Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
AMU Alm.del
Offentligt
914719_0001.png
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KTlf. 72 20 50 00E-mail [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 18. oktober 2010 stillet følgende spørgsmålnr. 68 (AMU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraPia Adelsteen (DF).
Sagsnr. 2010-0017013

Spørgsmål nr. 68:

”Vil ministeren oplyse, om direktiv 2002/15/EF om tilrettelæggelse af arbejdstid forpersoner, der udfører mobile vejtransportaktiviteter, nu også gælder selvstændigevognmænd, således at også selvstændige vognmænd skal overholde reglen om loftpå 48 timers arbejdsuge? I bekræftende fald bedes ministeren oplyse, hvilken typeaf arbejde selvstændige vognmænd må udføre inden for loftet på 48 timer om ugen?Hører f. eks. kontorarbejde, herunder fakturering og bogføringsarbejde f.eks. med?”

Endeligt svar:

EU-direktiv 2002/15/EF blev vedtaget i Bruxelles den 11. marts 2002 og vedrørerarbejdstid for personer, der udfører mobile vejtransportaktiviteter.Det følger af direktivets artikel 2, stk. 1, 2. afsnit, at: ”.. finder direktivet anvendelsepå selvstændige chauffører fra den 23. marts 2009.” Jeg kan derfor bekræfte, atselvstændige chauffører/vognmænd er omfattet af direktivets anvendelsesområde.Et EU-direktiv sikrer enhver borger i en medlemsstat de rettigheder som følger afdirektivet. EU-forordninger finder direkte anvendelse i ethvert medlemsstat, hvor-imod direktiver skal gennemføres med en national lov for at kunne håndhæves overfor borgere i medlemsstaten.Direktiv 2002/15/EF er implementeret for mobile lønmodtagere med lov nr. 395 af1. juni 2005 om arbejdstid for mobile lønmodtagere inden for vejtransportsektoren.Direktivet er ikke implementeret for selvstændige chauffører, og kan således på nu-værende tidspunkt ikke håndhæves over for selvstændige chauffører.Som det også følger af mit svar på AMU alm. del spørgsmål nr. 473, kan jeg be-kræfte, at vi er i dialog med EU-kommissionen, Generaldirektoratet for Mobilitet ogTransport, med henblik på at få nærmere retningslinjer for, hvordan direktivet vilkunne implementeres og håndhæves i relation til selvstændige chauffører.
Venlig hilsen
Inger Støjberg