Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
AMU Alm.del
Offentligt
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
28. marts 2011
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 8. februar 2011 stillet følgende spørgsmål nr.236 (AMU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraTorben Hansen (S).
J.nr. 20110031679/2011-0002433
”Ministeren bedes, set i lyset af den seneste aktuelle tragiske dødsulykke medpersonlifte, jf. omtalen i Ekstra Bladet den 27. januar 2011(http://ekstrabladet.dk/112/article1494880.ece), begrunde, hvorfor ministeriet, påtrods af enig indstilling fra Arbejdsmiljørådet, har instrueret Arbejdstilsynet om ik-ke at anbefale indførelse af en obligatorisk uddannelse for de der arbejder medbrug og opstilling af personløftere og arbejdsplatforme?”
Jeg kan oplyse, at ministeriet på ingen måde har instrueret Arbejdstilsynet om, atArbejdstilsynet ikke skulle anbefale en indførelse af en obligatorisk uddannelse forde, der arbejder med brug og opstilling af personløftere og arbejdsplatforme.For at få klarlagt, hvad sagen drejer sig om, har jeg bedt Arbejdstilsynet om en ud-talelse, og tilsynet har bl.a. oplyst følgende:”På baggrund af en indstilling fra Arbejdstilsynet tiltrådte Arbejdsmiljørådet i2006, at der blev indført krav om obligatorisk uddannelse ved brug af personløfte-re. Baggrunden for forslaget var bl.a. en række arbejdsulykker ved opstilling ogbrug af personløftere, herunder to dødsulykker i 2005.Arbejdstilsynet har i 2008 udarbejdet en beskrivelse af kravet på baggrund af bi-drag fra Arbejdsmiljørådet. De økonomiske konsekvenser ved at indføre en obliga-torisk personløfteruddannelse er af Undervisningsministeriet skønnet at ville med-føre en samlet merudgift på ca. 120 mio. kr. inkl. VEU-godtgørelse fordelt over enperiode på 3-5 år. De nye krav vil således indebære en betydelig merudgift for sta-ten.Arbejdstilsynet fandt derfor, at der var behov for at foretage en nærmere analyse af,i hvilken udstrækning de arbejdsulykker, der havde fundet sted med personløftere,ville kunne have været undgået, hvis de involverede personer havde fået en uddan-nelse.
Arbejdstilsynet gennemførte i 2010 en analyse af arbejdsulykker med personløfterefor perioden 2003-2009.Analysen viste, at en obligatorisk uddannelse ville kunne have haft betydning i for-hold til at forebygge 15-20 % af ulykkerne, og at kun en mindre del af disse ulyk-ker var kategoriseret som alvorlige. De 15-20 % svarer til 2-3 ulykker om året.Arbejdstilsynet vurderer på det grundlag, at omkostningerne ved indførelse af enobligatorisk uddannelse for de, der arbejder med brug og opstilling af personløftereog arbejdsplatforme, ikke vil stå mål med den effekt, en sådan uddannelse vil få påulykker med personløftere.På den baggrund har Arbejdstilsynet ikke indstillet til ministeren, at der blev ind-ført en obligatorisk uddannelse for dem, der bruger og opstiller personløftere ogarbejdsplatforme.”Jeg kan henholde mig til Arbejdstilsynets oplysninger.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
2