforum er at sikre tilliden til PET i relevante lokalmiljøer
og at fremme forståelsen for, at forebyggelse af voldelig ra-
dikalisering er en fælles sag. Den direkte kontakt til repræ-
Beretning af almen art - 2010-11 (1. samling) nr. 2
929455_0004.png
4
sentanter for lokalmiljøer har i flere konkrete sager vist sig
vigtig for PET's muligheder for at forebygge myter og mis-
forståelser, når f.eks. konkrete terrorsager er kommet til of-
fentlighedens kendskab. PET's dialogforum gør det endvidere
muligt for PET at nå ud i en række svært tilgængelige miljøer
med et forebyggende budskab via platforme (møder i moske-
er, bestyrelser og foreninger), som stilles til rådighed af del-
tagerne i PET's dialogforum. Gennem PET's dialogforum
formidler PET kontakt og bygger bro mellem deltagere, for-
eninger og myndigheder. Desuden bringes deltagernes viden
og erfaringer i spil til gavn for de indsatser, som PET i øvrigt
gennemfører. Deltagerne i PET's dialogforum bidrager såle-
des med jævne mellemrum til at udforme og overbringe vig-
tige forebyggende budskaber, som er målrettet deres lokal-
miljø.
Udvalget vil gerne – som med beretningerne af henholdsvis
6. september 2004 og 13. september 2006 – kvittere for PET's
forskellige rosværdige initiativer for øget åbenhed. Selv om
udvalget har noteret sig, at åbenheden må gennemføres på en
måde, der ikke kompromitterer den fortrolighed, som er nød-
vendig bl.a. for at beskytte efterretningstjenestens konkrete
efterforskninger, særlige arbejdsmetoder, kilder og samar-
bejdspartnere, er det efter udvalgets opfattelse af afgørende
betydning for tilliden til efterretningstjenesten, at der udvises
så stor åbenhed som overhovedet muligt.
b) Forsvarets Efterretningstjeneste
Som det fremgår af udvalgets beretninger af henholdsvis
6. september 2004 og 13. september 2006 har udvalget løben-
de drøftet bestræbelserne på at opnå større åbenhed om For-
svarets Efterretningstjeneste. I den seneste beretning fra 2006
hilste udvalget de forskellige tiltag velkommen og fandt, »at
processen vedrørende Forsvarets Efterretningstjenestes øgede
åbenhed er i god gænge«.
Som bidrag til en aktuel status for åbenheden har forsvars-
ministeren og FE bl.a. oplyst følgende:
Forsvarsministeriet og FE lægger stor vægt på at udvikle
og styrke tjenestens åbenhed inden for de grænser, der må
gælde af hensyn til rigets sikkerhed og de særlige funktions-
vilkår, som en udenrigsefterretningstjeneste opererer under.
FE vil bl.a. videreføre og videreudvikle de tiltag for tjene-
stens øgede åbenhed, der fremgik af udvalgets beretning af 6.
september 2004.
Tiltagene i retning af øget åbenhed har hidtil primært rettet
sig mod en øget anvendelse af tjenestens hjemmeside, delta-
gelse i sikkerhedspolitiske møder og konferencer på univer-
siteter, afholdelse af seminarer med det akademiske sikker-
hedspolitiske miljø, dialog med og interviews med medierne.
Forsvarets Efterretningstjeneste offentliggør på sin hjem-
meside ikkeklassificerede efterretningsmæssige vurderinger
og flere af de indlæg, som tjenesten bidrager med på seminarer
og konferencer.
FE udgiver også årligt en omfattende efterretningsmæssig
risikovurdering, hvori FE giver en aktuel efterretningsmæssig
vurdering af forhold i udlandet af betydning for Danmarks
sikkerhed. Risikovurderingen dækker bredt såvel geografisk
som emnemæssigt og viser også, hvilke efterretningsmæssige
områder der i det forløbne år har haft FE's fokus.
Forsvarets Efterretningstjeneste offentliggør endvidere lø-
bende publikationer om forebyggelse af sikkerhedsmæssige
trusler rettet primært mod forsvaret, men som også kan have
mere generel offentlig interesse. Inden for det seneste års tid
har Forsvarets Efterretningstjeneste f.eks. udgivet pjecerne
»Brug USB-stikket – men med omtanke«, »Undgå spionage
– for din sikkerheds skyld«, »Hold kontakten, men med om-
tanke« og »Brug internettet, men med omtanke«.
FE er endvidere en hovedbidragyder af såvel oplysninger
som vurderinger og analyser til de publikationer, som CTA
offentliggør hen over året.
Chefen for Forsvarets Efterretningstjeneste har tilkendegi-
vet, at tjenesten ønsker at videreudvikle sin indsats omkring
åbenhed. Det er således ambitionen at øge offentlighedens
kendskab til tjenestens opgaver og arbejdsvilkår og dermed
øge tjenestens synlighed i mediebilledet og det offentlige rum.
Som et nyt tiltag vil Forsvarets Efterretningstjeneste hvert
andet år udgive en beretning. Beretningen vil afhængigt af
udviklingen tematisere et eller flere aspekter af Forsvarets Ef-
terretningstjenestes virksomhed og indeholde en overordnet
omtale af organisatoriske og prioriteringsmæssige spørgsmål
i relation til Forsvarets Efterretningstjenestes virke som Dan-
marks udenrigsefterretningstjeneste. Beretningen vil blive of-
fentliggjort på Forsvarets Efterretningstjenestes hjemmeside.
Som endnu et nyt tiltag vil Forsvarets Efterretningstjeneste
desuden halvårligt offentliggøre ikkeklassificerede situations-
og trusselsvurderinger for de områder, hvortil der er udsendt
større danske styrkebidrag.
Forsvarets Efterretningstjeneste vil endvidere i endnu hø-
jere grad prioritere deltagelsen i åbne sikkerhedspolitiske
konferencer og seminarer.
Forsvarets Efterretningstjeneste har desuden tilført res-
sourcer til kommunikationsområdet bl.a. med henblik på at
styrke den eksterne kommunikationsindsats og dermed også
tjenestens åbenhed. I den forbindelse arbejdes der på en kom-
mende større relancering af Forsvarets Efterretningstjenestes
hjemmeside, som også i højere grad løbende og mere syste-
matisk vil blive opdateret med nyheder og baggrundsinfor-
mation.
Forsvarets Efterretningstjenestes tiltag i relation til åben-
heden er beskrevet mere detaljeret på tjenestens hjemmeside,
www.fe-ddis.dk.
Forsvarets Efterretningstjeneste bidrog som forudsat i ud-
valgets beretning fra 2004 til »Forsvarsministerens årlige
redegørelse« i 2004, 2005 og 2006. Der var tale om en rede-
gørelse, der dækkede det samlede ministerområde og en meget
bred målgruppe. Forsvarsministeriet ophørte imidlertid i 2007
med at udgive redegørelsen, idet ministeriet valgte at fokusere
på anvendelsen af sin hjemmeside til en mere aktiv og mål-
rettet kommunikation.
Samlet set indebærer de ovenfor nævnte tiltag og især den
fremadrettede udgivelse af en beretning samt den mere aktive
anvendelse af FE's hjemmeside, at FE offentliggør langt flere
informationer, end der var indeholdt i de bidrag, der tidligere
indgik i »Forsvarsministerens årlige redegørelse«.
Derudover er det besluttet, at Wambergudvalget årligt vil
offentliggøre en redegørelse om Forsvarets Efterretningstje-
Beretning af almen art - 2010-11 (1. samling) nr. 2
929455_0005.png
5
nestes behandling af oplysninger om i Danmark hjemmehø-
rende personer, jf. punkt 3.3. nedenfor.
Udvalget anerkender, at Forsvarets Efterretningstjeneste
arbejder målrettet med at opnå størst mulig åbenhed om tje-
nesten.
Udvalget betragter åbenhed som en naturlig del af efter-
retningstjenestens organisation og som et vigtigt bidrag til at
sikre den rette balance mellem øgede beføjelser og øget kon-
trol. I lyset heraf er det efter udvalgets opfattelse centralt, at
FE til stadighed arbejder på at opnå størst mulig åbenhed inden
for de grænser, som hensynet til rigets sikkerhed og tjenestens
funktionsvilkår sætter.
handling af personoplysninger. Der er efter udvalgets opfat-
telse behov for løbende sikring af, at retningslinjerne for
registrering af private oplysninger om borgerne opfylder de
retssikkerhedsmæssige krav, som bl.a. følger af Danmarks
menneskeretlige forpligtelser. Udvalget ser i den forbindelse
frem til, at Wendler Pedersen-udvalget – som bl.a. har til op-
gave at fremkomme med forslag til regler for PET's registre-
ring og opbevaring af personoplysninger samt om adgangen
til aktindsigt m.v. – i nærmeste fremtid afgiver sin betænk-
ning. Det er som nævnt over for udvalget blevet oplyst, at
Wendler Pedersen-udvalget forventes at afslutte sit arbejde i
første halvår af 2011.
3.3. Nye offentliggjorte retningslinjer fra FE og
PET for personregistreringer
Justitsministeriet og Forsvarsministeriet udsendte den 7.
december 2009 et nyt kommissorium for Wambergudvalget.
Samme dag udstedte Justitsministeriet retningslinjer for Poli-
tiets Efterretningstjenestes behandling af personoplysninger.
Som et nyt tiltag i Wambergudvalgets kommissorium fast-
sætter justitsministeren og forsvarsministeren efter drøftelse
med Wambergudvalget nærmere retningslinjer for efterret-
ningstjenesternes behandling af personoplysninger og for
Wambergudvalgets kontrol med overholdelsen af disse ret-
ningslinjer.
De nye retningslinjer for Politiets Efterretningstjenestes
behandling af personoplysninger blev offentliggjort den 9.
december 2009. Retningslinjerne handler bl.a. om efterret-
ningstjenestens registre, støttedatabaser, personsikkerhedsda-
tabaser, journalsystem, søgeadgang, behandling af oplysnin-
ger uden for it-systemerne, sager af særlig historisk interesse,
indhentning af oplysninger fra andre forvaltningsmyndighe-
der og Wambergudvalgets kontrolvirksomhed i forbindelse
med disse forskellige aktiviteter. Retningslinjerne er offent-
liggjort på tjenestens hjemmeside.
På linje hermed offentliggjorde Forsvarets Efterretnings-
tjeneste den 2. juni 2010 nye ikkeklassificerede retningslinjer
for Forsvarets Efterretningstjenestes behandling af persono-
plysninger m.v. om danske statsborgere og herboende udlæn-
dinge. De nye retningslinjer handler bl.a. om tjenestens
sikkerhedsundersøgelser, indhentning af oplysninger hos an-
dre myndigheder og samarbejdspartnere, registre og databa-
ser, videregivelse af oplysninger til andre myndigheder,
sletning af og destruktion af oplysninger og Wambergudval-
gets kontrolvirksomhed i forbindelse med disse forskellige
aktiviteter. Retningslinjerne er offentliggjort på tjenestens
hjemmeside.
Forsvarsministeren og chefen for Forsvarets Efterretnings-
tjeneste har over for udvalget oplyst, at det efter drøftelse med
Wambergudvalget er besluttet, at Wambergudvalget som et
helt nyt tiltag årligt vil offentliggøre en redegørelse på For-
svarets Efterretningstjenestes hjemmeside om tjenestens be-
handling af oplysninger om i Danmark hjemmehørende
personer og om udvalgets kontrol heraf. Det forventes, at den
første offentliggjorte redegørelse vil være for 2010.
Udvalget anerkender disse initiativer hos tjenesterne med
henblik på øget åbenhed om og klarere retningslinjer for be-
3.4. Drøftelser med Ombudsmanden vedrørende
udvalgets eventuelle behandling af konkrete
sager
Folketingets Ombudsmand har siden udvalgets seneste be-
retning rettet henvendelse til Udvalget vedrørende Efterret-
ningstjenesterne for at drøfte, hvordan Ombudsmanden kan få
oplysninger om, hvorvidt udvalget har bedømt en efterret-
ningstjenestes afgørelse eller praksis af relevans for en klage,
som Ombudsmanden har modtaget. Sådanne oplysninger kan
være nødvendige for at undgå, at Ombudsmandens behand-
ling af sagen indebærer en vurdering af arbejdet i Folketinget
og således bringer sagen uden for Ombudsmandens kompe-
tenceområde, jf. ombudsmandslovens § 7.
Udvalget vedrørende Efterretningstjenesterne er enig i, at
det – i lighed med den for de øvrige stående udvalg etablerede
samrådsprocedure – er nødvendigt at etablere en procedure,
så Ombudsmanden kan blive underrettet om, hvorvidt udval-
get har taget stilling til en afgørelse eller relevant praksis.
Udvalget har til dette formål gennemført møder med Om-
budsmanden med henblik på at etablere en hensigtsmæssig
ordning.
Udvalget har tillagt det stor betydning, at den efterspurgte
underretning tilrettelægges på en måde, således at der ikke
sker et brud på den tavshedspligt, som udvalget er underlagt,
jf. § 8 i lov om etablering af et udvalg om forsvarets og politiets
efterretningstjenester. På denne baggrund er det udvalgets op-
fattelse, at såfremt der ikke har været tale om en stillingtagen
af en sådan karakter, at det har betydning for Ombudsmandens
kompetence, skal udvalgets tilbagemeldinger holdes i så bredt
formulerede vendinger, at der f.eks. ikke gives oplysninger
om, hvorvidt sagen eller relevant praksis overhovedet har væ-
ret omtalt i udvalget eller ej.
Udvalget har til dette formål udarbejdet en fremgangsmå-
de, der kan bruges ved besvarelse af fremtidige henvendelser
i sager, hvor udvalget ikke har bedømt spørgsmål af relevans
for klagen til Ombudsmanden.
I den forbindelse kan bemærkes, at Udvalget for Efterret-
ningstjenesterne i overensstemmelse med lov nr. 378 af 6. juli
1988 om etablering af et udvalg om forsvarets og politiets ef-
terretningstjenester ser det som sin primære opgave at holde
sig informeret om og om fornødent tilkendegive sin opfattelse
af efterretningstjenesternes overordnede virksomhed, mens
man som udgangspunkt ikke foretager nogen bedømmelse af
tjenesternes behandling af konkrete sager.
Beretning af almen art - 2010-11 (1. samling) nr. 2
929455_0006.png
6
3.5. Henvisninger til UET ved besvarelser af
udvalgsspørgsmål m.v.
Det er aftalt med regeringen, at Udvalget vedrørende Ef-
terretningstjenesterne løbende vil blive orienteret om tilfælde,
hvor en minister over for et af Folketingets øvrige udvalg
henviser til Udvalget vedrørende Efterretningstjenesterne.
Dette gælder, uanset om en sådan henvisning eksempelvis er
fremkommet mundtligt under et udvalgsmøde, eller om en
sådan henvisning er indgået i et skriftligt svar til et udvalg. I
det omfang Udvalget vedrørende Efterretningstjenesterne ik-
ke allerede har været orienteret om sådanne tilfælde, forpligtes
ministeren til efterfølgende at orientere Udvalget vedrørende
Efterretningstjenesterne herom.
Udvalget har i en række tilfælde modtaget besvarelser på
skriftlige udvalgsspørgsmål fra justitsministeren og forsvars-
ministeren, hvor det oplyses, at de pågældende spørgsmål ikke
kan besvares, idet oplysninger af den omhandlede karakter
alene kan gives til Folketingets Udvalg vedrørende Efterret-
ningstjenesterne. Det er på den baggrund aftalt med regerin-
gen, at Udvalget vedrørende Efterretningstjenesterne frem-
over en gang årligt vil modtage en samlet oversigt over de
udvalgsspørgsmål og svar, som indeholder henvisninger til
Udvalget vedrørende Efterretningstjenesterne. Orienteringen
af Udvalget vedrørende Efterretningstjenesterne sker efter
nærmere aftale mellem udvalget og regeringen.
P.u.v.
Morten Bødskov
formand
Beretning af almen art - 2010-11 (1. samling) nr. 2
929455_0007.png
7
Bilag 1
PET's redegørelse for gennemførelse af benchmarkrapportens anbefalinger
Gennemførelsen af benchmarkingrapportens anbefalinger
Som led i regeringens handlingsplan for bekæmpelse af terrorisme gennemførte udenlandske sagkyndige i 2006 en større
analyse af PET's virksomhed. I benchmark-undersøgelsen, der kan læses på www.pet.dk, konkluderes det, at PET's ydeevne,
effektivitet og anseelse er øget betragteligt siden terrorangrebene i USA den 11. september 2001, og at efterretningstjenesten må
betragtes som blandt de absolut bedste efterretningstjenester i Europa. Det påpeges imidlertid samtidig i rapporten, at PET også
fremover vil stå over for væsentlige udfordringer. På den baggrund opstiller rapporten 12 anbefalinger, som siden er indgået i
den strategiske udvikling af PET.
Nedenfor er redegjort for, hvorledes Politiets Efterretningstjeneste har gennemført disse anbefalinger.
Anbefaling 1:
PET bør foretage en snarlig gennemgang af sin Vision og Strategiplan, som dækker mindst tre år frem. Strategiplanen bør
revideres og vurderes årligt, og den bør sammen med bevillingsplanen godkendes af Regeringens Sikkerhedsudvalg.
Den strategiske udvikling af PET foregår på grundlag af en samlet strategiplan, der indeholder en vision, seks overordnede
målsætninger og en beskrivelse af en række konkrete udviklingsprojekter, som skal sikre, at disse målsætninger realiseres. Visi-
onen er formuleret på følgende vis:
PET skal være en professionel, effektiv og troværdig sikkerheds- og efterretningstjeneste, der er på forkant med udviklingen,
og som er respekteret af samarbejdspartnere, nyder tillid i offentligheden og medvirker til at skabe tryghed i det danske samfund.
1)
2)
De seks overordnede målsætninger er følgende:
PET skal proaktivt, effektivt og hurtigt indsamle, bearbejde og analysere alle relevante oplysninger fra alle relevante kilder
med henblik på at identificere trusler mod den nationale sikkerhed.
PET skal i samarbejde med alle relevante myndigheder, virksomheder og organisationer sikre, at der iværksættes passende,
sammenhængende og koordinerede foranstaltninger af præventiv eller sikkerhedsmæssig karakter, der er egnede til effektivt
at forebygge eller begrænse skadevirkningerne i forhold til trusler, der har betydning for den nationale sikkerhed.
PET skal i samarbejde med relevante myndigheder sikre, at identificerede trusler mod den nationale sikkerhed imødegås
med de midler og på den måde, der må anses for de mest hensigtsmæssige for effektivt at afværge truslen, og at fysiske eller
juridiske personer, der i den forbindelse gør sig skyldige i strafbare forhold, i videst muligt omfang retsforfølges under
nødvendig hensyntagen til særlige fortrolighedshensyn.
PET skal være en attraktiv arbejdsplads, der har den rigtige medarbejdersammensætning og løbende kan tiltrække, fastholde
og udvikle pålidelige, kompetente og engagerede medarbejdere, som trives i en organisation præget af videndeling, tvær-
gående samarbejde og velfungerende kommunikation.
PET skal have de nødvendige ressourcer til rådighed med henblik på at kunne løse sine opgaver med den fornødne hurtighed
og professionalisme, og PET skal løbende sikre en målrettet, prioriteret, sammenhængende og effektiv anvendelse af disse
ressourcer.
PET skal sikre størst mulig åbenhed om sin virksomhed, uden at tilsidesætte særlige fortrolighedshensyn, og at alle dele af
PET's virksomhed gennemføres på et lovligt og forsvarligt grundlag under iagttagelse af den fornødne sikkerhed samt er
underlagt passende kontrolforanstaltninger.
3)
4)
5)
6)
Anbefaling 2:
PET bør foretage en gennemgang af sine ordninger i forbindelse med præstationsorienteret ledelse og sikre en fortsat anvendelse
af systematiske processer til styringen af de vigtigste sider af forandringsplaner og -projekter.
Den strategiske udvikling af PET foregår på grundlag af en samlet strategiplan, der indeholder en beskrivelse af PET's vision,
overordnede målsætninger og konkrete udviklingsinitiativer. Herudover gennemfører PET årlige lederudviklingssamtaler med
samtlige ledere, hvorunder de konkrete resultater og mål drøftes og fastlægges.
Anbefaling 3:
PET bør med Rigspolitiet aftale retningslinjer for håndteringen af sager, hvor der sker retsforfølgning, der er baseret på eller
omfatter efterretningsarbejde. Retningslinjerne bør understøttes af uddannelse og træning.
Beretning af almen art - 2010-11 (1. samling) nr. 2
929455_0008.png
8
PET har fastlagt interne retningslinjer for overførslen af oplysninger, der er tilvejebragt af efterretningstjenesten, til brug for
konkrete straffesager. De relevante medarbejdere modtager løbende nærmere instruktioner om retningslinjerne på området.
Anbefaling 4:
Regeringens Sikkerhedsudvalg bør forlange en årlig rapport om ministeriernes sikkerhedsstatus med hensyn til fysisk, doku-
ment- og IT- og personalesikkerhed og sikre at ansvar og ansvarsområder er forstået fuldt ud.
PET rådgiver løbende ministerierne om sikkerhedsmæssige spørgsmål og yder i den forbindelse bistand til ministerierne i
spørgsmål vedrørende fysisk sikring samt dokument-, IT- og personalesikkerhed. Repræsentanter for ministerierne indgår i øvrigt
i PET's kontaktgruppe vedrørende sikkerhedsmæssige spørgsmål, som på regelmæssige møder i PET gøres bekendt med PET's
trusselsvurderinger og drøfter bl.a. sikkerhedsstatus og relevante sikkerhedsmæssige foranstaltninger.
Anbefaling 5:
Regeringens Sikkerhedsudvalg bør i forbindelse med prioriteringen af ressourcer sikre sig, at der er tilstrækkelige bevillinger
til PET's forebyggende sikkerhedsarbejde.
Der er løbende gennemført en ressourcemæssig styrkelse af PET's forebyggende sikkerhedsarbejde, som er forankret i PET's
Afdeling for forebyggende sikkerhed. Afdelingen består af et rådgivningscenter, der yder rådgivning og anden bistand vedrørende
fysisk sikring, beskyttelse af kritisk infrastruktur, IT-sikkerhed samt personsikkerhed (sikkerhedsgodkendelser), samt et fore-
byggelsescenter, der i samarbejde med andre myndigheder, virksomheder og organisationer udvikler og gennemfører forebyg-
gende projekter i forhold til bl.a. radikalisering.
Anbefaling 6:
Der bør fastlægges procedurer, der sikrer, at der foretages en interdepartemental behandling af den risiko, som nøglepersoner
i Danmark er udsat for, og om niveauet for sikkerhedsforanstaltninger.
PET's personbeskyttelse tilrettelægges og gennemføres på baggrund af konkrete trusselsvurderinger, der løbende udarbejdes
og opdateres. PET påser i den forbindelse, at de sikkerhedsforanstaltninger, der er iværksat i forhold til relevante nøglepersoner,
afspejler det konkrete trusselsniveau. PET orienterer løbende Justitsministeriet og andre relevante ministerier om væsentlige
ændringer i trusselsniveauet eller de trufne sikkerhedsforanstaltninger, således at eventuelle spørgsmål om nødvendigt kan blive
behandlet på interdepartementalt niveau.
Anbefaling 7:
Målsætninger for fordelingen af observationsindsats mellem tjenestens sikkerhedsarbejde og det kriminalitetsrelaterede ar-
bejde bør gennemgås og aftales som led i den årlige gennemgang af prioriteringer og ressourcer i Regeringens Sikkerhedsudvalg.
Observationsstyrken i PET's Sikkerhedsafdeling yder observationsmæssig bistand til PET's operative enheder, der beskæftiger
sig med terrorisme, ekstremisme, spionage og alvorlig organiseret kriminalitet, samt til politikredsene, når disse ikke selv råder
over observatører med den fornødne uddannelse, udrustning og erfaring. Prioriteringen af observationsindsatsen drøftes løbende,
herunder på regelmæssige møder mellem PET og politikredsene. PET's observationsindsats indgår ligeledes ved fastlæggelsen
af de årlige prioriteter, der forelægges for Regeringens Sikkerhedsudvalg.
Anbefaling 8:
Set i lyset af den hastige teknologiske udvikling på kommunikationsområdet bør Justitsministeriet sikre sig, at de eksisterende
systemer til indgreb i meddelelseshemmeligheden er tilstrækkelige, og at der anvendes en tilstrækkelig udviklings- og planlæg-
ningsindsats for at opretholde indgrebsmulighederne i Danmark med henblik på efterforskning i forbindelse med landets
sikkerhed.
Der henvises til Justitsministeriets redegørelse for gennemførelsen af denne anbefaling.
Anbefaling 9:
PET og Forsvarets Efterretningstjeneste (FE) bør aktivt forfølge den påtænkte udveksling af personale for at styrke indsatsen
mod terror.
PET har aktivt arbejdet for en udveksling af personale mellem FE og PET, bl.a. ved etablering af Center for Terroranalyse.
Både FE og PET har medarbejdere stationeret i det fælles center, ligesom FE har en medarbejder stationeret i PET's Operative
Beretning af almen art - 2010-11 (1. samling) nr. 2
929455_0009.png
9
afdeling. Udvekslingen af personale drøftes i øvrigt løbende på de regelmæssige møder, der afholdes mellem FE's ledelse og
PET's ledelse.
Anbefaling 10:
PET bør udvikle en mere langsigtet og strategisk tilgang for rekruttering og udvikling af de kompetencer tjenesten har brug
for og forøge de ressourcer der investeres i videreuddannelse af personalet.
PET har udviklet en kompetencestrategi, der tager sigte på en målrettet rekruttering og udvikling af de nødvendige persona-
lekompetencer. Strategien indeholder en beskrivelse af de basis- og spidskompetencer, PET har brug for, og den målrettede
kompetenceudvikling gennemføres bl.a. på grundlag af de årlige medarbejderudviklingssamtaler i PET og interne rotationsord-
ninger.
Anbefaling 11:
PET bør fokusere sin IT fornyelse, således at nye og forbedrede muligheder installeres trinvist og inden for kortere tid. Til-
lægsbevillinger vil være nødvendige. PET bør overveje at outsource udvikling, projektledelse og installering, men samtidig sikre
at tjenesten selv overordnet har den fulde kontrol over projektet.
Der er foreløbigt afsat 70 mio. kr. til første fase af udviklingen og implementeringen af en ny, samlet og moderne IT-platform
i PET (E-SYS).
Anbefaling 12:
Der bør ske en grundig gennemgang i samråd med Wamberg-udvalget (eller en efterfølgende kontrolinstans) med henblik på
at overveje, hvordan man bedst kan beskytte personlige rettigheder samtidig med at der sker en mere effektiv IT-udnyttelse.
Wamberg-udvalget gennemfører løbende stikprøvekontrol af PET's elektroniske databaser. Stikprøvekontrollen gennemføres
med bistand fra udvalgets IT-revisor. Herudover er der efter drøftelse med Wamberg-udvalget udarbejdet retningslinjer af 7.
december 2009 for Politiets Efterretningstjenestes behandling af personoplysninger mv., ligesom Wamberg-udvalget har været
inddraget i forbindelse med udarbejdelsen af kravspecifikationerne for så vidt angår PET's nye IT-platform (E-SYS). Spørgsmålet
om beskyttelse af personlige oplysninger i PET's elektroniske databaser behandles i øvrigt af Wendler-Pedersen-udvalget, der
bl.a. har til opgave at fremkomme med forslag til regler for PET's registrering og opbevaring af personoplysninger samt om
adgangen til aktindsigt mv. Wendler-Pedersen-udvalget forventes at afslutte sit arbejde i første halvår af 2011.
Beretning af almen art - 2010-11 (1. samling) nr. 2
929455_0010.png
10
Bilag 2
FE's redegørelse for gennemførelse af benchmarkrapportens anbefalinger
Benchmarkingundersøgelsen af Forsvarets Efterretningstjeneste blev gennemført af en uvildig britisk ekspert, der blandt andet
vurderede, at Forsvarets Efterretningstjeneste er blandt de tre til fire europæiske efterretningstjenester, der mest effektivt håndterer
tidens udfordringer, og at Forsvarets Efterretningstjeneste gør en stor indsats med relativt begrænsede ressourcer. Rapporten
indeholdt samtidig 18 klassificerede anbefalinger, der vil kunne styrke Forsvarets Efterretningstjeneste yderligere. 10 af anbefa-
lingerne er rettet direkte mod Forsvarets Efterretningstjeneste, mens 8 er rettet mod andre forhold. Disse anbefalinger har siden
været ét omdrejningspunkt for den strategiske udvikling af Forsvarets Efterretningstjeneste.
I det følgende redegøres i uklassificeret form for indholdet af de 18 anbefalinger, og hvorledes de er gennemført.
Anbefaling 1:
De årlige prioriteringer for FE's rapportering som helhed, inklusive terrorisme, bør fremover udarbejdes af Embedsmandsud-
valget for Sikkerhedsspørgsmål og godkendes af Regeringens Sikkerhedsudvalg.
Status
Anbefalingen, der allerede blev besluttet gennemført ved regeringens handlingsplan for terrorbekæmpelse (anbefaling 7), er
implementeret.
Anbefaling 2:
For at øge indholdet af nationale efterretninger i FE's rapportering, bør der sættes flere kræfter ind på at omdanne analytikernes
behov i forbindelse med rapportering til praktisk gennemførlig indhentning ved Teknisk Sektor og HUMINT. Behovet er størst
i Teknisk Sektor og kan nødvendiggøre, at et antal erfarne analytikere flyttes til SIGINT organisationen. Alternativet bestående
af en kombineret analytiker-/indhentningscelle, der tager sig af både HUMINT- og SIGINT-tasking, bør dog også overvejes.
Status
Anbefalingen er implementeret, idet FE primo 2009 har etableret en særlig analytiker-/indhentnings-celle, der koordinerer
indhentningen og analysen.
Anbefaling 3:
Planerne vedrørende forbedret IT, databaser og elektronisk kommunikation bør fremskyndes for at forbedre såvel transmis-
sionshastigheden som informationsdelingen i hele FE og for at opnå en hurtigere og mere brugervenlig fremsendelse af FE's
produkter til kunderne. Grundprincipperne bør være behovet for »need to share« snarere end »need to know« behovet og »risk
management« frem for »risk avoidance«.
Status
Anbefalingen er implementeret. Fremskyndelsen og styrkelsen af de allerede planlagte materielprojekter blev gennmemført i
perioden 2007 – 2009 med ibrugtagning fra 2008 til primo 2010.
Hvad angår de anførte grundprincipper blev de allerede ved offentliggørelsen af benchmarkerens anbefalinger lagt til grund
for FE's arbejde.
Anbefaling 4:
FE bør øge sin oversættelseskapacitet, så flere vurderinger kan deles med partnere. Det vil have en positiv effekt på omfanget
af information, som FE modtager fra partnere.
Status
Det var oprindeligt forudsat, at der skulle ansættes yderligere engelsk oversætterkapacitet. Behovet for ekstra oversættelse kan
imidlertid klares inden for den eksisterende bemanding og ressourcerne er i stedet anvendt til yderligere analysekapacitet.
Beretning af almen art - 2010-11 (1. samling) nr. 2
929455_0011.png
11
Anbefaling 5:
Af hensyn til kvalitet og relevans bør FE's hovedprodukter indikere over for læseren, hvilket efterretningsgrundlag vurderin-
gerne er baseret på sammen med en kort indikation af, hvilke konsekvenser vurderingerne kan få for dansk politik.
Status
Første del af anbefalingen er implementeret. Forsvarets Efterretningstjenestes kunder har givet tilbagemeldinger, der viser, at
der er tale om en værdifuld tilføjelse til tjenestens produkter. Desuden arbejdes der kritisk med den konkrete sprogbrug, således
at tjenestens produkter altid lever op til »Forsvarets Efterretningstjenestes sprogpolitik«. Sidstnævnte er senest revideret i sep-
tember 2006 og revideres løbende, når behov opstår.
Vurderingen af, hvilke konsekvenser FE's vurderinger måtte få for dansk politik, foretages på politisk niveau.
Anbefaling 6:
Forsvarsministeriet, Forsvarskommandoen og Forsvarets Efterretningstjeneste bør komme frem til en aftale, der afklarer
grænserne mellem de roller inden for taktisk efterretning og grundlæggende information, der skal varetages af det danske forsvar
selv og de bredere, operationelle og strategiske efterretningsmæssige funktioner, der henhører under en efterretningstjeneste.
Status
Anbefalingen er implementeret. Der er udarbejdet et værnsfælles delkoncept for efterretningsvirksomheden i forsvaret, som
blev endelig godkendt primo november 2008. Delkonceptet indeholder bl.a. en beskrivelse af ansvarsfordelingen for den taktiske,
operative og strategiske efterretningstjeneste.
Anbefaling 7:
Regeringens Sikkerhedsudvalg bør nedsætte en undergruppe på embedsmandsniveau, under Embedsmandsudvalget for Sik-
kerhedspørgsmål. Undergruppen (med passende bred sammensætning og tilstrækkelig støtte) bør mødes regelmæssigt for at
fokusere det arbejde, der udføres på efterretningsområdet mere direkte på regeringens sikkerhedspolitiske dagsorden, reducere
behovet for rutinerapportering af mindre værdi og sikre, at der skabes overensstemmelse mellem modstridende prioriteter.
Status
Anbefalingen er implementeret.
Anbefaling 8:
Anbefalingen vedrører detaljerede forslag til særlige samarbejdsrelationer og er derfor fortsat klassificeret.
Status
Anbefalingen er implementeret gennem indgåelse det nødvendige aftalegrundlag, ligesom de praktiske rammer er på plads.
Anbefaling 9:
En ledende post som Faglig Ansvarlig for Efterretningsanalyse bør oprettes i FE for at opretholde integriteten og uafhængig-
heden i vurderingerne i relation til policy-processen og for at føre tilsyn med professionelle standarder, uddannelse og
karriereudvikling inden for analytikerstaben.
Status
Der ses ikke behov for at oprette en sådan stilling i FE. De forhold, som anbefalingen søger at tage hensyn til, ses således
allerede varetaget på hensigtsmæssig vis af basisorganisationen i FE.
Anbefaling 10:
FE bør styrke sit bidrag til indsatsen mod terrorisme (CT) ved at lade fem medarbejdere tilgå det nye center for terroranalyse,
ved yderligere rekruttering for at modvirke huller i den tilbageværende CT-funktion, ved at videreudvikle og fokusere sin tekniske
og HUMINT-kapacitet og ved at tilstræbe mere integreret samarbejde med PET om specifikke projekter.
Beretning af almen art - 2010-11 (1. samling) nr. 2
929455_0012.png
12
Status
Anbefalingen er implementeret. FE har siden den 1. januar 2007 fast indstationeret 5 medarbejdere i Center for Terroranalyse
(CTA). Etableringen af CTA ændrer ikke ved FE's ansvar i relation til terroranalyse, og udstationerede medarbejderes stillinger
i FE er derfor blevet genbesat. FE's terrorbearbejdning er i 2008 blevet styrket ved ansættelse af yderligere analytikere samt en
ændret organisering af terrorbearbejdningen.
Med det formål at fremme et tæt operativt samarbejde mellem de to tjenester samt at forbedre støtten til PET og CTA har FE
en medarbejder stationeret i PET's operative afdeling. Udvekslingen af personale drøftes i øvrigt løbende på de regelmæssige
møder, der afholdes mellem PET's ledelse og FE's ledelse.
Der er i relevant omfang et tæt samarbejde mellem FE's terroranalytikere og PET's efterforskningsgrupper, ligesom FE frem-
sender samtlige efterretningsvurderinger med et terrorrelateret indhold til PET og CTA. Desuden videregiver FE løbende
oplysninger til PET, som er medtaget i tjenestens virksomhed, om danske statsborgere og personer, der opholder sig i Danmark.
Anbefaling 11:
Anbefalingen vedrører implementeringen af særlige teknologiske kapaciteter samt samarbejdet med udenlandske samarbejds-
partnere. Den præcise ordlyd i anbefalingen er derfor fortsat klassificeret.
Status
Anbefalingen er implementeret, og der er allerede opnået gode resultater på især anti-terrorområdet, samt indenfor sikker-
hedspolitiske og militære interesseområder.
Anbefaling 12:
FE bør foretage en større reorganisering af Teknisk Sektor med det formål at blive bedre til at magte revolutionen inden for
kommunikationsteknologien.
Sidste del af anbefalingen vedrører mere detaljerede oplysninger om FE's organisation og er derfor fortsat klassificeret.
Status
Anbefalingen er implementeret. Reorganiseringen af Teknisk Sektor trådte i kraft den 1. januar 2007. Benchmarkerens anbe-
falinger indgik som et væsentligt element i organisationsudviklingsprojektet. Herudover er der sket en fremskyndelse af allerede
planlagte materielanskaffelser.
Anbefaling 13:
Anbefalingen vedrører terrorindhentning ved brug af HUMINT og er derfor fortsat klassficeret.
Status
Anbefalingen er implementeret og er især udmøntet ved tilførsel af flere normer til FE's HUMINT kapacitet.
Anbefaling 14:
FE og PET bør rationalisere ordningerne for varetagelse af forbindelserne til fremmede E-tjenester i den hensigt at lade
Forsvarets Efterretningstjeneste have hovedansvaret for partnerrelationer på vegne af efterretningsområderne som helhed.
Status
Forsvarets Efterretningstjeneste og Politiets Efterretningstjeneste vurderer, at det daglige samarbejde med nære bilaterale
samarbejdspartnere pga. samarbejdets forskelligartede natur alene kan varetages af den enkelte tjeneste.
Tjenesterne har i stedet indstillet, at man på en række områder intensiverer det allerede eksisterende samarbejde om håndte-
ringen af bilaterale samarbejdspartnere.
Anbefaling 15:
FE's kapacitet inden for informatiksikkerhed bør styrkes, og Regeringens Sikkerhedsudvalg bør anbefale, at FE udnævnes til
National (kommunikations-) Teknisk Sikkerhedsmyndighed (NTS).
Beretning af almen art - 2010-11 (1. samling) nr. 2
929455_0013.png
13
Status
De opgaver, der ifølge benchmarkeren fremadrettet bør løses af en NTS, er forskellige fra PET's nuværende opgave som
National Security Authority (NSA), ligesom opgaven på det civile område varetages af flere forskellige myndigheder, herunder
PET. For forsvarets vedkommende varetages opgaven af FE på Forsvarschefens vegne. Benchmarkerens anbefaling ville derfor
indebære, at der i givet fald vil skulle overføres ansvar til FE, herunder flyttes såkaldte civile ansvarsområder fra bl.a. PET til FE,
hvilket det er besluttet ikke at gøre.
Anbefaling 16:
Politikken omkring større åbenhed, der indtil nu har været en markant succes, bør udvides med endnu større interaktion med
det ansvarlige danske akademiske miljø.
Status
Anbefalingen er implementeret, idet det samtidig er vurderingen, at anbefalingen dels er på linje med de tiltag omkring åbenhed,
som FE har gennemført de senere år, dels skaber mulighed for en yderligere kompetenceudvikling af tjenestens analytikere. Siden
2007 har FE gennemsnitligt afholdt 4 – 5 seminarer om året. Der er primo 2009 tilført yderligere ressourcer til området.
Anbefaling 17:
Regeringens Sikkerhedsudvalg bør fremme en ny lovramme for efterretningsoperationer, der giver FE (og PET) tilstrækkelige
beføjelser til at arbejde sammen og anvende nye teknikker for at imødegå terrorisme, muligvis under inddragelse af større befø-
jelser end hidtil planlagt til gengæld for et stærkere kontrolsystem.
Status
Anbefalingen er blevet implementeret ved Folketingets vedtagelse i juni 2006 af de lovmæssige beføjelser for bl.a. et udvidet
samarbejde mellem efterretningstjenesterne.
Anbefaling 18:
Alt dette vil medføre øgede udgifter, der næppe kan klares alene ved interne omprioriteringer, især henset til, at behovet for
yderligere investeringer (især til SIGINT) ikke kan modsvares ved at nedsætte driftsomkostningerne.
Sidste del af anbefalingen vedrører mere detaljerede oplysninger om, hvortil der bør tilføjes ressourcer. Denne del er således
fortsat klassificeret.
Status
De finansielle forhold omkring implementeringen af anbefalingerne er afklaret, idet Forsvarets Efterretningstjeneste ved fi-
nanslovsaftalen 2007 blev tilført 6,7 mio. kr. i 2006 og 25 mio. kr. i hvert af årene 2008-2010. Yderligere udgifter forbundet med
implementeringen af anbefalingerne er afholdt inden for Forsvarsministeriets ramme.