Udvalget for Videnskab og Teknologi 2010-11 (1. samling), Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UVT Alm.del Bilag 257, UDU Alm.del Bilag 337
Offentligt
Danmarks Evalueringsinstitut
Fiolstræde 44, 1. th.1171 København KTlf. 33 92 54 05Fax 33 92 50 75www.dkuni.dk
Afdækning af universiteternesvidereuddannelsestilbud til professionsbachelorerDanske Universiteter har undersøgt universiteternes udbud af master- og kandidat-uddannelser henvendt til professionsbachelorer samt omfanget af samarbejdsaftalermellem universiteter og professionshøjskoler.Afdækningen har taget udgangspunkt i en forespørgsel blandt de otte universiteterom omfanget af eksisterende uddannelser, som enten er målrettet professionsba-chelorer, eller som har et betydeligt optag af professionsbachelorer. Derudover erder blevet spurgt til, hvilke uddannelser der er konkrete planer om at opstarte indenfor de næste to år.Ud fra de indkomne besvarelser har Danske Universiteter udarbejdet vedlagte ske-matiske oversigt over universiteternes nuværende udbud af master- og kandidatud-dannelser.Uddannelsesmuligheder for professionsbachelorerUniversiteterne udbyder i dag mere end 50 masteruddannelser, som enten er målret-tet professionsbachelorer, eller som har et betydeligt optag af professionsbachelorer.Dertil kommer mere end 40 kandidatuddannelser med en tilsvarende målgruppe.I forhold til kommende uddannelser, som enten er målrettet professionsbachelorer,eller som vurderes at få et betydeligt optag af professionsbachelorer, så er der 12nye master- og kandidatuddannelser på vej, bl.a. en master i grundskoleundervisning(Aarhus Universitet), en master i sundhedsfremme (Roskilde Universitet) og en ma-ster i fødevarer (Danmarks Tekniske Universitet). Disse forventes akkrediteret ogudbudt sammen med de 9 øvrige uddannelser inden for de kommende to år.Specialisering af professionsbachelorerUniversiteternes udbud af uddannelser til professionsbachelorer er omfattende ogmed varieret fokus. Dette er med til at sikre, at professionsbachelorerne har mulig-hed for både at uddanne sig ”ind i” deres profession, som specialister inden for etfagområde, og ”ud af” deres profession, når de oplever et behov for mere overord-nede akademiske færdigheder.Der er således allerede mange masterforløb, der sigter mod en specialisering indenfor et givent fagområde som fx master i klinisk sygepleje (Aarhus Universitet), master
i specialpædagogik (Aarhus Universitet) og master i naturfagsundervisning (SyddanskUniversitet). Disse henvender sig til bl.a. professionsbachelorer som sygeplejersker,socialrådgivere og lærere i folkeskolen, der oplever et behov for at udvide deres eks-pertise inden for et specifikt felt. De er alle forskningsbaserede og uddanner i hen-hold til kvalifikationsrammens trin 7, som ”er baseret på højeste internationale forsk-ning inden for et fagområde.”Andre masteruddannelser er henvendt til bachelorer, der ønsker et bredere og mereoverordnet fokus inden for deres fagområde. Det gælder fx master i afdelingsbaserethospitalsmanagement (Syddansk Universitet) og master i udsatte børn og unge (Aal-borg Universitet). I forhold til de specialiserende masteruddannelser er der en størrebredde i holdsammensætningen, så det ikke kun er professionsbachelorer men i ligeså høj grad studerende med en universitetsuddannelse bag sig. I forhold til fx masteri afdelingsbaseret hospitalsmanagement er der således også sundhedsfaglige og sam-fundsvidenskabelige universitetsbachelorer, hvilket giver gode muligheder for tvær-faglig sparring omkring et fælles fagområde.Et lignende mønster gør sig gældende for kandidatuddannelserne, hvor der er kom-met relativt mange specialiserende kandidatuddannelser, som er målrettet professi-onsbachelorer, fx kandidatuddannelsen i sygepleje (Aarhus Universitet), kandidatud-dannelsen i pædagogik (Aarhus og Syddansk Universitet) og kandidatuddannelsen ifysioterapi (Syddanske Universitet). Men der er også mere generelle kandidatuddan-nelser, som har et betydeligt optag af professionsbachelorer som fx den sundheds-faglige kandidatuddannelse (Københavns, Aarhus og Syddansk Universitet), kandi-datuddannelsen i didaktik (Aarhus Universitet) og kandidatuddannelsen i kultur ogformidling (Syddansk Universitet).Samarbejde mellem professionshøjskoler og universiteterMange af disse uddannelser er blevet til i samarbejde med professionshøjskoler iuniversiteternes nærområde, hvilket afspejles af det store antal samarbejdsaftalermellem professionshøjskoler og universiteter. Samtlige otte universiteter samarbej-der således med professionshøjskoler på universitets- og/eller fakultetsniveau.Flere universiteter har en overordnet rammeaftale med en af professionshøjskolerneog derunder en række bilaterale aftaler mellem professionshøjskoler og fakulteter/institutter på universitetet. Et eksempel på dette er Aalborg Universitet, som har enoverordnet rammeaftale med University College Nordjylland og derunder to bilatera-le aftaler mellem Institut for Læring og Filosofi og University College Nordjylland om-kring det pædagogiske område, samt mellem Det Sundhedsvidenskabelige Fakultetog University College Nordjylland omkring det sundhedsfaglige område.
2