Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
AMU Alm.del
Offentligt
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 6. december 2010 stillet følgende spørgsmålnr. 145 (AMU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Torben Hansen (S).
20. december 2010J.nr. 2010-019738
” I forlængelse af ministerens svar på AMU alm. del - spørgsmål 106, anerkendesdet, at ministeren blandt andet ikke ejer evnerne til at spå om fremtiden. Ministerenbedes i stedet redegøre for, om ministeren sørger for, at reglerne for ansættelse afpersoner i løntilskud m.v. overholdes bl.a. ved at sikre, at der ikke sker fortræng-ning af ordinært ansatte.”
Som jeg skriver i svaret på spørgsmål 106, så må jeg henvise til svaret på AMUspørgsmål nr. 105 om fortrængningsaspektet.Jeg gengiver her svaret på spørgsmål 105:Det er meget vanskeligt at afgøre, om løntilskud eller praktik i en konkret situationhar fortrængt ordinære job. Der findes derfor kun få undersøgelser, som har belystomfanget af fortrængning på det danske arbejdsmarked.I en analyse fra Rambøll tilbage fra 20051var vurderingen, at der kun kunne påpe-ges forekomst af fortrængning i meget begrænset omfang.En nyere undersøgelse fra AKF fra 20102, som dog udelukkende ser på løntilskud ismå private virksomheder, understøtter denne vurdering. Analysen finder ingentegn på, at privat løntilskud fortrænger ordinært ansatte. Analysen viser, at 4 ud af10 i løntilskud efterfølgende bliver ansat ordinært i samme virksomhed, hvor de
*Rambøll Management: ”Undersøgelse af mulig fortrængning af ordinært ansatte ved brug af akti-vering med løntilskud”. December 2005. Undersøgelsen forholdt sig ikke til virksomhedspraktik ogdet skal nævnes, at der efterfølgende er sket proceduremæssig opstramning af regelsættet som følge afRigsrevisionens beretning (2005) om løntilskudsordningen.Rotger, Gabriel Pons m.fl. ”The Effect of a Wage Subsidy on Employment in the Subsidies Firm”.Working Paper, Oktober 2010. AKF. Kbh.2
1
har været i løntilskud. Og der er ofte tale om en ny stilling, som ikke ville væreblevet oprettet ellers.Det vil aldrig fuldstændig kunne forhindres, at løntilskud eller praktik i enkelte til-fælde fortrænger ordinært ansatte. Men analyserne tyder på, at omfanget ikke ersærligt stort.Det begrænsede omfang af fortrængning skal vejes op imod de mange positiveaspekter, der er for de ledige, som deltager i virksomhedsrettede tilbud. Løntilskudog virksomhedspraktik er de redskaber, der giver folk uden arbejde den bedste mu-lighed for at fastholde eller opnå nye kompetencer samt blive en del af en arbejds-plads og et kollegialt fællesskab. Det er første skridt på vejen mod et ordinært ar-bejde og selvforsørgelse.Jeg mener, at gevinsten ved at give virksomhedsrettede tilbud til de ledige langtoverstiger ulempen ved begrænsede risiko for fortrængning, og at reglerne grund-læggende fungerer godt.En række regler i lovgivningen er med til at begrænse omfanget af fortrængning.Reglerne siger blandt andet, at der ved ansættelser i løntilskud skal være tale ommerbeskæftigelse i forhold til virksomhedens normale beskæftigelse. Endvidereskal der være et rimeligt forhold mellem antallet af ordinært ansatte og personeransat i virksomhedspraktik og løntilskud.I den forbindelse vil jeg gerne fremhæve, at i den netop indgåede ”aftale om en ak-tiveringsindsats der virker” er aftaleparterne enige om, at vi i 2011 skal evaluere,om rammerne for de virksomhedsrettede tilbud, herunder løntilskud og virksom-hedspraktik, fungerer optimalt.Når evalueringen foreligger, vil aftaleparterne drøfte evalueringen. Skulle der hervære dokumentation for uhensigtsmæssigheder i ordningerne, så vil jeg naturligvisse på mulighederne for justering af regelsættet.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
2