Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
AMU Alm.del
Offentligt
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg
Finansministeren
14. februar 2011J.nr. 11-203-73
Endeligt svar på Arbejdsmarkedsudvalgets spørgsmål nr. 216 af 27. ja-nuar 2011 (AMU alm. del)Spørgsmål 216:
Vil ministeren give et overblik over erfaringerne med at få offentligt ansatte til atveksle ferie med løn og i hvilket omfang, det kan øge den gennemsnitlige arbejds-tid?Svar:
Udgangspunktet for ferieloven og de i tilknytning hertil indgåede aftaler mellemparterne på det offentlige arbejdsmarked er, at ferie ikke kan veksles til løn. For såvidt angår den 5. ferieuge – samt den 6. uge/de 5 særlige feriedage, der er fastsat ide kollektive overenskomster i staten, regionerne og kommunerne – er der dogåbnet mulighed for, at friheden under visse omstændigheder kan konverteres tilkontant betaling.De offentlige arbejdsgivere kan ikke pålægge de ansatte en sådan konvertering.I 2009 blev godt 1/3 af den 6. ferieuge/de særlige feriedage konverteret til kon-tant betaling til de ansatte i staten og kommunerne. Der foreligger ikke oplysnin-ger om konverteringens omfang i regionerne. Der findes heller ikke umiddelbarttilgængelige tal for, i hvilket omfang den 5. ferieuge helt eller delvist er blevet ud-betalt kontant.
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
Konvertering af 1 uges ferie/5 særlige feriedage svarer til en forøgelse af den ef-fektive arbejdstid på ca. 2,2 pct. For samtlige offentligt ansatte vil en veksling af 1uges frihed til kontant betaling således medføre en arbejdskraftforøgelse på godt16.000 årsværk.Med venlig hilsenClaus Hjort Frederiksen