Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
AMU Alm.del
Offentligt
TALEPAPIRDET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Fælles samråd med Beskæftigelsesministeren i Folketin-gets ArbejdsmarkedsudvalgArbejdsmarkedsudvalgetAlm. del: Samrådsspørgsmål AX (2. del) og AZFolketingets ArbejdsmarkedsudvalgFolketingets Arbejdsmarkedsudvalg5 minFolketingets Arbejdsmarkedsudvalg onsdag den 27. april2011.
Titel
MålgruppeArrangørTaletidTid og sted
1
Disposition1. Indledning
2. Spørgsmål AXHvordan vil ministeren sikre, at Danmarks arbejdsstyrke har gode kvalifikationer i forhold til frem-tidens udfordringer, når regeringen f.eks.
[besvares af Beskæftigelsesministeren], har beskåret mulighederne for arbejdsløses selvvalgte 6ugers uddannelse gennem et prisloft, har beskåret kommunernes gennemsnitlige beløb til aktiveringaf arbejdsløse fra cirka 19.000 kr. årligt til knap 14.000 kr. årligt.,
[besvares af Undervisningsministeren] sat VEU-godtgørelsen ned fra fuld dagpengesats til 80 pct.og halveret perioden, hvor man kan modtage SVU?
3. Spørgsmål AZEr det ministerens vurdering, at indførelsen af et prisloft på AMU-kurser vil medføre, at der erAMU-centre, der vil lukke? Såfremt dette er ministerens vurdering, bedes ministeren ydermere givesin vurdering af, hvorvidt lukninger i særlig grad vil ramme udkantsområderne i Danmark.
1. IndledningInden jeg begynder at svare på udvalgets spørgsmål, vil jeg gerne gøre detklart, at formålet med Aftalen om genopretning af Danmarks økonomi er at
2
skabe bedre sammenhæng mellem offentlige udgifter og indtægter. Uddannelseudgør et af de største driftsområder i staten, og derfor er det naturligt, at derogså skal foretages prioriteringer og målretning af ressourcerne på uddannel-sesområdet.Jeg vil først besvare spørgsmål AX om satsnedsættelser på VEU-godtgørelseog SVU og reduktion af støtteperioden på SVU. Derefter besvarer jeg spørgs-mål AZ om prisloftet på 6-ugers selvvalgt uddannelse vil medføre lukning afAMU-centre.
2. Spørgsmål AX om reduktion af VEU-godtgørelse og SVUDe offentlige udgifter til voksen- og efteruddannelse er steget meget kraftigt deseneste to år.Det skal ses i sammenhæng med konjunktursituationen og forbedrede ramme-vilkår, som har fået aktiviteten på såvel det erhvervsrettede som det almenevoksen- og efteruddannelsesområde til at stige markant.Mange voksen- og efteruddannelsestilbud har været meget favorable, samtidigmed at indsatsen på visse områder har været for lidt målrettet i forhold til atprioritere de samlede ressourcer til voksen- og efteruddannelse.
3
For at vi også fremadrettet kan sikre især de kortuddannedes efteruddannelseog kompetenceudvikling, har det været nødvendigt at justere og fremtidssikreVEU-systemet.Jeg skal i den forbindelse minde om, at finansieringen af voksen- og efterud-dannelse er et fælles ansvar mellem staten og arbejdsgiverne.De øgede udgifter har medført en skævvridning mellem statens og arbejdsgi-vernes finansiering af VEU. Gennem flere år har staten således finansieret enstørre og større andel af VEU-godtgørelsen, hvilket ikke var meningen med af-talen om, at VEU-godtgørelsen skal finansieres af arbejdsgiverne, mens statenblot skal finansiere på marginen.Besparelserne på VEU-godtgørelsen og SVU har til formål at genoprette ba-lancen mellem statens og arbejdsgivernes finansiering. Samtidig har de til for-mål at kvalificere efterspørgslen efter AMU, så støtten anvendes til relevantvoksen- og efteruddannelse, og ikke til lange uddannelsesperioder uden for ar-bejdsmarkedet.Jeg må også gøre opmærksom på, at en stor del af besparelsen fra satsnedsæt-telsen på VEU-godtgørelse og SVU genanvendes til finansiering af et højt ak-tivitetsniveau på erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse i 2011 og frem. Pådenne måde sikrer vi, at hele målgruppen fortsat har mulighed for at opkvalifi-cere sig med løntabsgodtgørelse.
4
Jeg mener alt i alt, at vi med initiativet har sikret, at staten også fremover vilkunne tilbyde relevante efteruddannelsestilbud til især de kortudannede, netopved at godtgørelsesmidlerne kan komme flere til gode.
3. Spørgsmål AZ vedr. lukninger af AMU-centreMed hensyn til om jeg forventer, at der er AMU-centre, der vil skulle lukke,som følge af indførelsen af prisloftet, så er mit svar helt klart: Nej, det forven-ter jeg ikke!Erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse, herunder AMU udbydes på ca. 90landsdækkende offentlige selvejende institutioner (erhvervsskoler, SOSU-skoler, AMU-centre samt et mindre antal professionshøjskoler). Fra 2003 harogså et mindre antal private udbydere (primært køreskoler) udbudt arbejdsmar-kedsuddannelser.Det er således ikke kun AMU-centre, der udbyder AMU-kurser.Den primære målgruppe for arbejdsmarkedsuddannelserne er beskæftigede ogselvstændigt erhvervsdrivende, mens kun en mindre andel af uddannelsesakti-viteten vedrører de ledige.I 2010 udgjorde aktiviteten for beskæftigede og selvstændigt erhvervsdrivendeca. 70 pct. af den samlede aktivitet på AMU, mens ledige med ret til 6 ugersselvvalgt uddannelse udgjorde ca. 18 pct. og øvrige ledige (aktiverede, fleks-5
jobvisiterede, revalidender m.v.) udgjorde ca. 12 pct. af den samlede aktivitetpå AMU.I 2010 deltog næsten to tredjedele af de 18 pct. ledige med ret til 6-ugers selv-valgt uddannelse i kurser under prisloftet. Ud af den samlede aktivitet påAMU, er det således kun ca. 7 pct., der berøres af prisloftet. Disse ca. 7 pct. vilfortsat kunne deltage i kurser, som ligger under prisloftet.De ledige, som ønsker at deltage i kurser over prisloftet, vil, som Inger Støj-berg også understregede, fortsat kunne gøre dette gennem den ordinære be-skæftigelsesindsats.På den baggrund er det min vurdering, at initiativet ikke vil medføre lukningerblandt AMU-udbyderne, heller ikke blandt de fem AMU-centre (AMU-Hoverdal, AMU-Nordjylland, AMU-Vest, AMU-Fyn og AMU Syd).Endelig kan jeg oplyse, at de fem AMU-centre alle har haft en sund økonomide seneste år med pæne overskud både i 2008 og 2009.
6