Udvalget for Videnskab og Teknologi 2010-11 (1. samling)
UVT Alm.del Bilag 65
Offentligt
934198_0001.png
934198_0002.png
934198_0003.png
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling
Udvalget for Videnskab og TeknologiFolketingetChristiansborg1240 København K
Til udvalget fremsendes hermed til orientering redegørelse for it- og telepunkter-ne på rådsmøde (transport, telekommunikation og energi) den 3. december 2010.Materialet er oversendt til Europaudvalget via Udenrigsministeriet.
14. december 2010
Ministeriet for VidenskabTeknologi og UdviklingBredgade 43
Med venlig hilsen
1260 København KTelefonTelefax3392 97003332 3501[email protected]www.vtu.dk1680 540816256411/1
Charlotte Sahl-Madsen
E-postNetstedCVR-nr.DokidSide
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg forVidenskab og Teknologi

Redegørelse for it- og telepunkterne på rådsmøde (transport, telekom-

munikation og energi) den 3. december 2010

14. Forslag til afgørelse om indførelse af et radiofrekvenspolitikprogram

- Statusrapport- Udveksling af synspunkterDrøftelsen blev indledt med en kort præsentation af statusrapporten og redegørelsefor baggrunden for forslaget om indførelse af et radiofrekvenspolitikprogram.Kommissionen understregede frekvensers betydning for at opnå en række af mål-sætningerne i den digitale dagsorden og Europa 2020-strategien og nævnte, at deneuropæiske mobilindustri står for 3,5 mio. arbejdspladser i EU og bidrager med140 milliarder euro til EU’s BNP. Endvidere udgør tjenester, der baserer sig påfrekvenser, 2,5 % af EU’s BNP.I den efterfølgende udveksling af synspunkter hilste medlemsstaterne udkastet tilfrekvenspolitikprogram velkommen og gav udtryk for, at frekvenser burde bidragetil opfyldelsen af EU’s Europa 2020 strategi, herunder bredbåndsmålsætningen.Danmark gav udtryk for overordnet støtte til frekvenspolitikprogrammet, om endudvælgelsesprocedurer, udrulnings- og dækningskrav fortsat burde være et natio-nalt anliggende. Flere medlemsstater støttede den danske tilgang til spørgsmålet, ogKommissionen oplyste i den forbindelse, at der ikke vil blive stillet krav om obli-gatorisk brug af ovennævnte udvælgelsesprocedurer, udrulnings- og dækningskrav.Fra dansk side blev det endvidere bemærket, at udbredelsen af hurtige trådløse tje-nester er en vigtig brik i puslespillet om EU’s økonomiske og sociale udvikling, ogat der er et stort uudnyttet potentiale inden for dette område. Danmark fremhævedeogså den nationale målsætning om adgang til 100 Mbit/s for alle borgere og virk-somheder i 2020, der skulle nås med en fortsat markedsbaseret og teknologineutraltilgang.Danmark udtrykte forståelse for, at en fuldt ud markedsbaseret tilgang ikke nød-vendigvis ville passe til alle på grund af forskellige forhold i medlemsstaterne, menat undtagelsesvis anvendelse af offentlige støttemidler bør ske med allerstørste var-somhed.En række medlemsstater stillede sig noget tøvende i forhold til korte tidsfrister foråbning af 800 MHz-båndet for elektronisk kommunikation og henviste til, at detfor visse medlemsstater var nødvendigt at koordinere med lande uden for EU.Mange lande hilste bistand fra Kommissionen i den forbindelse velkommen.Danmark og andre medlemsstater støttede en stram deadline for åbning af 800MHz-båndet for at bringe processen fremad.De fleste medlemsstater støttede ideen om en eventuel oversigt over anvendelse affrekvenser i Europa, men lagde vægt på, at der skal findes en balance mellem detal-
7. december 2010
IT- og TelestyrelsenHolsteinsgade 632100 København ØTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3545 00003545 0010[email protected]www.itst.dk26769388
Side
1/1
jeringsgrad og ressourceforbrug. Ligeledes skal der tages hensyn til eksisterenderegistre.Formandskabet bemærkede afslutningsvist, at der lod til at være bred anerkendelseaf områdets vigtighed i medlemsstaterne, og at der på den baggrund var momentumi forhold til at nå til enighed om en løsning inden for en overskuelig tidsramme.

15. Forslag til forordning om ændring af forordning (EF) nr. 460/2004 om op-

rettelse af et europæisk agentur for net- og informationssikkerhed for så vidt

angår agenturets mandatperiode (ENISA)

- Statusrapportog

16. Forslag til forordning om Det Europæiske Agentur for Net- og Informati-

onssikkerhed (ENISA)

- StatusrapportFormandskabet præsenterede kort status for forhandlingerne om de to forslag.Kommissionen præsenterede forslagene og lagde op til en snarlig afslutning af for-handlingerne.Efterfølgende tog nogle medlemsstater ordet med henblik på at understrege, at for-ordningen for ENISA efter disse landes mening ikke bør være tidsbegrænset. En-kelte nævnte også, at ENISA bør tildeles en operativ rolle og ikke blot koordinereog informere, som det vil være tilfældet, hvis den nye forordning vedtages.

17. Krydsfertilisering mellem Europa 2020-flagskibsinitiativerne "En digital

dagsorden for Europa" og "Innovation i EU"

- Vedtagelse af Rådets konklusionerRådskonklusionerne blev vedtaget uden bemærkninger. Overordnet set påpegerkonklusionerne de mange sammenhænge, der eksisterer mellem innovation ogIKT. I konklusionerne påpeges blandt andet vigtigheden af at fokusere på digitalekompetencer og på kreativitet. Interoperabilitet, åbne teknologier og frisættelse afoffentlige data nævnes også som vigtige kilder til innovation.

18. Bredbånd i Europa: Investering i digitalt drevet vækst

- Vedtagelse af Rådets konklusionerRådskonklusionerne blev vedtaget uden bemærkninger. I rådskonklusionerne hil-ses særligt Kommissionens meddelelse om bredbånd velkommen. Det anføresblandt andet også, at etableringen af højhastighedsinfrastruktur, hvor det er mu-ligt, bør baseres på en markedsdreven og teknologineutral tilgang.IT- og Telestyrelsen
Side
2/2