Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
AMU Alm.del
Offentligt
924856_0001.png
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 11. november 2010 stillet følgende spørgs-mål nr. 108 (AMU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter øn-ske fra Torben Hansen (S).
30. november 2010J.nr. 2010-0018208

Spørgsmål nr. 108:

”Ministeren bedes oplyse, hvilke økonomiske konsekvenser det nye driftsloft påaktiveringstilbud vil få for de tilbud, der kan gives til personer, der er på ledigheds-ydelse, og kan ministeren afvise, at tilbuddene bliver ringere?”.

Endeligt svar:

Det nye fælles driftsloft og det nye refusionssystem gør det attraktivt for kommu-nen at give ledighedsydelsesmodtagere, tilbud om en virksomhedsrettet indsatsfrem for øvrig vejledning og opkvalificering. Det vil give ledighedsydelsesmodta-gere en bedre indsats og en større chance for at finde et fleksjob.Driftsloftet sætter ikke en grænse for, hvor mange penge kommunen må bruge påat aktivere den enkelte modtager af ledighedsydelse. Driftsloftet er et maksimumfor hvor stort et beløb, kommunerne kan hjemtage i refusion fra staten. Kommunenkan frit vælge at bruge flere penge end rådighedsbeløbet til en indsats over for denenkelte modtager af ledighedsydelse.Kommunerne har en særlig tilskyndelse til at give effektive tilbud til modtagere afledighedsydelse, da kommunen fuldt ud afholder udgifterne til ledighedsydelse tilpersoner, der har modtaget kontanthjælp, starthjælp, ledighedsydelse eller særligydelse i sammenlagt 18 måneder inden for 24 måneder.
Venlig hilsen
Inger Støjberg