Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
AMU Alm.del
Offentligt
TALE
6.december 2010
Beskæftigelsesministerens tale til åbent samråd i Ar-bejdsmarkedsudvalget om betalingsmodellen for af-lønning af andre aktører den 15. december 2010
J.nr. 2010-00186342. kontor/csk
Samrådsspørgsmål:Samrådsspørgsmål ADMinisteren bedes, på baggrund af det eksempel, som er om-talt i artiklen "Jobrådgiver får bonus for ingenting" fra Nord-jyske Stiftstidende den 15. november 2010, redegøre for, omhun finder, at de gældende regler på området er rimelige- herunder reglerne for brug af anden aktør og tildelingen afbonus til anden aktør i forbindelse med, at ledige kommer iordinært arbejde.
Svar:
Jeg vil gerne starte med at slå fast, at det er min klare over-bevisning, at vi bedst hjælper de ledige ved at give dem enaktiv indsats. Vi skal ikke tilbage til et regime, hvor ledigebliver overladt til sig selv på passiv offentlig forsørgelse.Derfor har det været regeringens politik fra dag ét, at ingenmå parkeres på passiv offentlig forsørgelse.Det har givet gevinster. Der er bred enighed om, at struktur-ledigheden i Danmark ligger relativt lavt, og at den aktivebeskæftigelsesindsats har medvirket til at reducere struktur-ledigheden. Danmark er i dag et af de lande i Europa, hvorflest mennesker hver eneste dag tager på arbejde, og hvorfærrest mennesker er arbejdsløse. Det kan vi være stolteover.Vi har ikke gode erfaringer med de forskellige orlovsordnin-ger som for eksempel sabbatorlov og uddannelsesorlov, derfandtes engang. Tværtimod. De duede bare ikke. Den slags
offentlige forsørgelsesordninger uden en aktiv indsats fjernersimpelthen mennesker fra arbejdsmarkedet.Men når det er sagt, så har jeg allerede meldt ud, at mit afbu-reaukratiseringsudspil vil indeholde et forslag om, at eksem-pelvis de personer, der har et job på hånden, ikke længereskal indkaldes til samtaler eller deltage i aktivering. Og detskal selvfølgelig gælde, uanset om de ledige borgere skal ha-ve en indsats hos jobcenteret eller hos anden aktør. De nær-mere detaljer omkring en sådan fritagelsesmulighed vil blivebeskrevet i det udspil om afbureaukratisering, som jeg regnermed at lancere snarest.Aflønningen af andre aktørerDer spørges til om den måde, vi aflønner andre aktører påunder det landsdækkende udbud for akademikere, er rimelig.Det er jo sådan, at når kommunerne bruger andre aktører ibeskæftigelsesindsatsen, så er det for at understøtte jobcent-renes arbejde med at få de ledige borgere i job.Derfor er det også vigtigt, at aktørerne har et klart økono-misk incitament til at give de ledige borgere den bedst muli-ge indsats.Andre aktører under de landsdækkende udbud aflønnes efterdet enkle princip, at aktøren får størstedelen af deres betalingi form af en bonus, hvis den ledige kommer i job. Det vil si-ge, at 75 procent af betalingen afhænger af, om den ledigekommer i job. Hvis den ledige ikke kommer i job, får aktø-ren et driftstilskud på 25 procent af deres betaling for at va-retage indsatsen.Andre aktører får også bonus, hvis en ledig, der ikke har enerhvervskompetencegivende uddannelse, påbegynder en or-dinær uddannelse på SU. Og de får halv bonus, hvis en ledigbliver ansat med løntilskud i en privat virksomhed.2
Bonusordningen giver aktørerne et stærkt incitament til atgive de ledige en indsats, der virker. Så de ledige kommer ijob – eller ordinær uddannelse på SU. Det, synes jeg, er etsundt princip.Der knytter sig derudover en række betingelser til, at en an-den aktør kan få udbetalt bonus for at få en person i job.Blandt andet er det en betingelse, at aktøren har haft en job-samtale med personen, inden personen kommer i arbejde.Det er med til at sikre, at aktøren ikke får udbetalt bonus forat varetage indsatsen for en person, som aktøren slet ikke harværet i kontakt med.Og aktøren kan kun få bonus, hvis det job, den ledige får, eraf en vis varighed og omfang. Borgeren skal således havejob i mindst 13 uger indenfor en 26-ugers periode, hvis aktø-ren skal have bonus.Den betalingsmodel, der bruges i landsdækkende udbud idag, blev indført helt tilbage i 2005. Modellen tog afsæt i enevaluering fra 2004, der blandet andet kom frem til, at afløn-ningen af andre aktører dengang var for uensartet og uigen-nemskuelig. Og at aflønningen i de fleste tilfælde ikke gavaktørerne et tilstrækkeligt økonomisk incitament til at hjælpede ledige i job.Rigsrevisionen har ligeledes anbefalet en betalingsmodelmed en høj bonusandel. Og senest i 2008 udtrykte rigsrevisi-onen tilfredshed med, at betalingsmodellen bruges i alle delandsdækkende udbud.Jeg synes, at den eksisterende betalingsmodel fungerer, somden skal, og jeg har derfor ikke planer om at ændre den.
3