Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
AMU Alm.del
Offentligt
943826_0001.png
943826_0002.png
943826_0003.png
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 14. december 2010 stillet følgende spørgs-mål nr. 157 (AMU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter øn-ske fra Jens Christian Lund (S).
14. januar 2011J.nr. 2010-0020204

Spørgsmål nr. 157:

”Ministeren bedes oplyse, hvilke krav der skal stilles til virksomheder for, atjobcentre kan give løntilskud til aktivering af ledige i disse virksomheder? Erministeren eksempelvis enig i, at en virksomhed skal have 5 medarbejdere pånormalløn for hver ansat med løntilskud, og er ministeren enig i, at ansættelsemed løntilskud ikke må medføre en konkurrenceforvridende situation i deforskellige brancher?”

Endeligt svar:

Jeg vil gerne gøre det klart, at formålet med beskæftigelsesindsatsen ikke er at til-godese arbejdsgiverne, men at hjælpe ledige ind på arbejdsmarkedet. Al erfaringviser nemlig, at aktive tilbud så tæt som muligt på det ordinære arbejdsmarked erdet mest effektive redskab til at få ledige tilbage i beskæftigelse.Jeg kan i den forbindelse oplyse, at der gælder klare regler for, hvilke krav virk-somhederne skal opfylde, for at jobcentrene kan give løntilskud til aktivering af le-dige i virksomhederne. Det er jobcentrene, der skal godkende alle løntilskudsplad-ser og sikre, at betingelserne for et fornuftigt forløb er til stede, og at reglerne eroverholdt.Alle aktiveringstilbud skal være rettet mod områder på arbejdsmarkedet, hvor derer gode beskæftigelsesmuligheder og/eller mangel på arbejdskraft. Formålet er så-ledes, at der er jobperspektiv.For at der kan etableres job med løntilskud, skal virksomhederne overholde et mer-beskæftigelseskrav og et rimelighedskrav. Kravene gælder for ansættelse med løn-tilskud hos såvel offentlige som private arbejdsgivere.Merbeskæftigelseskravet:Kravet indebærer, at ansættelse med løntilskud skal medføre merbeskæftigelse iform af en nettoudvidelse i forhold til virksomhedens normale antal ansatte.Hos private arbejdsgivere forstås der ved en nettoudvidelse merbeskæftigelse i for-hold til det gennemsnitlige antal medarbejdere i de seneste 12 måneder, og at an-
sættelsen ikke sker i en stilling, der inden for de sidste 3 måneder er blevet ledigved afskedigelse eller fratrædelse af en ordinært ansat.Hos offentlige arbejdsgivere skal vurderingen af, om betingelsen om merbeskæfti-gelse er opfyldt, tage udgangspunkt i antallet af beskæftigede som følge af budget-tet for den enkelte offentlige virksomhed.Når der er forskel på merbeskæftigelseskravet for offentlige og private arbejdsgive-re, skyldes det, at offentlige arbejdsgivere har pligt til at tage et vist antal ledige iløntilskud - pligten fastsættes i en kvote. Kravet om, at de offentlige arbejdsgiverehar pligt til at stille pladser til rådighed sikrer, at der er et tilstrækkeligt antal virk-somhedsrettede tilbud til ledige.Rimelighedskravet:Kravet indebærer, at der skal være et rimeligt forhold mellem antal ansatte i løntil-skud og virksomhedspraktik og antal ordinært ansatte.Både for private og offentlige arbejdsgivere må antallet af personer i løntilskudhøjst udgøre 1 person for hver 5 ordinært ansatte, hvis der er under 50 ansatte. Ivirksomheder med 50 ansatte og herover er det 1 person for hver 10 ordinært ansat-te.Virksomheden afgrænses som udgangspunkt som en arbejdsplads med selvstæn-digt produktionsenhedsnummer (P-nummer), jf. lov om det centrale virksomheds-register. Såfremt der er enighed mellem arbejdsgiveren og de ansatte herom, kander ske en anden afgrænsning. Der skal foreligge skriftlig underskrevet tilkendegi-velse fra arbejdsgiveren og en medarbejderrepræsentant om dette.For offentlige arbejdsgivere gælder herudover, at de i visse tilfælde har mulighedfor at fravige rimelighedskravet. Denne mulighed vil blive fjernet her i januar 2011i forbindelse med en revision af bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats.Kravet om et rimeligt forhold mellem antallet af ordinært ansatte og ansatte medløntilskud skal fremover derfor også altid overholdes af offentlige virksomheder.Kontrol af betingelserne om merbeskæftigelse og rimelighedskravetPå det private og offentlige ansættelsesområde kontrolleres betingelsen om mer-beskæftigelse af arbejdsgiveren og de ansatte i fællesskab. I forhold til denne vur-dering skal arbejdsgiveren give medarbejderrepræsentanterne alle de nødvendigeoplysninger.Uenighed om betingelsen om merbeskæftigelse afgøres efter de fagretlige reglerom mægling mellem de forhandlingsberettigede organisationer og evt. ved vold-gift.For de private arbejdsgivere, der ikke er omfattet af en kollektiv overenskomst, af-gøres uenighed om merbeskæftigelse af det regionale beskæftigelsesråd.For så vidt angår rimelighedskravet skal der inden aktiveringen etableres, foreliggeen skriftlig underskrevet tilkendegivelse fra arbejdsgiveren og en medarbejderre-præsentant om, at rimelighedskravet er opfyldt.
2
Det gælder ligeledes, at udbetaling af løntilskud ikke må være konkurrenceforvri-dende.Disse regler er med til at sikre, at der ikke sker misbrug af løntilskudsordningen. Iden forbindelse skal jeg nævne, at det er min klare forventning, at jobcentrene skri-der ind, i de tilfælde hvor det måtte vise sig, at virksomhederne ikke lever op til dekrav, der stilles for at have personer i løntilskud.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
3