Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
AMU Alm.del
Offentligt
1005606_0001.png
1005606_0002.png
Ældre SagenAdministrerende direktørBjarne HastrupNørregade 491165 København K
BeskæftigelsesministerenVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 01E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Kære Bjarne HastrupÆldre Sagen foreslår, at definitionen af ”reelt enlige” ændres i forbindelse medUdbetaling Danmarks overtagelse af administrationen af social pension, boligydel-se mv. Ældre Sagen peger på, at der konkret bør ske en lovændring, som sikrer, atbegrebet ”enlig pensionist” defineres på basis af objektivt konstaterbare forhold,som fx folkeregisteradresse, faste udgifter i form af husleje, varme, el og lignende.Ældre Sagen nævner, at mange borgere ikke har mulighed for at vide, hvornår deeventuelt ikke længere opfattes som reelt enlige, selv om de har egen bolig hus-holdning mv. Efter foreningen opfattelse er der tale om forskellig praksis i de en-kelte kommuner. Ældre Sagen finder desuden, at der er behov for en tilpasning afreglerne, så de muliggør ”objektiv sagsbehandling” af en central myndighed.Det var naturligvis ikke lovens intention at hindre enlige i at mødes eller overnattehos hinanden med indførelse af reglerne om en højere grad af ligestilling mellemsamlevende og gifte. Lovens intention var blandt andet at sikre, at også enlige gi-ves mulighed for at klare sig økonomisk. Der sondres mellem enlige og samleven-de, fordi der er økonomiske fordele ved at bo sammen.Det er meget vanskeligt at opstille nogle helt faste rammer for vurderingen af, omen person er enlig eller samlevende, da sådanne faste rammer let kan få en utilsigtetvirkning. Der skal være plads til en konkret individuel vurdering, således at intenti-onerne med ligestilling af samlevende med gifte kan udmøntes i praksis, og der kangives rum til mange forskellige samlivsformer.Kommunerne har en forpligtelse til at vejlede borgerne om reglerne og praksis for,om en person skal anses som enlig eller samlevende. Eksemplerne fra Ankestyrel-sens praksis viser, at grænsen mellem enlig og samlevende ikke er så utvetydig,som den nogle gange fremstilles i medierne.Jeg kan oplyse, at det fremgår af aftalen af 7. november 2010 mellem regeringen,Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne om en styrket indsats mod socialt bedra-geri, at aftaleparterne finder, at det er vigtigt, at den forøgede indsats mod socialtbedrageri ikke skaber utryghed blandt modtagere af forsørgelsesydelser, der faktiskoverholder reglerne. Dette gælder specielt pensionister, som i nogle situationer harsvært ved at forstå reglerne om, hvornår man er enlig eller samlevende. Derfor blevdet aftalt, at der vil blive udarbejdet informationsmateriale til pensionisterne omdenne problemstilling. Pensionsstyrelsen vil snarest udarbejde et sådant materiale.J.nr. 2011-0005698
Jeg kan endvidere oplyse, at Pensionsstyrelsen i øjeblikket arbejder med et forslagtil en model for det fremtidige samarbejde mellem Udbetaling Danmark og kom-munerne. Modellen indebærer blandt andet, at Udbetaling Danmark får ansvaret foralle de sagsområder, hvor Udbetaling Danmark er den kompetente myndighed.Udbetaling Danmark forventes at ville få de samme beføjelser til at foretage kon-trol, herunder registersamkøring, som kommunerne har i dag. Kommunerne for-ventes blandt andet at få mulighed for og pligt til at bidrage med oplysninger tilUdbetaling Danmark i det omfang oplysningsgrundlaget bedst kan tilvejebringesved et vist lokalkendskab, ved at se på borgerens eventuelle øvrige sager i kommu-nen og eventuelt ved at indkalde borgeren til en samtale i kommunen.På denne baggrund mener jeg ikke, at der er grundlag for at tage initiativ til at æn-dre reglerne.Det er min opfattelse, at vi med de ovennævnte initiativer får mulighed for at sikreen mere klar og ensartet praksis på området – også uden at begrænse mulighedernefor forskellige samlivsformer.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
2