Udvalget for Videnskab og Teknologi 2010-11 (1. samling)
UVT Alm.del Bilag 137
Offentligt
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling
Folketingets Europaudvalg
Kopi: Folketingets Udvalg for Videnskab og Teknologi
Til orientering fremsendes grundnotat vedrørende Kommissionens grønbog ’Fraudfordringer til muligheder: Mod en fælles strategisk ramme for EU-finansieringaf forskning og innovation’, KOM(2011) 48 af 9. februar 2011.
29. marts 2011
Ministeriet for VidenskabTeknologi og UdviklingBredgade 431260 København KTelefon3392 97003332 3501[email protected]www.vtu.dk1680 5408
Med venlig hilsen
TelefaxE-postNetsted
Charlotte Sahl-Madsen
CVR-nr.
Dok nr.Side
17661121/1
Grundnotat
Modtagere:Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
Kopi:Folketingets Udvalg for Videnskab og Teknologi
Grønbog fra Kommissionen: Fra udfordringer til muligheder: Mod enfælles strategisk ramme for EU-finansiering af forskning og innovationKOM(2011) 48 af 9. februar 20111. ResuméKommissionen vedtog den 9. februar 2011 grønbogen ”Fra udfordringer til mu-ligheder: Mod en fælles strategisk ramme for EU-finansiering af forskning og in-novation (KOM (2011) 48 endelig)”. I grønbogen lægger Kommissionen op til enny fælles ramme for det nuværende rammeprogram for forskning (FP7), det nu-værende rammeprogram for konkurrenceevne og innovation (CIP) og Det Euro-pæiske Institut for Innovation og Teknologi (EIT). Med grønbogen lanceres enhøring, hvor medlemslandene og andre interessenter, kan komme med deres ind-spil til, hvordan den kommende strategiske ramme for forskning og innovationskal se ud.2. BaggrundMed grønbogen lægger Kommissionen op til en fælles strategisk ramme for detnuværende rammeprogram for forskning, det nuværende rammeprogram forkonkurrenceevne og innovation og Det Europæiske Institut for Innovation ogTeknologi. Dette forslag om en fælles strategisk ramme for de tre programmerligger i forlængelse af intentionerne i Kommissionens meddelelse om Innovationi EU fra 6. oktober 2010, hvor Kommissionen lægger op til en tætteresammenhæng mellem forskning og innovation.Med grønbogen lanceres en høring, hvor medlemslandene og andre interessenter,kan komme med deres indspil til Kommissionen om, hvordan den kommendestrategiske ramme for forskning og innovation skal se ud.Finansieringen af det nuværende rammeprogram for forskning (FP7), detnuværende rammeprogram for konkurrenceevne og innovation (CIP) og DetEuropæiske Institut for Innovation og Teknologi (EIT) udløber i 2013. Forslag tilnye forsknings- og innovationsprogrammer forventes fremlagt inden udgangen af2011 med henblik på vedtagelse senest i 2013 og ikrafttræden i 2014.3. HjemmelsgrundlagSpørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.4. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.Forsknings- ogInnovationsstyrelsenBredgade 401260 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3544 62003544 6201[email protected]www.fi.dk1991 8440
Sagsnr.Dok nr.Side
11-10414817428011/1
5. Formål og indholdKommissionens grønbog ’Fra udfordringer til muligheder: Mod en fællesstrategisk ramme for EU-finansiering af forskning og innovation’ lægger op til enfælles strategisk ramme for det nuværende rammeprogram for forskning, detnuværende rammeprogram for konkurrenceevne og innovation og DetEuropæiske Institut for Innovation og Teknologi.Med grønbogen lanceres en høring, hvor medlemslandene og andre interessenter,kan komme med deres indspil til, hvordan den kommende strategiske ramme forforskning og innovation skal se ud. Grønbogens høringsspørgsmål er inddelt i fi-re afsnit omhandlende 1) samarbejde om at opnå resultater inden for Europa2020, 2) samfundsmæssige udfordringer, 3) styrkelse af konkurrenceevnen og 4)styrkelse af Europas videnskabsgrundlag og det europæiske forskningsrum.Samarbejde om at opnå resultater inden for Europa 2020Dette afsnit omhandler bredt, hvordan forskellige programmer på EU-plan og iforhold til nationale programmer bedre kan sammentænkes. Den fælles strategi-ske ramme for de forskellige programmer skal blandt andet indebære at ansøger-ne får en fælles it-indgang og at reglerne mellem de forskellige programmer har-moniseres. Derudover skal sammenhængen mellem forsknings- og innovations-programmer forbedres.Samfundsmæssige udfordringerDer er på europæisk plan enighed om, at forsknings- og innovationsprogrammer-ne i højere grad skal fokusere på store samfundsmæssige udfordringer. Spørgs-målene i høringen går på, hvordan dette kan realiseres.Styrkelse af konkurrenceevnenDen centrale målsætning i EU's vækststrategi EU2020 er at forbedre Europaskonkurrenceevne, hvilket midler til forskning og innovation skal bidrage til.Spørgsmålene i afsnittet går på, hvordan dette kan realiseres.Styrkelse af Europas videnskabsgrundlag og det europæiske forskningsrumDette afsnit omhandler bredt spørgsmål til, hvordan Europa kan styrke viden-skabsgrundlaget gennem mere fokus på at opbygge forskningseliter i verdens-klasse, gennem højere forskermobilitet, bedre forskningsinfrastrukturer og øgetinternationalt samarbejde med lande uden for Europa. Spørgsmålene i høringengår på, hvordan dette kan realiseres.6. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-parlamentet skal ikke høres.7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforGrønbogen har ikke konsekvenser for dansk ret.8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljø-et eller sikkerhedsniveauetForslagene i grønbogen har ikke statsfinansielle konsekvenser.
Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
2/2
9. HøringKommissionens grønbog har været sendt i høring i både EU-specialudvalget forvækst og konkurrenceevne og EU-specialudvalget for forskning. Følgende kom-mentarer er modtaget:LOLO påpeger et potentiale i at styrke sammenhængen mellem CIP-programmet ogrammeprogrammet for forskning, med henblik på at adressere store samfundsud-fordringer. LO peger i den forbindelse også på, at EU’s innovationsindsats ikkeblot bør fokusere på forsknings- og teknologibaseret innovation, men også under-støtte andre kilder til innovation herunder mere praksisnære tilgange.LO støtter desuden, at der bør arbejdes for en budgetmæssig udvidelse af EU’sforskningsprogram, og der skabes større fleksibilitet på tværs af tematiske områderi programmerne.KLKL bakker op om, at der i de kommende EU finansieringsprogrammer fokuseresmere på EU 2020-prioriterer, og at der skabes større sammenhæng mellem forsk-ning og innovation gennem en fælles strategisk ramme. KL finder det yderligereafgørende, at der udvikles et forenklet sæt af instrumenter, uden at det går ud overfleksibiliteten.KL peger på, at lokale og regionale myndigheder bør have indflydelse på forsk-nings- og innovationsmidlernes anvendelse, og er derudover imod en model, hvoren fast andel af offentlige budgetter øremærkes til innovative indkøb.FinansrådetFinansrådet kan tilslutte sig de skitserede retningslinjer for det kommende ramme-program vedr. klarere målsætninger, mindre kompleksitet, forøget merværdi ogmobilisering og mindre dobbeltarbejde og fragmentering, forenklet deltagelse, bre-dere deltagelse i EU-programmer samt forøgelse af konkurrenceevne og sam-fundsmæssig indvirkning gennem EU-støtte.Finansrådet støtter også op om, at der udvikles en fælles strategisk ramme, derskal dække al relevant EU-finansiering af forskning og innovation på grundlag afsammenhængende målsætninger og fælles strategiske mål, samt at EU-finansieringsprogrammer for forskning og innovation knyttes tættere til EU 2020strategiens mål om at tackle samfundsmæssige udfordringer.Danske maritimeDanske maritime finder det vigtigt at forsknings- og innovationsindsatsen priorite-res, og at der sikres bedre sammenhæng mellem forskning og innovation, herundersærligt inden for området industriel produktion.Danske maritime støtter desuden, at de administrative byrder mindskes i forbindel-se med ansøgningsprocedurer, at det gøres nemmere for særlig små og mellemstorevirksomheder at koble sig på allerede etablerede projekter, samt at der gives bedre
Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
3/3
adgang til resultaterne af forsknings- og innovationsprogrammer, så risikoen foroverlap med nye projekter mindskes.Dansk IndustriDansk Industri lægger overordnet vægt på forenkling af rammeprogrammet, mar-kant forbedret virksomhedsinddragelse, så forskning og innovation forstærkes og atDet Europæiske Forskningsråd og forskningsinfrastruktur får en væsentlig vægt idet kommende rammeprogram, samt at rammeprogrammet skal have stærkt fokuspå at bidrage til vækst.Derfor peger Dansk Industri på tre forhold for at fremme rammeprogrammetsvækstfremmende målsætning: 1) Innovationsdagsordenen risikerer at blive udvan-det, hvis andre formål som social innovation ikke i tilstrækkelig grad leder tilkommercielle resultater; 2) Rammeprogrammet skal fokusere på excellence og ik-ke udvandes af regionalpolitiske og kønspolitiske hensyn; 3) Europæisk produktioni en globaliseret verden skal være en af de store samfundsmæssige udfordringerrammeprogrammet formes omkring.Danske Universiteter ved Aarhus UniversitetDet understreges, at Europa har behov for ”smart people for smart growth” og un-derstreger nødvendigheden af en bred forståelse af begrebet innovation. Samtidigtunderstreges vigtigheden af en transparent proces omkring udvælgelsen af storesamfundsmæssige udfordringer og at disse skal være brede med et globalt sigte oghave en interdisciplinær tilgang og inddrage mange interessenter.Derudover skal der være en konkurrencedygtig finansieringsordning til støtte foreuropæisk og international rekruttering af ph.d.-studerende. Der lægges også vægtpå, at instrumenter som JTI’er og PPP’er, der er drevet af industrien, bør gennemgåen forenklingsproces.Kommissionen opfordres til at udvikle mekanismer, der kan understøtte risikovilli-ge investeringer i form af seed capital til at imødegå den såkaldte ”valley of death”for forskningsresultat til marked, hvorved flere forskningsresultater kan omsættestil nye produkter og virksomheder.Endvidere foreslås en ’innovationsbørs’ med forskningsresultater, hvor virksomhe-der og andre efterfølgende kunne investere i og anvende de forskningsresultater,som opstår, når flerårige forskningsprojekter afsluttes.Afslutningsvis understreges det, at udgifter til universitetsbaseret forskning og ud-dannelse, især i tider med økonomisk krise, skal ses som en nødvendighed for atføre Europa ud af den økonomiske krise og mod en stærk og ægte Innovation Uni-on.10. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen støtter generelt en stærkere kobling mellem forskning og innovation medhenblik på at styrke væksten i Europa blandt andet gennem øget virksomhedsinddra-gelse, forenkling og større sammenhæng mellem programmerne. Den danske regering
Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
4/4
er derfor positiv over for intentionerne om at lave en fælles strategisk ramme for detnuværende rammeprogram for forskning (FP7), det nuværende rammeprogramfor konkurrenceevne og innovation (CIP) og Det Europæiske Institut forInnovation og Teknologi (EIT), så der kommer øget sammenhæng i indsatsen oget klart fokus på kommercialisering, idet der samtidig prioriteres instrumenter,som understøtter innovation bredt forstået.11. Generelle forventninger til andre landes holdningerGrønbogen har endnu ikke været drøftet, men det forventes, at medlemslandenegenerelt vil have en positiv stillingtagen til Europa-kommissionens intention omat lave en fælles strategisk ramme for EU-finansiering af forskning og innovati-on.12. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
5/5