Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
AMU Alm.del
Offentligt
1014956_0001.png
1014956_0002.png
1014956_0003.png
TALEPAPIRDato:Kontor:J.nr.:Sagsbeh.:3. maj 2011Erhvervsenheden11/29930THM

N - Talepapir til brug for samråd den 11. maj 2001, AMU BL og

BM.

Samrådsspørgsmål BL

”Ministeren bedes redegøre for, hvorledes princippet om lovgiv-ningens neutralitet i forhold til overenskomstmæssige konflikter erimplementeret i udlændingelovgivningen, herunder specielt lov-givningen vedrørende arbejdstilladelse i Danmark for udlændingei henhold til henholdsvis positivlisten, koncernordningen,beløbsordningen, forskerordningen (mere end 3 måneder), green-cardordningen og traineeordningen”.
Jeg vil starte med at sige, at der i denne sag også er en del ar-bejdsretlige elementer. Jeg vil derfor gerne understrege, at jeg erher i kraft af min position som integrationsminister og derfor kunvil udtale mig om de udlændingeretlige aspekter af denne sag.Alle typer af opholds- og arbejdstilladelse på erhvervsområdet –undtagen greencard – er betinget af, at ansøgeren er i besiddelseaf et konkret jobtilbud, og opholds- og arbejdstilladelsen er sted-fæstet til den konkrete stilling. Det er også en betingelse, at der ertale om sædvanlige løn- og ansættelsesvilkår.For at en udlænding kan meddeles opholds- og arbejdstilladelsepå baggrund af et konkret jobtilbud, er det en afgørende betingel-
se, at løn- og ansættelsesvilkår for den tilbudte stilling er sædvan-lige efter danske forhold.I en situation, hvor en udlænding ansøger om opholds- og ar-bejdstilladelse med henblik på beskæftigelse i en konfliktramtvirksomhed, vil Udlændingeservice således skulle undersøge, omkonflikten har betydning for ansøgerens konkrete ansættelsestil-bud, herunder om de konkret tilbudte løn- og ansættelsesvilkårkan anses for sædvanlige. Såfremt det på baggrund heraf ikkekan lægges til grund, at løn- og ansættelsesvilkår er sædvanlige,vil der blive meddelt afslag på opholdstilladelse.Der er ikke i reglerne en generel undtagelse for at meddele op-holdstilladelse med henblik på beskæftigelse, såfremt en virksom-hed er i en lovlig arbejdskonflikt. Dog gælder der specifikt i forholdtil koncernopholdstilladelse den betingelse, at en virksomhed ikkekan koncerngodkendes, såfremt den danske del af koncernen erramt af en lovlig arbejdskonflikt, da der på koncernordningen ertale om indhentelse af arbejdskraft inden for den samme organi-sation.Da det netop ikke er ulovligt at udføre konfliktramt arbejde, og daoffentlige myndigheder skal forholde sig neutrale i forbindelsemed igangværende arbejdskonflikter, agter jeg ikke at indføre be-stemmelser i udlændingelovgivningen, der regulerer betingelsernefor meddelelse af opholds- og arbejdstilladelse til konfliktramt ar-bejde.
Side 2

Samrådsspørgsmål BM

”Ministeren bedes desuden redegøre for, hvorvidt ministeren fin-der det hensigtsmæssigt for bl.a. arbejdsmarkedsintegrationen,hvis danske virksomheder kan ansætte udlændinge til udførelseaf arbejde omfattet af overenskomstmæssig konflikt i henhold tiludlændingelovgivningen”.Både udenlandske og danske arbejdstagere kan tage konfliktramtarbejde, og der er således ikke tale om andre arbejdsvilkår for deudenlandske arbejdstagere end for de danske.For så vidt angår arbejdsmarkedsintegration, forstår jeg spørgs-målet således, at der spørges til, hvorledes udenlandske arbejds-tagere, der udfører konfliktramt arbejde, kan indgå i en social kol-legial sammenhæng på deres arbejdsplads.Arbejdsmiljø og kollegialt fællesskab er noget, der initieres på denenkelte virksomhed. Jeg er dog af den opfattelse, at det ikke erpopulært at udføre konfliktramt arbejde, og dette vil naturligvis ha-ve betydning for den kollegiale stemning på arbejdspladsen, så-fremt nogle ansatte i en virksomhed udfører konfliktramt arbejde.
Side 3