Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
AMU Alm.del
Offentligt
Notat til Statsrevisorerne omberetning om AF’s inddragelse af andreaktører i beskæftigelsesindsatsen
November2008
RIGSREVISORS FORTSATTE NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Opfølgning i sagen om AF’s inddragelse af andre aktører i beskæftigelsesindsatsen(beretning nr. 12/05)1. I mit notat til Statsrevisorerne af 20. juli 2006 tilkendegav jeg, at jeg fortsat ville følge sa-gen om AF’s inddragelse af andre aktører i beskæftigelsesindsatsen og orientere Statsre-visorerne om udviklingen i Beskæftigelsesministeriets, herunder særligt Arbejdsmarkeds-styrelsens, tiltag.2. Da AF er nedlagt siden afgivelsen af beretningen, vil jeg følge op på, hvordan den stats-lige del af jobcentrene bruger andre aktører i beskæftigelsesindsatsen.Jeg vil konkret følge op på:•••om staten i jobcentrene bruger andre aktører i forhold til beskæftigelsesindsatsen overfor særlige målgrupper af ledigeom staten i jobcentrene anvender den nye betalingsmodel i nye statslige udbud afbeskæftigelsesindsatsen og modellens virkningerom staten i jobcentrene følger op på andre aktørers beskæftigelsesindsats, herunderom den skærpede model for de nye jobcentres tilsyn med andre aktører er indført, ogom resultaterne af de enkelte aktørers indsats bliver offentliggjort på Jobindsats.dk.
28. oktober 2008RN A105/08
3. Siden Rigsrevisionens beretning er der kun gennemført 3 statslige landsdækkende ud-bud vedrørende beskæftigelsesindsatsen, som har ført til indgåelse af kontrakter med an-dre aktører. Se de 3 udbud i boks 1.
BOKS 1. STATSLIGE UDBUD SIDEN 2006Udbud af kontakt- og aktiveringsforløb (Serviceudbuddet), Arbejdsmarkedsstyrelsen.Udbud af kontakt- og aktiveringsforløb for ledige med lange videregående uddannelser (LVU-ud-buddet), Beskæftigelsesregionerne.Udbud af en tidlig og intensiv beskæftigelsesindsats – Hurtigt i gang – for nyledige (Hurtigt i gang-udbuddet), Beskæftigelsesregionerne.
4. Rigsrevisionens opfølgning er baseret på møder med Beskæftigelsesministeriet samtgennemgang af udbudsmateriale, administrative forskrifter, Jobindsats.dk samt ministerietsredegørelse om udviklingen på området.
2
Udlicitering af særlige målgrupper til andre aktører
5. Rigsrevisionen vurderede i beretningen, at Beskæftigelsesministeriet og AF ikke tilstræk-keligt målrettet havde anvendt andre aktører til at få særlige målgrupper af ledige i ordinærbeskæftigelse.6. Beskæftigelsesministeriet har opstillet en række principper for jobcentrenes inddragelseaf andre aktører, som den statslige del af jobcentrene skal følge. Her specificeres det bl.a.,at udbud på beskæftigelsesområdet skal tage udgangspunkt i konkrete arbejdsmarkeds-politiske problemstillinger og være en målrettet indsats for at få den ledige i beskæftigelse.Målgrupperne skal derfor være veldefinerede.7. I de 3 udbud af beskæftigelsesindsatsen indgår der i udbudsmaterialet en beskrivelse afmålgrupperne og den særlige arbejdsmarkedspolitiske problemstilling, der kendetegner delediges beskæftigelsesmæssige situation. Særligt Serviceudbuddet og LVU-udbuddet harmeget uddybende beskrivelser af målgrupperne.8. I forbindelse med Rigsrevisionens beretning tilkendegav beskæftigelsesministeren, at AFfremover ikke ville kunne bruge andre aktører alene til minimumskontaktforløbet, dvs. til atafholde kontaktsamtaler hver 3. måned. Dette er også angivet i ministeriets principper forinddragelse af andre aktører i beskæftigelsesindsatsen. Jobcentrene kan derfor i dag førsthenvise ledige til andre aktører efter 6 måneders ledighed –medmindreintensive kontakt-forløb anvendes tidligt i ledighedsperioden over for en gruppe af ledige, der har behov foren sådan indsats.9. For Serviceudbuddet og LVU-udbuddet gælder det, at andre aktører skal varetage helebeskæftigelsesindsatsen over for den enkelte ledige, dvs. at andre aktører skal stå for kon-taktsamtaler, CV, jobplan og aktivering. Hurtigt i gang-udbuddet indeholder derimod 4 for-skellige indsatser for de nyledige, som andre aktører skal varetage. Fælles for disse indsat-ser er, at de alle omfatter intensive kontaktforløb. Derudover indbefatter 2 af indsatserneaktivering.10. For en del af de målgrupper, som LVU-udbuddet og Hurtigt i gang-udbuddet retter sigmod, er der tale om en intensiv indsats hos den anden aktør inden 6 måneders ledighed. Ibegge udbud er det nærmere beskrevet, hvorfor netop disse grupper af ledige skal have etsærligt forløb, der kræver en tidlig indsats af andre aktører. Derved lever udbuddene op tilkravene om, at henvisninger til anden aktør kan ske inden 6 måneders ledighed, hvis derer en særlig begrundelse herfor.11. Jeg finder det tilfredsstillende, at Beskæftigelsesministeriet har præciseret, at jobcen-trene kun kan bruge andre aktører i beskæftigelsesindsatsen, når der er tale om særligemålgrupper af ledige. Jeg kan konstatere, at de 3 udbud af beskæftigelsesindsatsen inde-holder beskrivelser af målgrupperne, der er knyttet sammen med den særlige beskæftigel-sesindsats, som disse grupper kræver. Jeg finder det også positivt, at ingen af udbuddenealene omfatter minimumskontaktforløb, ligesom det tydeligt fremgår af udbudsmaterialet,hvorfor nogle grupper af ledige har brug for en særlig indsats tidligt i ledighedsforløbet.B.
Andre aktørers incitamenter til at få de ledige i job
12. Rigsrevisionen vurderede i beretningen, at AF ikke havde givet andre aktører et tilstræk-keligt stærkt økonomisk incitament til at få de ledige i varig, ordinær beskæftigelse så hur-tigt og direkte som muligt. Anvendelsen af andre aktører skal som hovedregel baseres påresultatafhængig betaling, og konkret viste undersøgelsen, at AF altid gav resultatafhæn-gig betaling for ordinær beskæftigelse, men også at AF meget ofte gav resultatafhængigbetaling for andre resultater.13. Beskæftigelsesministeriet udarbejdede i slutningen af 2005 én fælles betalingsmodel,som skal anvendes i alle udbud. Dette fremgår også af ministeriets principper for inddra-
3
gelse af andre aktører. I den fælles betalingsmodel består betalingen af andre aktører afet driftstilskud på 25 % og en resultatafhængig betaling på 75 %. Den resultatafhængigebetaling udløses, når den ledige har været i den bonusgivende aktivitet i 13 ud af 26 uger.Ordinær beskæftigelse udløser fuld bonus, men Beskæftigelsesministeriet oplyser, at af-hængigt af målgruppen er det muligt at lade andre aktiviteter end ordinær beskæftigelseudløse bonus.14. Andre aktører bliver på baggrund af de 3 statslige udbud aflønnet efter den fælles be-talingsmodel. For målgrupperne i Serviceudbuddet og Hurtigt i gang-udbuddet udløser or-dinær beskæftigelse og ansættelse som voksenlærlinge fuld bonus til anden aktør, mensprivat løntilskud kun udløser halv bonus. For målgruppen for LVU-udbuddet er det aleneordinær beskæftigelse, der udløser fuld bonus til anden aktør, mens privat løntilskud på til-svarende vis udløser halv bonus.15. Beskæftigelsesministeriet vurderer, at den fælles resultatafhængige betalingsmodel hargivet andre aktører incitament til at få de ledige i job samt forbedret jobcentrenes mulighedfor at følge op på andre aktørers beskæftigelsesindsats. Ministeriet oplyser også, at flerejobcentre har bemærket, at betalingsmodellen giver aktørerne mere incitament til i højeregrad at satse på virksomhedsnær aktivering, såsom løntilskudsjob, frem for uddannelses-aktivering.16. Jeg finder det tilfredsstillende, at betalingsmodellen bruges i alle udbud, og at betalin-gen af andre aktører dermed er blevet mere gennemsigtig og ensartet. Konstruktionen afbetalingsmodellen retter sig tydeligt mod, at andre aktører skal have et stærkt incitament tilat få de ledige i ordinær beskæftigelse eller tættere på arbejdsmarkedet. Endvidere finderjeg det positivt, at der er sammenhæng mellem målgruppen og de resultater, der udløserbonus.C.
Opfølgningen på andre aktørers beskæftigelsesindsats
17. Beretningen viste, at AF’s opfølgning på andre aktørers beskæftigelsesindsats på cen-trale områder ikke var tilfredsstillende. Bl.a. opgjorde AF ikke, i hvilket omfang aktørerne fikde ledige i ordinær beskæftigelse.18. Ministeren tilkendegav, at opfølgningen på andre aktørers beskæftigelsesindsats – isæri starten – havde været meget uensartet og til tider utilstrækkelig. Ministeren stillede i denforbindelse i udsigt, at der ville blive tilvejebragt en skærpet tilsynsmodel for brugen af andreaktører. Tilsynsmodellen skulle sikre et systematisk tilsyn og opfølgning med brugen af an-dre aktører, bl.a. i jobcentret. Tilsynsmodellen skulle være klar til brug for de nye jobcentreden 1. januar 2007. Derudover oplyste ministeren, at man i 2007 på Jobindsats.dk ville kun-ne sammenligne bl.a. effekterne af de enkelte aktørers indsats og derved måle og sammen-ligne andre aktører på en ensartet måde. Fx skulle det her fremgå, om andre aktører harfået udbetalt bonus for ordinær beskæftigelse, ordinær uddannelse, voksenlærlingeforløbeller private løntilskud.19. Disse tiltag følger i dag af Beskæftigelsesministeriets principper for inddragelse af andreaktører i beskæftigelsesindsatsen. Her fremgår det nemlig, at en skærpet tilsynsmodel skalanvendes i tilsynet med de andre aktører, ligesom der skal ske en systematisk og ensartetopfølgning på resultater og effekter af indsatsen på baggrund af et ensartet dokumentations-grundlag for de enkelte jobcentre via en enkel resultatopfølgningsmodel i Jobindsats.dk.a.Den skærpede tilsynsmodel
20. Jobcentrene har pligt til at føre tilsyn med de opgaver, som andre aktører udfører efterlov om aktiv beskæftigelsesindsats, jf. bekendtgørelse nr. 1150 af 4. oktober 2007 om an-dre aktører m.fl. Jobcentrene kan vælge at gennemføre tilsynet i samarbejde med andrejobcentre.
4
21. I forbindelse med omorganiseringen af beskæftigelsesområdet har staten i jobcentreneskullet varetage tilsynet med andre aktørers beskæftigelsesindsats siden 1. januar 2007. Iden forbindelse udarbejdede Beskæftigelsesministeriet en tilsynsmodel og en dertil knyttettilsynsmanual, der regulerer det tilsyn, som staten i jobcentrene skal føre med andre aktø-rer. Tilsynet er blevet forenklet på en række punkter i 2008.22. Af skema 1 fremgår det, hvilke aktiviteter der skal indgå i jobcentrenes tilsyn med an-dre aktører:
Skema 1. Overblik over de obligatoriske tilsynsaktiviteter for staten i jobcentreneTilsynsmanualen omfatter:MinimumsrettighederAktiveringsgradBonusandeleAndre aktørers afgørelser og sagsbehandlingDeltagertilfredshedJobplanerLøntilskudsansættelserHyppighedMånedsvistKvartalsvistKvartalsvistLøbendeÅrligtÅrligtÅrligt
Kilde: Arbejdsmarkedsstyrelsens manual: ”Tilsyn med andre aktører”.
23. Skemaet viser, at jobcentrenes tilsyn har flere helt faste elementer, som jobcentreneskal gennemgå i deres tilsyn med andre aktører. Jobcentrene skal tilse forskellige dele afselve den beskæftigelsesindsats, som den anden aktør leverer i form af minimumsrettig-heder (fx kontaktsamtaler), samt myndighedsopgaver, der er overladt til anden aktør somafgørelser og sagsbehandling. I den forbindelse undersøges også, hvorvidt jobplaner ogløntilskudsansættelser lever op til myndighedskravene. Endelig indeholder tilsynet også enborgervinkel, hvor deltagernes tilfredshed med forløbet hos anden aktør undersøges.24. Staten i jobcentrene har som en del af deres årsstatus for 2007 rapporteret til Beskæf-tigelsesministeriet om deres tilsyn med andre aktører. Jobcentrenes indberetninger harindgået som en del af Beskæftigelsesministeriets overordnede tilsyn med brugen af andreaktører for 2007, ligesom ministeriet løbende har fulgt resultaterne af andre aktørers ind-sats. Fælles for jobcentrenes tilsynsindberetninger gælder, at de giver indtryk af at værekommet godt i gang med tilsynsvirksomheden med andre aktører. Dog har jobcentrene ideres tilsyn med andre aktører i 2007 generelt været begrænset af ikke at have haft opgø-relser over effekter og resultater af anden aktørs beskæftigelsesindsats før 1. december2007. Beskæftigelsesministeriet oplyser, at jobcentrene rapporterer om skærpet opfølgningpå andre aktører med utilfredsstillende resultater, ligesom enkelte jobcentre har afbrudtsamarbejdet med aktører, der ikke har rettet op på deres indsats.b.Andre aktørers beskæftigelsesindsats på Jobindsats.dk
25. Som en del af deres tilsyn med andre aktørers beskæftigelsesindsats skal jobcentrenekontrollere effekter og resultater. Oplysninger vedrørende de andre aktørers resultater ogeffekter fra og med 2007 er nu tilgængelige på Jobindsats.dk. Det drejer sig mere specifiktom:••andelen af ledige, der er i forløb hos andre aktører, og omfanget af aktivering i forløbethvor mange ledige der ikke får jobsamtaler og/eller aktiveringstilbud til tiden hos andreaktører
5
••
hvilke typer aktivering de ledige er i hos andre aktørerantal procent af lediges forløb, der har udløst bonus til anden aktør.
26. Oplysningerne om antal procent af lediges forløb, der har udløst bonus til anden aktør,er først blevet offentliggjort på Jobindsats.dk i sommeren 2008. Her opgøres det, hvor man-ge forløb der er påbegyndt inden for en given periode, og herefter hvor mange procent afforløbene der har udløst bonus til anden aktør henholdsvis 4, 6, 9, 12 og 15 måneder efterforløbets start. Det fremgår dog ikke af opgørelsen på Jobindsats.dk, hvorvidt andre aktø-rer har fået betaling for at få ledige i ordinær beskæftigelse, ordinær uddannelse, voksen-lærlingeforløb eller private løntilskud.27. Det skærpede tilsyn og offentliggørelsen af andre aktørers resultater mv. på Jobind-sats.dk har medvirket til, at jobcentrene mere ensartet og systematisk kan følge op på an-dre aktørers beskæftigelsesindsats. Jeg finder dette tilfredsstillende, herunder at det efterflere år nu er muligt på Jobindsats.dk at følge effekter og resultater af andre aktørers be-skæftigelsesindsats tæt. Jeg vil dog opfordre til, at Beskæftigelsesministeriet genovervejer,om ikke det ville være hensigtsmæssigt, at det fremgår af Jobindsats.dk, hvilke aktiviteterder har udløst bonus til anden aktør. Dette for at skabe et så gennemsigtigt og oplystgrundlag som muligt at vurdere de enkelte aktørers indsats på.D.
Afslutning
28. Sammenfattende finder jeg Beskæftigelsesministeriets initiativer til at skabe en målret-tet og effektiv brug af andre aktører i beskæftigelsesindsatsen tilfredsstillende. Det er posi-tivt, at ministeriet har formuleret principper for inddragelsen af andre aktører i beskæftigel-sesindsatsen. Med principperne er der skabt klarhed over væsentlige punkter om brugenaf andre aktører i forhold til indsatsen over for særlige grupper af ledige, den resultataf-hængige betaling og opfølgningen på andre aktørers beskæftigelsesindsats. Alle forhold,som Rigsrevisionen ikke fandt tilfredsstillende i beretningen. Gennemgang af udbuddenesamt tilsynsmateriale og Jobindsats.dk viser, at principperne efterleves, og dermed at sta-ten i jobcentrene bruger andre aktører målrettet i beskæftigelsesindsatsen.29. Jeg betragter hermed denne beretningssag som afsluttet.
Henrik Otbo