Udvalget for Videnskab og Teknologi 2010-11 (1. samling)
UVT Alm.del Bilag 147
Offentligt
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling
Folketingets Europaudvalg
Kopi:Folketingets Udvalg for Videnskab og Teknologi
Hermed fremsendes til orientering to grundnotater til Folketingets Europaudvalgvedrørende:1) Forslag til Rådets forordning (Euratom) om regler for virksomheders,forskningscentres og universiteters deltagelse i indirekte aktioner under DetEuropæiske Atomenergifællesskabs rammeprogam og for formidling afforskningsresultater (2012-2013).2) Forslag til Rådets afgørelse om Det Europæiske Atomenergifællesskabsrammeprogam for forskning og uddannelse på det nukleare område (2012-2013).
12. april 2011
Ministeriet for VidenskabTeknologi og UdviklingBredgade 431260 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.vtu.dk1680 5408
Dok nr.Side
18066481/1
Med venlig hilsen
Charlotte Sahl-Madsen
Grundnotat
Modtagere:Folketingets Europaudvalg
Kopi:Folketingets Udvalg for Videnskab og Teknologi
Forslag til Rådets forordning (Euratom) om regler for virksomheders,forskningscentres og universiteters deltagelse i indirekte aktionerunder Det Europæiske Atomenergifællesskabs rammeprogam og forformidling af forskningsresultater (2012-2013).
12. april 2011
Ministeriet for VidenskabTeknologi og UdviklingBredgade 431260 København K
KOM (2011) 71 endelig – 2011/0045 (NLE) af 7. marts 20111.ResuméBortset fra en vis forenkling er der tale om en fortsættelse af de nuværende reg-ler. Dette gælder reglerne for deltagelse, herunder minimumsbetingelserne. Li-geledes foreslåsbedømmelsesprocessen videreført uden væsentlige ændrin-
TelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.
ger. Endvidere er tilskudsformerne de samme, idet hovedreglen vil væregodtgørelse svarende til 50 % af de støtteberettigede omkostninger, men forvisse deltagertyper (SMV’er, universiteter, forskningsorganisationer) kander suppleres med yderligere 25 % til forskningsaktiviteter. Endelig er be-stemmelserne om formidling og nyttiggørelse og om adgangsret til videnmv. de samme som i Euratom-rammeprogrammet (2007-2011). Dette gæl-der også de særlige associeringsaftaler på fusionsenergiforskningsområdet.2. BaggrundMed Kommissionens forslag til Euratoms rammeprogram for 2012-2013 følger etforslag til regler for virksomheders, forskningscentres og universiteters deltagelsei de indirekte aktioner og for formidling og nyttiggørelse (herunder adgangsret tilforgrunds- og baggrundsviden) samt de særlige regler for deltagelse i aktiviteterinden for fusionsenergiforskning.Deltagelsesreglerne fastsætter rettigheder og forpligtelser for juridiske enheder,der ønsker at deltage i rammeprogrammet. Der er tale om minimumsbetingelserfor deltagelse, proceduremæssige forhold, herunder mindste antal deltagere, dis-ses etableringssted, indsendelse og bedømmelse af forslag, gennemførelse af til-skudsaftaler, tilsyn med projekter og EU’s finansieringsbidrag. Reglerne opstillerogså principperne for anvendelse og formidling af resultaterne for deres delta-gelse. Kommissionens beslutning af 24. januar 2011 om visse administrative for-enklinger gælder også for dette forslag.
Dok nr.Side
18066481/1
Kommissionen anfører, at hjemmelsgrundlaget for forordningsforslaget er 7 og10 i traktaten om oprettelse af Det Europæiske Atomenergifællesskab, hvorefterudkast til forordningsforslag skal besluttes med enstemmighed under henvisningtil udtalelse fra Europa-Parlamentet og Det Europæiske Økonomiske og Socia-le Udvalg.3. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.4. Formål og indholdFormålet med deltagelsesreglerne for virksomheder, forskningscentre og universi-teter er at få skabt en sammenhængende, omfattende og gennemsigtig ramme, derkan sikre, at rammeprogrammet gennemføres så effektivt som muligt, idet der ta-ges hensyn til, at det skal være let tilgængeligt for alle deltagere gennem forenkledeprocedurer. Reglerne skal fremme deltagelse fra EU’s fjernområder og fra et bredtspektrum af virksomheder, forskningscentre og universiteter.Ministeriet for Videnskab
I forslagets kapitel I defineres de forskellige begreber (juridisk person, forgrunds-og baggrundsviden, deltager, SMV etc.).I kapitel II kommer man ind på deltagelse, herunder minimumsbetingelser, som si-ger, at der mindst skal deltage tre juridiske enheder, der alle skal være etableret ihver sin medlemsstat, og at alle tre skal være indbydes uafhængige.I samme kapitel beskrives også procedurerne, herunder bedømmelse og udvælgelseaf forslag og tildeling af støtte. Kommissionen bedømmer således alle forslag, derindgives på grundlag af en forslagsindkaldelse, som kan ske i to faser, hvor kun deansøgere, hvis forslag opfylder bedømmelsen for første fase, anmodes om at indgi-ve et komplet forslag i anden fase. De anvendte udvælgelseskriterier vedrører kva-litet, virkning og gennemførelse. Kommissionen udnævner uafhængige eksperter,som bistår ved bedømmelsen. Disse udvælges på grundlag af indkaldelser af an-søgninger. Når et forslag er udvalgt og godkendt, indgår alle deltagere i en konsor-tieaftale, ligesom de udpeger en koordinator for aktionen.Af kapitel II fremgår også, at Kommissionen fører tilsyn med gennemførelsen afaktionen på grundlag af periodiske aktivitetsrapporter. Hvad angår tilskudsformernævnes, at EU’s finansieringsbidrag bygger på godtgørelse af støtteberettigede om-kostninger, idet bidraget dog kan ydes i form af enhedstakstfinansiering, f.eks. pågrundlag af tabeller over enhedsomkostninger eller som fast beløb eller som enkombination af de tre tilskudsformer. EU kan højst dække 50 % af de støtteberetti-gede omkostninger. Dog kan SMV’er, universiteter og forskningsorganisationer fåyderligere 25 % til forskningsaktiviteter.I kapitel III beskrives reglerne om ejendomsret til forgrundsviden og nyttiggørelseog formidling samt om adgangsret til baggrunds- og forgrundsviden.Kapitel IV indeholder særlige deltagelsesregler for aktiviteter under fusionsenergi-forskningen. Det drejer sig om associeringsaftaler mellem de nationale laboratorierog EU, hvor der fastsættes regler om finansieringsbidrag fra EU til de berørte akti-viteter.5. Europa-Parlamentets udtalelser
Teknologi og Udvikling
Side
2/2
Europa-Parlamentet er endnu ikke blevet hørt.6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforForslaget har ikke konsekvenser for dansk ret.7. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, mil-jøet eller sikkerhedsniveauetForslaget har ikke statsfinansielle konsekvenser.8. HøringForslaget har været sendt i høring i EU-specialudvalget for forskning.9. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen forventer at kunne støtte forslaget til Rådets forordning.10. Generelle forventninger til andre landes holdningerMedlemslandene forventes at indtage en positiv holdning til forslaget.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
3/3
Grundnotat
Modtagere:Folketingets Europaudvalg
Kopi:Folketingets Udvalg for Videnskab og Teknologi
Forslag til Rådets afgørelse om Det Europæiske Atomenergifællesskabsrammeprogam for forskning og uddannelse på det nukleare område(2012-2013).
12. april 2011
Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
KOM (2011) 72 endelig – 2011/0046 (NLE) af 7. marts 2011
Bredgade 431260 København KTelefonTelefax3392 97003332 3501[email protected]www.vtu.dk1680 5408
1.ResuméKommissionens forslag vedrører en to-årig forlængelse af det nuværenderammeprogram (2007-2011), hvorved man opnår den samme tidsmæssige rammesom det ikke-nukleare rammeprogram (2007-2013). Formålet er at sikre, at denEU-finansierede nukleare forskning videreføres i yderligere to år. Euratom-ram-meprogrammet for 2012-2013 indeholder således i det store hele de samme vi-denskabelige, tekniske og strategiske mål og bruger de samme finansieringsme-kanismer som det nuværende Euratom-rammeprogram, idet der dog er taget hen-syn til den nye politiske ramme såsom den europæiske SET-plan, som en del afden ny generation af teknologier, der er nødvendige for at nå visionen for 2050om et samfund med lavere CO2-emissioner. De brede mål for dette rammepro-gram for årene 2012 og 2013 er på fusionsområdet at udvikle en teknologi for ensikker og miljøvenlig samt økonomisk bæredygtig energikilde – primært gennemen realisering af ITER, og på fissionsområdet (inkl. strålingsbeskyttelse) at for-øge sikkerheden samt ressource- og omkostningseffektiviteten af nuklear fissionog anden brug af stråling inden for industri og medicin.2. BaggrundKommissionen offentliggjorde den 7. marts 2011 sit forslag til rammeprogramfor forskning og uddannelse på det nukleare område (2012-2013) med henblik påbehandling og vedtagelse i 2011.Der er tale om en to-årig forlængelse af det nuværende rammeprogram (2007-2011), som på baggrund af Euratom-traktaten (artikel 7, stk. 2) er fem-årigt. Pådenne måde får man bragt det nukleare rammeprogram på højde med det ikke-nukleare rammeprogram (2007-2013).Kommissionen fremsatte samtidig forslag til to særprogrammer: særprogrammetfor gennemførelse af indirekte aktioner på det nukleare område (fusion og fis-
E-postNetstedCVR-nr.
Dok nr.Side
18066481/1
sion, inkl. strålingsbeskyttelse) og særprogrammet for Det Fælles Forsknings-centers gennemførelse af direkte aktioner i samme periode. Da de to særpro-grammer skal udmønte rammeprogrammet er indholdet mere specifikt, hvorimodhovedindholdet er det samme som i rammeprogrammet.Endelig fremsatte Kommissionen også den 7. marts dels forslag om regler forvirksomheders, forskningscentres og universiteters deltagelse i de indirekte akti-oner og dels forslag om formidling af forskningsresultater (2012-2013). Bortsetfra en vis forenkling er der tale om en fortsættelse af de nuværende regler.Hjemmelsgrundlaget for rammeprogrammet er artikel 1, 2, 4 og 7 i traktaten omoprettelse af Det Europæiske Atomenergifællesskab, hvorefter udkast til pro-grammet skal besluttes med enstemmighed under henvisning til udtalelse fra Eu-ropa-Parlamentet og Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg.Aktiviteterne sigter på at øge ekspertisen på forskningsområdet på en måde, somikke kan opnås på nationalt niveau og skal konsolidere Det Europæiske Forsk-ningsrum inden for dette område. Aktiviteterne skal desuden støtte forskningsin-frastruktur inden for nuklear videnskab og teknologi.Kommissionen har i overensstemmelse med Euratom-traktaten hørt Det Viden-skabelige og Tekniske Udvalg, ligesom man har gjort brug af forskellige kilderved udarbejdelsen af forslaget, herunder midtvejsevalueringer af Euratoms sy-vende rammeprogram foretaget af uafhængige ekspertpaneler.3. NærhedsprincippetKommissionen anfører, at merværdien for Euratom inddragelse i nuklear forskninger tæt forbundet med grænseoverskridende virkning, stordriftsfordele og medvirkentil løsning af markedssvigt. Med Euratomprojekter inden for fission, fusion og strå-lingsbeskyttelse kan der opnås den fornødne "kritiske masse", samtidig med at denforretningsmæssige risiko mindskes, og der dannes grobund for private investerin-ger. Euratomaktioner har også central betydning for overførslen af nukleare fær-digheder og viden pa tværs af grænser og fremmer derved topkvalitet inden forforskning og innovation ved at styrke færdigheder, kvalitet og konkurrence i heleEuropa og højne den menneskelige kapacitet gennem uddannelse, mobilitet og kar-riereudvikling.Regeringen er enig i, at de anførte forskningsfelter ikke kan gennemføres af med-lemsstaterne isoleret, hvorfor nærhedsprincippet er overholdt.4. Formål og indholdHovedformålet er at sikre, at den EU-finansierede forskning på disse områder vi-dereføres i yderligere to år på linje med de aktiviteter, der er blevet gennemført iperioden 2007-2011.Rammeprogrammet er som nævnt en del af en lovgivningspakke, som indeholderforslag til afgørelser om selve rammeprogrammet, to særprogrammer (for direkteog indirekte aktioner) og deltagelsesregler. Det præsenterer de videnskabelige ogteknologiske mål for forskningsaktiviteterne og tilvejebringer behørige regler fordeltagelse af forskningscentre, universiteter og virksomheder. Programmet dæk-ker også konstruktionen af ITER (den internationale forsøgsreaktor vedr. fusion),Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
2/2
det ledsagende fusionsenergiforsknings-program samt aktiviteter vedrørende fis-sion og strålingsbeskyttelse, foruden Det Fælles Forskningscenters direkte ak-tioner vedrørende nuklear sikkerhed.Euratom-rammeprogrammet for 2012-2013 indeholder i det store hele de sammevidenskabelige, tekniske og strategiske mål og bruger de samme finansierings-mekanismer som det nuværende 7. Euratom-rammeprogram (2007-2011). Der erdog taget højde for opnåede forskningsresultater og den nye politiske ramme –ikke mindst vedtagelsen af den europæiske SET (Strategic Energy Technology)Plan, som en del af den ny generation af teknologier, der er nødvendige for at nåvisionen for 2050 om et samfund med lavere CO2-emissioner.De generelle mål for dette rammeprogram for årene 2012 og 2013 er således:På fusionsområdet at udvikle en teknologi for en sikker, bæredygtig ogmiljømæssigt forsvarlig og økonomisk levedygtig energikildePå fissionsområdet (inkl. strålingsbeskyttelse) at fremme sikkerhedensamt ressource- og omkostningseffektiviteten inden for nuklear fission oganvendelser af stråling inden for industri og lægevidenskab og at fremmenuklear sikkerhed (nuklear sikkerhedskontrol, ikke-spredning, bekæm-pelse af ulovlig handel og nuklear eftersporing).
Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
3/3
De vigtigste aktiviteter på fusionsområdetVirkeliggørelse af ITER: Fokus på forvaltning og styring af den interna-tionale såvel som den europæiske ITER organisation. Levering af euro-pæiske komponenter til konstruktionen af ITER.FoU til forberedelse af ITERs drift: Et målrettet fysik- og teknologipro-gram til at benytte fusionsforskningsprojektet JET (Joint European To-rus) og andre ITER-relevante anlæg med magnetisk indeslutning.Begrænsede teknologiaktiviteter til forberedelse af DEMO-kraftværket:Yderligere udvikling af fusionsmaterialer og nøgleteknologier samt for-beredelse af opførelsen af den internationale fusionsmaterialebestrålings-anlæg (IFMIF).
De vigtigste aktiviteter på fissionsområdet (inkl. strålingsbeskyttelse)Deponering af radioaktivt affald i undergrunden: Forskning relateret tildyb geologisk deponering af brugt brændsel og langlivet radioaktivt af-fald. Støtte til udvikling af en fælles europæisk holdning til centralespørgsmål i forbindelse med håndtering og bortskaffelse af affald.Reaktorsystemer: Forskning med henblik på at underbygge en sikker, ef-fektiv og mere bæredygtig drift af alle relevante reaktorsystemer (herun-der brændselskredsløbsanlæg), som er i brug eller under udvikling i Eu-ropa, herunder affaldshåndteringsaspekter, som f.eks. separation og om-dannelse (transmutation) af langlivet affald til kortlivet i forbindelse medbrændstofkredsløbet.Strålingsbeskyttelse: Forskning med henblik på at kunne vurdere risikoenved lave strålingsdoser, medicinske anvendelser og håndtering af uheldfor at tilvejebringe det videnskabelige grundlag for et robust, retfærdigtog socialt acceptabelt beskyttelsessystem, som ikke i unødvendigt om-
fang begrænser den nyttige og udbredte anvendelse af stråling på det me-dicinske område og i industrien.Det Fælles Forskningscenters (JRC’s) nukleare aktiviteterHåndtering af radioaktivt affald og virkningen på miljøet: Reducere tvivlog løse aktuelle problemer inden for affaldshåndtering for at udvikle ef-fektive løsninger til håndtering af højradioaktivt affald gennem de to al-mindeligste optioner (direkte deponering eller separation og transmuta-tion). Udvikle aktiviteter til fremme af forståelsen og modellering af fysi-ske, kemiske og grundlæggende egenskaber ved actinider. Opsætning afen database for højpræcise nukleare referencedata vedrørende nuklearenergi og ikke-nukleare anvendelser (f.eks. medicinsk anvendelse). Yder-ligere udvikling af miljømodeller af radioisotop-spredning i kombinationmed overvågningsprøver inden for miljømæssig radioaktivitet.Nuklear sikkerhed (safety): Forskning i såvel eksisterende som nyebrændselskredsløb og i reaktorsikkerhed for nuværende reaktorer i EU ogreaktorsikkerhed for nye innovative reaktorsystemer. JRC skal også ko-ordinere den europæiske deltagelse i ”Generation IV International ForumR&D Initiative” – kaldet GIF. JRC har således af medlemslandene fåetmandat til at handle som gennemførelsesorgan for EU’s deltagelse i GIF-projekter.Nuklear sikring (security): Støtte opfyldelsen af EU’s tilsagn, herundernavnlig udvikling af metoder til kontrol af brændselskredsløbsanlæg,gennemførelse af tillægsprotokollen, herunder indsamling af miljøprøverog integrerede kontrolforanstaltninger (safeguards) samt forebyggelse afspredning af nukleart og radioaktivt materiale i forbindelse med ulovlighandel af disse materialer, herunder nuklear eftersporing.
Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
4/4
5. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet er endnu ikke blevet hørt.6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforForslaget har ikke konsekvenser for dansk ret.7. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, mil-jøet eller sikkerhedsniveauetForslaget har ingen statsfinansielle konsekvenser udover indvirkningen på EU’sbudget. Forslaget medfører en udgift på EU’s budget på 2.327 mio. EUR i 2012og 2013. Danmark betaler ca. 2 pct. af EU’s udgifter, svarende til en statslig ud-gift ved programmet på ca. 349 mio. kr.8. HøringForslaget har været sendt i høring i EU-specialudvalget for forskning.9. Regeringens foreløbige generelle holdningMed hensyn til fusionsforskningen støtter regeringen denne, herunder konstruktionenaf ITER, under forudsætning af, at der kan findes realistiske finansieringsmuligheder,sikres en effektiv omkostningskontrol og en realistisk tidsplanlægning for projektet, jf.mandatet til regeringen fra Folketingets Europaudvalg forud for vedtagelse afrådskonklusioner på rådsmødet den 12. juli 2010.
Hvad angår fissionsforskningen, er regeringen skeptisk overfor investeringer i nye re-aktorsystemer og mener generelt, at budgetmidlerne bør koncentreres om sikkerhedog affaldshåndtering i forbindelse med eksisterende reaktorer samt om strålingsbe-skyttelse.10. Generelle forventninger til andre landes holdningerForhandlingerne om forslaget er ikke påbegyndt. For så vidt angår fusionsdelenvurderes det, at medlemsstaterne vil fastholde den linje, der blev lagt i forbindel-se med drøftelserne om ITER i sommeren 2010.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
5/5