Udvalget for Videnskab og Teknologi 2010-11 (1. samling)
UVT Alm.del Bilag 16
Offentligt
902937_0001.png
902937_0002.png
902937_0003.png
902937_0004.png
902937_0005.png
902937_0006.png
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling
Udvalget for Videnskab og TeknologiFolketingetChristiansborg1240 København K
Til udvalgets orientering fremsendes hermed mit talepapir fra samrådet i Viden-skabsudvalget tirsdag den 12. oktober 2010 vedr. NemID.
15. oktober 2010
Ministeriet for VidenskabTeknologi og UdviklingBredgade 43
Med venlig hilsen
1260 København KTelefonTelefax3392 97003332 3501[email protected]www.vtu.dk1680 5408
Charlotte Sahl-Madsen
E-postNetstedCVR-nr.
Sagsnr.Dok nr.Side
10-07668915575371/1

Samråd (åbent) i Folketingets Udvalg for Videnskab og Teknologi tirsdag

den 12. oktober 2010 vedr. NemID – UVT – alm. del – spørgsmål F og G.

DET TALTE ORD GÆLDER

Spørgsmål F:

Der ønskes en redegørelse af processen vedr. indførelsen af NemID for så vidtangår, om der har været gennemført egentlige pilotprojekter i.f.m. projektets til-blivelse, der har taget højde for de vanskeligheder som it-svage personer, bl.a.forskellige handicapgrupper og ældre personer, skal forholde sig til med indførel-sen af NemID?

Svar:

Videnskabsministeriets arbejdsprogram for digitale veje til vækst sætter en frem-adrettet dagsorden for digitaliseringen af Danmark.Informations- og kommunikationsteknologi får stigende betydning for Danmarksmuligheder for at begå sig globalt, og arbejdsprogrammet fokuserer på at omsæt-te viden på det digitale område til initiativer, der kan forbedre Danmarks konkur-renceevne.Som det fremgår af arbejdsprogrammet, er tilgængelighed for eksempelvis handi-cappede og ældre et vigtigt indsatsområde for at nå regeringens målsætning omfuld digital kommunikation mellem borgerne og den offentlige sektor.Denne målsætning har naturligvis også været lagt til grund for udviklingen afNemID.NemID blev etableret med det formål at skabe en sikker, fælles digital indgang tilblandt andet de offentlige hjemmesider og til banker. Dette er blandt andet opnåetved at indføre et nøglekort med engangskoder. Det vil af nogle brugere kunne op-leves som mere besværligt i forhold den tidligere digitale signatur og net-bankløsninger. Omvendt er nøglekortet en enkel måde at forøge sikkerheden på,og sikkerheden vil vi altså under ingen omstændigheder gå på kompromis med.NemID har også haft som målsætning at øge brugervenligheden og fleksibilite-ten. Det er opnået ved, at NemID ikke skal installeres på borgerens computer.Dette giver endvidere mulighed for, at borgeren nemt kan anvende NemID fraandre computere end sin egen.Der spørges til processen vedr. indførelsen af NemID for så vidt angår, om derhar været gennemført egentlige pilotprojekter.Der har under udviklingen af NemID været gennemført flere afprøvninger af løs-ningens brugervenlighed for mange forskellige målgrupper, herunder ældre, blin-de og brugere med svage it-kompetencer.En bruger med IKT-niveau under middel udtalte på baggrund af brugertests til-bage i april 2010, og jeg citerer: ”Jeg synes, det er nemt i forhold til, hvad jeghavde regnet med. Jeg tror faktisk, at selv sådan nogle som mig kan finde ud afdet. Jeg kan næsten ikke komme til at kvaje mig.” Citat slut.Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
2/2
Samtidig er der i samarbejde med Dansk Blindesamfund udviklet og testet speci-elle alternativer til nøglekortet rettet mod blinde og svagtseende – det store nøg-lekort med magnaprint og Voice Response-løsningen, hvor brugeren bliver ringetop på telefonen og får læst en nøgle på seks cifre højt. Disse alternativer er ogsåanvendelige for andre handicapgrupper.Endvidere har både en gruppe ældre fra en datastue på Nørrebro og Dansk Blin-desamfund evalueret løsningen umiddelbart inden idriftsættelsen den 1. juli 2010.De ældre på datastuen meldte meget positivt tilbage, og de deltagende gav udtrykfor, at de havde nemt ved at forstå og anvende nøglekortet.Jeg ønsker imidlertid, at løsningen skal være så imødekommende som muligt, såderfor evalueres løsningen løbende.IT- og Telestyrelsen har for eksempel netop afholdt et møde med repræsentanterfor Dansk Blindesamfund den 11. oktober 2010. Dansk Blindesamfund har fore-slået yderligere vejledning til de blinde brugere, og det blev aftalt, at der nu udar-bejdes en særlig vejledning til blinde brugere. Dansk Blindesamfund udtryktestor tilfredshed med dialogen og den imødekommenhed, der er i forhold til for-bedrende tiltag for blinde.Danske Handicaporganisationer har på et møde med mig den 19. august 2010fremført, at NemID byder på nogle nye udfordringer i forhold til den tidligere di-gitale signatur og de fleste eksisterende netbankløsninger.IT- og Telestyrelsen har i forlængelse heraf indledt en meget konstruktiv dialogmed Danske Handicaporganisationer, og det er aftalt, at Danske Handicaporgani-sationer afprøver den eksisterende Voice Response-løsning, som Danske Handi-caporganisationer ikke har været tilstrækkeligt bekendt med.Desuden var Danske Handicaporganisationer meget po-sitive over for én af deplanlagte fremtidige løsninger, der baseres på en elektronisk enhed, som indsæt-tes i computeren. Løsningen vil bl.a. hjælpe de bevægelses-hæmmede handicap-pede, der har svært ved at taste tal og bogstaver, når de skal logge på offentligehjem-mesider.Brugergrænsefladen vil blive den samme, som den der kendes fra den nuværendedigitale signatur, idet der kun indtastes et kodeord. IT- og Telestyrelsen arbejdernu på at få DanID til at fremrykke lanceringen af denne løsning.Som jeg redegjorde for på samrådet den 7. oktober, har IT- og Telestyrelsensammen med finanssektoren og DanID desuden allerede nedsat en taskforce, somhurtigst muligt igen vil gennemgå de henvendelser, der er omkring modtaget kri-tik af og spørgsmål til NemID for at se, om der er inspiration til forbedringer.Jeg mener således, at NemID med hensyn til tilgængelighed er kommet godt frastart, og vi har stort fokus på it-svage og handicappedes muligheder for at anven-de NemID.
Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
3/3

Spørgsmål G:

Vil regeringen afsætte penge til at gennemføre forskellige initiativer, der kan væ-re med til at vejlede de it-svage borgere i brugen af NemID således, at disse ikkebliver efterladt på et sidespor, hvor de sat uden for det almindelige samfundslivog uden kontakt med de offentlige myndigheder?

Svar:

Jeg vil altså meget gerne slå fast, at vi gør alt, hvad vi kan for at ingen it-svageborgere lades i stikken, heller ikke i forhold til NemID. Med den øgede digitalise-ring i den offentlige sektor har vi netop fokus på denne problemstilling.Det er en betingelse for at få gevinster ved at digitalisere, at borgerne kan findeud af og føler sig trygge ved at anvende de digitale løsninger. Borgere, der harbehovet, vil altid kunne få hjælp til de ydelser, de har ret til, f.eks. ved at få per-sonlig betjening i et borgerservicecenter.Og som vi alle ved, benyttes der allerede i dag mange ressourcer i uddannelses-systemet på at opkvalificere befolkningen med og i it. Og selvom det er uden formit ressort, så vil jeg nævne, at Undervisningsministeriet arbejder intensivt med”IT i Folkeskolen”, hvor It og medier er en integreret del af folkeskolens fag, ogkravene til elevernes it- og mediekompetencer indgår i målbeskrivelserne for fa-gene.Vi har i Videnskabsministeriet en omfattende indsats i forhold til at styrke bor-gernes it-færdigheder, og den er blevet styrket med initiativerne i mit arbejdspro-gram Digitale Veje til Vækst. Det vil jeg vende tilbage til.NemID er som nævnt udviklet med øget brugervenlighed som ét af målene, ogdet er opnået blandt andet ved at undgå, at NemID skal installeres på borgerensegen computer.I forhold til it-svage og ældre har det den positive effekt, at borgerne ikke erknyttet til egen pc, men kan få hjælp til at bestille og anvende NemID, uansethvor borgerne er. Det kan være på ældrecentrene, i borgerservicecentret, på bib-lioteket eller hos venner og familie. At få den nødvendige hjælp kan være det af-gørende springbræt til at komme i gang med digital selvbetjening.Der er iværksat adskillige initiativer, der skal hjælpe de it-svage borgere i brugenaf NemID.For det første er der udarbejdet e-læringsfilm om NemID. Disse er distribueret tillandets folkebiblioteker med henblik på, at bibliotekerne gør dem tilgængeligevia deres hjemmesider.Filmene er også distribueret via Lær mere om it-netværket, der blandt andre om-fatter Ældre Sagen, Ældremobiliseringen, folkeoplysningsforbund, bibliotekermed videre. Via dette netværk udbydes også gratis kurser i NemID over hele lan-det via biblioteker og ældreorganisationernes datacentre, hvorfra der også distri-bueres USB-armbånd med NemID-vejledning.Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
4/4
Samtidigt gøres filmene i øjeblikket tilgængelige på Youtube med henblik på, atde nemt kan lægges ud på kommunale hjemmesider og borgerportalen Borger.dk.E-læringsfilmene er samtidigt ved at blive oversat til tegnsprog, så døve og høre-hæmmede tegnsprogsbrugere også tilbydes film med vejledning i brugen af Ne-mID.Derudover tilbyder DanID, der er leverandøren bag NemID, en hotline og yderli-gere e-læring, og borgerne kan desuden få hjælp ved at ringe 1881 til Borger.dk’skontaktcenter.Og endelig er vi i en god dialog med både Danske Handicaporganisationer ogÆldresagen om at informere og lytte til erfaringer.Jeg kan i øvrigt oplyse, at det offentlige i denne uge gennemfører den årlige Net-sikker.nu! kampagne, som blandt andet vil adressere borgerens anvendelse afNemID. Netsikker nu!’s gratis magasin har således mange informationer om Ne-mID: hvad NemID er, hvordan borgerne kan bestille NemID, og hvordan NemIDbruges til at logge på og skrive under på nettet.Der er, som nævnt indledningsvis, i mit arbejdsprogram Digitale Veje til Vækstigangsat en bred vifte af initiativer, der også sigter mod at løfte de it-svages it-færdigheder generelt.Der arbejdes intenst med at styrke det landsdækkende Lær mere om it-netværk,som når ud til rigtig mange danskere. Det er et unikt netværk, hvor alle folkebib-lioteker, borgerservicecentre, ældreorganisationer, folkeoplysningsforbund, part-nere fra arbejdsmarkedet og andre relevante organisationer arbejder sammen omundervisningsmateriale, kursusaktiviteter mv. på it-færdighedsområdet. Jeg vilbenytte enhver lejlighed til at fremhæve dette netværk, for de gør virkelig en storindsats for at fremme it-færdigheder.I forhold til den ældre del af befolkningen har vi netop gennemført en undersø-gelse af initiativer i andre EU-lande og Norge med henblik på at få inspiration tilat etablere nye initiativer i Danmark. Det er vi nu i dialog med ældreorganisatio-nerne om.Og i forhold til medarbejderne i de små og mellemstore virksomheder udviklesder fx nu i samarbejde med Økonomi- og Erhvervsministeriet en række e-læringsforløb for at hjælpe virksomhederne på vej med at bruge selvbetjenings-løsningerne på virksomhedsportalen Virk.dk.Samtlige initiativer fremgår af mit arbejdsprogram Digitale veje til Vækst.Regeringen har således allerede investeret betydeligt i at hjælpe de it-svage i for-hold til NemID. Midlerne kommer dels fra NemID-projektet, dels fra de 36 mio.kr., som over UMTS-midlerne er afsat til Videnskabsministeriets indsats på it-færdighedsområdet over en treårig periode.Det har været hensigten med NemID at komme bredt ud til den danske befolk-ning og opfordre til, at de digitale selvbetjeningsmuligheder tages i brug. Og
Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
5/5
selvfølgelig har det også været målsætningen at skabe mulighed for, at flere æl-dre tager springet om bord på den digitale vogn.Med NemID er det reelt en mulighed, som samtidig understøttes med flere storeoffentlige kampagner i dette efterår: den fællesoffentlige eDag3 kampagne medsigte på at give borgerne en væsentligt mere effektiv og fleksibel service på in-ternettet og som sagt netsikker nu!-kampagnen.Jeg ser frem til, at de store kampagner vil øge digitaliseringen af Danmark medøget vækst, velstand og velfærd til følge. Og bestemt med fokus på, at vi ikke ef-terlader nogen på et sidespor.
Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
6/6