Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
AMU Alm.del
Offentligt
1014505_0001.png
1014505_0002.png
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 8. juni 2011 stillet følgende spørgsmål nr.452 (AMU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet af ikke-medlemaf Arbejdsmarkedsudvalget Ole Vagn Christensen (S) (MFU).
24. juni 2011J.nr. 2011-0009082

Spørgsmål nr. 452:

”Ministeren bedes kommentere vedlagte bilag, herunder om det kan være korrekt,at udbyderen/anden aktør kan få penge for den type ydelser?”

Endeligt svar:

For mig er det altafgørende, at de ledige får den bedst mulige hjælp til at komme ijob. Indsatsen skal give mening og være målrettet i forhold til den enkelte ledige.Det er utroligt vigtigt, at indsatsen giver den bedst mulige hjælp i retning af job.Det gælder alle typer af tilbud. Uanset om de leveres af det offentlige eller af priva-te aktører.Det fremgår ikke af det medsendte bilag, hvordan aktøren aflønnes, og hvad ram-merne i øvrigt er for tilbuddet.Det er kommunerne, der har ansvaret for at vælge leverandører, tilbudstype mv., ogdet er derfor også den enkelte kommune, der skal følge op og sikre en ordentligkvalitet.Fra centralt hold har jeg taget en række initiativer for netop at understøtte, at denindsats, borgerne får, er rettet mod job.Blandt andet er refusionsmodellen ændret, så kommunerne får en høj refusion, nårde aktiverer ude på virksomhederne. Kommunerne får også høj refusion, når de gi-ver de ledige tilbud om ordinær uddannelse. Til gengæld får kommunerne en lavererefusion, når ledige får tilbud om øvrig vejledning og opkvalificering, herunderjobsøgningskurser og kommunale aktiveringskurser, da disse typer af aktivering er-faringsmæssigt ofte risikerer at virke fastholdende.Der er også fra centralt hold udarbejdet en vejledning til kommunerne med goderåd om tilsyn med andre aktører.
Den enkelte ledige har dog mulighed for at klage til jobcenteret, hvis den ledige erutilfreds med indsatsen hos anden aktør. Det skal den ledige selvfølgelig gøre bådeaf hensyn til sig selv, men også af hensyn til kommunernes mulighed for at følgeop på jobfokus i indsatsen hos den aktør, som kommunen har valgt at samarbejdemed.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
2