Udvalget for Videnskab og Teknologi 2010-11 (1. samling)
UVT Alm.del Bilag 225
Offentligt
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling
Udvalget for Videnskab og TeknologiFolketingetChristiansborg1240 København K
Til udvalget fremsendes hermed til orientering:./.Grund- og nærhedsnotat vedrørende Kommissionens meddelelse til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg ogRegionsudvalget om ”Den europæiske handlingsplan for digital forvaltning 2011-2015”.- KOM (2010) 743.Materialet er ligeledes sendt til Europaudvalget via Udenrigsministeriet.
Ministeriet for Videnskab
Teknologi og Udvikling
Bredgade 431260 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.vtu.dk1680 5408
Dok nr.
16602891/1
Med venlig hilsen
Side
Charlotte Sahl-Madsen
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg og FolketingetsUdvalg for Videnskab og Teknologi
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, DetEuropæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget.- Den europæiske handlingsplan for digital forvaltning 2011-2015KOM (2010) 743
Resumé22. december 2010
Kommissionens meddelelse indeholder en europæisk handlingsplan for digitalforvaltning 2011-2015 med undertitlen ”Intelligent, bæredygtig og innovativoffentlig forvaltning ved hjælp af IKT”. Handlingsplanen er et initiativ underEuropas Digitale Dagsorden (EU’s IKT-strategi). Handlingsplanen skalimplementere prioriteterne i Malmø-ministerdeklarationen om digitalforvaltning.Handlingsplanen har fokus på borgernes og virksomhedernes styrkedemuligheder for at anvende elektroniske forvaltningstjenester, herunder på tværsaf landegrænserne. Endvidere fokuseres der på, hvordan it kan bidrage tilgenerel effektivisering i samfundet, herunder reducering af administrativebyrder, hvilket også kan afstedkomme miljømæssige gevinster. Endelig skal derskabes de nødvendige forudsætninger og katalysatorer for, at prioriteterne kanrealiseres.Kommissionen har til hensigt at oprette en ekspertgruppe på højt niveau, somskal koordinere og evaluere implementeringen af handlingsplanen.1. BaggrundKommissionen lancerede i april 2006 som et led i i2010-initiativet1enhandlingsplan for hurtigere indførelse af digital forvaltning (på engelsk kaldeteGovernment) i Europa2. Den nye handlingsplan for digital forvaltning vil skullefortsætte arbejdet hermed og er udarbejdet af Kommissionen blandt andet påbaggrund af drøftelser i en ekspertgruppe nedsat under i2010-initiativet. Dennegruppe består af eksperter fra medlemsstaterne og har eksisteret siden 2006.Kommissionen offentliggjorde den 3. marts 2010”Europa2020-strategien”medundertitlen”Intelligent, bæredygtig og inklusiv vækst”3. I Europa 2020 harKommissionen udpeget syv ’flagskibsinitiativer’, som skal bidrage tilgennemførelse af målene i den nye strategi.“i2010 – Et europæisk informationssamfund som middel til vækst og beskæftigelse”,KOM(2005) 2292KOM(2006) 1733KOM (2010) 20201
IT- og Telestyrelsen
Holsteinsgade 632100 København ØTelefonTelefaxE-postNetsted3545 00003545 0010[email protected]www.itst.dk
CVR-nr. 2676 9388
Det første af disse flagskibsinitiativer er Europas Digitale Dagsorden, som blevoffentliggjort den 19. maj 2010 i meddelelsen”En digital dagsorden forEuropa”4.Europas Digitale Dagsorden efterfølger det hidtidige i2010-initiativsom EU’s nye IKT-strategi, og den nye europæiske handlingsplan for digitalforvaltning er således et initiativ under den nye strategi.Den nye handlingsplan for digital forvaltning tager udgangspunkt i målet omimplementering af Malmø-ministerdeklarationen, som blev vedtaget påministerkonferencen om digital forvaltning i Malmö i november 20095.Malmø-ministerdeklarationen definerer særligt fire politiske prioriteter:Borgerinddragelse – styrket inddragelse af borgere og virksomhederØget mobilitet på det indre markedØget effektivitet og produktivitetSkabelse af forudsætninger og katalysatorer for ovenstående prioriteter2. Formål og indholdHandlingsplanen skal understøtte skabelsen af en bæredygtig og inkluderendevidenbaseret økonomi, som det er skitseret i Europa 2020-strategien.Handlingsplanens udgangspunkt er, at der i EU er behov for mere åbne, fleksibleog sammenhængende digitale forvaltningstjenester. Målet er at styrkeinddragelsen af borgere og virksomheder, øge mobiliteten på det indre marked ogsikre, at offentlige tjenester bidrager til en økonomi, som bygger på fremtidensnetværk.Handlingsplanen har følgende fire overordnede prioriteter:Styrket inddragelse af borgere og virksomhederBorgernes, virksomhedernes og andre organisationers evne til at agere ividensamfundet skal styrkes. Derfor skal digitale forvaltningstjenester i højeregrad leve op til brugernes forventninger, og de skal designes til brugernes behovog gerne i samarbejde med brugerne. Tjenesterne skal give nem adgang tiloffentlig information, sikre øget gennemsigtighed og gøre virksomheders ogborgeres involvering i beslutningsprocesser mulig.Øget mobilitet på det indre markedDe fleste offentlige, internetbaserede tjenester virker ikke på tværs af grænserne,hvilket er til ulempe for borgernes og virksomhedernes mobilitet. Problemfritjenester på tværs af grænserne bør udvikles, så iværksættere kan oprette og driveen virksomhed hvor som helst i EU-landene, ligesom borgerne bør kunne studere,arbejde, bo, modtage sygesikring og blive pensioneret overalt i EU.4
IT- og Telestyrelsen
Side 3/6
KOM (2010) 245E-government ministerdeklaration, 18. november 2009: http://www.egov2009.se/wp-content/uploads/Ministerial-Declaration-on-eGovernment.pdf5
Øget effektivitet og produktivitetVed hjælp af initiativer inden for digital forvaltning kan administrative opgaverreduceres, organisatoriske processer kan optimeres, og et bæredygtigt samfundkan fremmes.Skabelse af forudsætninger og katalysatorer for prioriteterneInteroperabilitet på tværs af grænser bør fremmes ved hjælp af åbne standarderog digital id /digital signatur, og innovation af digital forvaltning bør styrkes.Kommissionen vil for at sikre implementeringen af de fire prioriteter oprette enekspertgruppe på højt niveau med deltagelse af repræsentanter formedlemslandene. Gruppen skal diskutere, koordinere og evaluerehandlingsplanen og implementeringen af den.3. Europa-Parlamentets udtalelserIT- og Telestyrelsen
Der foreligger ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.4. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.5. Gældende dansk retOmrådet er ikke direkte reguleret af dansk lovgivning.6. KonsekvenserMeddelelsen har i sig selv ikke statsfinansielle konsekvenser og forventes ikke athave konsekvenser for beskyttelsesniveauet.Det kan ikke afvises, at initiativer, som kan tænkes at tage udgangspunkt i dennemeddelelse, på et senere tidspunkt vil kunne have positive samfundsøkonomiskeog/eller miljømæssige konsekvenser. Hensigten med handlingsplanen er at skabeen række positive forandringer for borgernes og virksomhedernes anvendelse afdigitale forvaltningstjenester. En opfyldelse af de konkrete initiativer ihandlingsplanen skønnes at få positive samfundsøkonomiske konsekvenser foreffektiviteten og væksten i samfundet generelt. Opfyldelse af de konkreteinitiativer kan også have positive miljømæssige konsekvenser, herunder ved at itbidrager til en reduceret CO2-udledning til gavn for klimaet, samt bidrager tilborgernes inddragelse i samfundet. Dette kan imidlertid først vurderes iforbindelse med de konkrete initiativer.Området er som anført oven for under punkt 5 ikke direkte reguleret af dansklovgivning. Hvis det fra Kommissionens side eller fra regeringens side på etsenere tidspunkt vurderes, at udvalgte initiativer bør understøttes af egentliglovgivning, vil udarbejdelsen heraf følge de sædvanlige procedurer herfor, såsomseparate EU-procedurer med henblik på vedtagelse af direktiver mv. eller vedfremsættelse af lovforslag i Folketinget.
Side 4/6
7. HøringMeddelelsen vil blive sendt i høring i EU-specialudvalget for it ogtelekommunikation.8. Generelle forventninger til andre landes holdningerMeddelelsen er blevet præsenteret af Kommissionen i Rådets arbejdsgruppe forinformationssamfundet og telekommunikation, men der har endnu ikke væretdrøftelser om meddelelsen i gruppen blandt medlemsstaterne.9. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen er enig med Kommissionen i, at EU står over for vigtige beslutningerom, hvordan man skal opbygge en sammenhængende digital økonomi og etdigitalt indre marked, og er positivt indstillet over for handlingsplanen.Danmark arbejder generelt for at udbrede anvendelsen af it, så teknologien bliverbrugt som løftestang for nye arbejdsgange i den borgernære service og frigøroffentlige medarbejdere fra unødige rutineopgaver. Det er blandet andet et mål atøge borgernes anvendelse af digital selvbetjening, så borgerne selv indtaster deoplysninger, som det offentlige skal anvende i sin sagsbehandling.Den 3. juni 2010 offentliggjorde OECD efter ønske fra regeringen, KL ogDanske Regioner en analyse af Danmarks digitaliseringsindsats i den offentligesektor. OECD roser Danmark som et digitalt foregangsland, om end der ses enfortsat udfordring i at realisere gevinsterne og det fulde potentiale veddigitalisering.Regeringen, KL og Danske Regioner har den 12. juni 2010 indgået aftale om, atder skal udarbejdes en ny ambitiøs fællesoffentlig digitaliseringsstrategi.Strategien skal afløse den aktuelle fællesoffentlige digitaliseringsstrategi, derudløb ved udgangen af 2010.I forhold til opbygningen af en sammenhængende digital økonomi og et digitaltindre marked lægges der fra dansk side særligt vægt på følgende:At der er stort fokus på EU-borgernes digitale færdigheder.At det digitale indre marked styrkes, herunder nedbrydelse eller minimeringaf barrierer for e-handel, styrkelse af forbrugernes rettigheder samt øgetstandardisering og bedre udnyttelse af standarder.At EU's konkurrenceevne styrkes gennem udnyttelse af mulighederne i etåbent og tilgængeligt informationssamfund, herunder øget brug af IKT-baserede forretningsmodeller.At EU kommer i front med at udvikle og implementere teknologiskeløsninger med henblik på bedre velfærd og offentlige tjenesteydelser, f.eks.til sundhed, ældre og mennesker med handicap.At IKT-løsninger fremmes på områder, hvor det giver mærkbare forbedringeraf effektivitet og produktivitet.
IT- og Telestyrelsen
Side 5/6
At der ved udformningen af IKT-løsninger også tages hensyn tiltilgængelighed for mennesker med handicap.Derudover arbejder regeringen generelt for, at der er fokus på at fremme brugenaf grønne IKT-løsninger, der bidrager til en reduktion af CO2-udledningen.Generelt falder målene i handlingsplanen inden for de danske prioriteter. Enrække af de danske fokusområder prioriteres desuden særligt i handlingsplanen,herunder PEPPOL-projektet (arbejde vedrørende elektronisk indkøb ogfakturering), STORK (arbejde vedrørende e-signatur), tilgængelighed ogmiljøvenlig anvendelse af it (grøn it).10. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgMeddelelsen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.IT- og Telestyrelsen
Side 6/6