Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
AMU Alm.del
Offentligt
TALE
4.november 2010
Beskæftigelsesministerens tale ved samråd om of-fentligt løntilskud
J.nr. 2010-0016831swo
Samrådsspørgsmål:
Spørgsmål EHvad er ministerens begrundelse for at udtale, at reglerne forløntilskudsjob til arbejdsløse i kommunerne er så klare, at det erumuligt at spekulere i dem?Spørgsmål FEr ministeren enig i, at kommunerne efter gældende regler f. eks.næste år kan ansætte arbejdsløse med statsligt løntilskud, hvisder blot er tale om merbeskæftigelse i forhold til et nedskåret2011-budget?Spørgsmål GHvad vil ministeren gøre for at forhindre, at kommuner kan spe-kulere i at erstatte faste job med arbejdsløse med statsligt løntil-skud og ledige i aktivering?Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Eigil Andersen (SF).
Tale:
(Til spørgsmål F).Der har i den seneste tid været skrevet meget om offentligtløntilskud. Bl.a. har det været fremme, at der fra kommuner-nes side spekuleres i ordningen på den måde, at man fyrerordinært ansatte for i stedet at erstatte disse med ledige ansatmed offentligt løntilskud.Reglerne for, hvorvidt merbeskæftigelseskravet i offentligtløntilskud er opfyldt, er de samme som ved indførelsen afden aktive arbejdsmarkedspolitik i 1994.Dvs. at vurderingen af, hvorvidt betingelsen om merbeskæf-tigelse er opfyldt, skal tage sit udgangspunkt i antallet af be-skæftigede som følge af budgettet for den enkelte offentligevirksomhed. Det betyder, at såfremt der foretages nødvendi-ge budgetændringer – f.eks. som følge af overforbrug ellernødvendige besparelser – så er det det nye budget, som dan-ner udgangspunkt for, om merbeskæftigelseskravet er op-fyldt.Så når der spørges om, hvorvidt jeg er enig i, at kommunernef.eks. i 2011 kan ansætte ledige med offentligt løntilskud iforhold til et justeret budget, så er svaret ja – det kan og skalkommunerne, hvis behovet for løntilskudsaktivering er der.Det er der, som nævnt ikke, noget nyt i. Sådan har reglernehele tiden været. Også under den forrige regering og også itidligere krisetider.Jeg tror, det er vigtigt at skille tingene lidt ad.På den ene side har vi de skiftende konjunkturer, som noglegange gør, at vi kan ansætte flere i den offentlige sektor. An-dre gange – som under den aktuelle krise – må budgetternejusteres. Nogle gange desværre med fyringer som et resultat.
2
På den anden side har vi den aktive beskæftigelsespolitik,som netop skal forsøge at tage højde for de skiftende kon-junkturer. Under ugunstige konjunkturer skal det offentligeselvfølgelig fortsat være med til at løfte opgaven med athjælpe ledige til at fastholde og styrke relationerne til ar-bejdsmarkedet.Vi ved, at aktive tilbud på en rigtig arbejdsplads - og i særde-leshed løntilskud - er en god hjælp for rigtig mange ledige.Mange nyuddannede får den nødvendige erhvervserhvervs-erfaring; andre bliver opkvalificeret; en del får afprøvet nyebeskæftigelsesområder, og så skal man ikke glemme vigtig-heden af de netværk, som etableres på en rigtig arbejdsplads.At vi i øjeblikket står i en situation med annoncerede fyrin-ger i den offentlige sektor er naturligvis meget ubehageligt.Man skal bare ikke glemme, at der de seneste mange år, hvordet gik rigtigt godt, er blevet ansat rigtig mange ekstra hæn-der de samme steder, og at vi også i den nære fremtid kom-mer til at stå i en beskæftigelsessituation, hvor der bliverbrug for rigtig mange ekstra hænder, når de store årgange afældre trækker sig tilbage.Situationen nu er den, at vi ikke har råd til det samme, somvi havde før krisen gjorde sin entré.Men det skal da ikke få os til at opgive en aktiv beskæftigel-sesindsats på de offentlige arbejdspladser.Vi har alle en interesse i, at systemet fungerer bedst muligt,så vi er klar til at møde de store udfordringer med mangel påarbejdskraft om ganske få år.
3
(Om spørgsmål E)Der spørges til, hvorfor jeg har sagt, at reglerne for løntil-skud er så klare, at det ikke er muligt at spekulere i dem.Når jeg har udtalt mig om sagen har min pointe været, at vihar et godt sæt regler, som bl.a. skal sikre, at der er tale ommerbeskæftigelse. Det er disse regler, jeg har udtalt mig om ipressen og som skal forhindre evt. ”kreative” kommunale til-tag.Lad mig slå det helt fast. Jeg synes det er uacceptabelt, hvisnogle skulle finde på at misbruge ordningen.Alle løntilskudspladser skal godkendes af jobcentrene. Indenen godkendelse er det afgørende, at der hersker enighed mel-lem arbejdsgiver og repræsentanter for de ansatte om, at be-tingelserne for et fornuftigt forløb er til stede, og at reglerneer overholdt.Hvis parterne ikke er enige, skal medarbejderrepræsentan-ternes synspunkter fremlægges, og hersker der på dettegrundlag tvivl om, hvorvidt kravet om merbeskæftigelse eropfyldt, skal uenigheden løses af det fagretslige system.At reglerne overholdes er helt afgørende for legitimiteten ogopbakningen til løntilskudsordningen.(Om spørgsmål G)Grundlæggende er det mit indtryk, at det går rigtigt godt medanvendelse af offentligt løntilskud, og ser vi på andelen afløntilskudspersoner i offentlige stillinger, som udgør under1,5 pct. af samtlige ansatte i den offentlige sektor, så menerjeg ikke, at der er grund til bekymring.Lad mig dog til sidst sige, at jeg vil følge udviklingen tæt påområdet, og hvis der skulle vise sig tegn på uregelmæssighe-
4
der, vil jeg naturligvis overveje evt. tiltag til at imødegå det-te.
5