Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
AMU Alm.del
Offentligt
963250_0001.png
963250_0002.png
963250_0003.png
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 18. februar 2011 stillet følgende spørgsmålnr. 250 (AMU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Eigil Andersen (SF).
28. februar 2011J.nr. 2011-0003148

Spørgsmål nr. 250:

”Ministeren bedes, i forlængelse af forslaget om indførelse af seniorførtidspension,oplyse, om kommunerne ved en henvendelse om førtidspension fra en person medmindre end fem år til folkepensionsalderen fortsat vil skulle foretage en socialfag-lig vurdering af alle de muligheder, der findes for at yde hjælp efter den socialelovgivning, jf. § 5 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område,medmindre den person, som har henvendt sig i forbindelse hermed har anmodetom, at kommunen alene tager stilling til spørgsmålet om førtidspension.”

Endeligt svar:

Jeg vil gerne starte med at slå fast, at seniorførtidspension ikke er en ny ordning,men en hurtigere og enklere vej til de eksisterende ordninger - fleksjob og førtids-pension.Ved en ansøgning om seniorførtidspension skal kommunerne fortsat vurdere, omden pågældende har en væsentlig og varig nedsættelse af arbejdsevnen.Det er også fortsat kommunen, der på baggrund af en socialfaglig vurdering træfferafgørelse i den enkelte sag. Men for ældre - som er tæt på folkepensionsalderen ogderfor har få år tilbage på arbejdsmarkedet - skal der lægges større vægt på tilgæn-gelige oplysninger fra egen læge, speciallæger mv. frem for på arbejdsprøvningerog forsøg på at udvikle arbejdsevnen.Formålet med arbejdsprøvning er at opnå et bedre grundlag for at vurdere en per-sons kræfter, evner og muligheder i forskellige arbejdsfunktioner. Tæt på folkepen-sionsalderen er der imidlertid mindre behov for arbejdsprøvning - da arbejdsmar-kedsperspektivet bliver mindre, i takt med at folkepensionen nærmer sig. Arbejds-prøvning vil derfor fortsat kunne være relevant i nogle tilfælde, men i markantmindre omfang end det fx er tilfældet i forhold til unge i dag.Der er således tale om lempeligere krav til selve processen vedr. arbejdsprøvningog dokumentationen i den forbindelse.Efter de gældende regler er det som udgangspunkt ikke muligt at søge om førtids-pension. Personer, der har problemer med arbejdsevnen kan bede kommunen om
hjælp. Herefter skal kommunen foretage en helhedsvurdering og tage stilling til,hvilken form for hjælp der er den rigtige.At få tilkendt en førtidspension kan derfor tage relativt lang tid – fordi kommuner-ne skal afprøve alle relevante muligheder for at bringe en person tilbage på ar-bejdsmarkedet.Efter de gældende regler er der en mulighed for, at den pågældende kan anmodeom, at der alene skal tages stilling til spørgsmålet om førtidspension. I sådanne til-fælde skal kommunen træffe afgørelsen på det foreliggende oplysningsgrundlag ogindenfor 3 måneder.Kravene for tilkendelse af førtidspension i dette tilfælde er imidlertid nøjagtig desamme, som dem der gælder i øvrige sager. Der vil således skulle gives afslag, hvissagen ikke er tilstrækkeligt dokumenteret, fx hvis der ikke er foretaget relevantearbejdsprøvninger eller andre forsøg på at udvikle arbejdsevnen hos borgeren. Derer med andre ord ikke tale om, at man efter de gældende regler kan søge om før-tidspension og få en afgørelse indenfor 3 måneder, hvis ikke alle relevante udvik-lingsmuligheder, arbejdsprøvninger m.v. har været afprøvet. I stedet er der tale om,at den pågældende, som mener, at den pågældendes sag allerede er klar til afgørel-se, men at kommunen forsøger at trække sagen ud, har ret til at bede kommunenom at træffe afgørelsen på det foreliggende grundlag.Regeringens forslag om seniorførtidspension har et andet indhold. Her er der taleom nedslidte mennesker, der har et langt arbejdsliv bag sig og som nærmer sig fol-kepensionen. Her skal afklaringen kunne gennemføres hurtigere og mere enkelt.Det skyldes, at der ikke er det samme behov for at afprøve alle muligheder for om-skoling, revalidering m.v., da arbejdsmarkedsperspektivet bliver kortere jo tættereman kommer på folkepensionen.I sager om seniorførtidspension, hvor kommunen skal afgøre, om den pågældende,som er tæt på folkepensionsalderen kan få førtidspension, skal kommunen fortsatdokumentere, at arbejdsevnen er væsentligt og varigt nedsat i en sådan grad, at denpågældende ikke kan forsørge sig selv via beskæftigelse. Er dette tilfældet tilken-des førtidspension. Vurderingen af, hvorvidt der er tale om en varig nedsættelse afarbejdsevnen beror alene på perioden frem til folkepensionsalderen, hvilket ogsåbetyder, at der er tale om en noget enklere vurdering end for yngre personer, somhar et langt arbejdsliv foran sig.For at sikre, at kommunerne kan vurdere sagen inden for 6 måneder, vil der i høje-re grad blive lagt vægt på de oplysninger, der allerede er tilgængelige.Der skal altså lægges større vægt eksisterende oplysninger fra fx speciallæger ellertidligere sygdomsjournaler mv. frem for på arbejdsprøvninger og udviklingsprojek-ter.Seniorførtidspension adskiller sig således grundlæggende fra den eksisterende mu-lighed for at bede kommunen om at træffe afgørelsen om førtidspension indenfor 3måneder.
2
Regeringens forslag om seniorførtidspension indebærer, at personer som har under5 år til folkepension, der er nedslidte efter et langt arbejdsliv, og som derfor ønskerat få tilkendt fleksjob eller førtidspension vil have krav på at få behandlet deres sagi løbet af maksimalt 6 måneder. Sagsbehandlingen bliver påbegyndt, når den på-gældende på eget initiativ indgiver en ansøgning om seniorførtidspension til kom-munen.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
3