Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
AMU Alm.del
Offentligt
973253_0001.png
973253_0002.png
973253_0003.png
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KTlf. 72 20 50 00E-mail [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 18. februar 2011 stillet følgende spørgsmålnr. 261 (AMU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraKaren Jespersen (V).
22. marts 2011Sagsnr. 2011-0003217

Spørgsmål nr. 261:

”På baggrund af artiklen ”Flertal i bandemiljøet modtager ydelser” i BerlingskeTidende den 30. januar 2011, der viser, at kriminelle bandemedlemmer hæversociale ydelser, bedes ministeren oplyse:– På hvilken måde kan kommunernes beskæftigelsesafdelinger samarbejdemed politiet og samkøre registre for at afsløre socialt snyd og kriminalitet.– Hvilke muligheder har kommunalbestyrelserne for at straksaktivere nu ogmed de nye regler.– Hvad ministeren vil gøre for at styrke straksaktiveringen som led i en indsatsfor at teste hvem der står til rådighed for arbejdsmarkedet.– Hvordan ministeren vil fastholde, videreudvikle og præcisere arbejdsevnebegre-bet.”

Endeligt svar:

Berlingske Tidendes artikel søndag den 30. januar 2011 ”Bandemedlemmer modta-ger sociale ydelser” omtaler Justitsministeriets nye rapport, der afdækker, at mangekriminelle i rocker- og bandemiljøerne modtager sociale ydelser. Artiklen nævnernogle af SKATs metoder til at komme socialt bedrageri til livs, f.eks. det såkaldte”Al Capone-projekt”, hvor SKAT og politiet samarbejder om at ramme de kriminel-le på deres økonomi.Det er fuldstændig uacceptabelt, hvis dybt kriminelle svindler med sociale ydelser.Regeringen arbejder hele tiden for at styrke indsatsen mod socialt bedrageri, blandtandet ved at koordinere myndighedsindsatsen på området og udvikler løbende nyemåder til at forhindre og opdage svindel med offentlige ydelser.Kommunerne skal selvfølgelig - som i alle andre sager - sikre sig, at et bandemed-lem opfylder de almindelige betingelser for at modtage hjælp, og at de pågældendeikke har indtægter eller formue, som medfører, at der skal ske fradrag i hjælpen el-ler hjælpen helt skal stoppes, fordi de pågældende har indtægter, der overstiger ni-veauet for kontant- eller starthjælp.Der gælder endvidere nøjagtigt de samme regler for medlemmer af en bande, somder gælder for alle andre borgere, som modtager dagpenge eller kontant- eller start-hjælp. De skal selvfølgelig stå til rådighed for arbejdsmarkedet som alle andre og
tage imod tilbud om arbejde og aktivering og møde til samtaler på jobcenteret for atvære berettiget til hjælp.Hvis kommunen er i tvivl, om en kontant- eller starthjælpsmodtager står til rådighedfor arbejdsmarkedet, skal de afprøve pågældendes rådighed ved at give personen ettilbud. Deltager personen ikke i tilbuddet uden at have en rimelig grund til det, skalkommunen stoppe hjælpen.I forhold til de konkrete spørgsmål kan der oplyses følgende:Kommunernes muligheder for at samarbejde med politietDer foregår løbende en koordineret myndighedsindsats mellem en række myndig-heder for at imødegå socialt bedrageri, herunder blandt andet fælles kontroller ilufthavnen og ”Fair Play” aktionerne, hvor en række myndigheder udfører uanmeld-te virksomhedskontroller i samarbejde med politiet.Kommunernes samarbejde med politiet foregår i øvrigt på baggrund af konkrete sa-ger, hvor der opstår mistanke om socialt bedrageri. Der kan i den forbindelse skeudveksling af oplysninger mellem kommunerne og politiet om enkeltpersoners rentprivate forhold efter persondatalovens almindelige regler om videregivelse af op-lysninger jf. § 8, stk. 2 og 3. I tilfælde, hvor kommunerne anmoder politiet om atundersøge et formodet strafbart forhold, f.eks. socialt bedrageri eller skatteunddra-gelse, kan myndighederne i almindelighed videregive alle nødvendige oplysningertil brug for politiets efterforskning efter disse bestemmelser.Hvis jobcenteret bliver opmærksom på, at bandemedlemmet gør noget ulovligt iforbindelse med jobsamtalen, har jobcenteret mulighed for at melde pågældende tilpolitiet.StraksaktiveringDet forudsættes, at spørgsmålet om, hvilke muligheder kommunalbestyrelsen harfor at straksaktivere borgere nu og med de nye regler, henviser til lovforslaget ombedre kontrol med udbetaling af offentlige forsørgelsesydelser mv., som har væretsendt i høring.De foreslåede regler ændrer ikke på kommunernes muligheder for at straksaktiverekontant- og starthjælpsmodtagere. I dag skal kommunerne, hvis der opstår tvivl, omen kontant- eller starthjælpsmodtager opfylder sin pligt til at stå rådighed, indkaldepersonen til en rådighedssamtale. Hvis der fortsat er tvivl om personens rådighed,har kommunen mulighed for at give pågældende et tilbud efter lov om en aktiv be-skæftigelsesindsats eller en anden beskæftigelsesfremmende foranstaltning. Hviskontant- eller starthjælpsmodtageren udebliver fra eller afslår tilbuddet, og der ikkeer en rimelig grund til dette, skal kommunen træffe afgørelse om, at der skal skefradrag i eller ophør af hjælpen.Hvis der opstår tvivl om en a-dagpengemodtagers eller en kontant- eller start-hjælpsmodtagers generelle rådighed i forbindelse med en myndigheds kontrolaktion- fx hvis pågældende har haft arbejde uden at oplyse det til kommunen - skal job-centeret straks indkalde personen til en individuel jobsamtale. Jobsamtalen skal af-holdes inden for en uge, fra meddelelsen er modtaget. Herefter skal jobcenteret in-den for to uger efter jobsamtalen, sørge for, at personen får et tilbud efter lov om enaktiv beskæftigelsesindsats fx virksomhedspraktik.
2
Jeg har ikke aktuelle planer om at indføre yderligere regler for at kunne straksakti-vere personer med det formål at teste, om de står til rådighed for arbejdsmarkedet.Kommunerne har allerede nu denne mulighed og mulighed for at indkalde personertil hyppigere jobsamtaler og rådighedsvurderinger, hvis kommunerne kommer itvivl om, hvorvidt personerne opfylder deres pligt til at stå til rådighed.ArbejdsevnebegrebetKommunen kan altid frakende sociale ydelser, der er opnået på baggrund af svig.Hvis det viser sig, at de kriminelle har opnået deres førtidspension på baggrund afsvig kan kommunen derfor standse ydelsen. Herudover kan kommunen dog ikkefratage en person sociale ydelser, uanset om der er tale om stærkt kriminelle, derstår bag organiseret kriminalitet.Personer, der er tilkendt førtidspension på den nye førtidspensionsordning, kan dogfå frakendt pensionen, hvis det viser sig, at arbejdsevnen ikke længere er varigt ned-sat. Her kan kommunen fx kontakte fængselsvæsenet, som har haft tæt kontakt tilden indsatte gennem en længere periode, med henblik på at foretage en ny aktuelvurdering af arbejdsevnen.Afslutningsvist kan jeg oplyse, at Arbejdsmarkedsstyrelsen i efteråret 2010 offent-liggjorde en evaluering af arbejdsevnemetoden, som er meget kritisk overfor kom-munens brug af arbejdsevnemetoden. Beskæftigelsesministeriet arbejder nu på atundersøge mulighederne for at videreudvikle metoden.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
3