Udvalget for Videnskab og Teknologi 2010-11 (1. samling)
UVT Alm.del Bilag 59
Offentligt
922558_0001.png
922558_0002.png
922558_0003.png
922558_0004.png
922558_0005.png
922558_0006.png
922558_0007.png
922558_0008.png
922558_0009.png
922558_0010.png
922558_0011.png
922558_0012.png
922558_0013.png
Businessin SocietyHvordan kan CBSbidrage til ny vækst?
Vækstforum, CBS ¶ 9.-10. september 2010
Vi er et ”business university” med enambition om at øge vort globale engagementGlobalt mindset
BusinessSchool
Universitet
Lokalt mindset
29,5
CBS ønsker at styrkebacheloruddannelsen
Problem
29,5 årLøsning
Danske kandidaterer i gennemsnitnår de fuldfører enuniversitetsuddannelse• Bachelorer skal være jobparate• Ny erhvervs-bachelor skalvære lokomotivKilde: OECD Education at a Glance 2010, UBST, September 2010
2,5 %
CBS vil bidrage til at løse de store,samfundsmæssige problemer
Problem
2,5 %
Blot
Dette placererDanmark på en27. plads ud af 34OECD/BRIC-lande
af danske universiteters forskninger finansieret af erhvervslivetLøsningBusiness-in-Society platforme skalstyrke erhvervslivets engagementi uddannelse og forskningKilde: Forskningsbarometer 2009, VTU
De første Business-in-Society satsningerfokuserer på vækstmuligheder i regionen
GrønvækstStrategisk designog produktivitetInnovation gennemoffentligt/privat samarbejde
De første Business-in-Society satsningerfokuserer på vækstmuligheder i regionen
GrønvækstStrategisk designog produktivitetInnovation gennemoffentligt/privat samarbejde
2,0vs.4,5 %
CBS ønsker et globalt engagementmed afsæt i regionen
Problem
København sakker bagud i forhold til andreskandinaviske hovedstæder som lokomotiv for vækst
Væksten i Københavnligger på2,0 %mens væksteni Stockholm er4,5 %årligt*Løsning• Fokuserer på vores styrkeområder og stærketraditioner som handelsnation• Opbygge stærke klynger i regionen og udnyttevores unikke position i Skandinavien og Europa• Danne strategiske alliancer i andre metropolregioner* 1995-2005. Gennemsnit i OECD er 2,9 %.Kilde: Vækstforum Hovedstaden, ”Hovedstaden – En sund forretning”, september 2010
Det nuværende taxameter system begrænsermulighederne for at øge kvaliteten af undervisningenAntal konfrontationstimer per studieår (60 ECTS)HoldstørrelseAndel afeksterneundervisere
Taxameter 3(96.000 kr.)
Taxameter 2(65.600 kr.)
Taxameter 1(40.400 kr.)
* Taxameter 1 er siden USFO rapportens offentliggørelse hævet til 45.000 kr.1 Konfrontation dækker over forelæsninger, øvelser/holdundervisning og undervisning i laboratorier/særlige lokaler2 Holdstørrelsen er beregnet som et vægtet gennemsnit på tværs af alle typer undervisningstimer, inkl. vejledningKilde: USFO Rapport, juni 2009
Fordelingen af basisforskningsmidlervanskeliggør yderligere investeringeri forskningsbaseret uddannelse
Basis-forsknings-midlerpr. STÅ*
Forsknings-udgifterpr. STÅ*
*Universiteternes basisbevillinger i forhold til antal producerede STÅ. Eksterne forskningsmidler ogforskningsmidler til myndighedsbetjening er ikke medtaget.**Udgifter til forskning i alt (uanset finansieringskilde) på det humanistiske og samfundsvidenskabeligeområde i forhold til antal producerede STÅ på disse områder. Bygninger er ikke med i udgiften.Kilde: Danske Universiteters nøgletal 2009 1000 kr.

En stor tak til

Jan Damsgaard, Mette Morsing, Alex Klinge, Steen Thomsen, Torben Aaberg, Henrik Thorn,Maja Horst, Jan Molin, Dorte Salskov-Iversen, Kjeld Erik Brødsgaard, Susana Borras, Nicolai Juul Foss, KeldLaursen, Anne Sluhan, Maja Nyvold, Alan Irwin, Peter Møllgaard, Jan Mouritsen, Paul du Gay, Ricky Wil-ke, Anthony d’Costa, Lene Lillebro, Robin Oliver Bentley, Hanne Leth Andersen, Lars Bo Kaspersen, PierreGuillet du Monthoux, Sine Nørholm Just, Robyn Remke, Helle Zinner Henriksen, Christian Refshauge, JohanRoos, Peter Lotz, Torben Juul Andersen, Dana Minbaeva, Søren Hvidkjær, Robert Austin, Torben Hansen,Klaus Kortegaard Graven, Peter Maskell, Signe Vikkelsø, Mogens Bjerre, Morten Ougaard, Finn Valentin, Chri-stoph Hienerth, Dalia Ali Siwan, Peter Kjær, Henrik Sornn-Friese, Jette Ryttergaard, Flemming Poulfelt, Car-sten Greve, Anker Brink Lund, Morten Stahlschmidt, Charlotte Aller, Johs Kristensen, Rie Snekkerup, SusseGeorg, Michael Andersen, Patrick S. Gram, Annika Dilling, René Steffensen, Jacob Nørbjerg, Emil Fuglsang,David Lando, Søren Bo Nielsen, Carsten Rohde, Majken Schultz, Enno Hofeldt, Lise Vinkel Clausen, Wilbertvan Meer, Carsten Krogholt-Hansen, Annie Stahel, Lynn Roseberry, Ole Stenvinkel Nilsson, Søren Toft, An-ders Jonas Rønn Pedersen, Birthe Thomsen, Karina Bech Sørensen, Laurie S. Fulton, Bérengère Quincy, Jo-hann Christoph Jessen, Emilie Turunen, Lars Rohde, Lars Goldschmidt, Charlotte Rønhof, Jens Klarskov, PiaKinhult, Stina Wrang Elias, Bjarne Lundager, Erik Rasmussen, Kim Østrup, Lars Rebien Sørensen, Niels BjørnChristiansen, Anders Eldrup, Lars Rebien Sørensen, Daniel Muzyka, Jan I. Haaland, Jon Wulff Petersen, Jør-gen Ørstrøm Møller, George Yip, Anne Lise Sommer, Robert Kaplan, Daniel A. Nielsen, Dorthe Steen, Are El-lingsve, Esben Baes-Carlsen, Elif Zeynep Coskun, Flemming Andersen, Mette Halborg, Stefan Linder, TinaDencker, Britta Gammelgaard, Candice Louise Progler, Jan Annerstedt, Kristoffer Brix Bertelsen, Lars Thor-sen, Niels Kornum, Anje Schmidt, Finn Kjerulff Hansen, Lisbet Pals Svendsen, Marie Mathiesen, Anna Lea-nder, Brian Kane, Eric Bentzen, Karen Slej, Lee Milligan, Lykke Håkonsson, Christina D. Tvarnø, Claus DurckHovej, Helle Frisenborg Marker, Lisbeth Verstraete Hansen, Pascalis Raimondos-Moeller, Rasmus Resøe Ja-kobsen, Sudhanshu Rai, Camilla Schreiner Andersen og alle andre, der har bidraget i løbet af processen.