Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
AMU Alm.del
Offentligt
Dato:J.nr.:
8. juni 201111/38622
Folketinget, ArbejdsmarkedsudvalgetChristiansborg
Ministeren for flygtninge, indvandrere og integrations besvarelse af spørgsmål nr.
400, alm. del.
Spørgsmål nr. 400:
”I det der henvises til samråd vedr. samrådsspørgsmål BM og BL den 11. Maj2011, bedes ministeren redegøre for definitionen af ”sædvanlige vilkår” herunderfor, hvorfra begrebet stammer samt grundlaget for, at ministeren mener at”sædvanlige arbejdsvilkår” omfatter konfliktramt arbejde. Ministeren bedesdesuden redegøre for eventuelle fortilfælde i forbindelse med anvendelsen afbegrebet.”
Svar:
Det er en afgørende betingelse for, at en tredjelandsstatsborger kan meddeles opholds- ogarbejdstilladelse med henblik på beskæftigelse, at de grundlæggende løn- og ansættelses-vilkår er sædvanlige efter danske forhold.Ved vurdering af, om de grundlæggende løn- og ansættelsesvilkår er sædvanlige efter dan-ske forhold, undersøges først og fremmest ansøgerens løn og arbejdstid. Ved vurdering afansøgerens løn tager Udlændingeservice så vidt muligt udgangspunkt i et vejledende lønni-veau på det enkelte arbejdsområde, og ved vurdering af ansøgerens arbejdstid tager styrel-sen udgangspunkt i den normale arbejdstid på det pågældende område. Såfremt styrelsener i tvivl om, hvorvidt løn- og ansættelsesvilkårene er sædvanlige, kan styrelsen anmode detrelevante regionale beskæftigelsesråd eller den relevante brancheorganisation om en udta-lelse herom.I en situation, hvor en udlænding ansøger om opholds- og arbejdstilladelse med henblik påbeskæftigelse i en konfliktramt virksomhed, vil Udlændingeservice således undersøge, omkonflikten har betydning for, om de grundlæggende løn- og ansættelsesvilkår kan anses forsædvanlige efter danske forhold. Såfremt det på baggrund heraf ikke kan lægges til grund,at de tilbudte løn- og ansættelsesvilkår er sædvanlige, vil der blive meddelt afslag på op-
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
holdstilladelse. Dette kan eksempelvis være tilfældet, såfremt netop de tilbudte lønvilkår iden pågældende stilling er kernen i en arbejdsretlig konflikt, således at det ikke kan læggesgrund, at løn- og ansættelsesvilkårene for udførelsen af det konkrete arbejde er sædvanlige.Der er ikke i regelgrundlaget en generel undtagelse for at meddele opholds- og arbejdstilla-delse med henblik på beskæftigelse, såfremt en virksomhed er i en lovlig arbejdskonflikt. Derhenvises i øvrigt blandt andet til besvarelsen af spørgsmål nr. 353, AMU, alm. del.Formålet med betingelsen om, at de grundlæggende løn- og ansættelsesvilkår skal væresædvanlige efter danske forhold, er netop et ønske om at sikre ordentlige og forsvarlige ar-bejdsvilkår for den pågældende udlænding, samt et ønske om at undgå et urimeligt pres pådet lønniveau, som er opnået gennem forhandlinger mellem arbejdsmarkedets parter.Dette formål har været tilgodeset siden etableringen af det udlændingeretlige system fra1973. Det var dengang Arbejdsmarkedsnævnet, der hørte under Arbejdsministeriet, der skul-le godkende arbejdskontrakten og anbefale tilladelsen.Det fremgik dengang af Arbejdsdirektoratets cirkulære af 24. juli 1973 (AF cirkulære nr.245/73/ AK cirkulære nr. 48/73), at Arbejdsformidlingskontorerne med virkning fra den 15.august 1973 skulle iagttage Arbejdsministeriets regler om arbejdstilladelse for udenlandskearbejdstagere af 29. juni 1973, hvorefter der kun kan meddeles arbejdstilladelse til beskæfti-gelse i virksomheder, der enten er underkastet kollektive overenskomster eller er medlem-mer af arbejdsgiverorganisationer, og at ansættelse skal ske på vilkår, der fastsættes i an-sættelsesaftaler, der er udformet af vedkommende arbejder- og arbejdsgiverorganisationer,og som skal sikre, at fremmedarbejderen med hensyn til løn, arbejdstid samt øvrige arbejds-forhold følger de for danske arbejdere gældende overenskomster.I dag meddeles opholds- og arbejdstilladelse af Udlændingeservice, og det fremgår senestaf forarbejderne til udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 6 (L132 fremsat den 27. marts 2008,side 8), at udlændingen skal kunne fremvise en arbejdskontrakt, og løn- og ansættelsesvil-kår skal være sædvanlige efter danske forhold.Udlændingeservice har oplyst, at Udlændingeservice ikke erindrer tidligere at have set tilfæl-de, hvor udlændinge ansøger om opholds- og arbejdstilladelse med henblik på beskæftigel-se i en konfliktramt virksomhed.
Med venlig hilsen
Søren Pind
Side 2
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk