Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling), Udvalget for Videnskab og Teknologi 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del Bilag 69, UVT Alm.del Bilag 54
Offentligt
919447_0001.png
919447_0002.png
Pressemeddelelse:
Lærere strømmer til Niels Bohr Institutet fra hele landet

Niels Bohr Institutet er vært for en stor Temadag, hvor gymnasie- og folkeskolelærere kan

komme og høre det sidste nye indenfor forskningen. Temaet er: Fra Big Bang til Liv i

Universet, og interessen er overvældende. 250 lærere har valgt at rejse fra nær og fjern i hele

landet for at høre forskerne og få ny inspiration til deres undervisning.

"Aldrig har interessen for naturvidenskab været så stor", udtaler John Renner Hansen, professor ogleder af Niels Bohr Institutet. Han mener, at den gamle forestilling om, at fysikuddannelsen erstøvet, uforståelig og kun brugbar, hvis man vil være gymnasielærer, for alvor er brudt. Hankonkluderer at ”Interessen fra folkeskole- og gymnasielærerne har i den sammenhæng væretuvurderlig.”Temadagen byder på foredrag om det sidste nye i CERN-forskningen, observationer af deallerførste galakser, der blev dannet lige efter Big Bang, exoplaneter - altså planeter udenfor vorteget solsystem, forudsætningerne for liv i universet, hvor Jordens vand kommer fra, vand oglivsbetingelser på Mars, det første liv på Jorden og udviklingen af liv. Alt ialt et overflødighedshornaf spændende emner og fremragende forskere, som kan bidrage med nye impulser til dagligdagensundervisning på landets gymnasier og folkeskoler.Temadagen er arrangeret i samarbejde med Danmarks Kemi- og Fysikforening, Storkøbenhavn, ogformand Erland Andersen fortæller at interessen for naturfagene i Danmark er kolossal stor. Detstore fremmøde viser, at lærerne både i folkeskolen, gymnasierne og på læreruddannelsen gerneafser tid og ressourcer for at blive opdateret og inspireret til deres undervisning.

Kolossal stigende interesse

I år har ligeledes slået alle rekorder med hensyn til nye studerende. Hvor de foregående år har væretpræget af dalende antal studerende, er der nu en kolossal stigning. Forrige år var der 86 nyefysikstuderende, sidste år begyndte 110 at studere fysik på Niels Bohr Institutet, men i år er antallethelt oppe på 145 nye fysikstuderende."Det er ret fantastisk, at der er kommet så mange nye studerende og de er rigtigt gode", fortæller IanBearden, der er lektor og studieleder for bachelor- og kandidatstuderende. Han underviser de nyestuderende og fortæller: "Jeg er dybt imponeret over deres energi og engagement, og jeg er megetglad for den utroligt positive stemning, de skaber. Det eneste, jeg kan være lidt ked af er, at jeg ikkehar flere timer til at være sammen med dem, da det giver meget energi at være dér, hvor de er i gangmed at tage fysikkens udfordringer op".Der er også sket en stor stigning i antallet af studerende på ph.d.-forskeruddannelsen. Tidligerehavde instituttet cirka 80 ph.d.-studerende, men det antal vil i det kommende år komme op på ca.120. Det skyldes dels regeringens krav om at optage flere, men det skyldes også i allerhøjeste gradforskergruppernes succes med at få penge til forskningsprojekter fra både de offentlige og deprivate fonde.
1
"Det øgede antal ph.d.-studerende betyder, at forskningen øges betydeligt, så det er meget positivtfor naturvidenskaben og Niels Bohr Institutet", siger ph.d.-koordinator, professor RobertFeidenhans'l.
Kontakt:

John Renner Hansen,

professor, institutleder, Niels Bohr Institutet, 3532-5292,[email protected]

Erland Andersen,

formand for Danmarks Kemi- og Fysiklærerforening, Storkøbenhavn,3874-3440, 4041-8853,[email protected]

Ian Bearden,

lektor, studieleder, Niels Bohr Institutet, 3532-5323, 3132-5323,[email protected]

Robert Feidenhans'l,

professor, Niels Bohr Institutet, 3532-0397,[email protected]
Med venlig hilsen

Gertie Skaarup

RedaktørNiels Bohr InstitutetKøbenhavns Universitet3532-5320, 2875-0620,[email protected]
2