Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
AMU Alm.del
Offentligt
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 3. november 2010 stillet følgende spørgsmålnr. 91 (AMU alm. del), som hermed besvares.
9. december 2010J.nr. 2010-0017797
”Ministeren bedes kommentere den fortrolige henvendelse, jf. AMU alm.del - bilag28”
Sigtet med kampagnen ”Syg med job - sygdom og arbejde behøver ikke at udeluk-ke hinanden” er, at sygemeldte ikke skal overlades til sig selv, men at det bliverbredt og almindeligt accepteret, at det for mange langvarigt syge vil være en fordelat bevare tilknytningen til arbejdsmarkedet..Kampagnen, som udspringer af trepartsaftalen om sygefravær, henvender sig bredttil befolkningen og skal være med til at bryde tabuer om sygdom og arbejde. Desygemeldte og arbejdsgiverne er en væsentlig målgruppe for kampagnen – sidst-nævnte, fordi arbejdsgiverne er en væsentlig aktør i indsatsen for, at den sygemeld-te kan bevare kontakten til kolleger og arbejdsplads.Kommunen skal derudover løbende i sygedagpengesager tilrettelægge og gennem-føre et individuelt og fleksibelt opfølgningsforløb. Forløbet skal tage hensyn tilsygdommens karakter og sygemeldtes behov og forudsætninger. Som led i opfølg-ningsforløbet skal kommunen - uanset om der er tale om en hel eller delvis syge-melding - bl.a. afholde en samtale med henblik på en vurdering af behov for indsatsm.v. samt udarbejde en opfølgningsplan. Målet er så vidt muligt at sikre, at den sy-gemeldte ikke mister tilknytningen til sit job og arbejdsmarkedet.Det er ikke muligt inden for beskæftigelseslovgivningen at dække transport mellemhjem og arbejde. Reglerne om transport til og fra arbejde hører under Socialmini-steriet, som har oplyst følgende om reglerne:”Ifølge servicelovens § 100, merudgiftsydelsen, skal kommunalbestyrelsen dækkemerudgifter, som er en direkte følge af funktionsnedsættelsen, hos personer med envarig nedsat funktionsevne. Dette kan blandt andet omfatte merudgifter til befor-dring til og fra arbejde. Det er en betingelse, at merudgiften kan anses som en nød-vendig merudgift som følge af funktionsnedsættelsen, og at merudgiften ikke kandækkes efter andre regler.
Kommunalbestyrelsen skal desuden ifølge servicelovens § 114 yde støtte til køb afbil til personer med varig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, blandt andethvis funktionsnedsættelsen vanskeliggør muligheden for at opnå eller fastholde etarbejde uden brug af bil.Ifølge servicelovens § 117 kan kommunalbestyrelsen yde tilskud til personer, sompå grund af en varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne har behov for be-fordring med individuelle transportordninger. Kommunalbestyrelsen har ikke pligttil at tilrettelægge en ordning efter denne bestemmelse og afgørelser efter dennebestemmelse kan ikke indbringes for anden myndighed.”Jeg kan i øvrigt oplyse, at klage over kommunens afgørelse kan indbringes for be-skæftigelsesankenævnet. Klage over sagsbehandlingen kan indgives til borgmeste-ren, der er den øverste ansvarlige for kommunens forvaltning.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
2