Udvalget for Videnskab og Teknologi 2010-11 (1. samling)
UVT Alm.del Bilag 20
Offentligt
905018_0001.png
905018_0002.png
905018_0003.png
905018_0004.png
905018_0005.png
905018_0006.png
905018_0007.png
905018_0008.png
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling
Udvalget for Videnskab og TeknologiFolketingetChristiansborg1240 København K
Til udvalget fremsendes hermed til orientering:
./.
Grund- og nærhedsnotat vedrørende Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om indførelse af et radiofrekvenspolitikpro-gram,- KOM (2010) 471.Materialet er ligeledes sendt til Europaudvalget via Udenrigsministeriet.
Ministeriet for VidenskabTeknologi og UdviklingBredgade 431260 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.vtu.dk1680 5408
Med venlig hilsenDok nr.Side15563181/1
Charlotte Sahl-Madsen
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg og FolketingetsUdvalg for Videnskab og Teknologi
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse omindførelse af et radiofrekvenspolitikprogramKOM (2010) 4712010/0252 (COD)
28. september 2010
ResuméKommissionens forslag til frekvenspolitikprogram opstiller politiske ret-ningslinjer og mål for den strategiske planlægning og harmonisering afanvendelsen af frekvensressourcerne med sigte på at gennemføre det indremarked. Programmet støtter Europa 2020-strategien og den digitale dags-orden for Europa og fremmer andre EU-politikker, hvori der indgår fre-kvensressourcer, herunder målsætninger på bredbåndsområdet.Forslaget opstiller konkrete, prioriterede initiativer vedrørende forbedretsamordning, fleksibilitet og rådighed over frekvenser til trådløs bred-båndskommunikation og andre specifikke EU-politikker. Det indebærerogså, at der udarbejdes en oversigt over nuværende frekvensanvendelserog frekvensressourcer, som gradvis frigøres eller /opdyrkes til andre for-mål. Der peges endvidere på forbedringer, som bedre beskytter EU's inte-resser i internationale forhandlinger, og som kan hjælpe medlemsstaternei bilaterale forhandlinger, foruden at der opfordres til et forbedret samar-bejde mellem tekniske organer samt at Kommissionen opfordres til at af-lægge beretning senest i 2015.1. BaggrundDet følger af ændringerne af EU’s teledirektivpakke (2009/140/EF), somblev vedtaget i november 2009, at Kommissionen løbende skal fremsætteforslag til flerårige frekvenspolitikprogrammer.Kommissionen har ved KOM (2010) 471 den 20. september 2010 (dansksprogversion den 22. september 2010) fremsendt forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om indførelse af et radiofrekvenspolitik-program. Forslaget omfatter perioden indtil 2015.Forslaget er fremsat efter TEUF artikel 114 og skal behandles efter proce-duren for fælles beslutningstagen i TEUF artikel 294.Formandskabet vil præsentere en fremskridtsrapport på rådsmødet den 3.december 2010 med henblik på udveksling af synspunkter.
IT- og TelestyrelsenHolsteinsgade 632100 København ØTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3545 00003545 0010[email protected]www.itst.dk2676 9388
2. Formål og indholdFormålet med frekvenspolitikprogrammet er at opstille politiske retnings-linjer og målsætninger for den strategiske planlægning og harmoniseringaf anvendelsen af frekvenser i EU. Anvendelsen skal understøtte almenemål som forbedring af innovation, vækst og konkurrence, miljø m.v.. ioverensstemmelse med EU’s 2020-strategi, Den Digitale Dagsorden ogandre frekvensrelaterede områder. Endvidere skal tiltagene sikre udviklingaf et velfungerende indre marked på områder som elektronisk kommunika-tion, F&U, transport og energi.Kommissions forslag er baseret på allerede gældende generelle frekvens-mæssige principper som effektiv frekvensanvendelse og tjeneste- og tek-nologineutralitet. Der bliver i den forbindelse lagt vægt på, at medlemssta-terne anvender det mindst byrdefulde tilladelsesregime, samt sikrer det in-dre markeds funktion gennem en effektiv konkurrence. Kommissionen hari forbindelse med udarbejdelsen af forslaget lagt vægt på inddragelse af re-levante interessenter, og forslaget er således udarbejdet på baggrund afblandt andet bidrag fra frekvenstopmødet, der blev afholdt i marts 2010.Politiske målForslaget til program opstiller en række politiske mål, som skal nås afmedlemsstaterne og Kommissionen. Disse omfatter blandt andet sikring af,at der er tilstrækkelige frekvensressourcer til rådighed til støtte for gen-nemførelsen af Unionens politiske mål; fleksibilitet til bedst mulig udnyt-telse af frekvensressourcer; at udnytte frekvenserne mere effektivt vedbrug af generelle tilladelser; at undgå konkurrenceforvridning; at undgåskadelig interferens og forstyrrelser; at harmonisere de tekniske vilkår ogat sikre beskyttelse af folkesundheden.Bedre effektivitet og fleksibilitetForslaget søger at sikre bedre effektivitet og fleksibilitet, og der læggesstor vægt på tiltag, der kan fremme trådløse bredbåndbåndstjenester. Derforeslås konkret i den forbindelse:Medlemsstaterne inden 1. januar 2013 træffer foranstaltningermed henblik på så vidt muligt at give relevante operatører mulig-hed for at anvende sammenhængende frekvensportioner påmindst 10 MHz.Medlemsstaterne fremmer i samarbejde med Kommissionen bådekollektiv og delt anvendelse af frekvenser.Medlemsstaterne skal i samarbejde med Kommissionen sikre, atder udvikles og harmoniseres standarder for radioudstyr og ter-minaler samt elektrisk og elektronisk udstyr.Medlemsstater skal sikre, at der ved udvælgelsesprocedurer såsom auktioner og udbud tilskyndes til investeringer og effektivanvendelse af frekvenser.Ved forskellige udvælgelsesprocedurer i medlemsstaterne er derrisiko for fragmentering af markedet. Kommissionen vil i samar-bejde med medlemsstaterne i den forbindelse bistå med at udar-
IT- og Telestyrelsen
2
bejde retningslinjer for anvendelsesvilkår, særligt i relation til de-ling af infrastruktur samt dækningsvilkår.Medlemsstaterne bør tage nødvendige midler i brug for at sikreeffektiv frekvensudnyttelse og for at undgå hamstring, blandt an-det ved bødeforlæg eller tilbagekaldelse af tilladelser.
Konkurrencemæssige forholdFor at sikre et velfungerende indre marked lægges der i forslaget stor vægtpå konkurrencemæssige forhold. Medlemsstaterne bør sikre opretholdelseog fremme af konkurrencen for at undgå forvridninger. Det foreslås i denforbindelse, at medlemsstaterne kan anvende en række midler, herunder:Generel mulighed for at begrænse mængden af frekvenser, somen operatør kan opnå, og som har nogenlunde ens udbredelseska-rakteristika, eksempelvis frekvenser under 1 GHz – dvs. mulig-hed for at anvende et frekvensloft.Mulighed for at fastsætte en række begrænsninger ved henholds-vis udstedelse eller overdragelse af tilladelser, for at konkurren-cen ikke fordrejes.Det foreslås endvidere, at medlemsstaterne samtidig skal sikre, at tilladel-ses- og udvælgelsesprocedurer er tilrettelagt på en måde som fremmer ef-fektiv konkurrence og at procedurerne ikke trækker i langdrag.Frekvenser til trådløse bredbåndstjenesterI Kommissionens forslag er der lagt vægt på tiltag, der kan understøtte op-nåelse af målene i Europas Digitale Dagsorden, KOM (2010) 245, og tilvidere udbredelse af trådløse kommunikationstjenester. Det foreslås såle-des, at:Medlemsstaterne skal i samarbejde med Kommissionen tage denødvendige skridt for at sikre, at der er tilstrækkeligt med fre-kvenser til bredbåndsformål både for så vidt angår dækning ogkapacitet til understøttelse af målet om, at alle EU-borgere skalhave adgang til bredbånd på mindst 30 Mbit/s inden udgangen af2020.Medlemsstaterne skal sikre, at frekvenser omfattet af kommissi-onsbeslutningerne vedrørende 2,6 GHz, 3,5 GHz og 900/1800MHz frekvensbåndene kan anvendes i overensstemmelse medovennævnte beslutninger senest 1. januar 2012.Medlemsstaterne skal sikre, at 800 MHz-frekvensbåndet stilles tilrådighed for elektroniske kommunikationstjenester senest 1. ja-nuar 2013 i overensstemmelse med kommissionsafgørelsen2010/267/EU. Kommissionen kan tillade eventuelle undtagelserindtil 2015, dog alene af rent tekniske årsager. I overensstemmel-se med rammedirektivets artikel 9, bør medlemsstaterne sammenmed Kommissionen, vurdere hvilke andre frekvensbånd under 1GHz, som kan ryddes og anvendes til nye tjenester. Her tænkessærligt på frekvenser under 790 MHz.
IT- og Telestyrelsen
3
Medlemsstaterne bør i samarbejde med Kommissionen tilskyndetil, at der er adgang til indhold og tjenester ved brug af 800 MHz-båndet i tyndt befolkede områder. Dette tilskyndes særligt gen-nem anvendelsen af dækningskrav. Det bør samtidig sikres, hvordet er nødvendigt, at PMSE1-brugeres anvendelse af frekvenserikke påvirkes uhensigtsmæssigt.Kommissionen opfordres til at tage de nødvendige midler i brugfor at sikre handel med frekvenstilladelser i de frekvensbånd, deri dag anvendes til offentlig mobilkommunikation (800 MHz, 900MHz, 1800 MHz, 2100 MHz, 2500 MHz og 3500 MHz båndene)Kommissionen skal undersøge behovet for harmoniserede fre-kvenser til brug for satellitbredbånd i yderområderne.
Frekvensbehov på andre kerneområderMedlemsstaterne skal i samarbejde med Kommissionen imødekomme fre-kvensbehovet på områder med specifikke EU-politikker. Dette omfatter:Sikre, at der på området for den europæiske rumpolitik er fre-kvenser til overvågning af Jordens atmosfære og overflade og tilforbedring af transportsystemer, herunder GALILEO og GMES.Udarbejdelse af principper for tilladelser, der understøtter grønpolitik.Undersøgelse af behovet for frekvenser til brug for nød- og sik-kerhedstjenester, og hvis det vurderes nødvendigt, at sikre, at derstilles de nødvendige frekvenser til rådighed.Opgørelse af nuværende frekvensanvendelse samt fremtidige behovKommissionen foreslår, at der i medfør af frekvenspolitikbeslutningen bli-ver foretaget en opgørelse af den eksisterende frekvensanvendelse ogfremtidige mulige behov for frekvenser, særligt i området fra 300 MHz til3 GHz.Opgørelsen skal bruges til at vurdere, i hvor høj grad eksisterende frekven-ser udnyttes effektivt og således identificere ineffektive teknologier, fre-kvenser som kun udnyttes i ringe grad og hvor der er muligheder for deltanvendelse. Dette skal hjælpe til at identificere i hvilke bånd, der kan fore-gå tildeling eller omfordeling til bedre frekvensanvendelse.Internationale forhandlingerDer lægges i forslaget op til, at EU i større grad fremover skal arbejde forat fremme sine fælles interesser ved internationale frekvenspolitiske for-handlinger.Det foreslås, at unionen deltager i internationale forhandlinger vedrørendefrekvensspørgsmål med henblik på at varetage EU’s interesser og sikre, atder handles i overensstemmelse med EU-lovgivningen. Dette er også til-1
IT- og Telestyrelsen
Programme Making and Special Events
4
fældet ved internationale aftaler, som medlemsstaterne er part i inden forrammerne af FN’s organisation for telekommunikation, ITU.Det foreslås, at EU på anmodning fra medlemsstaterne skal tilvejebringenødvendig politisk og teknisk støtte, der kan fremme bilaterale forhandlin-ger med EU nabolande, herunder kandidat og tiltrædelseslande.Det understreges endvidere i forslaget, at medlemsstaterne ved forhandlin-ger med lande, der ikke er medlemmer af EU, er bundet af deres forpligti-gelser under EU-retten. Når medlemsstater indgår i internationale forplig-tigelser angående frekvenser, foreslås det, at underskriften skal ledsages afen fælles erklæring, der tilkendegiver, at aftalen er i overensstemmelsemed forpligtigelserne under EU-traktaten.Samarbejde m.m.Kommissionen lægger endvidere vægt på et stærkt samarbejde mellemstandardiseringsorganerne, CEPT og Kommissionens Joint ResearchCentre vedrørende tekniske problemstillinger.RapporteringKommissionen skal aflægge rapport inden udgangen af 2015 til Europa-Parlamentet og Rådet om aktiviteter gennemført i medfør af frekvenspoli-tikprogrammet.3. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget.4. NærhedsprincippetKommissionen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-princippet, idet forslaget går ud på at ændre eksisterende rammelovgivningpå EU-niveau og dermed vedrører et område, hvor Unionen allerede harudøvet sin kompetence, jf. artikel 5 i traktaten om Den Europæiske Union.Regeringen er på det foreliggende grundlag enig i Kommissionens vurde-ring og finder således, at nærhedsprincippet er overholdt.5. Gældende dansk retDen gældende danske lovgivning på frekvensområdet omfatter:Lov nr. 475 af 12. juni 2009 om radiofrekvenserLov om radio- og teleterminaludstyr og elektromagnetiske forhold,jf. lovbekendtgørelse nr. 823 af 3. juli 2007Lov om auktion over tilladelser til 3.generations mobilnet (3G-loven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1266 af 20. december 2000Lov om standarder for transmission af tv-signaler m.v., jf. lovbe-kendtgørelse nr. 664 af 10/07/2003Lov om radio- og fjernsynsvirksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr.338 af 11/04/2007.5
IT- og Telestyrelsen
6. KonsekvenserForslaget har ikke umiddelbart konsekvenser for dansk lovgivning.Forslaget har ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser eller konsekven-ser for EU´s budget. Det kan dog ikke udelukkes, at en udmøntning af for-slaget om harmoniserede retningslinjer til dækningskrav på sigt kan havebetydning for provenuet ved fremtidige frekvensauktioner.Forslaget tager sigte på at mindske den administrative byrde ved at øgefleksibiliteten i frekvensanvendelsen og lette de administrative procedureri forbindelse med frekvensanvendelsen.Gennemføres en række af de forslag, som Kommissionen har opstillet, vilen forbedret digital infrastruktur bidrage positivt til samfundsøkonomien iEuropa og i Danmark, herunder i udkantsområderne.IT- og Telestyrelsen
7. HøringNotatet vil blive sendt i høring i EU-specialudvalget for it og telekommu-nikation.8. Generelle forventninger til andre landes holdningerKommissionens forslag er indledningsvist blevet drøftet i Rådets arbejds-gruppe for informationssamfundet og telekommunikation. Overordnet setblev Kommissionens forslag modtaget positivt, idet flere af medlemssta-terne i stort omfang har gennemført flere af Kommissionens væsentligeforslag. Dette gælder blandt andet forslaget om at anvende 800 MHz-frekvensbåndet (den digitale dividende) til elektroniske kommunikations-tjenester inden 1. januar 2013. Nogle medlemsstater fandt dog fristen forkort.Kommissionens forslag om mere samordning om udvælgelsesprocedurer imedlemsstaterne samt udarbejdelse af retningslinjer for tilladelsesvilkår,særligt i relation til deling af infrastruktur samt dækningsvilkår, forventesikke at have bred støtte i Rådet. Dette skyldes, at udvælgelsesprocedurer,tilladelsesvilkår, dækningskrav m.v. ofte er forhold med stor national be-tydning, hvorfor der er markant ønske om, at dette bevares som et natio-nalt anliggende.9. Regeringens foreløbige generelle holdningFra dansk side kan Kommissionens forslag til frekvenspolitikprogramoverordnet set støttes. Forslaget bygger på generelle principper som tjene-ste- og teknologineutralitet samt effektiv frekvensanvendelse, som alleredeer indeholdt i den gældende frekvenslov. Harmonisering og koordinationpå de områder, hvor det vurderes, at det yderligere vil kunne bidrage til atunderstøtte udviklingen af EU's indre marked for telekommunikationstje-nester, kan fra dansk side støttes.6
Fra dansk side kan det tillige støttes, at 800 MHz-frekvensbåndet stilles tilrådighed senest 1. januar 2013, idet Kommissionens forslag er i overens-stemmelse med den danske beslutning af 25. august 2010 om, at 800 MHz-frekvensbåndet (frekvensbåndet 790-862 MHz) fra 2013 skal anvendes tilelektroniske kommunikationstjenester, herunder mobilt bredbånd.Det kan også støttes, at frekvenserne omkring 900/1800 MHz, 2,5 GHz og3,5 GHz stilles til rådighed senest 1. januar 2012 i overensstemmelse medde gældende kommissionsbeslutninger. Danmark har gennemført alleovennævnte beslutninger, og en gennemførsel af disse i alle medlemsstatervil understøtte udbredelsen af udstyr til disse frekvensbånd.Forslaget om en opgørelse over den eksisterende frekvensanvendelse samtfremtidige frekvensbehov er overordnet set et godt forslag, fordi det kanafdække mulighederne for en bedre frekvensudnyttelse. Det er dog vigtigtat sikre, at udbyttet står mål med indsatsen, og at landene ikke skal foreta-ge separate vurderinger af, om hver enkelt tilladelsesindehaver anvenderfrekvenserne effektivt. Fra dansk side lægges der derfor vægt på en nær-mere afklaring af indholdet i dette forslag.Kommissionens forslag om mere samordning om udvælgelsesprocedurer imedlemsstaterne samt udarbejdelse af retningslinjer for anvendelsesvilkår,særligt i relation til deling af infrastruktur samt dækningsvilkår, fremståruklart i den nuværende formulering. Idet frekvensauktioner blandt andettilrettelægges med henblik på at fremme nationale, politiske mål, såsomudbredelse af bredbånd, lægges vægt på, at spørgsmål om udvælgelsespro-cedurer, generelle tilladelsesvilkår, dækningskrav m.v. fortsat kan fastlæg-ges nationalt. Omfanget af Kommissionens forslag bør derfor afklaresnærmere. Danmark vil arbejde for, at dette bevares som et nationalt anlig-gende.10. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
IT- og Telestyrelsen
7