Udvalget for Videnskab og Teknologi 2010-11 (1. samling)
UVT Alm.del Bilag 205
Offentligt
1006446_0001.png
1006446_0002.png
1006446_0003.png
1006446_0004.png
1006446_0005.png
1006446_0006.png
Invitation til heldagskonference
Tilpasning eller handling?
1
Konference
Tilpasningellerhandling‐ombehovetforproaktivismeiuddannelsessystemetOnsdagden21.september2011,HotelScandicCopenhagen,København
Hermed inviteres til SOPHIA’s 3. konference i projektetEn flerstemmig vision for uddannelses-systemet – fra vuggestue til universitet, med pejlemærkerne 2015, 2025 og 2040.Tilpasningens onde cirkelBaggrunden for konferencens tema er en oplevelse af, at der for uddannelsessystemets aktø-rer langsomt sker en belastende tilpasning til den stærke centrale detaljestyrede udvikling, dernu i længere tid har præget det samlede uddannelsessystem fra vuggestue til universitet. Enudvikling, der sker på trods af både de faglige foreningers, de studerendes organisationers ogen mangfoldig gruppe fagfolks vedvarende påpegning af alvorlige mangler eller skadevirknin-ger.Udviklingen synes i høj grad at være præget af et menneskesyn, der, med en positivistisk vi-denskabsteoretisk platform og økonomisk profittænkning som drivkraft, gør barnet, eleven,den studerende til objektive størrelser, hvor alt kan og skal kvantificeres og med et ensidigtfokus på kundskaber. Dermed udelukkes eller svækkes væsentlige kvalitative processer, sub-jektive elementer og hele dannelsesaspektet fra den pædagogiske virksomhed. Underviserensprofessionelle autonomi erstattes af en administrativ top-down ledelse med kontrol, målingerog ranglistninger. Konkurrencetænkningens kompetitive mål med kamp om ressourcerne for-trænger de kvalitetsbefordrende kooperative mål, hvor samarbejdstænkningen er i højsædet.Uanset fagligt velbegrundet modstand bliver tilpasningen en nødvendighed – den onde cirkeler startet. Jo mere professionelle detaljestyres, jo mindre autonomi i professionsudøvelsen, jomindre engagement i den løbende nødvendige kvalitetsudvikling. Den professionelle undervisermister for tiden i bekymrende grad autoritet i jobudførelsen.Inddrager vi også øgede klassekvotienter og holdstørrelser, øgning af antallet af børn og ele-ver med særlige behov og krav om inklusion sammen med reduktion i normeringerne samtproblemer med taxameterprincipperne, svigtes også elever og studerende.Behov for handlingDet er denne objektgørende og profitøkonomiske tænkning, SOPHIA vil gøre op med i denkonferencerække, vi påbegyndte i december 2010. Med december-konferencenVidenskabsteo-ri og menneskesyn i uddannelsessystemet – om alternativer til central styring og kontrolvillevi påvise betydningen af et bevidst valg af videnskabsteori og menneskesyn som tilgang til ud-vikling af uddannelsessystemet. Med april-konferencenErhvervslivets medarbejdere i 2015,2025 og 2040 - Virksomheders behov og krav – uddannelsessystemets mulighederville vi ska-be forståelse for, at uddannelsessystemet selv skal finde ud af at uddanne med kvalitet, sam-tidig med at en løbende dialog med både det private og offentlige erhvervsliv udvikles til gavnfor begge parter.Med den planlagte 3. konference ønsker vi at sætte fokus på det markante behov, der synes atvære for handling i det samlede uddannelsessystem i forhold til ovennævnte tilsyneladendeaccelererende negative udvikling med en stadig stærkere top-down styring med øget admini-strativt arbejde og øget indbyrdes konkurrence om ressourcerne for professionsudøverne tilfølge.
2
Respekt for viden og indsigt – proaktivisme som redskabMed i vore overvejelser om konferencens formål og indhold er også konstateringen af et læn-gerevarende skisma i den løbende dialog mellem de pædagogiske professionsudøvere og ele-ver og studerende på den ene side og de beslutningstagende embedsmænd og politikerne påden anden side: den førstnævnte gruppe har med kraftig opbakning fra forskere og andre vi-denskabeligt uddannede brugt deres ytringsfrihed, der i f.eks. høringssvar nærmest kan kaldesen ytringspligt. Men den anden part har ofte modsvaret med meninger eller rent ideologiskesvar eller beslutninger. Det virker ofte, som om viden og indsigt ikke rigtigt tæller – som omder ikke lyttes eller reflekteres.Medkonferencenden 21. september ønsker SOPHIA at bidrage til proaktivisme i uddannelses-systemet og dermed at bidrage til en kvalificering af den professionelle kommunikation mellemprofessionsudøverne og de beslutningstagende embedsmænd og politikere. Dette for at frem-me en reel viden om og forståelse for arbejdsvilkårene for al pædagogisk virksomhed i de al-mendannende institutioner og de dertil professionsrettede institutioner - altså hele spektret fravuggestue til universitet. En viden og indsigt, der gerne skulle smitte af på de politiske beslut-ninger om uddannelsernes udviklingsretning i langt højere grad, end det nu synes at være til-fældet. Skal der opnås optimal kvalitet i udviklingen, skal debatten derom kombinatorisk ana-lytisk inddrage alle betydningsfulde aspekter. Ved at kvalificere debatten skabes grundlag forat gøre de politiske beslutninger helhedsprægede og sammenhængende, visionært nuanceredeog realistiske – og dermed professionelt kvalificerede, også på langt sigt. Vi ønsker at fremmeenbottom-upudvikling.Sammenhæng og samarbejde mellem de almendannende institutionerGennem to introduktioner til konferencens temaer og 3 paneler, hvor repræsentanter for hen-holdsvis de undervisningsfaglige foreninger, elev- og studenterorganisationerne og de politiskeungdomsorganisationer præsenterer forskellige vurderinger af uddannelsessystemets virkelig-hed og forbedringsbehov og -muligheder, samt gennem aktiv erfaringsudveksling og diskussi-on blandt deltagerne, skal konferencen bidrage til en synliggørelse af behovet for aktion – ogfor etablering af en dynamisk sammenhæng og samarbejde mellem de almendannende institu-tioner fra vuggestue til gymnasium.Grønbog – oplæg til handlingEfter konferencen vil en arbejdsgruppe redigere en handleorienteret grønbog, der sammenfat-ter konferencens oplæg og gruppereferater med andre kilder. Bogen udsendes efterfølgende tilalle konferencedeltagere og interessenter som e-bog eller bogtrykt udgave mod betaling.Venlig hilsenPer Kjeldsenleder/Louise Nabe-Nielsenprojektleder/Karen Prinsprojektkoordinator
Målgruppen for konferencen er: Undervisningsministeriet, Videnskabsministeriet, Socialministeriet, Folketingets Ud-dannelsesudvalg, Videnskabsudvalg og Socialudvalg, professionsudøverne ved universiteterne og professionshøjsko-lerne, almene og tekniske gymnasier, folkeskolerne og daginstitutionerne, elevers og studerendes organisationer samtKL, Børne- og Kulturchefforeningen, Socialchefforeningen, Skolelederne, Daginstitutionslederne, Rektorforsamlingenved de almene og tekniske gymnasier, professionshøjskolerne og universiteterne, Skole og Forældre, Friskoleforenin-gen, FOLA, BUPL, DLF, Uddannelsesforbundet, HL, GL og DM, Frie Skolers Lærerforening, SL og alle praktikerne fravuggestue til professionshøjskole.3
Program for SOPHIA-konference – 21.09.201109.30Velkomstv/PerKjeldsen,leder af SOPHIA
1. blok
Virkeligheden i uddannelsessystemet – mange mener eller synesnoget, og nogen har en ideologi. Lytter vi til professionsudøverneog elever og studerende, får vi fat i både teoretisk viden og erfa-ringens indsigt samt den subjektive virkelighed, som i kombination”driver værket” og skaber kvalitet. Det bør være udviklingens fun-dament – fra vuggestue til universitet.Introv/OveKaj Petersen,professor, CBSKonkurrencestaten – fra konkurrencemål til samarbejdsmål – er det muligt?Med professionsudøvernes teoretiske viden og erfaringsbegrundede ind-sigt kan den faglige og almendannende virkelighed i uddannelsesinstitu-tionerne beskrives, vurderes og udvikles. Hvad bør med den baggrund ak-tuelt ændres eller helt fjernes, og hvad bør udvikles?Allan Baumann,faglig sekretær, BUPLDorte Lange,formand for Skole- og Uddannelsespolitisk Udvalg, DLFGerd S. Nielsen,Uddannelsesudvalgsformand, GLHans Beksgaard,DM, professionshøjskolerne, lærer- og pædagoguddannelserneRepræsentant for DM, universiteterne, kandidatuddannelserne anvendt på gymna-sialt niveau
09.35
09.55
10.4511.05
PauseMed elevers og studerendes erfaringsbegrundede indsigt kan læringensog dannelsens vilkår i uddannelsesinstitutionerne beskrives og forstås.Hvad bør med den baggrund aktuelt ændres eller helt fjernes, og hvadbør udvikles?Vera Rosenbeck,formand for Danske SkoleeleverMartin V. Schäfer,formand for Danske Gymnasieelevers SammenslutningTobias Holst,formand for Lærerstuderendes LandskredsPædagogstuderendes LandssammenslutningMagnus Pedersen,formand for Danske Studerendes Fællesråd
11.50
1. gruppearbejdeDiskussion af formiddagens tema. Oplæggene suppleres med gruppens ideer tilkvalificering af det professionelle, pædagogiske arbejde i daginstitutioner, skolerog gymnasier samt i uddannelserne til pædagog, lærer og gymnasielærer. Speci-elt lægges vægt på hvem, der skal/kan gøre hvad for at rette fejl og mangler, ogikke mindst: hvordan!Skriftligt referat.4
Program for SOPHIA-konference – 21.09.201112.50
FrokostHvordan sikres det, at det er dialogen med uddannelsernes profes-sionsudøvere og elever og studerende, der kvalificerer de politiskedebatter og beslutninger? Tør man tro på, at både teoretikere,praktikere og elever/studerende ytrer sig med både forstand ogfornuft?Introv/dr.phil. Dorthe Jørgensen,professor, AUNår viden og indsigt går op i en højere enhed, er det fornuften, der taler. Vil poli-tikere debattere og beslutte på fornuftens grundlag, eller skal det være meningog/eller ideologi, der bestemmer?Hvad ønsker ungdomspolitikerne, skal bevares, og hvad skal forbedres idet nuværende almendannende uddannelsessystem og de videregåendeuddannelser – specielt med henblik på underviserprofessionen?Dansk Folkepartis UngdomDanmarks Socialdemokratiske UngdomKonservativ UngdomRadikal UngdomSocialistisk Folkepartis UngdomVenstres Ungdom
2. blok
13.45
14.05
14.5015.10
Pause2. gruppearbejde1. gruppearbejde fortsættes – nu i lyset af de netop fremsatte politiske synspunk-ter. Der skal derfor nu lægges vægt på forslag til professionsudøvernes aktivehandlen i forhold til ledersystemerne og det politiske system.Skriftligt referat.Proaktivisme som forebyggende indsatsOm behovet for foregribende indsats til sikring af kvalitet i institutionerne, detpædagogiske arbejde – undervisning og dannelse – og trivsel hos både profes-sionsudøverne og børn, elever og studerende. v/Per Kjeldsen.
15.50
Til konferencen inviteres medlemmer af Folketingets Uddannelsesudvalg, Videnskabsudvalg ogSocialudvalg med deres uddannelses- og socialpolitiske ordførere.
5
Praktiskeoplysninger
Tidogsted:Pris:Tilmelding:Betaling:Arrangør:
21.09.2011,kl.09.30–16.00påHotelScandicCopenhagen,VesterSøgade6,1601KøbenhavnVDerermorgenmadsbuffetfrakl.09.00tilkl.09.30Kr.1.275,‐(studerendekr.675,‐)Prisendækkermaterialetilkonferencen/grønbog,morgenmad,frokostinkl.1vand/ølsamtkaffe/teogandreforfriskningerheledagen.Senest19.08.2011pr.mailtil:bha@sophia‐tt.orgellerviawww.sophia‐tt.orgSamtidigmedtilmeldingoverføresdeltagergebyrettilSparNordBank:Reg.nr.9286‐kontonr.4568193070,mærketKonference21.09.+delta‐gernavn(e)oginstitution/organisation‐ellerpåtilmeldingenanmodningomfakturamedEANnr.tilinstitutionen.SOPHIA–Tænketankforpædagogikogdannelse–tlf.70236667
SOPHIA-

Tænketank for pædagogik og dannelse

TænketankenSOPHIAblevstifteti2006ogeretforumforstrategiskanalyse,derbyggerpåethumanistisk‐demokratiskværdigrundlag.SOPHIAarbejderforatkvalificeredetskole‐oguddannelsespolitiskebeslutningsgrundlagogsynetpåpæ‐dagogikogdannelse,børnsogungesudvikling,undervisningoguddannelse.SOPHIAønskeratfremmeforståelsenforenalsidigtilgangtiludvikling,undervisningoglæringbaseretpådialog.SOPHIAarbejderfor,atbørnogungetilegnersigbådeteoretiskvidenogerfaringsbegrundetindsigtpåetdemokratiskdannelsesgrundlag.SOPHIAønsker,atallebørnogunge,eleverogstuderende,uansetbiologiskogsocialarvtillæggesbetyd‐ningforfællesskabetSOPHIAønskerlokalt,institutioneltfunderetråderumtilpædagoger,lærereogandreundervisereogfor‐skereudfradetoverordnedesynspunkt,atdidaktisktænkningogpraksiskræverprofessionelansvarliggø‐relseogmetodiskfrihed.
6