Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
AMU Alm.del
Offentligt
937709_0001.png
937709_0002.png
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 22. november 2010 stillet følgende spørgs-mål nr. 128 (AMU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter øn-ske fra Poul Andersen (S).
20. december 2010J.nr. 2010-0018783

Spørgsmål nr. 128:

”Ministeren bedes oplyse et skøn for, hvor mange personer der i 2013 vil ryge udaf dagpengesystemet og miste dækningen, hvis man, som foreslået af Liberal Alli-ance, med virkning fra i dag forkorter dagpengeperioden til 1 år og øger timekraveti forbindelse optjening til, hvad der svarer til 2 års beskæftigelse samt stiller kravom forudgående medlemskab af a-kasse i 2 år. Skønnet bedes udarbejdet dels forDanmark samlet set og dels for Fyn.”

Endeligt svar:

Det vil være meget kompliceret at opgøre konsekvensen af at afkorte dagpengepe-rioden til et år på nuværende tidspunkt, idet forslaget om afkortning til to år er un-der indfasning. Der tages derfor udgangspunkt i samme datamateriale, der lå tilgrund for beregningen af afkortningen af dagpengeperioden til to år. Der regnes så-ledes på den situation, at dagpengeperioden i juni 2010 var blevet afkortet til et år istedet for to år.I det følgende regnes der uden adfærdsændringer. Beregningerne svarer derfor tilde beregninger, der, hvis forslaget blev vedtaget, skulle indbudgetteres på finanslo-ven.Uden adfærdsændringer skønnes en afkortning af dagpengeperioden fra fire år til etår at betyde, at ca. 20.000 vil overgå til kontanthjælp, og 20.000 vil blive selvfor-sørgende. Hvis der tages højde for ændret adfærd, vil overgangen til kontanthjælpvære langt mindre.Øges beskæftigelseskravet fra et til to år, vil det betyde, at færre løbende vil genop-tjene dagpengeret. Samtidig vil det blive sværere for dem, der har opbrugt deresdagpengeret, at genoptjene retten. Det er kompliceret at belyse konsekvenserne afforslaget, bl.a. fordi ændringen er så betydelig i forhold til de gældende regler ogsker samtidig med en afkortning af dagpengeperioden. Det skønnes med betydeligusikkerhed og uden indregning af adfærd, at en udvidelse af beskæftigelseskravettil 2 år, vil medføre at 5.000-8.000 fuldtidspersoner mister dagpengeretten. Indreg-nes der adfærdsændringer, forventes det, at forlaget vil betyde, at beskæftigelsen
vil stige, idet det øgede beskæftigelseskrav vil betyde, at jobsøgningsaktiviteten vilstige.Det er ikke muligt at belyse konsekvenserne af at udvide kravet om a-kasse-medlemskab til to år. Hvis de særligt regler om optagelse på dimittendvilkår fast-holdes, vil konsekvenserne være mindre, da dette er vejen ind i dagpengesystemetfor mange.Det er ikke muligt at udarbejde en særskilt opgørelse for Fyn. Således tager oven-stående beregninger udgangspunkt i det strukturelle niveau for antallet af dagpen-gemodtagere på landsplan. Det strukturelle niveau for antallet af dagpengemodta-gere beregnes kun for hele landet og inddeles ikke på landsdele.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
2