Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
AMU Alm.del
Offentligt
TALE
15. marts 2011
Beskæftigelsesministerens tale til det åbne samrådom Seasonal Work-hjemmesiden den 23. marts 2011– svar på samrådsspørgsmål AM stillet af Line Barfod(EL) og samrådsspørgsmål AN, AO og AP stillet afBjarne Laustsen (S)
J.nr. 2011-00026708.kt./lml/tgr
Spørgsmål AM
Vil ministeren forklare, hvorfor offentlige myndighederåbenlyst i flere sammenhænge har viderebragt oplysninger,som bidrager til social dumping?Spørgsmål AN
Ministeren bedes redegøre for forløbet omkring offentliggø-relsen af råd og vejledninger på den officielle hjemmesideseasonalwork.dk, som strider i mod grundlæggende danskeprincipper om ordentlige løn- og arbejdsvilkår ved bl.a. atopfordre til at udvise ansatte, der skaber problemer, eller la-de ansatte overnatte i stalde. I den forbindelse ønskes en re-degørelse for, hvem der har taget initiativet til, og hvem derhar ansvaret for, at de pågældende råd og vejledninger erblevet lagt på hjemmesiden.Spørgsmål AO
Mener ministeren, det er i overensstemmelse med den dan-ske model, at offentlige hjemmesider som seasonalwork.dkreklamerer for og anbefaler løn- og arbejdsforhold, det stri-der imod normerne på området?Spørgsmål AP
Vil ministeren tage initiativ til at lukke hjemmesiden seaso-nalwork.dk set i lyset af, at det ikke er statens opgave at re-klamere for billig arbejdskraft og sprede misinformation?
Svar:
[Indledning]Indledningsvist vil jeg godt starte med at slå fast, at Dan-mark har behov for arbejdskraft fra udlandet. Denne arbejds-kraft bidrager der, hvor vi i Danmark mangler arbejdskraft,og de medarbejdere der kommer fra udlandet bidrager til atskabe vækst og velstand til vores samfund. Jeg vil også godtslå fast, at de medarbejdere, der kommer fra udlandet, skalbehandles ordentligt og rekruttering fra udlandet skal ske påordentlige vilkår.Der skal ikke herske tvivl om, at det er regeringens klareholdning, at rekruttering af udenlandsk arbejdskraft skal skepå ordnede løn- og arbejdsvilkår, og regeringen tager afstandfra social dumping.Det har jeg gentagne gange slået fast senest i mine svar tilArbejdsmarkedsudvalget, da sagen om Seasonal Work-hjemmesiden dukkede op i januar i år.[Samrådsspørgsmål AM og AO: Seasonal Work-hjemmesiden og social dumping]Det er i spørgsmål AM spurgt, hvorfor offentlige myndighe-der har viderebragt oplysninger, som bidrager til social dum-ping, og i AO, om jeg mener, det er i overensstemmelse medden danske model, at offentlige hjemmesider som seasonal-work.dk reklamerer for og anbefaler løn- og arbejdsforhold,der strider imod normerne på området.Hjemmesiden Seasonalwork.dk, er en særlig hjemmesidemålrettet rekruttering til sæsonområdet.Ansvaret for hjemmesiden Seasonalwork.dk ligger hos Wor-kindenmark og Arbejdsmarkedsstyrelsen. Jeg har noteretmig, at Workindenmark og Arbejdsmarkedsstyrelsen har be-
2
klaget en række meget misvisende formuleringer på hjem-mesiden. Det vil jeg henholde mig til.Der var dels tale om forældede oplysninger med forældedelinks til myndigheder, der ikke længere eksisterer, dels demisvisende formuleringer, der er henvist til i spørgsmåleneom Seasonalwork.dk. Straks Arbejdsmarkedsstyrelsen blevopmærksom på de forældede oplysninger og misvisendeformuleringer på hjemmesiden, blev de fjernet.Det er min klare holdning, at der ikke skal kunne findes in-formationer på en statsligt drevet hjemmeside, der kan giveanledning til misforståelser om den danske model og nor-merne på det danske arbejdsmarked.Løn- og arbejdsvilkår er et anliggende for arbejdsmarkedetsparter og vurderingen af, hvad der er sædvanlig løn på et gi-vent område er det op til parterne selv at aftale. Det er ker-nen i den danske aftalemodel, som regeringen bakker op om.For nytilkomne udenlandske arbejdstagere, som måske ervant til lovfastsat minimumsløn, kan det være svært at gen-nemskue, hvad der er normen i Danmark. Derfor skal der in-formeres om den danske model. Og derfor er teksten påhjemmesiden Seasonal Work.dk også ændret, så den lignerden tekst, man kan finde på Workindenmark.dk. Det betyder,at der informeres om den danske model, og der henvises tilrelevante faglige organisationer for yderligere oplysningerom løn- og arbejdsvilkår.[Samrådsspørgsmål AN: Hjemmesiden Seasonalwork.dk]Der er i samrådsspørgsmål AN bedt om en redegørelse forindholdet på hjemmesiden og ansvaret for hjemmesiden sea-sonalwork.dk.
3
Hjemmesidenwww.seasonalwork.dker en hjemmeside, derudelukkende vedrører job og jobsøgere til sæsonarbejde in-den for gartneri, frugtavl, skovbrug og lignende.Organisatorisk var Seasonal Work-indsatsen, og dermedhjemmesiden, forankret i to AF-regioner, AF Vestsjællandog AF-Region Fyn. Herefter flyttede indsatsen og hjemmesi-den til den statslige del af jobcentrene i Slagelse og Ringe(senere jobcenter Faaborg-Midtfyn) i forbindelse med kom-munalreformen i 2007. I oktober 2008 overtog Workinden-mark Seasonal Work-indsatsen og hjemmesiden, da Workin-denmark-centrene blev oprettet.Workindenmark har oplyst, at de såkaldte ”råd og vejlednin-ger”, der lå på Seasonal Work-hjemmesiden, har været atfinde i en elektronisk udgave siden 1999.På dette tidspunkt var Seasonal Work-hjemmesiden en del afhjemmesiden Eures.dk. Her lå de misvisende formuleringerom ”råd”, som man først meget sent er blevet opmærksom-me på. Ved årsskiftet 2003/2004 oprettedes SeasonalWork.dk som en selvstændig hjemmeside med eget domæne.De råd og vejledninger, der henvises til i spørgsmål AO fulg-te, ifølge det oplyste, med over på det nye domæne.Arbejdsmarkedsstyrelsen har oplyst, at det ikke kan udeluk-kes, at ”rådene” på Seasonal Work-hjemmesiden er tilpassetgennem årene. Der er tale om en såkaldt ”skrivefil”, som derløbende kan ændres i, og det kan ikke ses, hvornår og hvadder eventuelt er ændret på hjemmesiden. Seasonal Work haroplyst, at de ikke er bekendt med, at teksterne med de så-kaldte ”råd” har været redigeret indenfor de seneste 5 år. Idenne periode har der været foretaget en række andre æn-dringer af hjemmesidens job og CV-bank, som anvendes tilformidling af sæsonarbejdere.
4
Det er i dag Workindenmark South og Arbejdsmarkedssty-relsen, der har ansvaret for hjemmesiden Seasonal Work.Som jeg tidligere har oplyst, har både Arbejdsmarkedsstyrel-sen og Workindenmark beklaget de misvisende formulerin-ger.Så snart man i Arbejdsmarkedsstyrelsen blev opmærksom pådet uheldige indhold på hjemmesiden, blev det straks fjernet,og Arbejdsmarkedsstyrelsen har nu skærpet sit tilsyn medhjemmesiden for at undgå, at sådanne fejl opstår igen.[Samrådsspørgsmål AP: Lukning af seasonalwork hjemme-siden]Der er i samrådsspørgsmål AP spurgt til, om jeg vil tage ini-tiativ til at lukke hjemmesiden seasonalwork.dk.Fejlene på Seasonal Work-hjemmesiden er, som jeg har på-peget, blevet beklaget af Workindenmark og Arbejdsmar-kedsstyrelsen. Teksterne på seasonalwork.dk er nu rettet til,så de stemmer overens med den information, der gives påworkindenmark.dk.Som tidligere nævnt fører Arbejdsmarkedsstyrelsen et skær-pet tilsyn med seasonalwork-hjemmesiden og jeg ser derforingen saglig grund til at lukke den.AfslutningAfslutningsvist vil jeg gerne igen sige, at der ikke skal her-ske tvivl om, at det er regeringens holdning, at rekrutteringaf udenlandsk arbejdskraft skal ske på ordnede løn- og ar-bejdsvilkår, og regeringen tager afstand fra social dumping.Det er helt afgørende, at rekruttering af udenlandsk arbejds-kraft sker under ordnede forhold, og at udenlandske medar-
5
bejdere arbejder under ordnede forhold på det danske ar-bejdsmarked.Derfor skal der ikke kunne findes informationer på en stats-ligt drevet hjemmeside, der kan give anledning til misforstå-elser om den danske model, og normerne på det danske ar-bejdsmarked.Hjemmesiderne skal derimod gøre nytilkomne udenlandskearbejdstagere opmærksomme på den danske model, hvor viikke har minimumsløn, som det kendes fra andre lande.Derfor skal der informeres om den danske model og de reg-ler, der gælder på det danske arbejdsmarked.Overordnet set, er det et fælles ansvar for en lang række par-ter, at den danske model er for alle - også for medarbejdereder kommer hertil fra udlandet. Det gælder både en rækkemyndigheder, og ikke mindst spiller arbejdsmarkedets parteren væsentlig rolle.De kollektive overenskomster indgået mellem lønmodtager-og arbejdsgiverorganisationer regulerer også forholdene forudenlandske medarbejdere, hvis arbejdsgiveren er omfattetaf en overenskomst. Tvister vedrørende overholdelse af deindgåede overenskomster skal behandles af det fagretlige sy-stem.Workindenmark tilbyder virksomheder hjælp til rekrutteringaf udenlandsk arbejdskraft og hjælper udenlandske arbejds-tagere og medfølgende ægtefælle med jobsøgning i Dan-mark. Workindenmark er en offentlig servicevirksomhed, oghar ikke egentlige myndighedsbeføjelser og dermed tilsyns-funktioner mv. Workindenmark skal selvfølgelig rette hen-vendelse til de relevante myndigheder, hvis de bliver op-mærksomme på forhold, som kan være i strid med lovgiv-ningen. Og herudover er det vigtigt, at den måde Workin-
6
denmark leverer sin service på, bidrager til det fælles ansvarfor, at den danske model kan omfatte alle.Jeg går ud fra, at der fortsat er bred enighed blandt partiernei Folketinget om, at vi har behov for udenlandsk arbejds-kraft. Selvom vi i de seneste år har haft en stigning i ledig-heden som følge af krisen. Allerede i dag bidrager uden-landsk arbejdskraft til at løse mangelproblemer bl.a. i sund-hedssektoren, og højtuddannede udenlandske specialister oganden udenlandsk arbejdskraft bidrager til vækst i den priva-te sektor.Vi vil om ganske kort tid komme til at mangle arbejdskraft iDanmark som følge af den demografiske udvikling. Derforsyntes jeg fortsat, at vi – som vi vedtog med jobplanen – frastatens side skal stille værktøjer til rådighed, som letter re-krutteringen af udenlandske medarbejdere til områder, hvorvi mangler arbejdskraft.Regeringen har målrettet indsatsen for at skabe de bedsterammer for at synliggøre Danmark som arbejdsland, så vikan blive endnu bedre til at tiltrække kvalificeret udenlandskarbejdskraft til områder, hvor vi i takt med den demografiskeudvikling i Danmark, kommer til at mangle arbejdskraft.Her spiller bl.a. de tre Workindenmark-centre og hjemmesi-den workindenmark.dk, en vigtig rolle. De skal bidrage til atgøre det lettere for danske virksomheder at skaffe uden-landsk arbejdskraft og for udenlandske jobsøgere til at få ar-bejde i Danmark. Derudover har vi i januar 2011 åbnet 4 In-ternational Citizen Service Centers. De skal styrke modtagel-sen af udenlandske arbejdstagere og deres familier på tværsaf myndigheder ved at samle servicen under samme tag i defire store byer og skabe én indgang til ”myndighedsdan-mark” for udenlandske arbejdstagere.
7