Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
AMU Alm.del
Offentligt
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 7. januar 2011 stillet følgende spørgsmål nr.185 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra LeifLahn Jensen (S).
26. januar 2011J.nr. 2011-0000513
”Ministeren bedes oplyse, hvor meget det i gennemsnit koster stat, kommuner ogregioner at behandle én ansøgning om førtidspension herunder udgifter til arbejds-prøvning, henvisning til speciallæger, udgifter til den kommunale administrationm.v.”
Det er ikke muligt at opgøre, hvor lang tid et gennemsnitligt førtidspensionsforløbtager fra det tidspunkt, borgeren beder om hjælp til forsørgelse i kommunen til derevt. foreligger en afgørelse om førtidspension. Det er heller ikke muligt at opgøre,hvor mange arbejdsmarkedsrettede foranstaltninger, speciallægeerklæringer m.v.der vedrører behandlingen af en førtidspensionssag. Derfor er det ikke muligt, atopgøre den gennemsnitlige udgift til behandling af sager om førtidspension fordeltpå stat, kommuner og regioner.Det er en betingelse for at kunne få tilkendt førtidspension, at ansøgerens arbejds-evne er varigt nedsat, og at nedsættelsen har et sådant omfang, at den pågældendeikke vil være i stand til at blive selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde, uan-set mulighederne for støtte efter anden lovgivning, herunder beskæftigelse i fleks-job.Kommunen skal derfor behandle en henvendelse om førtidspension i forhold til al-le de muligheder, der findes for at yde hjælp efter den sociale lovgivning. Det be-tyder, at kommunen ud fra en helhedsvurdering skal træffe afgørelse om, hvilketforsørgelsesgrundlag, der er det rigtige i den konkrete sag. Når en borger henven-der sig om hjælp, vil kommunen i første omfang igangsætte en række beskæftigel-sesrettede tilbud og afsøge andre muligheder for at forbedre borgerens arbejdsevne.På dette tidspunkt betragtes sagen ikke som en førtidspensionssag.Først når det er dokumenteret, at arbejdsevnen ikke kan forbedres gennem aktive-ring, revalidering, behandling eller andre forebyggende foranstaltninger, og at denpågældende ikke vil kunne blive selvforsørgende på det ordinære arbejdsmarkedeller i et fleksjob, træffer kommunen afgørelse om, at sagen overgår til behandlingefter reglerne om førtidspension. Sagen skal herefter afgøres inden for 3 måneder.
Det vil således ikke være retvisende at betragte den samlede periode fra borgerensførste henvendelse til kommunen om hjælp frem til tidspunktet for pensionskendel-sen, som et udtryk for længden på et samlet førtidspensionsforløb.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
2