Udvalget for Videnskab og Teknologi 2010-11 (1. samling)
UVT Alm.del Bilag 143
Offentligt
Humanister for Bedre Uddannelse: Vores krav
• Fuld finansiering af undervisningen gennem basismidlerne• At der tildeles 4 timers ekstra ugentlig undervisning til alle humanistiske fag• At der indføres 15 ugers semester for studerende på alle institutter• En arbejdsbelastning med et rimeligt forhold mellem forberedelse ogforskningsbaseret undervisning.• Flere fastansatte undervisere med en arbejdstidsaftale• Vi vil have universitetsdemokrati for studerende og undervisere.Baggrund for vores krav:
• Vores uddannelser er baseret på ECTS pointsystemet. ECTS angiver et studiesarbejdsbelastining, og 60 point svarer til et års studier. Dette svarer til en ugentligarbejdsbelastning på 36,7 timer.(http://www.ac.dk/files/pdf/UDDANNELSESPJECE01042009.pdf).• Det betyder, at man som studerende med eksempelvis fire timers ugentligundervisning forventes at forberede sig i 32,7 timer. Giver det mening? Kan firetimers undervisning virkelig sætte de forventede 32,7 timers forberedelse i spil?• Meningsfuld forberedelse hænger sammen med antallet af undervisningstimer.Undervisningen skal selvfølgelig leveres af forberedte undervisere, som er en del af etaktivt forskningsmiljø.• Med studier reduceret til selvstudium kan samfundet ikke forvente kandidater fra”universiteter i verdensklasse”.• En større del af de midler, som universitetet modtager, skal gå til institutternesundervisning og forskning!• Øget medbestemmelse vil medføre, at det ikke er eksterne personer, der beslutter,hvor mange midler hver uddannelse har brug for, men de fagfolk, der dagligtbeskæftiger sig med undervisningen og de studerende