Udvalget for Videnskab og Teknologi 2010-11 (1. samling)
UVT Alm.del Bilag 171
Offentligt
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling
RetsudvalgetFolketingetChristiansborg1240 København K
4. maj 2011
./.
Til udvalgets orientering fremsendes hermed mit talepapir fra Videnskabsudval-gets og Retsudvalgets høring om censur/rettighedshåndhævelse på internettetonsdag den 6. april 2011.
Ministeriet for VidenskabTeknologi og UdviklingBredgade 431260 København KTelefonTelefaxE-post3392 97003332 3501[email protected]www.vtu.dk1680 5408
Med venlig hilsen
NetstedCVR-nr.
Charlotte Sahl-Madsen
Sagsnr.Dok nr.Side
11-10100218472791/1
DET TALTE ORD GÆLDERIndledning: Vi skal bevare internettets frie og åbne karakterI forrige uge udkom rapporten ”Danmark online” udarbejdet af Boston Consul-ting Group for Google.I rapporten estimeres internetøkonomien til at bidrage med 96 mia. kr. eller hele5,8 procent af det danske bruttonationalprodukt. Og dette tal er kraftigt voksende.Internettets særlige frie og åbne natur har gjort det til en unik platform for inno-vation, vækst og velfærd.Men hvor internettet giver os en lang række nye muligheder, åbner det samtidigfor, at man lettere kan omgå den lovgivning, som skal beskytte de danskeborgere.Ministeriet for Videnskab
Forholdet mellem internettets grænseoverskridende karakter på den ene side oghåndhævelsen af dansk lovgivning på den anden – giver en række udfordringer,som vi er nødt til at adressere.Overordnet skal personer, der bruger internettet til lovlige formål, kunne færdesfrit og uhindret på nettet.Men det skal også være muligt at gribe ind over for dem, der bryder loven.Det mest udbredte værktøj til at hindre adgang til hjemmesider med ulovligt ind-hold er internetblokeringer – mere præcist de såkaldte DNS-blokeringer.DNS-blokeringer bruges eksempelvis i dag til at blokere for hjemmesider, der in-deholder børneporno.Der kan blandt andet også blokeres for hjemmesider, der udbyder ulovlige spil iDanmark uden at have licens efter spilleloven.Teknisk set er det de danske internetudbydere, der etablerer internetblokeringer-ne.Én af mine vigtigste opgaver som minister for it og innovation er at værne om in-ternettet som katalysator for den danske vækstøkonomi.Det er derfor vigtigt for mig at bevare internettets frie og åbne karakter og sikre,at internetudbyderne ikke pålægges unødige og hæmmende byrder.Samtidig skal man ikke forvente, at DNS-blokeringer sætter en effektiv stopperfor problemerne.Det kræver blot en Google-søgning på ”open DNS” for at finde en meget enkelvejledning, der viser, hvordan DNS-blokeringer omgås.Og danskerne har høje it-kompetencer. Mange vil derfor kunne omgå en DNS-blokering – hvis de vil.
Teknologi og Udvikling
Side
2/2
Også derfor er vi nødt til også at se på alternative løsninger.I den forbindelse vil jeg i dag fremhæve tre principper, som jeg mener, bør gældefor fremtidige initiativer, der skal imødegå ulovligheder på internettet.1. Styrke det internationale samarbejdeFor det førsteskal vi styrke det internationale samarbejde.Der er ingen tvivl om, at den bedste måde - men måske også vanskeligste - er, atstoppe udbuddet af ulovligt indhold på internettet, ved at gå direkte til kilden.At få lukket serverne, fjernet indholdet og straffet bagmændene.Sådanne løsninger kræver et koordineret internationalt samarbejde, da brugerne,serverne og bagmændene kan operere fra forskellige lande.Her kan Danmark gå forrest og gøre en forskel.Side3/3
Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Danmark støtter aktivt EU’s nye strategi for digitalisering af Europa, EuropasDigitale Dagsorden, hvor der er fokus på at gøre det nemmere at få lovlig adgangtil digitalt indhold på tværs af grænserne.Når Danmark sætter sig i formandsstolen for EU i 2012 vil der helt konkret væreen række retsakter af betydning for adgang til indhold på dagsordenen. For ek-sempel den kommende revision af direktivet om elektroniske signaturer, reglerom adgang til offentlige data og et kommende direktiv om kollektiv rettigheds-forvaltning.Her vil vi også fremover arbejde for, at problemerne adresseres i EU-regi, såmedlemslandene får lettere ved at arbejde sammen om lovlige modeller for ad-gang til indhold samt for at bekæmpe kriminalitet på nettet.Og vi skal arbejde for yderligere koordinering og samarbejde i Internet Gover-nance Forum, som er dét sted, hvor hele verden mødes for at tale om mulighederog udfordringer på internettet.Her har vi, særligt når vi slår kræfterne sammen med de øvrige EU-lande, en mu-lighed for også at påvirke lande, der ser anderledes på internettets muligheder.2. Vi skal tage fat om nældens rodFor det andetskal vi tænke og arbejde langsigtet med løsninger, der tager fat omnældens rod.Derfor skylder vi at give de løsninger, der tager fat om de helt grundlæggendeudfordringer, højeste prioritet.Vi kan ikke komme udenom, at internetblokeringer er mest relevante, når andreløsninger ikke slår til, eksempelvis på piratkopieringsområdet.
Så det er vigtigt, at vi bekæmper piratkopiering ved at gøre det lettere for bruger-ne at få adgang til lovlige alternativer til pirathjemmesiderne.Her kan nye muligheder for salg og distribution af digitalt indhold være attraktivelovlige alternativer til piratkopiering.For eksempel viser tjenesterne TDC Play, Wimp fra Telenor og Spotify, at krea-tiviteten er til stede i markedet.På længere sigt er oplysning af borgerne et vigtigt element i begrænsningen afulovligheder på nettet.I den forbindelse ser vi frem til EU-kommissionens kommende sammenskrivningaf forbrugernes rettigheder online, som vi håber at se under det danske formands-skab.3. Bekæmpelsesmetoder skal nøje overvejesFor det tredjeskal vi som lovgivere i hver eneste konkrete sag nøje overvejehvilke værktøjer, der skal bruges for at imødegå de konkrete problemer.Der skal tages praktiske hensyn, og der skal være en beskyttelse af de principielleog retlige hensyn.En DNS-blokering er et indgreb i det frie og åbne internet.Men en DNS-blokering kan i visse situationer vise sig at være det mest egnedeeller endda det eneste brugbare værktøj.It-sikkerhedskomiteen ser aktuelt på DNS-blokeringer som muligt redskab til be-grænsning af skadelig software og økonomisk kriminalitet. Emnet vil optage envæsentlig del af komiteens dagsorden i 2011.Internetudbyderne er i sagens natur dem, der har den mest umiddelbare mulighedfor at foretage en DNS-blokering af en hjemmeside, da det er dem, der formidlerbrugernes kontakt til internettet.Vi skal samtidig holde for øje, at internetudbyderne ikke skal fungere som politipå nettet – men vi har sammen en opgave med at sikre, at internettet ikke bliveret frirum for ulovligheder.Vi skal også huske på, at ulovligheder på internettet er næsten lige så forskellig-artede som i den fysiske verden.Der er ikke ét værktøj, der kan løse samtlige problemer.De udfordringer, vi står overfor, har ikke en simpel løsning, og der er ikke etnemt svar.Jeg er fuldt ud klar over, at der er rigtig mange hensyn, der skal balanceres.Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
4/4
Folketinget har som den lovgivende magt et centralt ansvar for at denne balancesikres – særligt når det kommer til regler, der indeholder ”nye” værktøjer, der kanhave vidtgående konsekvenser.Folketinget skal fra sag til sag iagttage, at de pligter, værdier, friheder og rettig-heder, som det danske samfund bygger på, er sikret, når der vedtages love, dereksempelvis vedrører blokering af adgangen til hjemmesider.Herunder ikke mindst tage hensyn til, at internettet er fundament for ny vækst,som vi skal passe på ikke begrænse, når vi forfølger andre hensyn.Det er ikke nogen let balancegang.Derfor er dagens debat så vigtig.
Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
5/5