Udvalget for Videnskab og Teknologi 2010-11 (1. samling)
UVT Alm.del Bilag 183
Offentligt
997479_0001.png
997479_0002.png
997479_0003.png
997479_0004.png
997479_0005.png
997479_0006.png
997479_0007.png
997479_0008.png
997479_0009.png
997479_0010.png
997479_0011.png
997479_0012.png
997479_0013.png
997479_0014.png
997479_0015.png
997479_0016.png
997479_0017.png
997479_0018.png
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling
Folketingets Udvalg for Videnskab og TeknologiFolketingetChristiansborg1240 København K
Med henblik på samrådet torsdag den 26. maj 2011 kl. 14.00 fremsendes til ori-entering samlenotat til Folketingets Europaudvalg vedrørende rådsmøde (konkur-renceevne – rumdelen og forskningsdelen) den 30. - 31. maj 2011.
16. maj 2011
Ministeriet for VidenskabTeknologi og UdviklingBredgade 431260 København KTelefonTelefax3392 97003332 3501[email protected]www.vtu.dk1680 5408
Med venlig hilsen
E-postNetstedCVR-nr.
Charlotte Sahl-MadsenDok nr.Side18640961/1
Samlenotat
Samlenotat Konkurrenceevnerådsmøde (rumrådsmøde samtforskning) 30-31 maj 2011
Rumdelen:Punkt 1: En EU-rumstrategi til gavn for borgerneKOM (2011) 152 endelig- Vedtagelse af rådskonklusioner
Side 212. maj 2011
Forskningsdelen:Punkt 2 Forslag til Rådets afgørelse om Det Europæiske Side 5Atomenergifællesskabs rammeprogam for forskningog uddannelse på det nukleare område (2012-2013).KOM (2011) 72 endelig – 2011/0046 (NLE) af 7. marts2011- Generel indstilling/statusrapportPunkt 3:Midtvejsevaluering af EUROSTARS-programmetKOM (2011) 11- Vedtagelse af rådskonklusionerSide 9
Forsknings- ogInnovationsstyrelsenBredgade 401260 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3544 62003544 6201[email protected]www.fi.dk1991 8440
SagsbehandlerThomas Midtgaard
Punkt 4:
Midtvejsevalueringen af AAL-programmet (Ambient Side 13Assisted Living Programme)- Vedtagelse af rådskonklusionerDet europæiske forskningsrum- Vedtagelse af rådskonklusionerSide 16
TelefonTelefaxE-post
7231 8258
[email protected]
Punkt 5:
Sagsnr.Dok nr.Side
11-11044218639781/1
Punkt 1:
En EU-rumstrategi til gavn for borgerneKOM (2011) 152 endelig- Vedtagelse af rådskonklusioner
1.ResuméKommissionen vedtog den 4. april 2011 meddelelsen ”En EU-rumstrategi tilgavn for borgerne”. Meddelelsen understreger rummets strategiske, økonomiskeog samfundsmæssige vigtighed for Europa. På basis af EU’s nye beføjelser pårumområdet, jf. Lissabontraktatens artikel 189, påtænker EU Kommissionen se-nere i 2011 at fremsætte forslag om et EU-rumprogram. Meddelelsen udgør idenne sammenhæng et indspil til de kommende forhandlinger om den næste fler-årige finansielle ramme og indikerer Kommissionens bud på omfanget af et mu-ligt fremtidigt EU-rumprogram.Det forventes, at der på rumrådsmødet den 31. maj 2011 vil blive vedtagetrådskonklusioner på baggrund af meddelelsen.Ministeriet for Videnskab
2. BaggrundI Lissabontraktatens artikel 189 har rummet fået en selvstændig platform i EU-samarbejdet. Kommissionen har således fået juridisk mandat til at påtage sig etstørre ansvar på rumområdet, herunder udformning af et rumprogram. Da medde-lelsen handler om en EU-rumstrategi i henhold til artikel 189, er man uden for detsikkerheds- og forsvarspolitiske område.Kommissionen præsenterer med meddelelsen forslag til byggesten på vej modvedtagelsen af et egentligt EU- rumprogram med tilhørende budget. Kommissio-nen påtænker at fremlægge forslag til et rumprogram i løbet af 2011.På baggrund af meddelelsen har det ungarske formandskab fremlagt udkast tilrådskonklusioner, som forventes vedtaget på rumrådsmødet den 31. maj.3. Formål og indholdMeddelelsenFormålet med meddelelsen er at understrege rummets betydning for Europa op tilstarten af forhandlingerne om budgettet for den næste flerårige finansielle rammesamt at indikere omfanget af et fremtidigt EU rumprogram.Meddelelsen stadfæster følgende som mål for en europæisk rumstrategi: ”Atfremme den teknologiske og videnskabelige udvikling, at støtte innovationen ogden industrielle konkurrenceevne, at Europas borgere vil kunne drage nytte afrumbaserede applikationer og at højne Europas internationale rumpolitiske pro-fil”.De to såkaldte EU-flagskibsinitiativer på rumområdet, sattelitnavigationssystemetGalileo og miljøovervågningsprogrammet GMES (Global Monitoring for Envi-ronment and Safety), bekræftes i meddelelsen som fremadrettede, væsentlige pri-oriteter. Begge systemer skal sikres stabil drift.Sikkerhedsdimensionen af rummet og rumteknologi er i de seneste år blevetfremhævet af EU, og således fylder dette aspekt også en del i meddelelsen.
Teknologi og Udvikling
Side
2/2
EU vil indtænke sikkerheds- og forsvarsdimensionen i de fremtidige rumindsat-ser, herunder fungere som koordinator for eksisterende kapaciteter i medlemslan-dene, befordre dobbelt anvendelse mellem civile og militære aktører af f.eks.GMES, samt initiere nye projekter på basis af behov og specifikationer fra for-svarsmæssige brugere.Meddelelsen anviser en række øvrige interesser for EU i rummet, herunder satel-litkommunikation samt udforskningen af rummet. Kommissionen ønsker desu-den, at behovet for uafhængighed på løfteraketområdet markeres stærkere, og atdet internationale samarbejde får en væsentlig platform i EU’s rumpolitik. End-videre finder Kommissionen det nødvendigt, at der på kort sigt udformes en EU-rumindustripolitik, som er tilpasset sektorens særlige karakteristika.RådskonklusionerUdkastet til rådskonklusionerne lægger sig tæt op ad meddelelsen, dog med behø-rigt forbehold for, at Konkurrenceevnerådet ikke på nogen måde kan foregribeforhandlingerne om de næste flerårige finansielle rammer.Udover at bekræfte færdiggørelsen af Galileo og GMES som prioriteter på kortsigt, lægges der op til at udvide viften af EU-ledede rumprojekter inden for enrække nye anvendelsesområder såsom sikkerhed samt menneskelig og robotbase-ret udforskning af andre planeter mv.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-parlamentet skal ikke høres.5. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.6. Gældende dansk retMeddelelsen og rådskonklusionerne har ikke konsekvenser for gældende danskret.7. KonsekvenserMeddelelsen og rådskonklusionerne har ikke konsekvenser for lovgivningen,statsfinanserne, samfundsøkonomien eller administrationen for erhvervslivet.8. HøringKommissionens meddelelse om en EU-rumstrategi til gavn for borgerne har væ-ret sendt i høring i EU-specialudvalget for forskning med svarfrist den 5. maj2011. Udkastet til rådskonklusioner blev behandlet på møde i EU-specialudvalgetfor forskning den 10. maj 2011.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerDer er ikke enighed om ambitionsniveauet for EU’s fremtidige indsats på ru-mområdet og omfanget af et fremtidigt EU-rumprogram. En række lande mener,at meddelelsen omfatter for mange satsningsområder ud over flagskibsinitiativer-ne Galileo og GMES, og at overvejelser om øvrige prioriteter bør vente og tilpas-ses udkommet af forhandlingerne om EU’s kommende finansielle rammer for pe-rioden efter 2013. Andre lande mener, at det er vigtigt allerede nu at iværksætte
Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
3/3
en proces, hvor fremtidige indsatsområder inden for rummet identificeres ogmodnes.10. Regeringens generelle holdningRegeringen støtter, at der på visse dele af rumområdet kan være behov for en stærke-re rolle for EU, særligt for så vidt angår koordinationen af eksisterende kapaciteter imedlemslandene. Udnyttelsen af ruminfrastrukturer bør ske til gavn for de europæiskeborgere inden for en bred vifte af policyområder, såsom effektiv forvaltning af miljøog biodiversitet, transport, kommunikation, imødegåelse af klimaforandringer mv.Regeringen er enig i behovet for, at de to allerede igangværende store rumprojekterGalileo og GMES sikres en fornuftig platform for drift. Regeringenlægger vægt på,
at drøftelserne om Kommissionens meddelelse ikke foregriber de kom-mende forhandlinger om EU’s flerårige finansielle rammer, og støtter så-ledes at overvejelser om eventuelle nye prioriteter på rumområdet må af-vente disse forhandlinger.Eventuelle yderligere ambitioner for EU på rumområ-det bør endvidere kun udfoldes på baggrund af veldokumenterede analyser.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgGrundnotat om meddelelsen om en EU-rumstrategi til gavn for borgerne blevfremsendt til Folketingets Europaudvalg 2. maj 2011.
Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
4/4
Punkt 2:
-
Forslag til Rådets afgørelse om Det EuropæiskeAtomenergifællesskabs rammeprogam for forskning oguddannelse på det nukleare område (2012-2013).KOM (2011) 72 endelig – 2011/0046 (NLE) af 7. marts 2011Generel indstilling/statusrapport
1.ResuméKommissionens forslag vedrører en to-årig forlængelse af det nuværenderammeprogram (2207-2011), hvorved man opnår den samme tidsmæssige rammesom det ikke-nukleare rammeprogram (2007-2013). Formålet er at sikre, at denEU-finansierede nukleare forskning videreføres i yderligere to år. Euratom-ram-meprogrammet for 2012-2013 indeholder således i det store hele de samme vi-denskabelige, tekniske og strategiske mål og bruger de samme finansieringsme-kanismer som det nuværende Euratom rammeprogram. På fusionsområdet er debrede mål for dette rammeprogram for årene 2012 og 2013: at udvikle en tek-nologi for en sikker og miljøvenlig samt økonomisk bæredygtig energikilde –primært gennem en realisering af ITER; og på fissionsområdet (inkl. strålingsbe-skyttelse) at forøge sikkerheden samt ressource- og omkostningseffektiviteten afnuklear fission og anden brug af stråling inden for industri og medicin.Det merfinansieringsbehov på 1,3 mia. euro til konstruktionen af ITER (bygnin-gerne) i 2012 og 2013, som Rådet blev enige om på rådsmødet den 12. juli 2010,er indarbejdet i forslaget. Det drejer sig om 750 mio. euro i 2012 og 550 mio. eu-ro i 2013.Det forventes, at der på konkurrenceevnerådsmødet 31. maj 2011 vil blivevedtaget en generel indstilling. Alternativt vil der blive præsenteret enstatusrapport.2. BaggrundKommissionen offentliggjorde den 7. marts 2011 sit forslag til rammeprogramfor forskning og uddannelse på det nukleare område (2012-2013) med henblik påbehandling og vedtagelse i 2011.Kommissionen fremsatte samtidig forslag til to særprogrammer: særprogrammetfor gennemførelse af indirekte aktioner på det nukleare område (fusion og fis-sion, inkl. strålingsbeskyttelse) og særprogrammet for Det Fælles Forsknings-centers gennemførelse af direkte aktioner i samme periode. Da de to særpro-grammer skal udmønte rammeprogrammet, er indholdet i dem mere specifikt,men indholdet i dem er i overensstemmelse med rammeprogrammet.Endelig fremsatte Kommissionen desuden den 7. marts dels forslag til regler forvirksomheders, forskningscentres og universiteters deltagelse i de indirekte akti-oner og dels forslag til formidling af forskningsresultater (2012-2013). Bortsetfra en vis forenkling er der tale om en fortsættelse af de nuværende regler.Kommissionen anfører, at hjemmelsgrundlaget for dette program er artikel 1, 2, 4og 7 i Euratomtraktaten.3. Formål og indhold
Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
5/5
Hovedformålet er at sikre, at den EU-finansierede forskning på disse områder vi-dereføres i yderligere to år på linje med de aktiviteter, der er blevet gennemført iperioden 2007-2011.Rammeprogrammet er som nævnt en del af en lovgivningspakke, som indeholderforslag til afgørelser om selve rammeprogrammet, to særprogrammer (for direkteog indirekte aktioner) og deltagelsesregler. Programmet dækker også konstrukti-onen af ITER (den internationale forsøgsreaktor vedr. fusion), det ledsagende(fusionsenergiforsknings-) program samt aktiviteter vedrørende fission og strå-lingsbeskyttelse, foruden Det Fælles Forskningscenters direkte aktioner vedrø-rende nuklear sikkerhed.Euratom-rammeprogrammet for 2012-2013 indeholder i det store hele de sammevidenskabelige, tekniske og strategiske mål og bruger de samme finansierings-mekanismer som det nuværende 7. Euratom-rammeprogram (2007-2011).De generelle målfor dette rammeprogram for årene 2012 og 2013 er således:På fusionsområdet at udvikle en teknologi for en sikker, bæredygtig ogmiljømæssigt forsvarlig og økonomisk levedygtig energikilde;På fissionsområdet (inkl. strålingsbeskyttelse) at fremme sikkerhedensamt ressource- og omkostningseffektiviteten inden for nuklear fission oganvendelser af stråling inden for industri og lægevidenskab og at fremmenuklear sikkerhed (nuklear sikkerhedskontrol, ikke-spredning, bekæm-pelse af ulovlig handel og nuklear eftersporing).Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
6/6
De vigtigste aktiviteter på fusionsområdetVirkeliggørelse af ITER: Fokus på forvaltning og styring af den interna-tionale såvel som den europæiske ITER-organisation. Levering af euro-pæiske komponenter til konstruktionen af ITER.FoU til forberedelse af ITER’s drift: Et målrettet fysik- og teknologipro-gram til at benytte fusionsforskningsprojektet JET (Joint European To-rus) og andre ITER-relevante anlæg med magnetisk indeslutning.
ITERDe oprindelige budgetbevillinger til forskning på det nukleare område i den fler-årlige finansielle ramme for 2009-2013 er utilstrækkelige på grund af markanthøjere udgifter til ITER-grundforskningsprojektet, jf. mandatet fra FEU givetforud for Rådsmøde den 12. juli 2010.Baggrunden for de øgede udgifter blev analyseret i Kommissionens meddelelse”Status og femtidsperspektiver for ITER projektet” (KOM(2010) 226).Rådet understregede den 12. juli 2010 sit engagement til ITER, anerkendte deøgede finansieringsbehov og fastsatte en række retningslinjer for omkostningsbe-grænsning og –styring, herunder ikke mindst at ITER designet fremover skal føl-ge budgettet og ikke omvendt. Rådet traf en beslutning om en øvre grænseværdipå 6,6 mia euro (2008-niveau) for det europæiske bidrag til konstruktionen afITER indtil 2020, hvor den grundlæggende maskine forventes at være klar, hvil-
ket har medført et forslag fra Kommissionen om ændring af den flerårige finan-sielle ramme med henblik på dækning af finansieringsbehovet til ITER-grundforskningsprojektet.Rådet gav desuden Kommissionen mandat til at støtte vedtagelsen af ITER-grundscenariet. Grundscenariet blev vedtaget på det ekstraordinære møde i ITER-rådet den 28. juli 2010. Euratoms støtte blev godkendt ad referendum, hvorforEuropa-Parlamentet og Rådet stadig skal godkende Kommissionens foreslåedeændringer.Det blev i forbindelse med forberedelsen af rådsmødet den 25.-26. november2010 konstateret, at merfinansieringsbehovet kunne reduceres fra 1,4 mia euro til1,3 mia euro, som primært skal gå til konstruktionen af bygningerne, herunder re-aktorbygningen. Dette merfinansieringsbehov på 750 mio. euro i 2012 og 550mio. euro i 2013 er indarbejdet i Kommissionens forslag.Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
De vigtigste aktiviteter på fissionsområdet (inkl. strålingsbeskyttelse)Deponering af radioaktivt affald i undergrunden: Forskning relateret tildyb geologisk deponering af brugt brændsel og langlivet radioaktivt af-fald. Støtte til udvikling af en fælles europæisk holdning til centralespørgsmål i forbindelse med håndtering og bortskaffelse af affald.Reaktorsystemer: Forskning med henblik på at underbygge en sikker, ef-fektiv og mere bæredygtig drift af alle relevante reaktorsystemer (herun-der brændselskredsløbsanlæg), som er i brug eller under udvikling i Eu-ropa, herunder affaldshåndteringsaspekter, som f.eks. separation og om-dannelse (transmutation) af langlivet affald til kortlivet i forbindelse medbrændstofkredsløbet.Strålingsbeskyttelse: Forskning med henblik på at kunne vurdere risikoenved lave strålingsdoser, medicinske anvendelser og håndtering af uheldfor at tilvejebringe det videnskabelige grundlag for et robust, retfærdigtog socialt acceptabelt beskyttelsessystem, som ikke i unødvendigt om-fang begrænser den nyttige og udbredte anvendelse af stråling på det me-dicinske område og i industrien.
Side
7/7
Derudover foreslås de nukleare aktiviteter påDet Fælles Forskningscenter(Joint Research Center – JRC)at fortsætte i 2012 og 2013. Det drejer sig pri-mært omHåndtering af radioaktivt affald og virkningen på miljøet.Nuklear sikkerhed (safety): Forskning i såvel eksisterende som nyebrændselskredsløb og i reaktorsikkerhed for nuværende reaktorer i EU ogreaktorsikkerhed for nye innovative reaktorsystemer.Nuklear sikring (security), herunder indsamling af miljøprøver og inte-grerede kontrolforanstaltninger (safeguards) samt forebyggelse af spred-ning af nukleart og radioaktivt materiale i forbindelse med ulovlig handelaf disse materialer, herunder nuklear eftersporing.
4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.
5. NærhedsprincippetI forhold til spørgsmålet om nærhedsprincippet anfører Kommissionen, at merværdienfor Euratoms inddragelse i nuklear forskning er tæt forbundet med grænseoverskri-dende virkning, stordriftsfordele og medvirken til løsning af markedssvigt. Med Eura-tomprojekter inden for fission, fusion og strålingsbeskyttelse kan der opnås den nød-vendige kritiske masse, samtidig med at den forretningsmæssige risiko mindskes, ogder dannes grobund for private investeringer. Euratom-aktioner har også central be-tydning for overførslen af nukleare færdigheder og viden på tværs af grænser ogfremmer derved topkvalitet inden for forskning og innovation ved at styrke færdighe-der, kvalitet og konkurrence i hele Europa og højne den menneskelige kapacitet gen-nem uddannelse, mobilitet og karrierer udvikling.Regeringen er enig i disse betragtninger, hvorfor regeringen finder, at nærhedsprin-cippet er overholdt.6. Gældende dansk retForslaget har ikke konsekvenser for dansk ret.7. KonsekvenserForslaget har ikke statsfinansielle konsekvenser udover indvirkningen på EU’sbudget. Forslaget medfører en udgift på EU’s budget på 2.327 mio. euro i 2012og 2013. Danmark betaler ca. 2 pct. af EU’s udgifter, svarende til en statslig ud-gift ved programmet på ca. 349 mio. kr. for de to år.8. HøringSagen har været behandlet i EU-specialudvalget for forskning på møde den 10.maj 2011.9. Generelle forventninger til andre landes holdningFor så vidt angår fusionsdelen vurderes det, at medlemsstaterne vil fastholde denlinje, der blev lagt i forbindelse med drøftelserne om ITER i sommeren 2010.Hvad angår fissionsdelen, er der generel opbakning til udkastet til afgørelse.Nogle lande, herunder Danmark, arbejder for et større fokus på bl.a. sikkerheds-aspektet og strålingsbeskyttelse, jf. regeringens foreløbige generelle holdning.10. Regeringens generelle holdningMed hensyn til fusionsforskningen støtter regeringen denne, herunder konstruktionenaf ITER, idet man fra dansk side arbejder for at finansieringen i 2012 og 2013 skerved et miks af finansieringsmuligheder, der i videst muligt omfang friholder danskeprioriteter, og at der samtidig sikres en effektiv omkostningskontrol og en realistisktidsplanlægning for projektet, jf. mandatet fra Folketingets Europaudvalg forud forRådsmødet den 12. juli 2010 og den 11. november 2010 (ECOFIN-budget).Hvad angår fissionsforskningen, er regeringen skeptisk overfor investeringer i nye re-aktorsystemer og mener generelt, at budgetmidlerne bør koncentreres om sikkerhedog affaldshåndtering i forbindelse med eksisterende reaktorer samt om strålingsbe-skyttelse.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgMinisteriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
8/8
Folketingets Europaudvalg har fået fremsendt et grundnotat om forslaget i april2011. I forbindelse med spørgsmålet om merfinansieringsbehovet for grund-forskningsprojektet ITER har udvalget fået forelagt denne sag tidligere, senestforud for Rådsmøde den 12. juli 2010, hvor mandatgivning fandt sted, forud forRådsmødet (ECOFIN-budget) den 11. november 2010 og i forbindelse med be-handlingen af rådsmødet den 25.-26. november 2010.
Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
9/9
Punkt 3:
Midtvejsevaluering af Eurostars-Vedtagelse af rådskonklusioner
1.ResuméDet fælles-europæiske Eurostars-program er blevet midtvejsevalueret af enuafhængig ekspertgruppe. Eurostars-programmet er etableret for at fremme mar-kedsorienteret tværnationalt forsknings- og udviklingssamarbejde blandt forsk-ningsintensive små og mellemstore virksomheder (SMV’er). Evalueringenshovedkonklusioner er, at der overordnet er tale om et velfungerende program,der bør videreføres i det kommende rammeprogram. Rådet hilsermidtvejsevalueringen velkommen.Det forventes, at der på konkurrenceevnerådsmødet 31. maj 2011 vil blivevedtaget rådskonklusioner vedrørende midtvejsevalueringen af Eurostars.2. BaggrundEurostars-programmet er et samarbejde mellem 33 europæiske lande, herunderalle EU’s medlemslande og seks associerede lande (Island, Israel, Kroatien, Nor-ge, Schweiz, Tyrkiet). Eurostars-programmet er etableret for at fremme markeds-orienteret tværnationalt forsknings- og udviklingssamarbejde blandt forsknings-intensive små og mellemstore virksomheder (SMV’er).Eurostars er et initiativ oprettet efter artikel 185 i Lissabontraktaten. Initiativeroprettet efter artikel 185 giver EU mulighed for at yde finansiel støtte til et pro-gram etableret af flere medlemslande.I 2008 afsatte Rådet for Teknologi og Innovation (RTI) 3,75 mio. kr. årligt tildansk deltagelse i Eurostars-programmet. Beløbet er efterfølgende blevet forhøjettil 22,5 mio. kr. årligt, hvilket svarer til, at RTI årligt kan støtte 12-15 projekterud af de omkring 60 ansøgninger med dansk deltagelse, der indsendes årligt.Samlet set ventes de nationale tilskudsbudgetter til Eurostars at ville udgøre mel-lem 2,6 og 3 mia. kr. for perioden 2008 til 2013. De nationale bevillinger er der-med blevet forøget med 400 til 750 mio. kr. EU’s rammeprogram for forskningog innovation vil i 2013 samlet have medfinansieret Eurostars med 750 mio. kr.som medfinansiering af medlemsstaternes andel svarende til lidt over 20 pct. afden nationale medfinansiering.Oven i de nationale budgetter vil de deltagende virksomheder medfinansiere lidtover 3,7 mia. kr. Det samlede offentlige og private budget for Eurostars for peri-oden 2008 til 2013 ventes derfor at være på over 7 mia. kr.3. Formål og indholdEvalueringenEvalueringens hovedkonklusioner er:Efterspørgslen efter programmet har oversteget de oprindelige forventninger.Ledelsen af programmet er forbedret over tid og tilfredsheden med organise-ringen er stigende.Den centrale evaluering kan betragtes som best practice i forhold til transparentog hurtig gennemførelse.Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
10/10
Der er stadig mulighed for at forbedre de nationale procedurer i forhold til atreducere administrationen for brugerne.Der er for stor forskel i deltagelsen imellem lande, og SMV’er uden internatio-nal erfaring bør også tiltrækkes til programmet.Der bør gives bedre tid til den centrale evalueringsprocedure af det uafhængigerating-panel, og der bør være en mere afbalanceret geografisk fordeling af tek-niske eksperter.Der bør bruges flere midler på synlighed parallelt med, at der skal sikres fleremidler til at finansiere en eventuel stigning i antallet af ansøgninger.Eurostars skal forsætte med at være organiseret gennem en ”virtual commonpot” (de deltagende medlemslande finansierer ansøgere fra deres egne lande),men anbefaler samtidigt, at Eurostars eksperimenterer med at bruge 10 pct. afmidlerne på en “real common pot” (alle midler går i en central pulje, der bliverfordelt til de bedst evaluerede projekter) eller andre alternative løsninger. Her-med skal det sikres, at de højtrangerede projekter, der risikerer ikke at blive fi-nansieret på grund af manglende national finansiering, alligevel finansieres.Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Udkast til rådskonklusionerI udkastet til konklusioner hilser Rådet evalueringen velkommen, og på dette grundlagfremsættes der i udkastet til rådskonklusioner følgende betragtninger.Rådet tilslutter sig evalueringspanelets konklusion om, at Eurostars påmeget kort tid har udviklet sig til at være et meget attraktivt program,samt at antallet af kvalificerede projekter har oversteget de oprindeligeforventninger og det oprindelige budget.Trods de mange ansøgninger er Rådet enig med evalueringspanelet i, atder fortsat er et stort potentiale for at udbrede Eurostars-programmet til ihøjere grad også at omfatte forsknings- og udviklingsintensive SMV’er,der ikke tidligere har deltaget i internationale programmer.Rådet anerkender de bestræbelser, flere Eurostars-medlemslande (herun-der også Danmark) har gjort for at øge deres øremærkede nationale bud-getter for at kunne finansiere flere kvalificerede projekter. Men Rådet ertrods disse bestræbelser enig med evalueringspanelet i, at Eurostars-landene og Kommissionen bør arbejde på at øge bevillingen til Eurostarsyderligere, samt at øge Kommissionens bidrag yderligere, så flest muligtkvalificerede projekter kan støttes og igangsættes.Rådet er endvidere enig med evalueringspanelet i, at systemet med denvirtuelle common pot ser ud til at være en relativ god løsning, som Euro-stars programmet fortsat skal anvende. Rådet har dog også noteret sigevalueringspanelets anbefaling om et alternativt system, hvor 10 pct. afdet samlede øremærkede beløb betales til en ”real common pot” eller an-dre alternative løsninger, således at der kan sikres, at højt evaluerede pro-jekter kan igangsættes med tilskud, selvom den nationale medfinansie-ring måske er opbrugt. Rådet understreger dog, at et sådan initiativ ikkemå betyde, at de deltagende lande fortsat skal arbejde for at forøge deresnationale medfinansiering. Rådet anbefaler derfor, at det bør undersøges,om der kan findes andre alternative modeller, der kan sikre en tilstrække-lig medfinansiering.Rådet har noteret sig, at evalueringspanelet i flere tilfælde har konstate-ret, at ikke alle lande har implementeret det fulde Eurostars-regelsæt,
Side
11/11
bl.a. i relation til finansieringsregler. Rådet kan derfor tilslutte sig det ar-bejde der udføres af Eurostars ”Best Practice Working Group”.Rådet har med tilfredshed noteret sig evalueringspanelets konstatering af,at Eurostars-sekretariatet på meget kort tid har formået at etablere eneffektiv og økonomisk administration af Eurostars-programmet.Rådet har endvideret noteret sig anbefalingen om at øge antallet aftekniske evalueringseksperter, herunder at sikre, at eksperternerepræsenterer forskellige faglige og geografiske områder.Rådet er helt enig i, at forenkling af administrationen af Eurostars erafgørende for dens succes.Til sidst udtrykker Rådet tilfredshed med evalueringspanelets anbefalingaf, at Eurostars-programmet skal fortsættes efter 2013, og Rådet vil over-veje Eurostars fortsættelse inden for rammerne af det kommende fællesstrategiske rammeprogram for forskning og innovation.Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres.5. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.6. Gældende dansk retIkke relevant.7. KonsekvenserRådskonklusionerne har i sig selv ikke statsfinansielle eller samfundsøkonomiskekonsekvenser. Evt. opfølgning på rådskonklusionerne i form af konkrete forslag omændringer i Eurostars-bevillinger via EU’s budget kan medføre sådanne konsekven-ser. Omfanget heraf kan ikke vurderes på nuværende tidspunkt.
Side
12/12
8. HøringSagen behandles på møde i EU-Specialudvalget for Forskning.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerDet forventes, at alle lande kan støtte udkastet til rådskonklusioner.10. Regeringens generelle holdningDanmark deltager aktivt i Eurostars og betragter fortsat fokus på SMV’er som etcentralt fokusområde i det nuværende og kommende rammeprogram for forsk-ning og innovation.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Punkt 4:
Midtvejsevaluering af AAL- Vedtagelse af rådskonklusioner
1.ResuméDet fælles-europæiske AAL-program er blevet midtvejsevalueret af en uafhængigekspertgruppe. AAL-programmet (Ambient Assisted Living) er et forsøg på atetablere et europæisk program til finansiering af forsknings- og innovationspro-jekter, der gennem brug af nye it-produkter og serviceydelser vil forbedre livs-kvaliteten for ældre borgere. Evalueringens hovedkonklusioner er, at deroverordnet er tale om et velfungerende program med stor opbakning fradeltagerlandene. Rådet hilser midtvejsevalueringen velkommen.Det forventes, at der på konkurrenceevnerådsmødet den 31. maj 2011 vil blivevedtaget rådskonklusioner vedrørende midtvejsevalueringen af AAL.2. BaggrundAAL-programmet er et samarbejde mellem en række EU-medlemslande og treassocierede lande. Initiativet søger gennem intelligent brug af digital teknologi atafhjælpe en række af de demografiske udfordringer, der opstår i forbindelse med,at der med de store årganges tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet bliver færre er-hvervsaktive til at sørge for den ældre generation og samfundet generelt.AAL er et initiativ oprettet efter artikel 185 i Lissabontraktaten. Initiativer opret-tet efter artikel 185 giver EU mulighed for at yde finansiel støtte til et programetableret af flere medlemslandeDet er Rådet for Teknologi og Innovation, der finansierer det danske bidrag tilprogrammet. Det danske bidrag er på 3,75 mio. kr. årligt i årene 2008-2013 sva-rende til i alt 22,5 mio. kr. De nationale bidrag og bidraget fra Kommissionenforventes i alt at nå op på 350 mio. euro i perioden 2008-2013.16. december 2010 offentliggjorde Kommissionen sit svar på midtvejsevaluerin-gens anbefalinger. Kommissionen erklærer sig i sit svar overordnet enig i de an-befalinger, der er fremsat i evalueringen.3. Formål og indholdEvalueringenFormålet med evalueringen er at vurdere kvaliteten og effektiviteten af aktiviteter-ne inden for de AAL. Evalueringen blev iværksat i 2010 og blev offentliggjortdecember 2010. Den blev udarbejdet af en ekspertgruppe nedsat af Kommissio-nen. Ekspertgruppen kommer med en række anbefalinger i sin rapport.Evalueringspanelets væsentligste anbefalinger er:Der skal fokuseres mere på, at projekterne resulterer i produkter og ser-viceydelser med et reelt markedspotentiale. Det skal bl.a. ske ved størreinddragelse af de egentlige brugere og ved generelt at prioritere projekter,der vurderes inden for en kort tidshorisont at kunne resultere i kommercia-liserbare løsninger.Der bør kunne ydes tilskud til alle typer af relevante deltagere i projekterne– fx kan nogle lande ikke støtte universiteter, og de danske regler udeluk-ker støtte til store virksomheder.Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
13/13
Deltagerlandene bør stræbe efter mere ensartede retningslinjer, fx medhensyn til støtteprocenter, støtteværdige deltagere (jf. ovenfor), betalings-kadencer, rapporteringskrav mv.Der er behov for en styrkelse af AAL-sekretariatet, så det kan løfte de på-lagte opgaver, både af strategisk og af mere praktisk karakter.Der skal større fokus på at koordinere AAL-programmet med andre pro-grammer inden for samme område. Det drejer sig både om nationale, regi-onale og relevante EU-programmer, fx regionalfondsmidler og midler fraSocialfonden.
Udkastet til rådskonklusionerI udkastet til konklusioner hilser Rådet evalueringen velkommen, og på dette grundlagfremsættes der i udkastet til rådskonklusioner følgende betragtninger:Tilfredshed med, at programmet er kommet godt fra start og allerede efterkun to år ser ud til at nå de forudsatte mål.Har bemærket, at der bør/skal prioriteres projekter, der inddrager hele in-novationskæden (bl.a. brugere), og der er behov for en styrkelse af pro-grammets administration for på længere sigt at udnytte programmets fuldepotentiale.Opfordrer deltagerlandene til at inddrage alle relevante deltagere, når derfastsættes regler for national støtte.Er enig i, at der er behov for at styrke udnyttelsen af de støttede projektersresultater, bl.a. ved at sikre et åbent europæisk marked for IKT-produkterog serviceydelser og ved at stille krav om, at der allerede på ansøgnings-tidspunktet foreligger forretningsplaner og planer for inddragelse af allerelevante interessenter, herunder slutbrugerne.Opfordrer deltagerlandene og Kommissionen til at arbejde mod større ens-artethed mellem deltagernes nationale tilskudsregler mv.Opfordrer til at lade sig inspirere af andre artikel 185-programmer (tidlige-re 169) med hensyn til at etablere en effektiv administration, idet derblandt deltagerlandene generelt er en holdning om at begrænse udgifternetil programmets administration.Er enig i behovet for større samspil og koordinering med nationale, regio-nale og EU-programmer med relation til AAL-programmet.Har noteret sig deltagerlandenes interesse for en fortsættelse af aktiviteterinden for AAL-området.
Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
14/14
4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentets skal ikke høres.5. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.6. Gældende dansk retSagen har ikke konsekvenser for gældende dansk ret.7. KonsekvenserRådskonklusionerne har i sig selv ikke statsfinansielle eller samfundsøkonomiskekonsekvenser.
8. HøringSagen har været behandlet på møde i EU specialudvalget for forskning den 10.maj 2011.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerDet forventes, at alle lande kan støtte udkastet til rådskonklusioner.10. Regeringens generelle holdningRegeringen støtter generelt formålet med AAL og særligt et større fokus på inno-vationsaspektet i EU’s rammeprogram for forskning og innovation, hvilket er ifokus i AAL. Regeringen støtter herunder arbejdet med en effektivisering af ad-ministrationen af AAL.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
15/15
Punkt 5:-1. Resumé
Det europæiske forskningsrumKOM-dokument foreligger ikkeVedtagelse af rådskonklusioner
Som led i opfølgningen på EU2020 strategien og flagskibsinitiativet Innovation iEU er der sat yderligere fokus på styring og organisering af det europæiskeforskningsrum (European Research Area – ERA) . Som led i målsætningen omrealisering af det europæiske forskningsrum i 2014 vil Kommissionen medio2012 fremsætte forslag om eventuelle yderligere initiativer. Formandskabetsrådskonklusioner er affødt af en evaluering af arbejdet i ERA-grupperne, og un-derstreger bl.a. betydningen at en tæt koordinering med Kommissionen.Rådskonklusionerne forventes at skulle vedtages på konkurrenceevnerådsmødetden 30.-31. maj 2010.2. BaggrundSom led i opfølgningen på EU2020-strategien og flagskibsinitiativet Innovation iEU er der sat yderligere fokus på styring og organisering af det europæiskeforskningsrum. Indsatsen for etablering af et reelt europæisk forskningsrum aktu-aliseres af målsætningen i Innovation i EU om, at ERA skal være realiseret indenudgangen af 2014. Kommissionen har iværksat et arbejde med henblik på at præ-sentere et forslag medio 2012.Der er pt. nedsat tre ERA-grupper, som arbejder med fremdrift inden for hen-holdsvis videnoverførsel (Knowledge Transfer Group - KT), internationalt sam-arbejde (Strategic Forum on international cooperation) samt fælles programlæg-ning (Groupe de Programmation Conjointe – GPC). Derudover er der nedsat enarbejdsgruppe, der fokuserer på forskermobilitet og karriereveje (Steering Groupon human ressources and mobility – SHRM). Arbejdet og erfaringerne i dissegrupper er centralt i forhold til fremsættelse af eventuelle forslag med henblik påendelig realisering af ERA.European Research Area Committee (ERAC) har i sit arbejde med fremdriften afERA gennemført en analyse af arbejdet i de fire ERA-grupper. Udkastet tilrådskonklusioner bygger på dette arbejde, herunder den rolle som de fire arbejds-grupper skal spille fremadrettet.3. Formål og indholdDet ungarnske EU-formandskab har som opfølgning på ERACs undersøgelse afERA-grupperne fremlagt udkast til rådskonklusioner. I den forbindelse opfordresKommissionen og medlemslandene til fortsat at styrke fremdriften af ERA, sær-ligt indenfor følgende områder:---Arbejdet med færdiggørelsen af ERA skal resultere i en ny fælles strate-gisk tilgang og partnerskabStyregruppen for mobilitet og karrieremuligheder skal omdannes til enegentlig ERA-gruppe, så der bliver fire ERA-grupper.De fire ERA-grupper skal bidrage konstruktivt til arbejdet med realise-ring af ERA.
Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
16/16
-
Kommissionen inviteres til at give ERA-grupperne med information medhenblik på, at disse kan bidrage konstruktivt til arbejdet.
4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres.5. NærhedsprincippetIkke relevant.6. Gældende dansk retRådskonklusionerne har ikke konsekvenser for dansk ret.7. KonsekvenserRådskonklusionerne har ikke konsekvenser for lovgivningen, statsfinanserne,samfundsøkonomien eller administrationen for erhvervslivet.8. HøringSagen har været behandlet på møde i EU-Specialudvalget for Forskning den 10.maj 2011.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerDer er generel opbakning til formandskabets udkast til rådskonklusioner.10. Regeringens generelle holdningRegeringen støtter den fortsatte udvikling af det europæiske forskningsrum(ERA), herunder en effektiv styring og organisering.Skal Europa blive et førende vidensamfund og indfri målsætningerne i den nyeEU 2020 strategi og flagskibsinitiativet Innovation i EU er det vigtigt, at der sik-res effektive og anvendelige rammer og instrumenter for globalt konkurrencedyg-tig forskning, udvikling og innovation.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
17/17