Udvalget for Videnskab og Teknologi 2010-11 (1. samling)
UVT Alm.del Bilag 253
Offentligt
1026341_0001.png
1026341_0002.png
1026341_0003.png
1026341_0004.png
1026341_0005.png
1026341_0006.png
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling
Udvalget for Videnskab og TeknologiFolketingetChristiansborg1240 København K
Til udvalget fremsendes hermed til orientering:Grund- og nærhedsnotat vedrørende Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets nye forordning om roaming på offentlige mobiltelefonneti Unionen.- KOM(2011) 402 endeligMaterialet er ligeledes sendt til Europaudvalget via Udenrigsministeriet.
./.
Ministeriet for VidenskabTeknologi og UdviklingBredgade 431260 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.vtu.dk1680 5408
Med venlig hilsen
Dok nr.Side
19591351/1
Charlotte Sahl-Madsen
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg og FolketingetsUdvalg for Teknologi og Udvikling
Europa-Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets nye for-ordning om roaming på offentlige mobiltelefonnet i UnionenKOM(2011) 402
13. juli 2011
ResuméEuropa-Kommissionen lægger i forslaget til ny forordning om roaming på offent-lige mobiltelefonnet i EU op til, at den eksisterende detailprisregulering udvidestil også at omfatte roaming af data.Samtidigt foreslår Kommissionen, at der indføres en række strukturelle initiati-ver, som har til formål at løse de grundlæggende konkurrencemæssige proble-mer. Formålet er at sikre en markedsbaseret udvikling, der vil medføre lave pri-ser for international roaming inden for EU for de europæiske forbrugere og virk-somheder.Indførelsen af strukturelle initiativer medfører, at Kommissionen foreslår, at aldetailprisregulering bortfalder pr. 30. juni 201, medmindre en evaluering af re-guleringen foretaget af Kommissionen i 2015 viser, at de strukturelle initiativerhar været utilstrækkelige til at fremme konkurrencen.1. BaggrundKommissionen har ved KOM(2011) 402 af den 6. juli 2011 fremsendt forslag omroaming på offentlige mobiltelefonnet i EU. Forslaget er fremsat med hjemmel iTEUF-artikel 114 og skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure iTEUF-artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.Den gældende forordning udløber 30. juni 2012, hvorfor ny forordning senest børvedtages under dansk EU-formandskab.2. Formål og indholdForslagets formål er at styrke det indre marked for elektronisk kommunikationyderligere. Dette skal opnås ved at sikre, at de roamingpriser, som forbrugere ogvirksomheder betaler for tale-, sms- og datatjenester i andre medlemsstater, påsigt nærmer sig de priser, der betales i hjemlandet.Europa-Parlamentet og Rådet vedtog den 27. juni 2007 forordning (EF) nr.717/2007 om roaming på offentlige mobilnet i EU. Forordningen indførteprislofter for mobiludbydernes takster for taletjenester både mellem hinanden(engrosniveau) og over for forbrugerne (detailniveau). Desuden fastsatteforordningen regler med henblik på at øge prisgennemsigtigheden forforbrugerne på roamingtjenester.
IT- og TelestyrelsenHolsteinsgade 632100 København ØTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3545 00003545 0010[email protected]www.itst.dk2676 9388
Forordningen var en reaktion på vedvarende bekymring over den manglendekonkurrence på markedet for internationale roamingtjenester og de heraffølgende høje priser, som de europæiske forbrugere og virksomheder måtte betalefor roamingtjenester på rejser i EU.Den 8. juni 2009 vedtog Europa-Parlamentet og Rådet en revision afforordningen, som medførte lavere prislofter for taletjenester, indførelse afprislofter for sms-tjenester på både engros- og detailniveau samt prislofter fordatatjenester på engrosniveau.Revisionen af forordningen skete i erkendelse af, at prislofterne på taletjenesterikke havde bidraget til at styrke konkurrencen på roamingmarkedet, og at dehidtil uregulerede priser på sms- og datatjenester generelt var for høje. De varmarkant højere end omkostningerne forbundet med at udbyde tjenesterne ogmeget højere end priserne for tilsvarende nationale tjenester.Med revisionen af forordningen introduceredes udover flere prislofter også tiltagmed henblik på at sikre gennemsigtighed og forbrugerbeskyttelse, herunder etforbrugsloft for datatjenester på 466 kr. pr. måned med henblik på at undgåuventede høje regninger.Den gældende forordning udløber 30. juni 2012.Kommissionen har den 6. juli 2011 fremsat forslag til ny forordning om roamingpå offentlige mobiltelefonnet i EU, der skal træde i kraft den 1. juli 2012.Kommissionen konstaterer i sit forslag, at de hidtidige prisreguleringer (prislof-ter) fra 2007 og 2009 ikke i tilstrækkelig grad har formået at skabe et velfunge-rende marked for international roaming. Det nye forslag indeholder derfor enrække strukturelle initiativer, som har til formål på længere sigt at løse de grund-læggende konkurrencemæssige problemer og dermed sikre forbrugerne vedva-rende lave priser for international roaming.Desuden videreføres detail- og engrosprisregulering af tale og sms i en periodesamtidigt med, at prisreguleringen for data udvides til at omfatte både detail- ogengrosprisen mod i dag kun engrosprisen. De eksisterende forbrugerbeskyttendebestemmelser vedrørende information om roamingtakster samt regningsloft fordatatjenester videreføres også med enkelte tekniske tilpasninger.Forslaget indeholder følgende strukturelle initiativer:I.Fra senest 1. juli 2012 får små mobilselskaber, der ikke har eget mo-bilnet, men lejer sig ind hos selskaber med mobilnet, bedre adgang tilat købe roaming af mobilnetselskaberne. De små selskaber uden egetmobilnet bliver derfor bedre rustet til at konkurrere med mobilnettenepå detailniveau på roamingprodukterne.Fra senest 1. juli 2014 får forbrugerne mulighed for at vælge særskiltudbyder af mobiltjenester på henholdsvis hjemmemarked og til inter-national roaming. Danske forbrugerne kan eksempelvis vælge TDCtil mobiltjenester i Danmark og Telenor til internationale roamingtje-nester. Kunden kan også vælge for eksempel TDC til begge produk-IT- og Telestyrelsen
II.
2
ter. Denne løsning kræver standardisering og teknisk udvikling ogskal derfor først være til rådighed for forbrugerne fra 1. juli 2014. Forde kunder, som vælger to forskellige udbydere, vil det blandt andetvære nødvendigt at udskifte SIM-kortet.
Forslaget indeholder følgende prislofter:Europa-Kommissionens foreslåede prislofter samt sidste trin af nuværende regu-lering (1. juli 2011) fremgår af nedenstående tabel:Priser, DKK (detailpriser er inkl. moms, en-grospriser er ekskl. moms)
Foretage taleopkald (engros) – pr. minutForetage taleopkald (detail) – pr. minutModtage taleopkald (detail) – pr. minutAfsende sms (engros) – pr. smsAfsende sms (detail) – pr. smsData (engros) – pr. MBData (detail) – pr. MBDataloft (detail) – kr. pr. måned
1.juli20111,343,261,020,291,023,72-466
1.juli20121,042,981,020,220,932,238,38466
1.juli20130,742,600,930,220,931,496,52466
1.juli20140,442,230,930,140,930,744,66466
IT- og Telestyrelsen
Note: Roaming af data har ikke tidligere været omfattet af detailprisreguleringen. Der er an-vendt følgende omregningskurs: 1€ = 7,4561 kr.
Detailprislofterne bortfalder som udgangspunkt den 30. juni 2016, mens engros-prislofterne som udgangspunkt bortfalder, når reguleringen ophører den 30. juni2022.Fremskyndet bortfald af prisreguleringenKommissionens forslag åbner mulighed for, at reguleringen af detail- og engros-priser kan falde bort tidligere end i henholdsvis 2016 og 2022. Bortfald af prisre-guleringen er betinget af, at den gennemsnitlige pris i EU falder til 75 pct. ellermindre af de respektive prislofter. For engrospriser kan prisreguleringen tidligstbortfalde pr. 30. juni 2018, mens reguleringen af detailpriser i princippet kanbortfalde relativt hurtigt efter vedtagelsen af forordningen. Da bortfaldet af de-tailprislofter er betinget af, at teleselskaberne har indført muligheden for at ad-skille nationale og internationale mobiltjenester, vil reguleringen af detailprisernei realiteten dog tidligst kunne bortfalde ved udgangen af 2014.Evaluering af reguleringenSenest den 30. juni 2015 skal Kommissionen offentliggøre en rapport, somevaluerer reguleringen. Evalueringen skal blandt andet kortlægge dekonkurrencemæssige effekter af de strukturelle initiativer. I tilfælde af atrapportens undersøgelse viser, at de strukturelle initiativer ikke har værettilstrækkelige til at fremme konkurrencen, skal Kommission undersøge, om det ernødvendigt at modificere de strukturelle initiativer eller forlængedetailprisreguleringen til efter 30. juni 2016, hvor detailprisreguleringen ellerssom udgangspunkt bortfalder.3
3. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.4. NærhedsprincippetDet er Kommissionens vurdering, at nærhedsprincippet er overholdt. Dette be-grundes med:Målene for denne forordning er at skabe en fælles tilgang til at sikre, at brugerneaf offentlige mobiltelefonnet under rejse i EU ikke betaler for høje priser for EU-roamingtjenester. Derved opnås et højt niveau af forbrugerbeskyttelse ved at øgekonkurrencen mellem mobiloperatørerne, som ikke i tilstrækkelig grad kan op-fyldes af den enkelte medlemsstat på en sikker, harmoniseret og rettidig måde.Det er derfor Kommissionens vurdering, at målene bedre nås på EU-niveau.Regeringen deler Kommissionens vurdering og finder også, at nærhedsprincippeter overholdt i nærværende forslag.5. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforDe nationale myndigheders adgang til at foretage markedsanalyser er reguleret ilov nr.169 af 3. marts 2011 om elektroniske kommunikationsnet- og tjenester.Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.6. KonsekvenserStatsfinansielle konsekvenserForslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenserfor det offentlige eller konsekvenser for EU´s budget.Samfundsøkonomiske konsekvenserForslaget vurderes at have en generel positiv effekt på samfundsøkonomien i EU.Forslaget vil medføre faldende priser på internationale roamingtjenester og vilderfor på kort sigt påvirke mobiludbydernes indtjening i nedadgående retning.Det er muligt, at industrien på længere sigt kan drage fordel af reguleringen, så-fremt at brugen af roamingtjenester stiger tilstrækkeligt.Administrative konsekvenser for erhvervslivetUdover påvirkningen af udbydernes indtjening som følge af de sænkede prisloftervurderes forslaget også at medføre administrative konsekvenser for udbyderne.Forslaget indebærer, at mobiludbyderne skal gøre det muligt for forbrugerne atvælge én udbyder til brug for nationale teletjenester og en anden udbyder til brugfor teletjenester i udlandet (international roaming). Implementeringen af denneadskillelse af udbydere vil medføre en engangsudgift for mobiloperatørerne i for-bindelse med den standardisering samt tekniske udvikling, som adskillelsen kræ-ver. Kommissionen har vurderet, at det samlet for alle selskaber i EU vil koste etengangsbeløb på 300 mio. euro at indføre de strukturelle tiltag.
IT- og Telestyrelsen
4
7. HøringForslaget vil blive sendt i høring i EU-specialudvalget for it og telekommunikati-on.8. Generelle forventninger til andre landes holdningerForslaget har endnu ikke været drøftet blandt medlemsstaterne.Der forventes generelt opbakning til Kommissionens forslag om fortsatregulering af roamingtjenester i EU.9. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen deler Kommissionens bekymring over de høje priser for internationalroaming, da de høje priser fortsat er en hindring for et indre marked for mobil-kommunikation i EU og dermed er en barriere for innovation og vækst.Regeringen støtter en markedsbaseret udvikling på telekommunikationsområdetog støtter generelt ikke prisregulering på detailniveau. Det er dog regeringensholdning, at de konkurrenceproblemer, der knytter sig til international roaming,er af en særlig karakter, og at prisregulering på detailniveau derfor er ennødvendighed i en periode af hensyn til både virksomheder og forbrugere, indtildet er muligt på anden måde at opnå den ønskelige konkurrence på markedet.Det er endvidere regeringens holdning, at konkurrenceproblemerne på markedetfor international roaming fortsat ikke kan løses på nationalt niveau, men kræveren indsats på EU-niveau.Regeringen støtter derfor, at tale-, sms- og datatjenester i en periode reguleres pådetailniveau, og at dette sker i form af et prisloft.Det er regeringens holdning, at prisreguleringen på sigt bør søges erstattet medstrukturelle løsninger, som kan løse de grundlæggende markedsmæssigeproblemer og derved skabe reel konkurrence på markedet. Det er i denforbindelse vigtigt, at disse strukturelle løsninger er let anvendelige forforbrugerne samtidigt med, at den praktiske implementering kan ske udenvæsentlige administrative byrder og omkostninger for operatørerne.Det er samlet set regeringens holdning, at der bør arbejdes for at finde enlangtidsholdbar strukturel løsning, som kan sikre rimelige roamingpriser til glædefor forbrugere og virksomheder og dermed sikre, at den europæiske målsætningom, at priserne for international roaming skal nærme sig de nationale priser i2015, kan nås.10. Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgDen konkrete sag har ikke tidligere har været forelagt Folketingets Europaudvalg.De gældende roamingregler har dog tidligere været forelagt Europaudvalget tilforhandlingsoplæg.
IT- og Telestyrelsen
5