Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
AMU Alm.del
Offentligt
967980_0001.png
967980_0002.png
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 14. februar 2011 stillet følgende spørgsmålnr. 245 (AMU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Torben Hansen (S).
10. marts 2011J.nr. 2011-0002874

Spørgsmål nr. 245:

”Ministeren bedes redegøre for status på den del af kommunaliseringen af beskæf-tigelsesindsatsen, der omhandler IT. Ministeren bedes i den forbindelse oplyse, omde forskellige initiativer, herunder om tidsplaner, den faktiske fremdrift mv. Rele-vante statusrapporter, projektbeskrivelser m.v. bedes oversendt.”

Endeligt svar:

Kommunaliseringen af jobcentrene i 2009 medførte, at kommunerne som udgangs-punkt overtog ansvaret for it-understøttelsen af sagsbehandlingen for alle målgrup-per i jobcentrene, herunder de forsikrede ledige.Arbejdsmarkedsstyrelsen har oplyst, at der i februar 2011 var i alt 57 jobcentre, dervar overgået til kommunal it-understøttelse af alle målgrupper i jobcentret, mens deresterende jobcentre enten har indgået aftale med en it-leverandør om overgang tilkommunalt it og afventer konkret aftale om dato for overgang, eller endnu ikke haren aftale med en kommunal it-leverandør, da disse afventer udbud/SKI-aftale. Desidste aftaler forventes at være indgået i løbet af 1. halvår 2011.Arbejdsmarkedsstyrelsen forventer dermed på nuværende tidspunkt, at alle job-centre vil være overgået til kommunal it for forsikrede ledige i løbet 3. kvartal2011, hvilket er senere end forudsat i forbindelse med beslutningen om kommuna-liseringen af beskæftigelsesindsatsen, hvor det var forventningen, at alle jobcentrekunne være overgået ultimo 2010.Arbejdsmarkedsstyrelsen, KL og kommunernes it-leverandører har etableret en or-ganisation, der tilrettelægger og følger overgangen til kommunal it.Arbejdsmarkedsstyrelsen oplyser, at der, udover it-understøttelse af målgruppenforsikrede ledige, fortsat er dele af sagsbehandlingen, hvor it-understøttelsen endnuer statslig forankret. Det gælder områder, hvor kommunernes it-leverandører endnuikke har færdigudviklet it-understøttelse, hvilket særligt er:
håndtering af henvisning til anden aktør og opfølgning herpådele af kommunikationen mellem jobcenter og a-kasserne
Det forventes, at it-understøttelse af samarbejdet med anden aktør vil kunne im-plementeres i 2011. Kommunalisering af a-kassekommunikationen og flytningmellem jobcentre er endnu ikke tidsfastsat, idet kommunaliseringen af de øvrigeområder af it-understøttelse af sagsbehandlingen i jobcentrene har været prioriteretførst. Dette er efter aftale med KL.Arbejdsmarkedsstyrelsen har endvidere oplyst, at det af styrelsens dialog med job-centre og a-kasser fremgår, at jobcentre og a-kasser oplever en række problemermed it-understøttelsen, hvilket medfører frustration i hverdagen, eftersom jobcentreog a-kasser er afhængige af en velfungerende it-understøttelse. Dette afspejles ogsåi indmeldingerne i forbindelse med ”VækMedBøvletInger.dk”-kampagnen.Arbejdsmarkedsstyrelsen overvåger løbende snitfladerne mellem Arbejdsmarkeds-styrelsens ”fælles datagrundlag” og kommunernes sagsbehandlingssystemer og bi-drager til udredning af de forskellige problemstillinger i forbindelse hermed. Der erdesuden, som led i Beskæftigelsesrådets planlagte evalueringsprogram af den en-strengede beskæftigelsesindsats, iværksat en større evaluering af it-understøttelseni jobcentrene. Formålet med evalueringen er at give en beskrivelse af, hvad derfungerer og ikke fungerer i forhold til it-understøttelsen i jobcentrene og kommemed anbefalinger til fremadrettet it-understøttelse. Oplægget til evalueringen ved-lægges til orientering. Evalueringen forventes afsluttet i september 2011.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
2