Udvalget for Videnskab og Teknologi 2010-11 (1. samling)
UVT Alm.del Bilag 85
Offentligt
944504_0001.png
944504_0002.png
Espen BøghBrydes alle 56, 1., th.2300 København SMobil: +4520459799
Den 14. januar 2011
IT- og TelestyrelsenAtt.: Jørgen Abild Andersen
Vedr.: NemID er rent floskelpladder uden fornuftigt indhold!
Så nemt er det åbenbart heller ikke, - tværtimod!
I forbindelse med NemID skal brugerne have tilsendt et nøglekort, og en engangskode til førstegang de lokker på systemet.Det sendes særskilt i to omgange af sikkerhedsmæssige grunde.Desværre er det bare sådan, at det ikke sker til alle kunder/brugere, har jeg netop fået oplyst viasupportafdelingen, hvilket jeg forklarer hvorfor længere nede.
Forinden havde jeg talt med supportafdelingen d. 7.1.2011 hos NemID, og aftalt, at jeg skulle havesendt en ny førstegangs adgangskodeomgående,så jeg kunne komme på systemet.Denne førstegangs adgangskode havde jeg nemlig ikke fået tilsendt i forbindelse med nøglekortet.Den nye førstegangs adgangskode ville jeg så modtage omkring midten af næste uge.Den har jeg bare ikke modtaget i dag d. 14.1.2011, hvilket ifølge supportsamtalen med Allan,skyldtes den åbenbartførst blev udskrevet / udstedt i onsdags hos NemID.- Det kunne han dog kun beklage, og ikke forklare!Forinden havde jeg talt med supportafdelingen d. 13.1.2011 om, jeg stadig ikke havde modtagetdenne famøse førstegangs adgangskode, og det nu var presserende med, at få denne adgangskode.”Jamen, fik jeg besked på, så kunne jeg henvende mig i borgerservice og jeg ved ikke hvad”!Kort og godt, jeg skulle rende hid og did eller henvende mig her og der, for at få en ny førstegangsadgangskode, hvilket jeg selvfølgelig afviste, og henviste til de blot kunne sende mig denneadgangskode på min e-mail.- Det kunne der slet ikke være tale om, - nej jeg skulle rende hid og did, og det afviste jegselvfølgelig igen, og forlangte, at komme til at tale med hans chef.Det kunne slet ikke lade sig gøre, - åbenbart havde han ikke en chef!Efter nogen parlamenteren frem og tilbage endte det med, jeg fik oplyst telefonnummeret på PalleH. Sørensen, som åbenbart er ansvarlig for NemID.
Jeg ringede derfor omgående til Palle H. Sørensen, og fortalte om forløbet, og efter en del snak omsystemet og organisationen, og hvad jeg selv skulle gøre(her og der og hid og did igen), som jegalligevel ikke kunne bruge til noget lovede han, at han ville sørge for jeg fik en førstegangsadgangskode hurtigst muligt.I forbindelse hermed ville han dog gerne have jeg sendte ham nogle grundoplysninger på en e-mail,hvilket jeg gjorde omgående, så sagen kunne afsluttes hurtigt, og jeg fik min førstegangsadgangskode.Som nævnt ovenfor bliver ringet op fra supporten af Allan d. 14.1.2011 omkring kl .14.30, og igenbegynder ”sangen fra de varme lande”, om hvad jeg selv skal gøre.Jeg må jo desværre fortælle ham, - at det skal og vil jeg ikke høre på, han skal derimod løseproblemet, så jeg kan benytte NemID i dag da det nu er presserende, og det er ham der skulle løseproblemet på NemIDs vegne.Undervejs i samtalen med Allan fortæller han, at årsagen til jeg ikke har fået min førstegangsadgangskode tilsendt er, at jeg er en ”migreringskunde”!Nu har jeg selv arbejdet med IT og ved udmærket hvad ”migrering” dækker over, men generelt erdet en flintrende ligegyldig forklaring, der her præsenteres, og som afføder flere spørgsmål end detreelt besvarer.På den ene side rejser det spørgsmålet om hvor mange ”migreringskunder” er havnet i densituation?Hvordan kan man udsende til bankerne, at de skal lukke de gamle adgangsplatforme tilnetbankerne, og gå over til NemID løsningen, når man ikke har sikret, at alle kunder(herunder”migreringskunder”) er overført,og har fået de fornødne førstegangs adgangskoder, som manåbenbart ikke har udsendt til disse kunder?Det må kaldes en dilettantmigrering af dimensioner, som jeg aldrig nogensinde har oplevet ellerværet med til, - vi har aldrig lukket de gamle platforme før migreringen var helt sikkert gennemført.Jeg noterer mig fra medierne, at fra omkring d. 20 de. 2010 endnu er omkring 900.000 danskere derikke benytter NemID af den ene eller anden grund, og herunder måske også fordi en del er”migreringskunder”?
Jeg har fortsat ikke noget NemID, og når jeg beder om det skal jeg have besværet, og nærmestopleve det er min egen skyld, og når jeg begrunder det ikke er min skyld, så lander forklaringerne isystemet eller i organisationen, - og det skal man åbenbart acceptere, hvilket er rent vrøvl!- Vel er det ej, NemID har begået en fejl og skal hjælpe deres kunder smidigt og effektivt, så enkeltkan det siges, uden al det vrøvl om sikkerhed, - som de i øvrigt selv sjusker voldsomt med.
- Jeg vil gerne have et NemIDnu,og på en nem måde, uden jeg skal rende fra Herodes til Pilatus!
Mvh.
Espen BøghKopi: Udvalget for Videnskab og Teknologi