Udvalget for Videnskab og Teknologi 2010-11 (1. samling)
UVT Alm.del Bilag 194
Offentligt
999690_0001.png
999690_0002.png
999690_0003.png
999690_0004.png
999690_0005.png
999690_0006.png
999690_0007.png
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling
Udvalget for Videnskab og TeknologiFolketingetChristiansborg1240 København K
19. maj 2011
./.
Til udvalgets orientering fremsendes hermed mit talepapir fra samrådet i Viden-skabsudvalget onsdag den 18. maj 2011 vedrørende EU-rådsmøde – tele – den27. maj 2011.
Ministeriet for VidenskabTeknologi og UdviklingBredgade 431260 København KTelefonTelefaxE-post3392 97003332 3501[email protected]www.vtu.dk1680 5408
Med venlig hilsen
NetstedCVR-nr.
Charlotte Sahl-Madsen
Sagsnr.Dok nr.Side
11-10100218761741/1

Samråd i Videnskabsudvalget onsdag den 18. maj 2011 vedr. EU-rådsmøde

– tele – den 27. maj 2011 – UVT – alm. del – spørgsmål T

DET TALTE ORD GÆLDER

Spørgsmål T:

Ministeren bedes gennemgå dagsordenen for det kommende rådsmøde (tele) den27. maj 2011.Der er fem dagsordenspunkter på it- og teledelen af rådsmødet den 27. maj 2011:1. Kommissionens forslag til afgørelse om indførelse af et rekvenspolitikprogram2. Kommissionens forslag til forlængelse af it-sikkerhedsagenturet ENISA’smandat og Kommissionens forslag til modernisering af it-sikkerhedsagenturetENISA’s opgaver3. Kommissionens meddelelse om beskyttelse af kritisk, elektronisk infrastruktur4. Kommissionens meddelelse om EU's politiske strategi i forbindelse med ITU'sverdensomspændende radiokommunikationskonference 20125. Handlingsplan om digital forvaltning

[Frekvenspolitikprogram]

Det første punkt på dagsordenen er Kommissionens forslag tilfrekvenspolitikprogram.Punktet er på rådsmødets dagsorden med henblik på præsentation af enfremskridtsrapport.Kommissionens forslag til frekvenspolitikprogram er et af tiltagene iKommissionens såkaldte bredbåndspakke, og som jeg tidligere har orienteretudvalget om, opstiller programmet politiske retningslinjer og strategiskemålsætninger for anvendelsen af radiofrekvenser i EU i perioden indtil 2015.Forslaget skal bidrage til en bedre digital infrastruktur og forbedre grundlaget forinnovation og vækst i Europa.Jeg skal ikke gentage forslagets indhold, men her give en kort status forforhandlingerne.Efter at forslaget til frekvenspolitikprogram blev fremsendt til Rådet og Europa-Parlamentet den 20. september 2010, har forslaget været på dagsordenen ved detseneste rådsmøde, og behandlingen i Parlamentet begyndte i december måned2010.Umiddelbart er der ikke udsigt til enighed mellem Rådet og Parlamentet i 1.læsning, hvilket betyder, at det polske formandskab forventes at overtage sagen iandet halvår 2011.Der er på grund af udsigten til langvarige forhandlinger mulighed for, at enendelig afslutning af forhandlingerne først vil ske under dansk formandskabnæste år.
Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
2/2
Der er fortsat nogen afstand mellem Rådet og Parlamentet på en række punkter iforslaget. Det skyldes især, at Parlamentet ønsker en relativt præcis regulering afde enkelte elementer i forslaget, hvorimod der i Rådet ønskes en mere fleksibeltilgang.Det ansvarlige udvalg i Parlamentet, ITRE, vedtog sin betænkning den 12. april.Betænkningen var til afstemning i Parlamentet den 11. maj og blev vedtaget medstort flertal.Fra et dansk synspunkt har forhandlingerne udviklet sig i en positiv retning.Det ser ud til, at Kommissionens forslag om, at 800 MHz-frekvensbåndet skalstilles til rådighed senest den 1. januar 2013, kan finde støtte i både Rådet ogParlamentet, hvilket er i overensstemmelse med, hvad der tidligere er besluttet iDanmark.IT- og Telestyrelsen er netop ved at forberede auktionen over 800 MHz-frekvensbåndet, så operatørerne har mulighed for at tage båndet i brug indenfristen den 1. januar 2013.Frigivelsen af de andre frekvensbånd, som forslaget omtaler, er alleredegennemført i Danmark.Brugen af 800 MHz-frekvensbåndet til bredbånd giver forbedrede muligheder forat udrulle mere mobilt bredbånd også i tyndt befolkede områder.Hermed vil brugen af 800 MHz-frekvensbåndet medvirke til at opfylderegeringens målsætning om at alle skal have adgang til 100 Mbit/s i 2020.Endvidere ser det ud til, at fastsættelse af udvælgelsesprocedurer samtudrulnings- og dækningskrav forbliver et nationalt anliggende, hvilket vi fradansk side har arbejdet for.Regeringens holdning til forslaget er derfor uændret. Vi støtter fortsat forslaget.Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
3/3

[ENISA]

Det andet dagsordenspunkt på rådsmødet vedrører det europæiske agentur fornet- og informationssikkerhed – i daglig tale kaldet ENISA.1. Vedtagelse af Kommissionens forslag til forlængelse af den gældendeforordning for ENISAog2. Kommissionen vil fremlægge en fremskridtsrapport vedrørende forslaget omen ny forordning for ENISA.
ENISA blev oprettet i 2004. Agenturet skal arbejde for at sikre et højt it-sikkerhedsniveau i EU og for at udvikle en sikkerhedskultur i EU. Agenturet har isit arbejde blandt andet fokus på at fremme videndeling på it-sikkerhedsområdet.ENISA’s oprindelige mandat skulle efter forordningen udløbe i marts 2009, menblev i 2008 forlænget til marts 2012.Kommissionen foreslår i det første forslag, at den gældende forordning bliverforlænget med halvandet år, for på den måde at give tid til at forhandle den nyeforordning på plads.Regeringen agter at stemme for forslaget.Jeg forventer i øvrigt, at alle øvrige lande tilslutter sig forslaget, og at det blivervedtaget på rådsmødet den 27. maj 2011.Europa-Parlamentet har også stemt for forslaget.Det andet forslag er en ny forordning for ENISA, der opdaterer agenturetsmandat, så der bliver taget højde for den hastige udvikling på området.Kommissionens forordning er i overensstemmelse med regeringens prioriteringerpå området og med planlagte eller allerede iværksatte tiltag.Regeringen stiller sig positivt over for internationalt samarbejde med henblik påbeskyttelse af kritisk, elektronisk infrastruktur og støtter derfor forordningen.Regeringen lægger endvidere vægt på, at ENISA's arbejde bliver såomkostningseffektivt som muligt.Regeringen vil prioritere, at ENISA's fremtidige tiltag i videst muligt omfangbygger på eksisterende nationale og europæiske tiltag, herunder særligt detarbejde, der allerede foregår i forskellige fora.Ligeledes ønsker regeringen et tæt samarbejde med andre internationale aktører,der også har igangsat en række initiativer for at dæmme op for IKT-sårbarheder.I de forhandlinger, der har været indtil nu, er der ikke sket væsentlige ændringer iforhold til det oprindelige forslag, Kommissionen fremsatte i september 2010.Nogle lande mener dog, at ENISA’s mandat bør være tidsubegrænset. IKommissionens forslag lægges der fortsat op til, at ENISA’s mandat vil havevarighed på fem år.Der er ved at være enighed om forordningen blandt medlemsstaterne. Europa-parlamentet har imidlertid endnu ikke vedtaget en udtalelse, og det kan forventes,at Parlamentets behandling af forslaget vil blive langvarig. Derfor er der storsandsynlighed for, at forordningen skal forhandles endeligt på plads under detdanske formandskab.Finansieringen af ENISA efter 2013 indgår som en del af de generellebudgetdrøftelser i EU, der skal finde sted på et senere tidspunkt.Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
4/4
Regeringens holdning til forslagene for dette punkt er derfor også uændret. Fradansk side kan vi således fortsat tilslutte os Kommissionens forslag.

[CIIP]

Det tredje punkt på rådsmødets dagsorden vedrører beskyttelse af kritisk,elektronisk infrastruktur. På rådsmødet vil Kommissionen præsentere sinmeddelelse om beskyttelse af kritisk, elektronisk infrastruktur: ”Resultater ognæste skridt: vejen til global internetsikkerhed”Der er planlagt en drøftelse og vedtagelse af rådskonklusioner om beskyttelse afkritisk, elektronisk infrastruktur.Kritisk, elektronisk infrastruktur er en fællesbetegnelse for de elektroniske net ogtjenester, som samfundet er afhængig af, såsom internettet. Jeg behøver vist ikkeat sige, at det vil have alvorlige følger for samfundet, hvis denne infrastruktursættes ud af spil.Udgangspunktet for Kommissionens meddelelse er en erkendelse af, at samfun-dets økonomiske, sociale og politiske funktionsduelighed er afhængig af en sik-ker og robust elektronisk infrastruktur.Net og tjenester er i dag forbundet på tværs af landegrænser. Én medlemsstats in-frastruktur er således afhængig af, hvor godt andre medlemsstater beskytter sigog sikrer deres egen infrastruktur.Derfor er der behov for fælles handling i Europa.Det ændrer dog ikke på, at hovedansvaret for beskyttelse af den elektroniske in-frastruktur påhviler ejerne af infrastrukturen og medlemsstaterne selv.Kommissionens meddelelse er i al væsentlighed en status og opfølgning på entidligere meddelelse om samme emne fra 2009.I den nye meddelelse opsummeres de fremskridt, der er sket på området siden2009, ligesom Kommissionen redegør for planlagte kommende tiltag.Det bliver understreget, at der er sket væsentlige fremskridt siden 2009, og at derløbende har været frugtbare diskussioner om politik og strategi.Med udgangspunkt i meddelelsen er der udarbejdet et udkast til rådskonklusio-ner. Der bliver i konklusionerne lagt vægt på, at vores samfund består af mangeoffentlige og private tjenester og net, som er gensidigt afhængige – også udoverlandegrænserne.Det fremhæves, at informations- og kommunikationsteknologi (IKT) i stigendegrad indgår i alle aspekter af vores hverdag og at det vil have alvorlige følger forsamfundet, hvis infrastrukturen bryder sammen.På rådsmødet forventer jeg at kunne støtte forslaget til rådskonklusioner.
Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
5/5

[WRC]

Det fjerde punkt ved rådsmødet er Kommissionens meddelelse om den verdens-omspændende radiokommunikationskonference WRC-12, som afholdes fra 23.januar til den 17. februar 2012.Ved rådsmødet forventer jeg, at rådskonklusioner om meddelelsen bliver vedta-get.Konferencen bliver afholdt ca. hvert fjerde år af FN’s organisation for telekom-munikation, ITU.Brugen af radiofrekvenser skal koordineres på tværs af grænser for at undgå for-styrrelser. Det er landenes opgave ved WRC-12 at fastlægge de tekniske rammerfor brugen af radiofrekvenser i fremtiden.Hovedemnerne for næste års konference er blandt andet sikring af en effektiv ud-nyttelse af 800 MHz-båndet til mobile bredbåndstjenester, frekvenser til det eu-ropæiske satellitsystem, Galileo, samt yderligere frekvenser til styring af lufttra-fikken.Danmark deltager ligesom alle andre EU-lande selvstændigt på konferencen,hvorimod EU ikke er formelt repræsenteret.Kommissionen lægger i meddelelsen op til, at EU-formandskabet koordinererEU-landenes holdninger til de relevante punkter i forbindelse med konferencen isamarbejde med Kommissionen, og at EU-formandskabet taler på vegne af EU.Danmark varetager EU-formandskabet på det pågældende tidspunkt.Der opstilles i meddelelsen også forslag til, hvilke fælles målsætninger, der børforfølges under konferencens forhandlinger.Udover de hovedemner på konferencen, som jeg har nævnt, vil der på den fore-stående konference også blive fastlagt en dagsorden for den næste radiokommu-nikationskonference i 2015 eller 2016.Ifølge Kommissionen bør der på sidstnævnte konference indgå et dagsordens-punkt om yderligere frekvenser til blandt andet fremtidige bredbåndstjenester.Det er almindeligt, at Rådet forud for disse radiokonferencer udarbejder et sætfælles rådskonklusioner, som danner den rammen for EU-landenes deltagelse ikonferencen.Udkastet til rådskonklusionerne støtter Kommissionens meddelelse i forhold tilen samordning af medlemslandenes holdninger til bedst mulig sikring af EU’s in-teresser.Fra regeringens side hilser vi Kommissionens meddelelse velkommen og støtterligeledes Rådets udkast til rådskonklusioner.Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
6/6

[eGovernment]

Det femte og sidste punkt på dagsordenen er vedtagelse af rådskonklusioner påbaggrund af Kommissionens meddelelse om ”Den europæiske handlingsplan fore-forvaltning 2011-2015” med undertitlen ”Intelligent, bæredygtig og innovativoffentlig forvaltning ved hjælp af ikt”.Handlingsplanen er et initiativ under Europas Digitale Dagsorden, og fortsættermed baggrund i den såkaldte Malmø-ministerdeklaration fra november 2009 ar-bejdet med at forbedre de offentlige digitale services i Europa.Kommissionens mål med handlingsplanen er at sikre, at den offentlige sektor ud-vikler innovative services, som kan støtte borgernes og virksomhedernes delta-gelse og handlemuligheder i samfundet, og som øger effektiviteten og nedbringeromkostningerne.Det er hensigten med handlingsplanen at implementere de fire overordnede prio-riteter for digitale services, som blev vedtaget med Malmø-ministerdeklarationen:Styrket inddragelse af borgere og virksomhederØget mobilitet på det indre markedØget effektivitet og produktivitetSkabelse af forudsætninger for prioriteterne, for eksempel eID og åbnestandarder.Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
7/7
Handlingsplanens initiativer falder generelt inden for de danske prioriteter påområdet og rådskonklusionerne kan støttes fra dansk side.