Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
AMU Alm.del
Offentligt
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
24. juni 2011
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 18. maj 2011 stillet følgende spørgsmål nr.418 (AMU alm. del), som hermed besvares.
J.nr. 2011-0008096
” Ministeren bedes kommentere materialet fra kommunale kontrolarbejdere, jf.AMU alm. del - bilag 198. Ministeren bedes desuden komme med et skønover det samlede beløb af socialt bedrageri i Danmark.”
Af materialet fra de kommunale kontrolmedarbejdere fremgår en række synspunk-ter omkring det fremtidige ansvar for indsatsen mod socialt bedrageri – særligt ved-rørende samarbejdet mellem Udbetaling Danmark og kommunerne.Der peges på, at kommunale medarbejdere ikke vil prioritere at undersøge sager forUdbetaling Danmark, hvis der ikke er kommunal medfinansiering, at færre vil ind-give anonyme anmeldelser, og at indsatsen mod socialt bedrageri generelt vil blivesvækket samtidig med at klagesagsbehandlingen kompliceres.Jeg er uenig i disse synspunkter. I forhold til problemstillingen om, hvorvidt kom-munerne kun vil prioritere at undersøge ydelser, hvor der er en kommunal medfi-nansiering, så er der ikke tale om en ny problemstilling. Også i dag er der en risikofor, at man i nogle kommuner prioriterer en aktiv indsats på de ydelsesområder,hvor der er kommunale penge involveret. Netop derfor er det en fordel, at Udbeta-ling Danmark kan agere uafhængig heraf, og fastholde fokus på at administrere alleregler korrekt uanset finansieringen.I forhold til spørgsmålet om anonyme anmeldelser vil jeg gøre opmærksom på, atkommunerne også fremover skal have en central rolle i indsatsen mod socialt be-drageri på alle sagsområder. Det er ubegrundet, hvorfor borgerne skulle vælge atforetage anonyme anmeldelser i mindre omfang end i dag.Efter min opfattelse bygger det også på en misforståelse, at kontrollen mod socialtbedrageri skulle blive forringet, når en række ydelser fremover skal udbetales ogadministreres af Udbetaling Danmark.Pensionsstyrelsen arbejder med et forslag til en model for det fremtidige samarbej-de mellem Udbetaling Danmark og kommunerne om kontrol af socialt bedrageri,
som forener styrken ved en central registersamkøring og kommunernes lokalekendskab og opfølgning.Kommunerne vil fortsat kunne indhente oplysninger i sager om tilbagebetaling afydelser, der administreres af Udbetaling Danmark, og kommunerne vil fortsat væreden myndighed, der er i personlig kontakt med borgerne om socialt bedrageri, hvisder i en sag er særligt brug for lokalkendskab. Herudover skal kommunerne fortsatundersøge alle sager efter CPR-loven, hvor en borger formodes at være registreretpå en forkert adresse.Det er Udbetaling Danmark, der skal træffe den endelige afgørelse i forbindelsemed kontrol af sociale sager. Afgørelser om tilbagebetaling har tæt tilknytning tilden indledende sagsbehandling, særligt vejledningen af borgeren, og denne infor-mation kan være afgørende for, om myndigheden senere kan påvise, at borgerenhar vidst, at ydelsen blev modtaget uberettiget. Desuden vil Udbetaling Danmark imange tilfælde skulle træffe afgørelser om den fremadrettede udbetaling af ydelser,i det omfang ydelsen skal sættes ned som følge af sagen om socialt bedrageri.Omvendt vil kommunerne også kunne forvente at få bistand fra Udbetaling Dan-mark til at løse kontrolopgaver inden for områder, hvor der er en høj kommunalmedfinansiering. Fx vil Udbetaling Danmark som central myndighed, der udbetalerydelser til alle borgere i hele landet, kunne gennemføre en mere systematisk, ensar-tet og hyppig registerkontrol.Etableringen af Udbetaling Danmark vil også gøre det sværere for en borger atsnyde det offentlige systematisk ved at flytte fra kommune til kommune, idet Ud-betaling Danmark som landsdækkende myndighed får adgang til oplysninger omborgeren uanset, hvilken kommune bosætter sig i.I forhold til den model, som Pensionsstyrelsen arbejder med, vil der kun være tomyndigheder, der træffer afgørelse i en sag, hvis borgeren snyder med ydelser hosbåde kommunen og Udbetaling Danmark. Og er det tilfældet, er der kun en myn-dighed og en ankeinstans knyttet til den enkelte ydelse. Det svarer til retstilstandeni dag, hvis en borger snyder med ydelser på forskellige myndighedsområder, fxmed SU og boligstøtte. Hvis det i stedet var kommunerne, der skulle have myndig-hedsansvaret generelt i tilbagebetalingssager, ville der konsekvent være to myndig-heder involveret, også selvom borgeren alene modtager ydelser fra UdbetalingDanmark.Regeringen og KL har i forbindelse med aftalen om kommunernes økonomi for2012 aftalt, at indsatsen mod socialt bedrageri skal fastholdes. Regeringen og KLer enige om, at den nye samarbejdsmodel indebærer en fortsat og betydelig indsatsi kommunerne for at bekæmpe socialt bedrageri, og at antallet af årsværk, somoverføres til Udbetaling Danmark, reduceres med 50 årsværk. Der overføres såle-des samlet set 1.500 årsværk fra kommunerne til Udbetaling Danmark.Alt i alt er det min forventning, at indsatsen mod socialt bedrageri styrkes, ogkommunerne vil gennem flertallet i bestyrelsen for Udbetaling Danmark kunne be-stemme, hvordan indsatsen mod socialt bedrageri skal prioriteres i UdbetalingDanmark
2
I forhold til den del af spørgsmålet, der handler om at angive et samlet beløb foromfanget af socialt bedrageri i Danmark, kan jeg oplyse, at der ikke findes en så-dan opgørelse. Meget tyder dog på, at socialt bedrageri i Danmark som i andre lan-de desværre har et meget betydeligt omfang.Som led i finanslovsaftalen for 2011 blev der indgået en aftale mellem regeringen,Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne om en styrket indsats mod socialt bedra-geri. Ifølge aftalen skal alle de anbefalinger, som kom fra det tværministerielle ud-valg om bedre kontrol, gennemføres. En af disse anbefalinger bestod i, at der skalforetages en udredning af det mulige omfang af socialt bedrageri.På den baggrund har Pensionsstyrelsen blandt andet iværksat et litteraturstudie vedSFI, som skal gennemgå danske og internationale kilder, der kan bruges til at bely-se omfanget af og indsatser mod socialt bedrageri i Danmark. Resultatet af under-søgelsen forventes at foreligge i løbet af sommeren 2011.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
3